Fudgelle ohjetta?

Lisää
31.10.2010 20:29 - 31.10.2010 20:29 #19679 : Miia
Fudgelle ohjetta? kirjoittanut Miia
Onkohan tää oikea osasto? Kai se fudgekin makeiseksi lasketaan..?

Mä haluaisin tehdä ite fudgea, mutten löydä ohjetta mistään. Tarkoitan siis sellaista oikeaa kermafudgea, en sellaista missä on suklaata. Löytyykö keneltäkään ohjetta? Ja mitenköhän vaikeaa se on tehdä? Jos lähentelee rakettitiedettä, niin sitten tyydyn karkkilaarien tarjontaan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.11.2010 18:56 - 02.11.2010 18:56 #7787 : aleksi
Vastaus käyttäjältä aleksi aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?
eikä se ole vaan keitettyä kermaa ja sokeria, niiku vaikka kinuski?

noihin löytyy englanninkielisiltä sivuilta tosi paljon ohjeita, ne vaan luultavammin tahtoo niihin maissisiirappia

Lisää
02.11.2010 22:01 - 02.11.2010 22:01 #7800 : Miia
Vastaus käyttäjältä Miia aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?
Hmm, saattaa olla. Se irtokarkkilaarissa myytävä ei ole kyllä niin venyvää kuin kinuski tai toffee, se on ehkä enemmän Omar-karkin tyylistä "lohkeavaa". Siis enemmän sen suuntaista haeskelen.

Jenkkireseptejä..hmm.. no täytyy tunnustaa, että olen niin laska että vihaan niitä cuppejen muuntamista deseiksi (juup, ajattelin että täältä joltain löytyisi tehty työ jota sumeilematta käyttäisin hyväkseni ). Ja sitten on tosiaan se, että joitain ainesosia on Suomesta mahdottoman vaikea löytää kaupoista.

Mulla taipuu enkku aika hyvin, mut ruokasanasto on mun akilleen kantapää. Satutko muuten tietämään mitä on evaporated milk? Törmäsin aika monessa ei-suklaa fudgereseptissä tuohon. Jonkin sortin maitoahan se on, vaan mitä?

Niin joo, maissisiirapille go! Eikä mitä tahansa maissisiirappia, vaan vaaleaa pitäisi kaiken hyvän lisäksi olla.

Lisää
03.11.2010 08:37 - 03.11.2010 08:37 #7804 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?
Miulta löytyy kouluajan makeiskurssilta fudgeohje, mutta se on nyt yllättäen jossain jemmassa. Ilmoitan jos löydän sen.

Mutta noista cupeista, tuosta tutoriaalista ainakin löytyy höpinää niiden muuttamisesta: viewtopic.php?f=6&t=188

Lisää
03.11.2010 10:47 - 03.11.2010 10:47 #7807 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?

Hmm, saattaa olla. Se irtokarkkilaarissa myytävä ei ole kyllä niin venyvää kuin kinuski tai toffee, se on ehkä enemmän Omar-karkin tyylistä "lohkeavaa". Siis enemmän sen suuntaista haeskelen.

Tämä ei ole fudgea, mutta...Tein aikanaan Candy corn -namuja, jotka muistuttavat maultaan ja koostumukseltaan aika lailla Omar-namuja.

Jenkkireseptejä..hmm.. no täytyy tunnustaa, että olen niin laska että vihaan niitä cuppejen muuntamista deseiksi.

Vinkkinä, että Googlea on helppo käyttää muuntimena. Halutessasi muuttaa esim. 2,25 cupia desilitroiksi, laita hakukenttään teskti]2,25 cup to dl [/b] ja saat tulokseksi 2,25 US cups = 5,32323532 dl.

Mulla taipuu enkku aika hyvin, mut ruokasanasto on mun akilleen kantapää. Satutko muuten tietämään mitä on evaporated milk? Törmäsin aika monessa ei-suklaa fudgereseptissä tuohon. Jonkin sortin maitoahan se on, vaan mitä?

Tiivistemaitoa, sillä erolla, että]Q: What's the difference between sweetened condensed milk and evaporated milk? Can they be used interchangeably?[/quote]

A]

Eli evaporated milk = makeuttamaton maitotiiviste. En tiedä, saako sellaista Suomesta. Tietääkö joku? Eikös nuo maitotiivisteet Suomessa ole makeutettua tiivistemaitoa (kondensoitua maito)?

