Epäonnistumisten jälkipuintiketju

Lisää
29.06.2010 09:43 - 29.06.2010 09:43 #6415 : Sanja
Vastaus käyttäjältä Sanja aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
![/quote]

Anna mennä vaan, mitä turhia pesemään. Ainoa tapaus on valkuaisvaahdot, joihin ei saa mennä vettä eikä rasvaa, mutta kermavaahdot vaan samalla kulholla ja vispejä voi sekoittaa. Mulla on yksi Gordon Ramsayn jälkkärikirja, jossa herra kehottaa vatkaamaan litran kermaa ja pari desiä täysmaitoa --> tämä kuulemma estää ylivatkaantumisen, mutta en itse ole kokeillut. Koulussa opetettiin että jos kerma meni yli, sen voi yrittää pelastaa kaatamalla joukkoon lorauksen vispikermaa jolloin rakenne saattaa pehmentyä.
[/quote]

Ok, kiitos tiedosta! En tiedä, mistä mulle on tullu käsitys, että kerma on niin älyttömän herkkää olemaan vatkautumatta. Hyvä, että asia selvisi, niin ei tarvii turhaa työtä tehdä!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.06.2010 12:05 - 29.06.2010 12:05 #6417 : Suklaasydän
Vastaus käyttäjältä Suklaasydän aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju

Entäs sitten jos on vatkannut kermaa yhden erän ja tekee vielä toisen erän toisessa kulhossa, niin voiko käyttää samoja vatkaimia putsaamatta niitä? Mä aina tunnollisesti pesen ja kuivaan vatkaimet joka välissä, ettei vaan mene pieleen mikään!

Anna mennä vaan, mitä turhia pesemään. Ainoa tapaus on valkuaisvaahdot, joihin ei saa mennä vettä eikä rasvaa, mutta kermavaahdot vaan samalla kulholla ja vispejä voi sekoittaa. Mulla on yksi Gordon Ramsayn jälkkärikirja, jossa herra kehottaa vatkaamaan litran kermaa ja pari desiä täysmaitoa --> tämä kuulemma estää ylivatkaantumisen, mutta en itse ole kokeillut. Koulussa opetettiin että jos kerma meni yli, sen voi yrittää pelastaa kaatamalla joukkoon lorauksen vispikermaa jolloin rakenne saattaa pehmentyä.

Ooo, enpäs tiennyt minäkään tuota! Sanjan tavoin aina pesen ja kuivaan välineet, kun olen luullut, että uusi kerma menee piloille jos kaataa sen vanhojen rääppeiden päälle. Täytyy muistaa tämä vinkki, kun seuraavan kerran tulee tilanne eteen!

Lisää
29.06.2010 12:37 - 29.06.2010 12:37 #6418 : hanna
Vastaus käyttäjältä hanna aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Ja minä kiitän myös!!

Lisää
29.06.2010 12:50 - 29.06.2010 12:50 #6419 : tuh
Vastaus käyttäjältä tuh aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Toivottavasti helpottaa siivousurakkaa! Jos vatkaatte useamman satsin kermaa, niin kantsii kuitenkin huolehtia että vatkauksen välissä astia ei jäisi likaisena auringonpaisteeseen tai kuumaan huoneilmaan pitkään - jos ei jaksa tiskata välissä ja tietää että puolen tunnin päästä tarvii lisää, niin kannattaa laittaa vaikka jääkaappiin likainen kulho. Kermajutut on niiin herkkiä...

(vaikka tää on varmaan monelle itsestäänselvyys, niin sanoin silti )

Lisää
01.07.2010 14:37 - 01.07.2010 14:37 #6459 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Hmm...Oon tehnyt samalla ohjeella suklaamuffinsseja koko lapsuuden. Aiemmin tein aina pelkillä paperivuoilla ilman muffinssipeltiä. Ne tietenkin silloin vähän leviää ja ehkä jopa ne vähän lässähti.

Tänään tein samalla ohjeella, mutta käytin lisäksi muffinssipeltiä ja taisin täyttää paperivuoat täydemmiksi kuin ennen. Maku on loistava, mutta ulkomuoto perin vulkaaninen, iso kraateri! Sisältä muffinssi on hieman tahmea, ehkä olis voinut paistaa kauemmin. Päällä on kiva rapsakka kuori. Ne lässähtää jo vähän uunissa, mutta varsinkin ulos otettaessa.

