Kotitekoiset joululahjat

Lisää
01.11.2010 07:53 - 01.11.2010 07:53 #7758 : Piparminttu
Vastaus käyttäjältä Piparminttu aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Ajattelin tehdä marmeladia joululahjaksi, viime vuonna tuli myös karkkeja tehtyä, mutta se puuha vaatii kyllä paljon vielä opettelua! Toivottavasti vaan apteekista löytyy agar-agaria, jotta sais ne marmeladit tehtyä. Ajattelin myös tehdä likööriä, mutta sen teko taitaapi olla jo myöhäistä. noh, säästyypä joku idea ensi vuodelle..

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
01.11.2010 09:23 - 01.11.2010 09:23 #7761 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Piparminttu Jos et agar-agaria saa lähiapteekistasi, yksi vaihtoehto on tilata sitä netistä, joko luontaistuotekaupasta tai verkkoapteekista .

Ja sit itse aiheeseen: Tänä vuonna suunnitelmissa on hillojen keitto, konvehtien teko ja sit vielä soppaan vois sotkea mukaan pullakuusen teon. Eli toisinsanoen herkkukoreja, tai niiden osia tänä vuonna myös. Ja kutkuttaisipa myös raakasuklaan valmistus, jos nyt saan aikaiseksi.

Lisää
01.11.2010 09:29 - 01.11.2010 09:29 #7762 : Piparminttu
Vastaus käyttäjältä Piparminttu aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat

Piparminttu Jos et agar-agaria saa lähiapteekistasi, yksi vaihtoehto on tilata sitä netistä, joko luontaistuotekaupasta tai verkkoapteekista

.

Loistavaa, Kiitoksia vihjeestä!

Lisää
01.11.2010 23:09 - 01.11.2010 23:09 #7770 : Miia
Vastaus käyttäjältä Miia aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat

Mie tein eilen lahjaksi Nigella Lawsonin ohjeella fudgeja (tummaa suklaata, kondensoituamaitoa, voita ja pähkinöitä - mie laitoin manteleita) ja keksipalleroita (mansikka Domino-keksejä, maustamatonta tuorejuustoa + suklaata päälle ja koristerakeita).

Slurps! Kehtaisitko millään laittaa ohjetta? Kuulostaa aivan ihanalle molemmat. Kyselinkin tuolla karkki-osastolla just fudge-ohjetta, ilman suklaata tosin, mutta tuo suklainenkin käy oiken hyvin.

Lisää
02.11.2010 10:18 - 02.11.2010 10:18 #7772 : Nanun
Vastaus käyttäjältä Nanun aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Tämä on ensimmäinen kommenttini täällä, joten toivottavasti nyt toimii tämä jos laitan omasta kotikokki.netistä tuon reseptin linkillä tähän.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta ... anelikupit
Eli viime vuonna tein ensimmäistä kertaa syötäviä joululahjoja ja rasiana käytin näitä (ja koko komeus sellofaaniin), eli syötävää tämäkin ja kaneli tekee siitä todella jouluisen makuista. Sisälle laitoin muistaakseni voipaperiin ja folioon käärittyjä daimin tapaisia nameja joiden resepti olisi kutakuinkin näin]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_smile.gif[/img]
Keitä kattilassa kunnes kiehahtaa. Jäähdytä ja muotoile tai aseta namivuokiin ja koveta pakastimessa. Yritys oli kuoruttaa suklaalla näitä, mutta eihän se toimi ilman temperointia.. Oli tuolloin idea "suklaapatukastakin" eli jos olisi tehnyt jonkun piparin alle, kerros tuota daimia siihen päälle ja kuorrutus suklaalla. Ja jos oikein jouluista haluaa niin voisi kokeilla lisätä mausteita ihan tuohon daim-taikinaan. En ole tehnyt tätä sitten viimejoulun, joten voisi itsekin kokeilla jouluistettua versiota tästä.

Itse ajattelin noita joulunamusia alkaa kokeilla ihan tosissani, juuri tuota marmeladia ja suklaakuorrutettua versiota siitä, kun vain saan hommattua sen mittarin suklaan temperointiin.

