Suklaan spritsaamisesta

Lisää
18.11.2009 21:40 - 18.11.2009 21:40 #19392 : Tanja

Haluaisn myös oppia spritsaamaan suklaalla kauniisti kirjoitusta ja koukeroita, harjoitella paljon pitäisi.

Hee, vaikka miekin jonkun verran spritsailen, en silti aina saa niin onnistuneita kuin mitä ois pitänyt. Ja varsinkin sulan suklaan kanssa on vähän hankala lähteä korjailemaan, sen takia teenkin useesti harjotusspritsauksia leivinpaperille.
Harjottelu tekee mestarin - eikös se jotenkin niin mennyt!

Tämä ketju jaettu Kirjainmuoteista -ketjusta omaksi spritsausketjukseen.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.11.2009 22:37 - 18.11.2009 22:37 #2354 : tuh
Vastaus käyttäjältä tuh aiheessa Re: Kirjainmuoteista

Haluaisn myös oppia spritsaamaan suklaalla kauniisti kirjoitusta ja koukeroita, harjoitella paljon pitäisi.

Hee, vaikka miekin jonkun verran spritsailen, en silti aina saa niin onnistuneita kuin mitä ois pitänyt. Ja varsinkin sulan suklaan kanssa on vähän hankala lähteä korjailemaan, sen takia teenkin useesti harjotusspritsauksia leivinpaperille.

Vinkki]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_smile.gif[/img].

Lisää
19.11.2009 09:42 - 19.11.2009 09:42 #2357 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Kirjainmuoteista

Vinkki]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_smile.gif[/img].

Mielenkiintoinen vinkki! Täytynee varovasti kokeilla ensi kerralla kun leikin suklaan kanssa.

Lisää
19.11.2009 14:44 - 19.11.2009 14:44 #2360 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Heh, minulla ongelma spritsauksen kanssa johtuu tasan siitä, että en osaa piirtää, en sitten yhtään. Eipä kai sillä suklaallakaan synny kaunista jälkeä, jos ei synny kynälläkään...

Lisää
20.11.2009 10:07 - 20.11.2009 10:07 #2370 : TaikinaTaivas
Vastaus käyttäjältä TaikinaTaivas aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Mullakaan ei sen spritsaamisen kans ole ongelmana suklaan löysyys tai paksuus, lähinnä se et kädet täriseen ja jännitän niin vietävästi. Mulla on kans varmaan jonkin sortin hahmottamisen häiriö ko en meinaa millään tajuta mihin suuntaan pitäis peilikuvana kiehkurat tehdä. Yleensä piirrän paperille mallin ja sit yritän siitä katsoa suunnat ja sillainhan se tekeminen ei ole luontevaa ko pitää vahdata sitä paprua. Ja paperille piirtäminenkin tuottaa välillä harmaita hiuksia . Harjoitusta tämäkin vaatii, ihan samanlai ko pursotuskin.

Lisää
20.11.2009 10:33 - 20.11.2009 10:33 #2371 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Itsekään en ole spritsannut kuin vasta yhteen kakkuun...Mutta silti mä luulen, että se onnistuu parhaiten, kun "antaa mennä", eikä pelkää liikaa. Saapahan tärinättömiä vinoja viivoja edes.

Lisää
20.11.2009 11:54 - 20.11.2009 11:54 #2372 : tuh
Vastaus käyttäjältä tuh aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Tän oon oppinu pienenä kun soitin viulua ja siinäkin on konsertissa soittaessa aina pieni riski että kädet alkaa täristä häiritsevän paljon Jos kädet tärisee, keskity jännittämään varpaita.

Lisää
20.11.2009 18:33 - 20.11.2009 18:33 #2375 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Haahaa, enpäs olekaan tajunnut tuota viulujuttua soveltaa leipomiseen (TYHMÄ MINÄ!) Kiitos Tuhille loistavasta vinkistä, minäkin ole saman vinkin viuluopettajaltani aikoinaan kuullut
Niin ja mulla myös on ongelmia spritsauksen kanssa. Nyt pikkuhiljaa (iiihan pikkuhiljaa) rupeaa onnistumaan pikeerillä spritsaukset, mmut hitsiläinen ku se suklaa on niin erilainen käsiteltävä. Harjoitusta vaan kehiin...

Lisää
21.11.2009 15:52 - 21.11.2009 15:52 #2377 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Heh, varpaiden jännitystä, mainio vinkki!

Miulla on myös ongelmana tuo käsien tärinä, pitänee koittaa tuota vinkkiä ensi kerralla! Hehe...
Usein ongelma on myös se, että haluaisin toisinaan saada mahdollisimman ohutta jälkeä joten teen spritsauspussiin vain iiihan pienen reiän. Ja äkkiäkös suklaa jähmettyy siihen reikään ja sitten tulee vaan spröts. Ärgh, no pussi hetkeksi mikroon ja taas mennään.