Leivinjauhetta ei varmasti ole liikaa, ½ tl, mutta vehnäjauhojako oli liian vähän? Onko ohjeessa vikaa?

Eli:

100 g voita
2 munaa
2,5 dl sokeria
1,5 tl vanilliinisokeria
1 mm suolaa
4 rkl kaakaota
2 dl vehnäjauhoja
½ tl leivinjauhetta

Sulata rasva ja anna jäähtyä.
Vatkaa munat (huoneenlämpöiset) ja sokeri kuohkeaksi.
Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet sihtaamalla ja sekoita. Lisää lopuksi rasva.

Paistoin kiertoilmauunissa 175 n. 14 minuuttia. Tästä tuli 12 kpl.

Ideoita?

Lisää
01.07.2010 15:25 - 01.07.2010 15:25 #6460 : Miia
Vastaus käyttäjältä Miia aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Vatkasit liikaa? Jos lässähtää jo paiston aikana, taikinassa saattaa olla liikaa ilmaa.

Lisää
01.07.2010 15:57 - 01.07.2010 15:57 #6461 : Paula

Vatkasit liikaa? Jos lässähtää jo paiston aikana, taikinassa saattaa olla liikaa ilmaa.

Sokeri-rasvaseosta? Ei kai sitä voi vatkata liikaa?

Lisää
01.07.2010 20:01 - 01.07.2010 20:01 #6462 : Miia
Siis tuossa ohjeessasi lukee vatkaa munat ja sokeri jne. ja lisää jauhot+muut kuivat aineet. Sellaisen taikinan saa vatkattua liikaa ja silloin muffarit lässähtää. Trust me... olen simuloinut käytännössä.

Mutta käsitin siis jotain väärin, jos oletkin tehnyt voi-rasvaseoksella taikinan.

Edit: siis tietty voi-sokeriseosta tarkoitin!
Ja vielä edit kaksi: jos tekee sokerikakkua, niin silloin munia ja sokeria ei kai (?) voi vatkata liikaa. Muffinssitaikina on sitte ihan eri juttu.

Lisää
01.07.2010 20:13 - 01.07.2010 20:13 #6463 : Paula
Ei hitto. Siis sori mä sekoilen. Tarkoitin sokeri-munaseosta. Heh. Ja siis noi muut sit vaan sekoitin sekaan, en enää vatkannut.

Lisää
02.07.2010 07:47 - 02.07.2010 07:47 #6466 : Miia
Mä olin joskus kiireessä olevinani nokkela, ja heitin jauhot munasokeri-seoksen sekaan ja surautin sähkövatkaimella ne sekaisin. Menee kattokaas äkkiä, kun kiire oli, ja kun ihan vaan pari kertaa vispasee, niin eihän se nyt.. Juu, ei hyvä! Pannukakkuja tuli.

Muffinssejakin on paljon erilaisia, mutta mun maun mukaiset muffinssit on sellaisia kosteita ja vähän raskaita, eikä niissä ole rapeaa pintaa. Ne ovat ikäänkuin kauttaaltaan yhtä samaa massaa. Jos sellaisia haluaa, niin munasokeri-seosta ei saa vatkata liian kuohkeaksi (vrt. sokerikakku). Tai minä en ainakaan saa muffareita onnistumaan haluamallani tavalla, jos niin teen.

Lisää
02.07.2010 08:44 - 02.07.2010 08:44 #6470 : Paula

Jos sellaisia haluaa, niin munasokeri-seosta ei saa vatkata liian kuohkeaksi (vrt. sokerikakku). Tai minä en ainakaan saa muffareita onnistumaan haluamallani tavalla, jos niin teen.

Okei. Täytyy kokeilla.

Lisää
02.07.2010 11:29 - 02.07.2010 11:29 #6474 : Marilele
Vastaus käyttäjältä Marilele aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Minusta parhaat muffinsit tulee sellaisella ohjeella, että ainekset ihan vaan sekoitetaan. Mitään ei siis vatkata. Helppoa ja hyvää.

Lisää
02.07.2010 11:32 - 02.07.2010 11:32 #6475 : Paula

Minusta parhaat muffinsit tulee sellaisella ohjeella, että ainekset ihan vaan sekoitetaan. Mitään ei siis vatkata. Helppoa ja hyvää.

Se on ihan totta. Nyt vaan oli kyse tällaisesta vatkomustaikinasta.

