Epäonnistumisten jälkipuintiketju

Lisää
24.09.2010 16:16 - 24.09.2010 16:16 #7403 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju

toi kuulostaa siltä että rasva olisi "leikannut" irti.. en niin noista kakuista tiiä mutta jos rasva on liian lämmintä(tai muuten väärin) vaikka korvapuustin täytteessä tai croissantissa niin se sulaa ja valuu pois ennen kun paistettava ehtii nousta ja paistua sen verran että rasva pysyy sisällä.

jos se oli vaahdotetava muffini niin virhe on vaahdotuksessa.. se voi tehdä niin monella tavoin vikaan..

Ei ollut vatkaamista ollenkaan...

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
27.10.2010 18:51 - 27.10.2010 18:51 #7713 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Oikein Halloween horroria menossa mun keittiössä Yritin tänään tehdä moussekakun, johon tuli flora vanillaa ja turkinpippurirouhetta. Kaikki sujui muuten hyvin, mutta ensin valmis tuotos putosi jääkaapin hyllyltä ja pieni osa sisältöä putosi pois. Yritin silotella jäljellä olevaa moussea ja tulokseksi tuli perunapelto. Katsoin kaappiin 2 tunnin päästä ja massa ei ollut juurikaan osoittanut hyytymisen merkkejä (tuossa vaiheessa saanut hyytyä 5h). Laitoin siis satsiin alunperin 1prk floravanillaa, turkinpippurirouheet ja 2 kpl liivatteita. Kävin äsken sekoittamassa joukkoon vielä 1 liivatteen, mutta odotettavissa lienee katastrofi. Enkä keksi mikä ihme on voinut mennä liivatteiden kanssa pieleen?

Lisää
03.11.2010 19:33 - 03.11.2010 19:33 #7824 : safkaseireeni
Vastaus käyttäjältä safkaseireeni aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju

Oikein Halloween horroria menossa mun keittiössä

Yritin tänään tehdä moussekakun, johon tuli flora vanillaa ja turkinpippurirouhetta. Kaikki sujui muuten hyvin, mutta ensin valmis tuotos putosi jääkaapin hyllyltä ja pieni osa sisältöä putosi pois. Yritin silotella jäljellä olevaa moussea ja tulokseksi tuli perunapelto. Katsoin kaappiin 2 tunnin päästä ja massa ei ollut juurikaan osoittanut hyytymisen merkkejä (tuossa vaiheessa saanut hyytyä 5h). Laitoin siis satsiin alunperin 1prk floravanillaa, turkinpippurirouheet ja 2 kpl liivatteita. Kävin äsken sekoittamassa joukkoon vielä 1 liivatteen, mutta odotettavissa lienee katastrofi. Enkä keksi mikä ihme on voinut mennä liivatteiden kanssa pieleen?

2 liivatetta kuulostaa aika pieneltä määrältä? Itse olen laittanut moussekakkuihin joihin tulee 1 prk Flora Vanillaa -raskaampia ainekset yleensä jopa 6-8 liivatetta. Turkinpippurirouhe lienee aika painavaa eli vaatii liivatteelta jämäkkyyttä/isompaa määrää ettei valu läpi Vanillasta.

Lisää
17.11.2010 09:48 - 17.11.2010 09:48 #7965 : Patavahti
Vastaus käyttäjältä Patavahti aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Mulla ei näy onnistuvan nykyään kääretortut ollenkaan! Analysoin syyksin liian pienen (ja epätasaisen) pellin, jolla neljän munan kääretorttupohjasta tulee niin paksu varsinkin keskeltä, että se aina halkeaa kun torttua alkaa rullaamaan Onko teillä muuten tietoa, mistä peltejä saisi ostettua? En ole varmaan koskaan missään nähnyt.

Lisää
22.11.2010 19:31 - 22.11.2010 19:31 #8011 : Miia
Vastaus käyttäjältä Miia aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Pelleistä en osaa sanoa, mutta pohja saattaa halkeilla siitäkin syystä, että sitä on paistettu liikaa eli siitä tulee liian kuiva. Tai sitten taikinaa ei ole levitetty tasaisesti, jolloin se tietystikään ei paistukaan tasaisesti eli kuivuu taas liikaa toisin paikoin.

