- Vastaanotettu kiitos 0
Pikakysymykset nro. 2
Viinikiveä pitäisi saada apteekista, ainakin Suomesta sitä sieltä löytynee. Käsittääkseni voi korvata leivinjauheella jos ei viinikiveä löydy. Suhdetta en osaa sanoa?Nyt olen mm. juossut 'ympäri kylää' "1 tl cream of tartarin" perässä
Millä se tulisi oikeasti korvata? Kauppiaat tarjoavat 'tartar' -kastiketta poikkeuksetta
muoks. Paula ehti ensin. Näköjään sillä on monta käyttötarkoitusta.
- nami-hiiri
-
- Poissa
- Foorumin emo
-
Voit paistaa useammalla pellillä yht' aikaa. Kannattaa ottaa vain huomioon, että ilmakierto lisää tehoa eli kypsennysaika on lyhyempi kuin ilman toimintoa ts. jos ohje on 220°C laita 200°C.
Samalla uunilla voi toki paistaa ilman kiertoilmatoimintoakin, se valitaan siitä samasta namiskasta (ainakin omassani), josta valitaan ylä- ja alalämpökin. Onnea paistoksiin
Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.
- nami-hiiri
-
- Poissa
- Foorumin emo
-
Moderni liivate mm. Dr. Oetkerin valkoinen ja punainen ovat kooltaan noin 6cm x 12cm. Kun perintökirjassa mainitaan 1 liivate, niin mitä tehdään ? En muista enää minkä kokoinen oli vanha liivate. Saako niitä edes Suomesta enää?
Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.
- Pitkopulla
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- nami-hiiri
-
- Poissa
- Foorumin emo
-
Niitä ne varmaan ovat, sinisiä pakkauksia olivat vielä 10v. sitten kun muutiin maailmalle.
Kahdella 'oetkerillä' tulisi siis pärjätä !?
Eli onko uusissa kirjoissa 1 liivate nyt sitten aina niitä pieniä automaattisesti ja ohje hyytelöihin niillä mitoitettu?
Ajattelin kaiketi, että valmistaako/pakkaako joku Suomessa, vai onko kaikki Dr. O:ä.
Kääntelen parhaillaan sveitsil. mummoille suomalaisia reseptejä ...siksi kiinnostaa.
- nami-hiiri
-
- Poissa
- Foorumin emo
-
Osaisiko joku kertoa, onko tällä tyylillä päällystetyissä kakuissa tuo marsipaani-/sokerimassalevy ihan kakun alareunaan asti vai kääntyykö vain vähän reunoilta alas?
Jos saisi päättää, niin laittaisin pintaan läpyskän ja pursottelisin laidat alas aloittaen hieman marsipaaniläpyskän päältä. Mutta odottele taitavampien vastauksia....
- Pitkopulla
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Eli onko uusissa kirjoissa 1 liivate nyt sitten aina niitä pieniä automaattisesti ja ohje hyytelöihin niillä mitoitettu? Ajattelin kaiketi, että valmistaako/pakkaako joku Suomessa, vai onko kaikki Dr. O]
Ja itse olen käyttänyt Meiran liivatteita, eli niitä ainakin tuon Ötkerin lisäksi on saatavilla.
Juu, kyllä 1 liivate tarkoittaa sitä pientä liivatelevyä
Jos saisi päättää, niin laittaisin pintaan läpyskän ja pursottelisin laidat alas aloittaen hieman marsipaaniläpyskän päältä.
Näin olen aiemmin aina tehnyt, mutta nyt kiinnostaisi nimenomaan tuollainen malli, jossa pursotukset alkaa hieman alempaa kun haluaisin pinnasta saada mahdollisimman "avaran"
- nami-hiiri
-
- Poissa
- Foorumin emo
-
- Kakuttaako
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Osaisiko joku kertoa, onko tällä tyylillä päällystetyissä kakuissa tuo marsipaani-/sokerimassalevy ihan kakun alareunaan asti vai kääntyykö vain vähän reunoilta alas?