Kanssa tuo Paula3:n "antaa mennä"-vinkki on ehkä parhain, silloin kun jää miettimään niin se suklaa jämähtää sillä sekunnilla sinne pussukan päähän.

Lisää
19.01.2010 12:27 - 19.01.2010 12:27 #3222 : Anonymous
Spirtsaamista pitäis täällä(kin) harjoitella harjoitella ja harjoitella, ja liekkö sitä sittenkään oppisi nättiä jälkeä tekemään.
Koulussa leipoopuolen opettaja antoi vinkin,kun kakkuja piti alkaa koristelemaan, että aivot pöydälle ja antaa mennä niin tulee parasta jälkeä

Lisää
19.01.2010 17:06 - 19.01.2010 17:06 #3257 : Suklaasydän
Vastaus käyttäjältä Suklaasydän aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta

Heh, varpaiden jännitystä, mainio vinkki!

Miulla on myös ongelmana tuo käsien tärinä, pitänee koittaa tuota vinkkiä ensi kerralla! Hehe...
Usein ongelma on myös se, että haluaisin toisinaan saada mahdollisimman ohutta jälkeä joten teen spritsauspussiin vain iiihan pienen reiän. Ja äkkiäkös suklaa jähmettyy siihen reikään ja sitten tulee vaan spröts. Ärgh, no pussi hetkeksi mikroon ja taas mennään.

Kanssa tuo Paula3:n "antaa mennä"-vinkki on ehkä parhain, silloin kun jää miettimään niin se suklaa jämähtää sillä sekunnilla sinne pussukan päähän.

Sama vika täällä... alku saattaa mennä hyvin, mutta sitten iskee paniikki, kädet alkaa täristä ja lopputulos on yhtä töherrystä. Ja tuokin on monesti koettu, että suklaa jähmettyy liian pieneen reikään ja jälki on sen mukaista.

Ensi kerralla yritän jälleen toteuttaa Paula3]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_smile.gif[/img]

Lisää
28.02.2010 20:41 - 28.02.2010 20:41 #4150 : Kermaruusu
Vastaus käyttäjältä Kermaruusu aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta

Tän oon oppinu pienenä kun soitin viulua ja siinäkin on konsertissa soittaessa aina pieni riski että kädet alkaa täristä häiritsevän paljon

Jos kädet tärisee, keskity jännittämään varpaita.

Tätä vinkkiä täytyykin kokeilla, viulisti kun itsekin olen tai olen ollut.

Lisää
31.03.2011 17:12 - 31.03.2011 17:12 #9257 : Anonymous
Tosiaan jos ei onnistu kuvioiden spritsaaminen heti alkuunsa, kannattaa tosiaan piirrellä useaan otteeseen sitä kuviota, mitä on tarkoitus käyttää spritsatessa. Oon itse huomannut että muutamia kertoja kun kynällä harjoittelee niin se motoriikka alkaa pelata ja sitten vielä parit spritsausharjoitukset päälle niin kyllä onnistuu! =)

Lisää
02.04.2011 12:36 - 02.04.2011 12:36 #9291 : Anonymous
Pahoitteluni aiheesta harhautumiseen, mutta löytyypä täältä monta viulistia. Minua ei koskaan neuvottu jännittämään varpaitani, mikä johtunee toisaalta siitä, että kädet tärisivät ensimmäisen kerran vasta 18-vuotiaana ja toisaalta siitä, että jalat tärisivät silloin vielä enemmän...

Spritsatessa minulla ei ole moista ongelmaa ollut varmaan siksi, että leipominen on itselleni vain kiva harrastus.

Lisää
14.11.2011 08:55 - 14.11.2011 08:55 #11433 : Anonymous
Jo pelkällä lyijykynällä harjoittelu auttaa noiden spritsaus kuvioiden hallitsemisessa.
Kun oppii rennosti kynää puristamatta piirtämään kuvioo niin sekin auttaa. Kaikista paras tuossa on vaan se pitää vaan harjoitella ja harjoitella. Joskus itse harjoitellut jopa niin et kakkuvuoka vääriinpäin päydälle ja
siiihen pohjaan harjoittelee
Pikeerilläkin voi harjoitella noita kuvioiden spritsausta kun jättää sen vähän löysemmäksi, vastaamaan sulaa suklaata Varsinkin jos hirvittää että menee hyvää suklaata harjoitellessä hukkaan. PIkeeri on halpaa tehdä ja tulee pienestäkin määrästä paljon

Lisää
15.03.2012 15:44 - 15.03.2012 15:44 #12829 : Katjuzqa
Vastaus käyttäjältä Katjuzqa aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Mä teen aina monta ylimääräistä kuviota, niin voi sit valita parhaat. Tosin, teen kakkuja ihan vain "kotikäyttöön", että käy vähän kotikutoisempikin.