Niin joo, maissisiirapille go! Eikä mitä tahansa maissisiirappia, vaan vaaleaa pitäisi kaiken hyvän lisäksi olla.

Saat ostettua KAROn vaaleaa (ja tummaa) maissisiirappia Behnfordsilta Helsingissä (myös nettikauppa) (tai maustamatonta vaaleaa maissisiirappia Hämeentien etnisistä kaupoista Helsingissä).

Lisää
03.11.2010 12:00 - 03.11.2010 12:00 #7808 : tuh
Vastaus käyttäjältä tuh aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?
Maitoa voi keittää myös itse kokoon, laittaa vaan teflonkattilaan kiehumaan ja venailee että haluttu määrä nestettä on haihtunut - jos toi Tanjan kertoma 65% pitää paikkansa, niin silloin litra maitoa pitäis keittää kolmeen ja puoleen desiin.

Aito fudge muuten tehdään niin, että keitetään kermasta ja sokerista sellasta karamellitahnaa, joka sitten jäähdytetään tableeraamalla kivellä (tai muulla alustalla), silloin sokeri kiteytyy uudelleen ja rakenteesta tulee lohkeileva. Eli aitoa fudgeohjetta metsästäessä kannattaa etsiä valmistusohjeesta tuollaista vaihetta, silloin reseptin tekijällä on todennäköisesti joku haju asiasta .

Lisää
03.11.2010 13:23 - 03.11.2010 13:23 #7809 : Paula

Maitoa voi keittää myös itse kokoon, laittaa vaan teflonkattilaan kiehumaan ja venailee että haluttu määrä nestettä on haihtunut - jos toi Tanjan kertoma 65% pitää paikkansa, niin silloin litra maitoa pitäis keittää kolmeen ja puoleen desiin.

Tarkoititko tuota mun postaamaa lainausta 60 %? Eli litra keitetään neljään desiin, josta on 65 % sokeria. Meinaa ilmeisesti, että lisätään litraan ennen keittämistä pari-kolme dl sokeria, jos halutaan makeutettua maitotiivistettä.

Lisää
04.11.2010 13:49 - 04.11.2010 13:49 #7842 : tuh
Vastaus käyttäjältä tuh aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?

Tarkoititko tuota mun postaamaa lainausta 60 %? Eli litra keitetään neljään desiin, josta on 65 % sokeria. Meinaa ilmeisesti, että lisätään litraan ennen keittämistä pari-kolme dl sokeria, jos halutaan makeutettua maitotiivistettä.

Äh, taisi mennä sekaisin ketä lainasinkaan Mutta siis, jos reseptissä lukee evaporated milk eikä condensed, älä silloin lisää sokeria. Kokoonkeittäminen lisää maidon makeutta, koska vettä haihtuu mutta esim. laktoosi eli maitosokeri jää. Keitä siis litra pelkkää maitoa neljään desiin, ja ainakin mun mielestä lopputuloksen pitäisi olla oikea. Ja tähän ei sitten kantsi käyttää mitään laktoosittomia tai hyla-juttuja, vaan ihan kunnon punaista maitoa.

Lisää
04.11.2010 13:58 - 04.11.2010 13:58 #7844 : Paula

Mutta siis, jos reseptissä lukee evaporated milk eikä condensed, älä silloin lisää sokeria. Kokoonkeittäminen lisää maidon makeutta, koska vettä haihtuu mutta esim. laktoosi eli maitosokeri jää. Keitä siis litra pelkkää maitoa neljään desiin, ja ainakin mun mielestä lopputuloksen pitäisi olla oikea. Ja tähän ei sitten kantsi käyttää mitään laktoosittomia tai hyla-juttuja, vaan ihan kunnon punaista maitoa.

Näin mäkin olen ymmärtänyt. Ja luin jostain, että keittäminen tässä tapauksessa tarkoittaa alle 100-asteessa "keittämistä". Maito palaa muuten helposti pohjaan.

Lisää
05.11.2010 09:39 - 05.11.2010 09:39 #7850 : Miia
Uuuh! Alkaa pahasti muistuttamaan sitä rakettitiedettä.. Olis kyllä kiva kokeilla joskus kun on paljon aikaa (eli ei koskaan ). Maidonhakureissuunkin saa varata hyvän tovin, kun harvemmin on asiaa tuonne keskustaan asti. Helsingin siis.