Itse olen kääntänyt joitakin senttejä levyn tuonne reunoille ja sitten kermat hiukan levyn reunan päälle. Blogissani on useampiakin kakkuja, joihin olen tuota tyyliä käyttänyt, jää niin mukavan tilavaksi tuo päällinen:)
Itse olen kääntänyt joitakin senttejä levyn tuonne reunoille ja sitten kermat hiukan levyn reunan päälle. Blogissani on useampiakin kakkuja, joihin olen tuota tyyliä käyttänyt, jää niin mukavan tilavaksi tuo päällinen]
Siitä vaan kokeilemaan, juuri noin, ei se massa ihan heti siihen sula vaikka vasta seuraavana päivänä tarjoaisi... Silti minimoisin massan määrän joka jää kerman alle.
- Pitkopulla
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Siitä vaan kokeilemaan, juuri noin, ei se massa ihan heti siihen sula vaikka vasta seuraavana päivänä tarjoaisi... Silti minimoisin massan määrän joka jää kerman alle.
Juuri näin olin asian pohtinutkin, kiva, että sain vahvistuksen suunnitelmilleni! Kiitos vastauksista myös teille Kakuttaako ja nami-hiiri!
- nami-hiiri
-
- Poissa
- Foorumin emo
-
Nyt sitten pitää vain tarkkaileman kirjan painatusvuotta tai minkä maan reseptillä leipoo.
Minä käytän tukun liivatteita, joita myydään sellasessa sinisessä paketissa ja nuo ovat tosiaan kaksi kertaa pidempiä, kuin mainitut oetkerin liivatteet. Noita suurempia liivatteita laitan puolet vähemmän, kuin normaalikokoisia ja hyvin ovat kakut hyytyneet]
Miekii käytän tukusta ostamiani mutta ovat kapeampia kuin kaupan liivatteet mutta melkein tuplasti pidempiä. Lasken siten että "pitkät" liivatteet ovat 1,5 kertaa isompia kuin mitä normaalit. Näin olen pärjännyt. Vaikkakin paketti väittää että 1 liivate per 1 desi nestettä eli sama joka kai lukee kaikissa "pienempilehtisissä" liivatepaketeissa...
- Kermaruusu
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Minä käytän tukun liivatteita, joita myydään sellasessa sinisessä paketissa ja nuo ovat tosiaan kaksi kertaa pidempiä, kuin mainitut oetkerin liivatteet. Noita suurempia liivatteita laitan puolet vähemmän, kuin normaalikokoisia ja hyvin ovat kakut hyytyneet]
Miekii käytän tukusta ostamiani mutta ovat kapeampia kuin kaupan liivatteet mutta melkein tuplasti pidempiä. Lasken siten että "pitkät" liivatteet ovat 1,5 kertaa isompia kuin mitä normaalit. Näin olen pärjännyt. Vaikkakin paketti väittää että 1 liivate per 1 desi nestettä eli sama joka kai lukee kaikissa "pienempilehtisissä" liivatepaketeissa...
Tanja, oletko hyydyttänyt myös esim pintakiilteen pienemmällä liivatemäärällä kuin 1dl + 1 iso liivatelehti? Minun kakuissa se ei ainakaan ole hyytynyt vaan olen aina laittanut tuon 1dl+1 iso liivate.
Pintakiilteen myös oon näin tehnyt, eli ööh esim. 3dl nestettä ja 2 isoa liivatetta. Minkä merkkisiä nuo siun liivatteet on?Minä käytän tukun liivatteita, joita myydään sellasessa sinisessä paketissa ja nuo ovat tosiaan kaksi kertaa pidempiä, kuin mainitut oetkerin liivatteet. Noita suurempia liivatteita laitan puolet vähemmän, kuin normaalikokoisia ja hyvin ovat kakut hyytyneet]
Tanja, oletko hyydyttänyt myös esim pintakiilteen pienemmällä liivatemäärällä kuin 1dl + 1 iso liivatelehti? Minun kakuissa se ei ainakaan ole hyytynyt vaan olen aina laittanut tuon 1dl+1 iso liivate.