Rullaatko tortun heti paiston jälkeen? Mulla on joskus halkeillut, jos olen tehnyt pohjan jo edellisenä päivänä (ollut ehkä vähän huonosti pakattunakin..) Tai sitten jos en ole poistanut kuivia reunoja, niin pohja on sitten alkanut revetä niistä kohdin, kun on rullannut.

Lisää
24.11.2010 12:24 - 24.11.2010 12:24 #8030 : MaxinMami
Vastaus käyttäjältä MaxinMami aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Peltejä en ole uusina nähnyt missään, mutta kierrätyskeskukset, joihin on viety vanhoja liesiä, saattavat myydä -sellaisesta löysin itse kauan aikaa sitten yhden..

Itsellä kääretorttupohjat kanssa usein halkeili, kunnes heitin sen hetkisen reseptin nurkkaan ja aloin tehdä mummun kuppiohjeella (kolme samankokoista kuppia, joihin saman verran munia,sokeria ja jauhoja joissa leivinjauhetta) ja jauhoihin osa perunajauhoja. Lisäsin myös tilkan kiehuvaa vettä.. Ajattelisin omista leipomuksistani, että munien koko saattoi vaihdella ja jos laitoin aina desien mukaan jauhoja, niin lopputulos vaihteli. Nyt tulee aina samankaltaista.

Itselläni tuorein epäonnistuminen oli leipäkoneen kanssa... Taikina nousi hyvin mutta paiston aikana lässähti kaameaksi kraatteriksi..

Lisää
10.04.2011 06:11 - 10.04.2011 06:11 #9360 : safkaseireeni
Vastaus käyttäjältä safkaseireeni aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju

Itsellä kääretorttupohjat kanssa usein halkeili, kunnes heitin sen hetkisen reseptin nurkkaan ja aloin tehdä mummun kuppiohjeella (kolme samankokoista kuppia, joihin saman verran munia,sokeria ja jauhoja joissa leivinjauhetta) ja jauhoihin osa perunajauhoja. Lisäsin myös tilkan kiehuvaa vettä.. Ajattelisin omista leipomuksistani, että munien koko saattoi vaihdella ja jos laitoin aina desien mukaan jauhoja, niin lopputulos vaihteli. Nyt tulee aina samankaltaista.

Monien kääretorttureseptien ongelma on liian pieni taikinan määrä suhteessa normaalin uunipellin kokoon: taikina ei peitä kunnolla koko peltialaa ja jää hankalan ohueksi. Itse käytän kääretorttuihin Kotiruoka-kirjan unelmatorttupohjaohjetta tuplana.

Lisää
27.04.2011 09:51 - 27.04.2011 09:51 #9480 : Miia
Vastaus käyttäjältä Miia aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Aivan! Etenkin kun uunien ja sitä kautta peltien koko on kasvanut sitten männävuosien. Mä kans huomasin, kun vaihdettiin uunia, että normitaikina on ihan liian pieni nykyiselle pellille. Reseptit vaan tuntuu laahaavan perässä tässä asiassa.

Lisää
28.04.2011 12:01 - 28.04.2011 12:01 #9489 : Rottinkiweileri
Vastaus käyttäjältä Rottinkiweileri aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju

Mulla ei näy onnistuvan nykyään kääretortut ollenkaan! Analysoin syyksin liian pienen (ja epätasaisen) pellin, jolla neljän munan kääretorttupohjasta tulee niin paksu varsinkin keskeltä, että se aina halkeaa kun torttua alkaa rullaamaan

Onko teillä muuten tietoa, mistä peltejä saisi ostettua? En ole varmaan koskaan missään nähnyt.

Peltejä voi kysellä kodinkoneiden huoltoliikkeistä, joilla on kyseisen merkin huolto. Kannattaa tarkasti ottaa mitat ja hellan malli ylös, niin osuu oikeaan.

Lisää
12.07.2011 05:33 - 12.07.2011 05:33 #10164 : Tekila
Vastaus käyttäjältä Tekila aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Minulla oli hieman epäonnea kermojen kanssa. Liekö sitten orastava ukkonen vai vain helle syynä...
Kuitenkin, lehdessä olleessa jaffakakku ohjeessa (Lehteä en nyt muista.) laitettiin kakun väliin kermaa ja suklaakastiketta. En saanut kolmannenkaan annoksen kohdalla sitä tarpeeksi jämäkäksi ilman vanilijakremen käyttöä. Loppujenlopuksi kakku jäi tekemättä, koska ärsyynnyin ohjeen epätarkkuudesta.