Lisää
02.11.2010 18:36 - 02.11.2010 18:36 #7784 : aleksi
Vastaus käyttäjältä aleksi aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
kannattaa muuten marmelaadit tedä pektiinillä, tulee paljon pehmeämpiä ja parempia, netistä voi ettiä nimellä pate fruit

Lisää
02.11.2010 20:36 - 02.11.2010 20:36 #7795 : Anonymous
Itse tänä jouluna ajattelin tehdä konvehteja erilaisilla täytteillä mm. marmeladia ja joku hyytelö, viiniä, jotain pientä suolaista - ideoita? ja joku pikkuylläri joka ei ole syötävää, ihan saajan mieltymysten mukaan

Lisää
08.12.2010 20:49 - 08.12.2010 20:49 #7788 : Katalook
Vastaus käyttäjältä Katalook aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Mä oon paistanu jo osat piparikoreihin (niitä tehtiin joskus mitä tänään syötäisiin -ohjelmassa) Tytöt saa koristella ne pikeerillä ja ranskapstilleilla. Mä sitten kasaan ja sisälle laitetaan karkkeja. Nämä menee sitten kummeille lahjaksi.

Ei nyt leivontaa ole tämä, mutta liippaa läheltä, eli esikoisen eskaritädit saa luksuskaakaota KLIK Laitan ne koristeltuihin lasipurkkeihin.

Lisää
09.12.2010 06:29 - 09.12.2010 06:29 #8141 : Marilele
Vastaus käyttäjältä Marilele aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat

Ei nyt leivontaa ole tämä, mutta liippaa läheltä, eli esikoisen eskaritädit saa luksuskaakaota KLIK Laitan ne koristeltuihin lasipurkkeihin.

Ihana idea, kiitos! Tätäkin voisi laittaa herkkukoreihin, jollaisia meillä on äidin kanssa suunnitteilla.

Lisää
09.12.2010 21:02 - 09.12.2010 21:02 #8144 : Anonymous
Ajattelin jos tänä jouluna kans tekis ensimmäistä kertaa syötäviä lahjoja. Ajattelin lähinnä tryffeleitä. Sitten näin jossakin nättejä ¨leivonta purkkeja¨, eli kuivat aineet valmiiksi nättiin lasipurkkiin, ja siihen sitten ohje vaan kylkeen. Oli kivan näkösiä, varsinki kun oli kaakaota seassa. Ja tuo luxuskaakao vaikutti kans aivan mahtavalta idealta!

Lisää
17.02.2011 19:26 - 17.02.2011 19:26 #8709 : esssi
Vastaus käyttäjältä esssi aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
joulu on ollut ohi jo aikoja sitte, mutta tein saaristolaisleipiä joululahjaks isovanhemmille ja opelle. kavereille tein erilaisia tryffeleitä, konvehteja yms muita suklaita :)

Lisää
17.02.2011 20:17 - 17.02.2011 20:17 #8713 : Sirkku
Vastaus käyttäjältä Sirkku aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Oi, mie oisin kyl opena aika otettu jos joku oppilas joskus tois miulle joululahjaks jotain itse leivottua!

Lisää
18.02.2011 20:25 - 18.02.2011 20:25 #8717 : esssi
Vastaus käyttäjältä esssi aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
:-) halusin antaa jotain itteni näköstä, ja mä ainakin toivon aina että saisin jotai ite tehtyy.

Lisää
21.01.2014 06:41 - 21.01.2014 06:41 #17472 : kotikokeilija
Vastaus käyttäjältä kotikokeilija aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Teen aina itse läheisille lahjat, kun nykyään kaikilla on jo kaikkea. Ovat olleet kyllä hittejä...tai ainakin kiitosta on tullut on tullut tehty erilaisia fudgeja, toffeeta ja brownieseja.

Lisää
23.09.2014 10:58 - 23.09.2014 10:58 #18273 : puukilainen
Vastaus käyttäjältä puukilainen aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Joulu ei ole ihan vielä (onneksi), mutta minun mieleni jo askartelee sen parissa aika ajoin. Toisaalta olen muutenkin sellainen, että jos mahdollista, haluan tietää ainakin tapahtumien raamit etukäteen.
Tänä(kin) vuonna ajattelin antaa läheisilleni syötäviä lahjoja ihan vain siksi, että en kannata turhan merkityksettömän krääsän hankkimista. Pyrin antamaan aina aineettomia tai elintarvikelahjoja, ellei saaja erikseen ole toivonut minulta jotain tiettyä kirjaa tai tavaraa.

Olen viime vuosina antanut mm. itsetehtyjä makeisia, kakkuja, piparkakkutaloja, koristeltuja pipareita tai muita keksejä, tee-se-itse -leivonnaisia, joissa kuivat aineet on kerrostettu kauniisti lasipurkkeihin ja itse kasaamiani herkkukoreja.

