- Vastaanotettu kiitos 0
Epäonnistumisten jälkipuintiketju
Anna mennä vaan, mitä turhia pesemään. Ainoa tapaus on valkuaisvaahdot, joihin ei saa mennä vettä eikä rasvaa, mutta kermavaahdot vaan samalla kulholla ja vispejä voi sekoittaa. Mulla on yksi Gordon Ramsayn jälkkärikirja, jossa herra kehottaa vatkaamaan litran kermaa ja pari desiä täysmaitoa --> tämä kuulemma estää ylivatkaantumisen, mutta en itse ole kokeillut. Koulussa opetettiin että jos kerma meni yli, sen voi yrittää pelastaa kaatamalla joukkoon lorauksen vispikermaa jolloin rakenne saattaa pehmentyä.
[/quote]
Ok, kiitos tiedosta! En tiedä, mistä mulle on tullu käsitys, että kerma on niin älyttömän herkkää olemaan vatkautumatta. Hyvä, että asia selvisi, niin ei tarvii turhaa työtä tehdä!
Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Suklaasydän
- Poissa
- Kakkumaakari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Entäs sitten jos on vatkannut kermaa yhden erän ja tekee vielä toisen erän toisessa kulhossa, niin voiko käyttää samoja vatkaimia putsaamatta niitä? Mä aina tunnollisesti pesen ja kuivaan vatkaimet joka välissä, ettei vaan mene pieleen mikään!
Anna mennä vaan, mitä turhia pesemään. Ainoa tapaus on valkuaisvaahdot, joihin ei saa mennä vettä eikä rasvaa, mutta kermavaahdot vaan samalla kulholla ja vispejä voi sekoittaa. Mulla on yksi Gordon Ramsayn jälkkärikirja, jossa herra kehottaa vatkaamaan litran kermaa ja pari desiä täysmaitoa --> tämä kuulemma estää ylivatkaantumisen, mutta en itse ole kokeillut. Koulussa opetettiin että jos kerma meni yli, sen voi yrittää pelastaa kaatamalla joukkoon lorauksen vispikermaa jolloin rakenne saattaa pehmentyä.
Ooo, enpäs tiennyt minäkään tuota! Sanjan tavoin aina pesen ja kuivaan välineet, kun olen luullut, että uusi kerma menee piloille jos kaataa sen vanhojen rääppeiden päälle. Täytyy muistaa tämä vinkki, kun seuraavan kerran tulee tilanne eteen!
(vaikka tää on varmaan monelle itsestäänselvyys, niin sanoin silti )
Tänään tein samalla ohjeella, mutta käytin lisäksi muffinssipeltiä ja taisin täyttää paperivuoat täydemmiksi kuin ennen. Maku on loistava, mutta ulkomuoto perin vulkaaninen, iso kraateri! Sisältä muffinssi on hieman tahmea, ehkä olis voinut paistaa kauemmin. Päällä on kiva rapsakka kuori. Ne lässähtää jo vähän uunissa, mutta varsinkin ulos otettaessa.
Leivinjauhetta ei varmasti ole liikaa, ½ tl, mutta vehnäjauhojako oli liian vähän? Onko ohjeessa vikaa?
Eli:
100 g voita
2 munaa
2,5 dl sokeria
1,5 tl vanilliinisokeria
1 mm suolaa
4 rkl kaakaota
2 dl vehnäjauhoja
½ tl leivinjauhetta
Sulata rasva ja anna jäähtyä.
Vatkaa munat (huoneenlämpöiset) ja sokeri kuohkeaksi.
Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet sihtaamalla ja sekoita. Lisää lopuksi rasva.
Paistoin kiertoilmauunissa 175 n. 14 minuuttia. Tästä tuli 12 kpl.
Ideoita?
Mutta käsitin siis jotain väärin, jos oletkin tehnyt voi-rasvaseoksella taikinan.
Edit: siis tietty voi-sokeriseosta tarkoitin!
Ja vielä edit kaksi: jos tekee sokerikakkua, niin silloin munia ja sokeria ei kai (?) voi vatkata liikaa. Muffinssitaikina on sitte ihan eri juttu.
Muffinssejakin on paljon erilaisia, mutta mun maun mukaiset muffinssit on sellaisia kosteita ja vähän raskaita, eikä niissä ole rapeaa pintaa. Ne ovat ikäänkuin kauttaaltaan yhtä samaa massaa. Jos sellaisia haluaa, niin munasokeri-seosta ei saa vatkata liian kuohkeaksi (vrt. sokerikakku). Tai minä en ainakaan saa muffareita onnistumaan haluamallani tavalla, jos niin teen.
- safkaseireeni
- Kirjoittaja
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Mä olin joskus kiireessä olevinani nokkela, ja heitin jauhot munasokeri-seoksen sekaan ja surautin sähkövatkaimella ne sekaisin. Menee kattokaas äkkiä, kun kiire oli, ja kun ihan vaan pari kertaa vispasee, niin eihän se nyt..
Juu, ei hyvä! Pannukakkuja tuli.
Liikaa vatkaaminen on mahdollista myös esim. kääretortuissa; kuvittelin aikaansaaneeni ihan täydellisen torttupohjan vatkaamalla ankarasti yleiskoneella, tuloksena nousi vähän liikaakin mutta onneksi vetäytyi sopivasti jäähdytysvaiheessa, ivan pinta vain jäi kummallisella tavalla tahmeaksi...