Sulatan suklaan pakastepussissa vesihauteessa ja leikkaan vaan kulman pienesti auki ja sit hommiin. Onhan niitä hyviä välineitä, mutta oon niin alottelija, etten oikein tied, mitä hankkia..

Lisää
18.07.2012 11:58 - 18.07.2012 11:58 #14304 : Anonymous
Täälläpä on monta viulistia, minäkin aikoinani soitellut, tai löytyyhän multa viulu edelleen
En kyllä muista moista vinkkiä opettajalta kuulleeni vaikka taisi siinä pieni tärinä olla päällä varsinkin esiintyessä..

Pitää vissiin tuo piirtäminen ensin opetella..

Toimiiko tuo vesitippavinkki myös valkosuklaalla?

Lisää
18.07.2012 16:20 - 18.07.2012 16:20 #14306 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Suklaan spritsaamisesta
Toimii myös valkosuklaalla.

Lisää
07.12.2012 14:46 - 07.12.2012 14:46 #15496 : anna
Vastaus käyttäjältä anna aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Onko kukaan kokeillut imasta lääkeruuttaan ja varovasti siitä puristaa pihalle? Minkään pussin kans sotkemiseen mun motoriikka ei riitä, mutta ruiskuun ehkä just ja just

Lisää
08.12.2012 21:17 - 08.12.2012 21:17 #15513 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta

Onko kukaan kokeillut imasta lääkeruuttaan ja varovasti siitä puristaa pihalle? Minkään pussin kans sotkemiseen mun motoriikka ei riitä, mutta ruiskuun ehkä just ja just

Veikkaisin, että jäähtyy liikaa ja tukkiin suuttimen. Ainakin siis jos puhutaan sellaisesta suht pienestä ruutasta?

Lisää
09.12.2012 14:55 - 09.12.2012 14:55 #15516 : nami-hiiri
Vastaus käyttäjältä nami-hiiri aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Samat ajatukset, kuin Paulalla. Lääkeruisku on liian pieni suultaan.
Edukkaita tähän tarkoitukseen olevia 'ruiskuversioita' sas ainakin 2-3 eri kokoa leivontatarvikeliikkeistä.

ANNALLE hyvää nimipäivää !

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
09.12.2012 22:03 - 09.12.2012 22:03 #15522 : anna
Vastaus käyttäjältä anna aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Kiitos onnitteluista.

Minä itseasiassa imaisin suklaan ruuttaan ja se ennakko-oletuksista poiketen oli ainut asia, mikä tänään onnistui

Lisää
15.12.2012 18:02 - 15.12.2012 18:02 #15570 : Anonymous
Itse ostin Prismasta pienen pursotussetin, jossa mm. muovipintainen pursotuspussi ja terästyllat.
Kirjoitustyllalla saa todella tarkkaa jälkeä ja se on totta, että käsi meinaa täristä ja aluksi etenkin tilauskakkua tehdessäni stressasin, että jos nyt menee pilalle....
Niinpä olen ottanut rennon otteen: pussista kiinni ja spritsaamaan ja jos haluttu kuvio muuttaakin muotoa tärinästä tms., niin sitten siirrytään vaihtoehto B:hen ja ideoidaan koriste toisenlaiseksi

Lisää
15.12.2012 20:07 - 15.12.2012 20:07 #15576 : herkkujenhelmia
Vastaus käyttäjältä herkkujenhelmia aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Jotku pienet tyllat on hyviä suklaan spritsaamiseen. Mää oon alusta asti käyttäny ite leivinpaperista taiteltua pussia ja tykkään siitä edelleen. Joskus laitan pussiin tylllan, joskus en Ite suosittelisin jonkunlaisen pussin käyttöä, oli sitte leivinpaperia vai muovia, mutta siitä saa hyvän "kynäotteen".

Lisää
08.04.2013 07:00 - 08.04.2013 07:00 #16316 : Mimosa
Vastaus käyttäjältä Mimosa aiheessa Re: Suklaan spritsaamisesta
Me harjoiteltiin aikoinaan koulussa suklaan spritsaamista ja vitsi että se leivinpaperista tehty pursotinpussi tuntui aluksi hankalalta. Tehtiin hirmuiset määrät koristeita, sulatettiin kovettuneet koristeet ja aloitettiin sama homma alusta. Kyllä harmitti sulattaa hienot suklaakoristeet!

Koristeiden tekoa helpotti huomattavasti myös se, että piirsi valmiiksi kuvioita paperille jonka päälle laittoi kalvon. Kalvon päälle on helppo spritsailla kun kuvio näkyy niin hyvin läpi Netistä löytyy myös tosi paljon erilaisia koristekuvioita, joita voi tulostaa paperille ja sit vaan kalvo päälle ja koristeita tekemään

Ja tosiaan leivinpaperin läpi näkyy myös aika hyvin, jos ei ole kalvoja käytettävissä!

Sivu luotiin ajassa: 0.246 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017