Edit: niin siis löysin mistä tuota maitoa saisi. Behnford´s sivulla löytyy tuotelistasta tämä: Carnation Evaporated Milk 410g. Eiköhän se ole sitä mitä haeskellaan.

Lisää
05.11.2010 11:36 - 05.11.2010 11:36 #7851 : Vispilä
Vastaus käyttäjältä Vispilä aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?
Löysin ohjeistani tällaisen version (leikattu jostain lehdestä) - liekö sitten semmoinen mitä olet haeskellut? Itse en ole kokeillut vielä, mutta on kyllä mielessä ollut.

Valkosuklaafudge

n. 20 palaa

1 dl vispikermaa
2 dl sokeria
1 rkl hunajaa
2 rkl voita
50 g valkosuklaata
1 tl vanilliinisokeria
1 limetin raastettu kuori

Kuumenna kerma ja siihen sekoitettu sokeri hitaasti paksupohjaisessa kattilassa. Lisää hunaja ja voi. Anna kiehua hiljaa kuplien ilman kantta n. 15 minuuttia muutaman kerran sekoittaen, kunnes fudgeseos sakenee ja sen lämpötila kohoaa 116 asteeseen. (Ellei sinulla ole lämpömittaria, voit tehdä kokeen tiputtamalla muutaman pisaran kuumaa fudgeseosta kylmään veteen. Jos pisarat jähmettyvät, seos on sopivan sakeaa.) Ota kattila pois levyltä. Lisää joukkoon paloiteltu valkosuklaa, limetin raastettu kuori ja vanilliinisokeri. Vatkaa fudgeseos tasaiseksi. Kaada seos pieneen nelikulmaiseen, kevyesti öljyllä voideltuun foliovuokaan (8x 10 cm) tai foliosta itse taiteltuun vuokaan. Anna seoksen jäähtyä ja jähmettuä. Leikkaa terävällä, öljytyllä veitsellä fudgelevystä paloja (2 x 2 cm). Nosta palat jääkaappiin. Ne säilyvät kylmässä, kannella peitettynä noin kuukauden.

Lisää
05.11.2010 20:52 - 05.11.2010 20:52 #7854 : NaMiNaMi
Vastaus käyttäjältä NaMiNaMi aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?
Löysin tälläisen, on juuri sellaista lohkeavaa ja määrätkin ilmoitettu ymmärrettävässä muodossa Taidan kokeilla itsekin, täytyy vaan kurvata ensin Stockalle ostaan kondensoitua maitoa :

Crumbly Fudge Recipe Ingredients

1 can condensed milk (+/- 392g)
500g Sugar
120ml water
4tbsp butter = rkl
2tsp Vanilla essence = tl

Crumbly Fudge Recipe Directions

Mix sugar, water, butter and condensed milk together in a somewhat tall pot (the mixture rises quickly) and bring to a gentle boil. While the fudge is boiling, stir continously with a wooden spoon for about half an hour, to ensure no sugar burns to the bottom of the pot. Nearing the half-hour mark, the fudge should then have become greatly reduced in quantity, thick, sticky, and most importantly, should have the typical darker "brown" colour of fudge (but dark muddy brown means it's turned into toffee). It's better to leave it on longer if unsure, than to take it off the boil prematurely. Once it looks ready, take off the boil, add the Vanilla Essence, and beat thoroughly for a minute, then pour mixture into a greased baking tray and allow to cool.

Cut into squares once cooled properly (could take up to 6 hours). The result should be a fudge that is solid, but crumbly around the edges when you cut it (as opposed to the soft and chewy Nougat variety). It should also have a grainy texture. It may take a few attempts to perfect this recipe in a way you enjoy it the most; also note that if your mixture turns into toffee or fails completely, it's best to try again another day with new ingredients as failures often happen for no discernable reason.

Niin ja törmäsinpä sellaisiinkin ohjeisiin, myös suomalaisiin, joissa käytettiin vaahtokarkkeja fudgen tekemiseen. Jenkeissä ilmeisesti myydään Fluffia joka on siis jonkinasteista vaahtokarkkitahnaa.