Tämän vuoden leivontaprojektien suunnittelu on vasta aluillaan, joten katsotaan, mitä tulee. :)

Lisää
23.09.2014 18:49 - 23.09.2014 18:49 #18278 : Petra
Vastaus käyttäjältä Petra aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
En ole siis onneksi ainoa jonka mieli seikkailee välillä joulussa. Kävin läpi kirppikselle vietäviä lehtiä (joista en sitten raaskinut luopuakaan), ja joululehdet sieltä pompahtivat silmille. Jäin niitä lukemaan ja pohtimaan että mitä tänä jouluna syötäisiin. Eihän siihen ole kuin kolme kuukautta...

Itselleni perustelen "jouluilua" sillä, että lahjaksi annettavat saippuat pitää tehdä tarpeeksi aikaisin. Samallahan sitä sitten voi miettiä jo ruokapuoltakin...

Lisää
29.09.2014 19:56 - 29.09.2014 19:56 #18289 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat

Itselleni perustelen "jouluilua" sillä, että lahjaksi annettavat saippuat pitää tehdä tarpeeksi aikaisin. Samallahan sitä sitten voi miettiä jo ruokapuoltakin...

Oi, siis teetkö saippuaa? Oletko monta kertaa tehnyt? Onko se helppoa/kallista? Haluaisitko kertoa lisää?

Tosi hauskaa on lukea mitä muut tekevät lahjaksi ihmisille. Itse olen keitellyt monta litraa omenahilloa, mutta en ole ihan varma kenelle sitä voi antaa, kun tosi monella on omppuja omasta takaa...

Lisää
30.09.2014 06:34 - 30.09.2014 06:34 #18291 : Petra
Olen tehnyt saippuaa monen monta kertaa, siihen jää helposti koukkuun. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Saippuan teko on kivaa, helppoa ja suhteellisen nopeaa, mutta tarkkana saa olla varsinkin lipeän kanssa. Kirjastosta kannattaa lainata Saara Kuhan Saippuakirja, siinä on vähän historiaa saippuan valmistuksesta ja simppeleitä perusohjeita. Itse asiassa Saaralta ilmestyi tänä vuonna uusikin kirja, siihen en ole vielä ehtinyt perehtyä.

Perussaippuan teko on hyvin edullista, varsinkin jos tekee pelkkää oliiviöljysaippuaa. Saa saippuaan toki kulumaan rahaa enemmänkin eri rasvojen, hajusteiden ja väriaineiden kanssa. Mutta kuten leivonnassakin, pyrin pitämään saippuat mahdollisimman luonnollisina. Käytän siis mieluummin eteerisiä kuin synteettisiä öljyjä hajusteina. Olen käyttänyt myös kahvia, teetä, mausteita, kuivattuja yrttejä jne.

Itse käytän lipeänä Tokmanneilta löytyvää Viemäriraetta, se on ihan silkkaa lipeää. Apteekeistakin ilmeisesti saa, mutta hinta onkin sitten jo aivan toinen. Hajusteita, erilaisia rasvoja saa helposti ostettua mm. Pienestä tuoksukaupasta tai Saippuapajalta .

Saippuablogeista haen virikkeitä, niitä on ihan hirmuisesti. Kuukkelista löytyy. Myös Pinterestistä hakusanalla handmade soap löytyy vaikka mitä ihania ideoita. Vaahdotettu, kelluva saippua on seuraavana kokeilulistallani. Tarvinnee tosin välillä hillitä tätä saippuaharrastusta, sillä palasaippua on hyvin riittoisaa. Ei yksi perhe ihan tolkuttomia määriä saippuaa kuitenkaan tarvitse... Onneksi voi tehdä myös kuorintavoiteita, jalkakylpyjä, huulirasvaa jne.

Kemikaaliasetusten ym. mukaan käsittääkseni itse tehtyä saippuaa ei saisi antaa edes lahjaksi, mutta koska olen jo vuosikausia käyttänyt itsetehtyjä saippuoita, uskallan niitä antaa myös muille. Myyntiä koskevat sen verran tiukat säännökset ja kallis byrokratia, että sitä en uskalla edes harkita. Paitsi jos voitan lotossa, perustan pienen herkku- ja lahjapuodin jossa möisin vain itsetekemiäni juttuja. Saisin vapaasti toteuttaa itseäni välittämättä siitä, vaikka puoti ei tuottaisikaan yhtään voittoa.

Muoks. Sen vanhemman saippuakirjan nimi on Käsin tehtyä saippuaa, uudempi taisi olla Saippuakirja.