Onko jollain onnistunut suklaakastikkeen lisääminen kermaan, niin että kerma pysyy kuohkeena? Vai onko sulatettu suklaa melkeempä ainoa vaihtoehto?

Ohjeessa oli vielä määränä 2dl kermaan 1dl valmista suklaakastiketta. Värin verran sain laitettua suklaakastiketta ilman "lässähdystä", mutta desia en sinne olisi saanut edes väkisin.

Aineina oli Valion Kuohukerma ja Eldoradon suklaakastike. Toisessa versiossa Flora Vispi ja Eldoradon suklaakastike.

Lisää
12.07.2011 10:20 - 12.07.2011 10:20 #10179 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Ei suklaakastiketta voi kermavaahdon joukkoon laittaa. Sulatettu suklaa on se parempi vaihtoehto.
Aika omituinen tuo ohje kyllä.

Lisää
13.07.2011 15:09 - 13.07.2011 15:09 #10251 : Paula
Heh heh. Ei tää todellakaan ole minkäänlainen katastrofi ja odotinkin jotain tän suuntaista...

Tein hopeakakun ja ajattelin kokeilla massan värjäämistä luonnollisesti ja lisäsin sekaan mustaherukkajauhetta. Lisäsin liian vähän ja tuloksena oli siniharmaa kakku, joka siis näytti homeiselta leivältä tjs. Hyvää se kuitenkin oli.

Mitäköhän mä ajattelin. Parempi olisi ollut käyttää vaikka vadelmajauhetta ja laittaa sitä enemmän (ehkä).

Lisää
13.07.2011 19:11 - 13.07.2011 19:11 #10256 : Tanja
Paula3

Ite oon aatellu kokeilla ihan samaa, ihan hyvä kun toit tämän esille ni tietääpähän että sitä pitää vissiin lisätä reilu satsi ennen kuin toimii värinä kunnolla!

Lisää
13.07.2011 19:42 - 13.07.2011 19:42 #10257 : Paula
Mä tein puolikaan tästä ja laitoin ½ rkl sitä jauhetta, eli tavallisen kokoiseen olis mennyt 1rkl. Paljonkohan sit olis tarpeeksi? 3 rkl tavallisen kokoiseen?

Lisää
14.07.2011 07:07 - 14.07.2011 07:07 #10259 : Tekila

Tässä tää epäonnen resepti. Toivottavasti kuvat eivät ole liian isoja?

Lisää
14.07.2011 20:07 - 14.07.2011 20:07 #10278 : Tanja

Mä tein puolikaan tästä ja laitoin ½ rkl sitä jauhetta, eli tavallisen kokoiseen olis mennyt 1rkl. Paljonkohan sit olis tarpeeksi? 3 rkl tavallisen kokoiseen?

En kyllä osaa näkemättä sanoa. Kolmella ruokalusikallisella vois lähtee ens kerralla kokeilemaan.

Tässä tää epäonnen resepti. Toivottavasti kuvat eivät ole liian isoja?

Kuvat on ihan ok. Melko omituista kyllä tuo kastikkeen lisääminen kermavaahtoon. Kaikki juoksevahan löystyttää kermavaahdon jos sitä siihen menee lisäämään. Sula suklaa on eri asia kun sehän kovettuu kylmetessään.
Vai onkohan olemassa tönkköä valmissuklaakastiketta?

Lisää
27.07.2011 09:27 - 27.07.2011 09:27 #10436 : Emmi
Vastaus käyttäjältä Emmi aiheessa Voi-sokerivaahtoon kananmunien lisääminen
Tein äsken Schwarzwladin kakkua ja kun olin vatkannut voin ja sokerin vaahdoksi, ja lisäsin kananmunat yksitellen, jonka jälkeen aina vatkasin s-vatkaimella hetken, että meni sekaisin vaahtoon, niin sitten kuivia aineita lisäillessäni rasva erottui taikinasta ja taikinasta tuli täplikästä, niin mikä meni vikaan? Tietääkseni pehmeä voi ja sokeri pitää vaahdottaa niin kauan, ettei sokerin kiteet enää tunnu siinä ja sitten kananmunat pitää lisätä vaahtoon yksitellen (voimakkaasti) vatkaten. Eli osaisiko kukaan auttaa ja kertoa mikä meni pieleen?