Paula3 yhdisti 2 peräkkäistä viestiä

Lisää
06.11.2010 10:19 - 06.11.2010 10:19 #7857 : Piparminttu
Vastaus käyttäjältä Piparminttu aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?
Fudgea voisikin koittaa tehdä jouluksi! Ja tuli mieleen, että onkohan se Fluff sitä vaahtokarkki "tahnaa", jota on myyty Citymarketeissa, siellä kun on ollut niitä kaikenlaisia ihmeellisiä "jenkkiherkkuja".

Lisää
06.11.2010 11:06 - 06.11.2010 11:06 #7858 : NaMiNaMi

Fudgea voisikin koittaa tehdä jouluksi! Ja tuli mieleen, että onkohan se Fluff sitä vaahtokarkki "tahnaa", jota on myyty Citymarketeissa, siellä kun on ollut niitä kaikenlaisia ihmeellisiä "jenkkiherkkuja".

Mä en ole sellaista huomannutkaan... Se oli sellainen lasipurkki missä oli sinisävyinen etiketti ja luki et Fluff.

Lisää
06.11.2010 14:00 - 06.11.2010 14:00 #7855 : Piparminttu
Vastaus käyttäjältä Piparminttu aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?

Mä en ole sellaista huomannutkaan... Se oli sellainen lasipurkki missä oli sinisävyinen etiketti ja luki et Fluff.

Tutulta kuulostaa kyllä! Lasipurkissa se sielläkin oli. En nyt varmaksi mene vannomaan, tai tiedä löytyykö sitä vielä, mutta sellaista on ainakin joskus ollut.

Lisää
06.11.2010 15:54 - 06.11.2010 15:54 #7859 : namia
Vastaus käyttäjältä namia aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?
Minä oon ainakin kuullu vaahtokarkki-fluffista ja näin stockkalla sellaisen purkinkin. Menee vähän offtopiciksi..

Lisää
06.11.2010 20:01 - 06.11.2010 20:01 #7861 : Miia
Kyllä sitä Fluffia oli ainakin eilen Itäkeskusen Cittarissa. Nyt en muista oliko molempia makuja, mutta vaniljaa ainakin oli ja joskus olen mansikkaakin nähnyt. Tämän näköinen purkki kyseessä: http://www.marshmallowfluff.com/pages/r ... rites.html

Tuo naminamin ohje kuulostaa siltä mitä olen haeskellut. Eikä siinä ole mitään "ihmeaineksiakaan", mitä pitäisi erikoisliikkeistä haeskella. Täytyy ehdottomasti testata!

Lisää
06.11.2010 20:18 - 06.11.2010 20:18 #7862 : NaMiNaMi

Kyllä sitä Fluffia oli ainakin eilen Itäkeskusen Cittarissa. Nyt en muista oliko molempia makuja, mutta vaniljaa ainakin oli ja joskus olen mansikkaakin nähnyt. Tämän näköinen purkki kyseessä]http://www.marshmallowfluff.com/pages/r ... rites.html[/url]

Tuo naminamin ohje kuulostaa siltä mitä olen haeskellut. Eikä siinä ole mitään "ihmeaineksiakaan", mitä pitäisi erikoisliikkeistä haeskella.

Täytyy ehdottomasti testata!

Jep. Juuri toi purkki. Siinä kyljessä pitäis olla ohje fudgelle.

Lisää
12.11.2010 14:00 - 12.11.2010 14:00 #7916 : NaMiNaMi
Blogista löytyy nyt Fudgea. Toi mun resepti toimii! Kannattaa kokeilla.

Lisää
12.02.2011 14:11 - 12.02.2011 14:11 #8644 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Fudgelle ohjetta?
Kunpa kehtaisikin tehdä tätä itse. Candykingin fudget on kyllä niin hyviä... . Eniten Fudgen tekemisessä rassaa se pitkään keittely, tahtoisin reseptin, joka ois simppeli, nopeesti valmis.

Lisää
12.02.2011 15:19 - 12.02.2011 15:19 #8650 : NaMiNaMi
Miksei kehtaa? Tolla mun reseptillä on moni jo kokeillu eikä se musta ole vaikea tai edes vaadi niin hirmuista keittoaikaa.

Sivu luotiin ajassa: 0.263 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017