Lisää
30.09.2014 19:43 - 30.09.2014 19:43 #18295 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Vau, kiitos Petra pienestä tietoiskusta, täytyypä tutustua tarkemmin saippuoiden maailmaan!

Kemikaaliasetusten ym. mukaan käsittääkseni itse tehtyä saippuaa ei saisi antaa edes lahjaksi, mutta koska olen jo vuosikausia käyttänyt itsetehtyjä saippuoita, uskallan niitä antaa myös muille. Myyntiä koskevat sen verran tiukat säännökset ja kallis byrokratia, että sitä en uskalla edes harkita. Paitsi jos voitan lotossa, perustan pienen herkku- ja lahjapuodin jossa möisin vain itsetekemiäni juttuja. Saisin vapaasti toteuttaa itseäni välittämättä siitä, vaikka puoti ei tuottaisikaan yhtään voittoa.

Ihana unelma!

Lisää
07.10.2014 16:06 - 07.10.2014 16:06 #18333 : MrsBaker
Vastaus käyttäjältä MrsBaker aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat

Toinen saippuaharrastelija täällä! Kiva että löytyy tältä foorumilta muitakin saippua-addikteja!! Joululahjaksi olen minäkin antanut, sellaisille joiden tiedän arvostavan käsintehtyä luonnollista saippuaa. Muuten pitää vaan itse ahkerasti peseytyä että saa taas tehdä lisää saippuaa. Se on ehkä vielä hauskempaa kuin leipominen. Tosin sitä ei voi syödä Molempi parempi!

Lisää
07.10.2014 16:06 - 07.10.2014 16:06 #18334 : MrsBaker
Vastaus käyttäjältä MrsBaker aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
tupla, eikö tätä itse voi poistaa?

Lisää
07.10.2014 16:14 - 07.10.2014 16:14 #18335 : NeitiLeipuri
Vastaus käyttäjältä NeitiLeipuri aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Kiitos Petra vinkeistä, itseäni kiinnostaa saippuoiden teko ja olen miettinyt josko sitä uskaltaisi..

Tänä vuonna aion antaa taas (!) leivonnaisia lahjaksi, en ole vielä vain päättänyt mitä. Ja muutamalle annan sellaisen muffinimix-purkin.

Stop hating and start baking

Lisää
15.10.2014 18:39 - 15.10.2014 18:39 #18363 : sitruunahiiri
Vastaus käyttäjältä sitruunahiiri aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat
Viime vuonna tein perheelleni lahjaksi suklaa konvehteja sitruuna ja nanteli täytteillä. Konvehdeille tein rasiat piparkakusta joihin tein päälle ikkunan muumitikkareista. Tänä vuonna en aio lahjoja tehdä itse, sillä niitä ei oikein viime vuonna arvostettu ja ne jäivät syömättä . Aion kyllä joululeivonnaisia tehdä, mutten anna niitä lahjaksi.

Lisää
16.10.2014 17:59 - 16.10.2014 17:59 #18370 : Petra
Kiva juttu että täällä on muitakin saippuasta innostuneita.
Jotkut pitävät tätä luonnollisuusintoilua ja itse tekemistä ihan höpöhöpönä, viime vuonna sain aika kovaakin kritiikkiä näistä eräältä tutulta. Täytyy tunnustaa että loukkaannuin kyllä aika paljon. Ei ilmeisesti riitä, että on mukava ja ystävällinen toiselle, pitäisi olla kaikesta samaa mieltäkin.

Sitruunahiiri: kurja juttu tuollainen. Sopivan lahjan tekeminen tai hankkiminen on joskus itselläkin niin vietävän vaikeaa, vaikka kuinka hyvin tuntisi toisen. Vai olisiko ollut niin ettei läheisesi raaskineet herkkuja syödä kun oli niin paljon vaivaakin nähty tms?

Lisää
20.10.2014 16:55 - 20.10.2014 16:55 #18381 : VaniljaVilla
Vastaus käyttäjältä VaniljaVilla aiheessa Re: Kotitekoiset joululahjat

Kiitos Petra vinkeistä, itseäni kiinnostaa saippuoiden teko ja olen miettinyt josko sitä uskaltaisi..

Tänä vuonna aion antaa taas (!) leivonnaisia lahjaksi, en ole vielä vain päättänyt mitä. Ja muutamalle annan sellaisen muffinimix-purkin.

Tarkoitatko tuolla muffinimixillä sellasista lasipurkkia jossa on kaikki kuivat aineet? Mäkin olen nimittäin ajatellut tänä vuonna antaa sellaisen, mutta pikkuleipä versiolla

Sivu luotiin ajassa: 0.290 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017