Lisää
20.07.2010 16:55 - 20.07.2010 16:55 #6765 : safkaseireeni
Vastaus käyttäjältä safkaseireeni aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju

Mä olin joskus kiireessä olevinani nokkela, ja heitin jauhot munasokeri-seoksen sekaan ja surautin sähkövatkaimella ne sekaisin. Menee kattokaas äkkiä, kun kiire oli, ja kun ihan vaan pari kertaa vispasee, niin eihän se nyt..

Juu, ei hyvä! Pannukakkuja tuli.

Liikaa vatkaaminen on mahdollista myös esim. kääretortuissa; kuvittelin aikaansaaneeni ihan täydellisen torttupohjan vatkaamalla ankarasti yleiskoneella, tuloksena nousi vähän liikaakin mutta onneksi vetäytyi sopivasti jäähdytysvaiheessa, ivan pinta vain jäi kummallisella tavalla tahmeaksi...

Lisää
20.07.2010 19:13 - 20.07.2010 19:13 #6767 : aleksi
Vastaus käyttäjältä aleksi aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
eikös liika nouseva vaahdotettu massa ole vatkattu liian vähän eikä liikaa?

Lisää
20.07.2010 21:33 - 20.07.2010 21:33 #6772 : Miia
Nyt oli puhe muffareista, jotka kohoaa hurjasti ja sitten lässähtää. Joskus jo paiston aikana uunissa. Suurimpaa osaa muffinssitaikinostahan ei kuulu vatkata mitenkään kovin paljon, jos ollenkaan.

Lisää
20.07.2010 22:26 - 20.07.2010 22:26 #6773 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju

maku muuttuu pahimmillaan muistuttamaan mätää kalaa.

Huh, kukaan todennut tällaista käytännössä? Vaikka en kyllä ole varma kannattaako tällaista olla edes todistamassa!

Täällä yksi käytännön todistuksen saanut... Avokin synttäreillä tarjoiltiin boolia, johon heitettiin jäähdykkeeksi pakastettuja hedelmiä, en muista mikä merkki oli, mut sisälsi kiiviä, ja koko appelsiini-mangobooli maistui sitte kalalta. Namnam!

Lisää
21.07.2010 18:33 - 21.07.2010 18:33 #6778 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju

maku muuttuu pahimmillaan muistuttamaan mätää kalaa.

Huh, kukaan todennut tällaista käytännössä? Vaikka en kyllä ole varma kannattaako tällaista olla edes todistamassa!

Täällä yksi käytännön todistuksen saanut... Avokin synttäreillä tarjoiltiin boolia, johon heitettiin jäähdykkeeksi pakastettuja hedelmiä, en muista mikä merkki oli, mut sisälsi kiiviä, ja koko appelsiini-mangobooli maistui sitte kalalta. Namnam!

Eikä!
Kukaan ei oo sit vissiin koemaistanu siellä tehtaalla missä noita hedelmiä siivutetaan et miltä ne pilkotut kiivit maistuu...

Lisää
20.08.2010 09:44 - 20.08.2010 09:44 #6971 : safkaseireeni
Vastaus käyttäjältä safkaseireeni aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju

Sama kirja mulla hyllyssä, mahtaakohan meikäläinen täysmaito vastata brittiläist', vai onko brittilässä vielä rasvapitoisempaa maitoa saatavilla?

Lisää
20.08.2010 09:47 - 20.08.2010 09:47 #6974 : safkaseireeni

Ja vielä edit kaksi]

Itse kerran vatkasin kääretorttupohjaan munia ja sokeria oikein hartaudella, lopputulos oli kyllä koostumukseltaan ihana mutta nousi ihan liikaa ja vähän epätasaisesti, eli rullaamisvaihe oli aika haasteellinen. Liekö muodostunut niin isoja kuplamääriä että räjähtelivät kesken paiston jossain päässä taikinaa.

Lisää
21.08.2010 22:24 - 21.08.2010 22:24 #6986 : Miia
Hoo, sokerikakkua voi siis vatkata liikaa! Täytyy pitää mielessä.