Lisää
27.07.2011 15:43 - 27.07.2011 15:43 #10442 : mimma
Vastaus käyttäjältä mimma aiheessa Re: Voi-sokerivaahtoon kananmunien lisääminen

Tietääkseni pehmeä voi ja sokeri pitää vaahdottaa niin kauan, ettei sokerin kiteet enää tunnu siinä ja sitten kananmunat pitää lisätä vaahtoon yksitellen (voimakkaasti) vatkaten. Eli osaisiko kukaan auttaa ja kertoa mikä meni pieleen?

Se siis juoksettui. Oliko sulla ainekset saman lämpöisiä? Eli siis, jos sulla on voi huoneenlämpöistä ja munat jääkaappikylmiä, sekin voi aiheuttaa sen. Tai sitten sä vatkasit seosta liian vähän aikaa munien lisäämisen jälkeen. Saattahan sekin vaikuttaa millanen ilma on ulkona. Mä en osaa tähän asiaan muuta sanoa.

Lisää
28.07.2011 06:02 - 28.07.2011 06:02 #10450 : Kanelikettu
Vastaus käyttäjältä Kanelikettu aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
On mullakin joskus käynyt noin, että on erottunut/juoksettunut. Mutta reippaasti vaan vatkasin jauhot ym. aineet joukkoon ja kyllä niistä taikinoita on aina tullut.

Lisää
28.07.2011 12:08 - 28.07.2011 12:08 #10458 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Mulle kävi kanssa erään toisen (hyvin tutun reseptin) kanssa juoksettuminen ja mä pistäisin sen tän helteen piikkiin! Ei nimittäin aikaisemmin ole juoksettumista tapahtunut ja täsmälleen samoin tein kuin aina ennenkin!

Lisää
08.08.2011 16:45 - 08.08.2011 16:45 #10595 : Anonymous
Eipä mennyt taaskaan niinkuin Strömsössä: Yritin tehdä fudge-karkeista ja kermasta vatkattua ganachea. Muuten kiva, mutta mokoma otti ja juoksettui. Syyllinen on ehkä liian kuuma keittiö, tai sitten joku tekijä X, josta mulla ei ole hajuakaan...Ehdotuksia?

Lisää
10.08.2011 16:28 - 10.08.2011 16:28 #10604 : Anonymous
marenki ei kovettunut kunnolla!!Tuli löllöä!Jälkikäteen mietin että oisko se voinut vaikuttaa että kananmunat oli tosi kylmiä?

Lisää
15.08.2011 15:12 - 15.08.2011 15:12 #10624 : Nanun
Vastaus käyttäjältä Nanun aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Marenkia on sen miljuuna eri tapaa tehdä joten ilman reseptiä on vaikea sanoa missä menee pieleen jos marenki ei ole kovettunut kunnolla muuten kun että se ei ole kunnolla kuiva vielä eli kauemmin vaan uunissa ensi kerralla. Munien kylmyydellä ei ole kyllä koskaan ollut itellä ongelmia.

Lisää
16.08.2011 09:20 - 16.08.2011 09:20 #10626 : Tekila
Eilen leipomisosuus onnistui, mutta kun käytin samaa 20 cm iloleipureiden vuokaa peruna kiepautuksen tekemiseen, tuli kermat läpi uuninpohjalle...Oivoi kun ärsytti. Vuokakin oli mun uusin ostamani...Eikun uusiksi kauppaan ostamaan 20 ja 22 cm versiot. Tarviin tällä viikolla ainakin toista jo.

Lisää
16.08.2011 11:46 - 16.08.2011 11:46 #10632 : Tanja

Eipä mennyt taaskaan niinkuin Strömsössä]
Mielenkiintoista. Sulatitko siis fudget kerman joukkoon kattilassa, jäähdytit ja vatkasit? Missä vaiheessa mössö juoksettui?

Sivu luotiin ajassa: 0.307 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017