Huh, kukaan todennut tällaista käytännössä? Vaikka en kyllä ole varma kannattaako tällaista olla edes todistamassa!maku muuttuu pahimmillaan muistuttamaan mätää kalaa.
Täällä yksi käytännön todistuksen saanut... Avokin synttäreillä tarjoiltiin boolia, johon heitettiin jäähdykkeeksi pakastettuja hedelmiä, en muista mikä merkki oli, mut sisälsi kiiviä, ja koko appelsiini-mangobooli maistui sitte kalalta. Namnam!
Eikä!Huh, kukaan todennut tällaista käytännössä? Vaikka en kyllä ole varma kannattaako tällaista olla edes todistamassa!maku muuttuu pahimmillaan muistuttamaan mätää kalaa.
Täällä yksi käytännön todistuksen saanut... Avokin synttäreillä tarjoiltiin boolia, johon heitettiin jäähdykkeeksi pakastettuja hedelmiä, en muista mikä merkki oli, mut sisälsi kiiviä, ja koko appelsiini-mangobooli maistui sitte kalalta. Namnam!
Kukaan ei oo sit vissiin koemaistanu siellä tehtaalla missä noita hedelmiä siivutetaan et miltä ne pilkotut kiivit maistuu...
- safkaseireeni
- Kirjoittaja
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Sama kirja mulla hyllyssä, mahtaakohan meikäläinen täysmaito vastata brittiläist', vai onko brittilässä vielä rasvapitoisempaa maitoa saatavilla?
- safkaseireeni
- Kirjoittaja
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Ja vielä edit kaksi]
Itse kerran vatkasin kääretorttupohjaan munia ja sokeria oikein hartaudella, lopputulos oli kyllä koostumukseltaan ihana mutta nousi ihan liikaa ja vähän epätasaisesti, eli rullaamisvaihe oli aika haasteellinen. Liekö muodostunut niin isoja kuplamääriä että räjähtelivät kesken paiston jossain päässä taikinaa.
Noh, tämän iltainen katastrofi muhii tuolla jääkaapissa. Tein tämän ohjeen mukaan hyydykekakun: http://sekasoppa.vuodatus.net/blog/1618 ... dykekakku/
En tiedä mikä meni pieleen, mutta tuotos ei todellakaan mahtunut 18 cm vuokaan, ei lähellekään. 20 cm vuoka olisi ollut ehkä lähempänä oikeaa (oli jo toisessa käytössä) tai jopa 24 cm vuoka. Hälytyskellot kyllä soi, kun rupesin määriä mittailemaan, mutta sitkeänä suomalaisena sissinä noudatin reseptiä. Siinä vaiheessa kun kellot mäikäsi jo 80 desibelin voimalla, oli liian myöhäistä..
Suklaata laitoin vain ehkä puolet reseptin määrästä, koska tuollainen määrä suklaata olisi peittänyt päärynän maun alleen mielestäni liikaa. Nyt sitten jälkiviisaana istun kylmä hiki ..hmm.. niskassa, että mitenköhän on hyytymisen laita, kun suklaata onkin vähemmän Tää on kyllä ihan mun vakiofobia, että juustokakku ei hyydy.
Ja sitten täytin vuuan niin ääriään myöden täyteen, että en saanut sitä millään kelmutettua jääkaappin ilman että kelmu tarttui kakun pintaan. Sitähän ei saa siitä sitten milään irti siististi. Mutta ei se mitään, unohdin öljytä irtoreunavuuan reunat ennen täytteen lisäämistä, joten kakkua ei saa varmasti muutenkaan mitenkään siististi vuuasta irti. Great! (Niin siis lähden olettamuksesta, että kakku kuitenkin hyytyisi... )
Itse osaan vastata mikä meni pieleen -kysymykseen aika monessa kohdassa. Ainoa mitä todella ihmettelen on tuo reseptissä mainittu vuuan koko. Muilta osin voi syyttää vain suomalasta jästi- tai jääräpäisyyttä jatkaa, vaikka ukkospilvet alkaa kerääntyä taivaalle.
Paistolämpötila? --> Olen kokeillut onnistuen ja epäonnistuen samalla lämpötilalla ja kahdella aika samanlaisella reseptillä.
Liian täysi vuoka? --> Joissain blogeissakin näkee täytettävän vuoat piripintaan ja tulos vaikuttanut olleen kuiva, eli hyvä. Hö?
Joku muu, --> mikä?
Hm. Tänään käytin kolmea erilaista]suklaamuffareita[/url], oli käytössä mm. noi Brunon vuoat. Silloin onnistui. Mutta täytynee vielä testata jollain muulla vuoalla ja täyttää vähän maltillisemmin.Paula3, ootko kokeillu aina samanlaisilla vuoilla? Ite oon ainakin huomannu sen että nimenomaan paperiset vuoat päästää rasvan helposti läpi. Kun taas "liukkaammat" eli onkos ne sitten tehty leivinpaperista (?) kestää rasvaa paremmin.
jos se oli vaahdotetava muffini niin virhe on vaahdotuksessa.. se voi tehdä niin monella tavoin vikaan..