Noh, tämän iltainen katastrofi muhii tuolla jääkaapissa. Tein tämän ohjeen mukaan hyydykekakun: http://sekasoppa.vuodatus.net/blog/1618 ... dykekakku/
En tiedä mikä meni pieleen, mutta tuotos ei todellakaan mahtunut 18 cm vuokaan, ei lähellekään. 20 cm vuoka olisi ollut ehkä lähempänä oikeaa (oli jo toisessa käytössä) tai jopa 24 cm vuoka. Hälytyskellot kyllä soi, kun rupesin määriä mittailemaan, mutta sitkeänä suomalaisena sissinä noudatin reseptiä. Siinä vaiheessa kun kellot mäikäsi jo 80 desibelin voimalla, oli liian myöhäistä..

Suklaata laitoin vain ehkä puolet reseptin määrästä, koska tuollainen määrä suklaata olisi peittänyt päärynän maun alleen mielestäni liikaa. Nyt sitten jälkiviisaana istun kylmä hiki ..hmm.. niskassa, että mitenköhän on hyytymisen laita, kun suklaata onkin vähemmän Tää on kyllä ihan mun vakiofobia, että juustokakku ei hyydy.

Ja sitten täytin vuuan niin ääriään myöden täyteen, että en saanut sitä millään kelmutettua jääkaappin ilman että kelmu tarttui kakun pintaan. Sitähän ei saa siitä sitten milään irti siististi. Mutta ei se mitään, unohdin öljytä irtoreunavuuan reunat ennen täytteen lisäämistä, joten kakkua ei saa varmasti muutenkaan mitenkään siististi vuuasta irti. Great! (Niin siis lähden olettamuksesta, että kakku kuitenkin hyytyisi... )

Itse osaan vastata mikä meni pieleen -kysymykseen aika monessa kohdassa. Ainoa mitä todella ihmettelen on tuo reseptissä mainittu vuuan koko. Muilta osin voi syyttää vain suomalasta jästi- tai jääräpäisyyttä jatkaa, vaikka ukkospilvet alkaa kerääntyä taivaalle.

Lisää
23.09.2010 17:22 - 23.09.2010 17:22 #7390 : Paula
Mua kiinnostaisi tietää, mistä johtuu, että muffini on rasvainen ympäriinsä? Siis muffinivuoassa paperivuoassa paistettu herkku muhii rasvassa. Aina näin ei käy. Olen yrittänyt vertailla reseptejä. Toisella kerralla muffinista tulee hyvä, "kuiva" ja toisella kerralla paperi on aivan rasvainen ulkoa ja sisältä.

Paistolämpötila? --> Olen kokeillut onnistuen ja epäonnistuen samalla lämpötilalla ja kahdella aika samanlaisella reseptillä.

Liian täysi vuoka? --> Joissain blogeissakin näkee täytettävän vuoat piripintaan ja tulos vaikuttanut olleen kuiva, eli hyvä. Hö?

Joku muu, --> mikä?

Lisää
23.09.2010 19:31 - 23.09.2010 19:31 #7391 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Paula3, ootko kokeillu aina samanlaisilla vuoilla? Ite oon ainakin huomannu sen että nimenomaan paperiset vuoat päästää rasvan helposti läpi. Kun taas "liukkaammat" eli onkos ne sitten tehty leivinpaperista (?) kestää rasvaa paremmin.

Lisää
23.09.2010 19:45 - 23.09.2010 19:45 #7394 : Paula

Paula3, ootko kokeillu aina samanlaisilla vuoilla? Ite oon ainakin huomannu sen että nimenomaan paperiset vuoat päästää rasvan helposti läpi. Kun taas "liukkaammat" eli onkos ne sitten tehty leivinpaperista (?) kestää rasvaa paremmin.

Hm. Tänään käytin kolmea erilaista]suklaamuffareita[/url], oli käytössä mm. noi Brunon vuoat. Silloin onnistui. Mutta täytynee vielä testata jollain muulla vuoalla ja täyttää vähän maltillisemmin.

Lisää
24.09.2010 15:54 - 24.09.2010 15:54 #7402 : aleksi
Vastaus käyttäjältä aleksi aiheessa Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
toi kuulostaa siltä että rasva olisi "leikannut" irti.. en niin noista kakuista tiiä mutta jos rasva on liian lämmintä(tai muuten väärin) vaikka korvapuustin täytteessä tai croissantissa niin se sulaa ja valuu pois ennen kun paistettava ehtii nousta ja paistua sen verran että rasva pysyy sisällä.

jos se oli vaahdotetava muffini niin virhe on vaahdotuksessa.. se voi tehdä niin monella tavoin vikaan..

Sivu luotiin ajassa: 0.294 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017