tutoriaali - vaniljakreemin valmistus keittämällä

Lisää
14.09.2009 22:03 - 14.09.2009 22:03 #19310 : Tanja
Monesti näkee käytettävän ns. kylmäkreeminä valmistettua vanilliinikreemiä, joka tehdään vain sekoittamalla kylmään veteen vanilliinikreemijauhetta. Toki kyseinen kreemi on helppo ja nopea tehdä, kestää myös paiston ja on pursotettavissa, mutta jos on aikaa niin kannattaa ehdottomasti kokeilla myös itse tehtyä vaniljakreemiä.

"Aitoa" vaniljakreemiä pystyy tekemään keittämällä itse ja maku on jotain aivan toista kuin jauheista sekoitetut. Ja kun valmistamiseen käyttää aitoa vaniljatankoa, maistuu kreemissä aito vanilja esanssien sijaan.

VANILLIINI = keinotekoinen aromi
VANILJA = aito tavara

Tässä yksi resepti vaniljakreemin tekoon:
    128 g maitoa
    40 g sokeria
    20 g keltuaisia (riko rakenne eli vispauta pikkuisen pienessä kulhossa)
    12 g vehnäjauhoja (siivilöi)
    vaniljatanko

Ota vaniljatangosta muutaman sentin pätkä ja kapsuta siemenet irti esim. veitsen kärjellä.

Kaada maito kattilaan, sekoita vaniljansiemenet maitoon ja ala kuumentaa maitoa.

Lisää joukkoon myös loput ainekset (jauhot mieluiten siivilän kautta) ja sekoittele mössöä hiljalleen.

Jatka sekoittelemista kunnes mössö sakenee ja kuplahtaa (eli kiehahtaa). Varo polttamasta pohjaan, sekoita siis koko ajan.

Kun kreemi on kiehahtanut, nosta pois liedeltä ja laita jäähtymään. Kreemi sakenee vielä hieman jäähtyessään.

Valmis kreemi on koostumukseltaan kuin kiisseliä tai löysää kermavaahtoa.

Kreemi soveltuu täytekakkujen täytteeksi, kermavaahdon maustamiseen tai paksumpana tehtynä vaikka pullien täytteeksi. Halutessasi paksumpaa kreemiä lisää keltuaisen ja jauhon määrää, kuitenkin maltilla.

Katso myös muut tutoriaalit foorumilla

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.09.2009 10:40 - 15.09.2009 10:40 #1336 : Ellen
Paljonko aineita olisi deseissä ja ruokalusikoissa? Entä käykö rasvaton maito (meillä on aina vain sitä) vai kärähtääkö se?

Lisää
15.09.2009 11:22 - 15.09.2009 11:22 #1337 : tuh
Paketeissa lukee yleensä kuinka paljon desi kyseistä tavaraa painaa, oiskohan desi sokeria n. 88g ja desi vehnäjauhoja n. 70g, keltuainen on keskimäärin 20g ja maito on about sama tilavuudelta ja painolta (kannattaa vielä tarkistaa, nää tuli huterasta ulkomuistista).

Mitä rasvaisempi maito, sitä parempi, koska:
- vanilja maistuu enemmän koska aromit tykkää rasvasta
- rakenne on paljon täyteläisempi
- homma ei pala kiinni niin helposti

Ja jos haluaa keittää kreemin ilman vehnäjauhoja, niin tässä mun käyttämä resepti]
500 g maitoa
1 vaniljatangon siemenet
120 g keltuainen
125 g sokeri
40 g maizena

Tällä tulee vähän tönkömpää kreemiä, enemmän leikkaantuvaa kuin kiisselimäistä. Keitän kreemin niin, että maito ja vaniljan siemenet kattilaan ja lämpiämään, toisessa kulhossa vispilällä sekaisin munat, maizena ja sokeri. Kun maito kiehahtaa, osa siitä kaadetaan munaseokseen, sekoitetaan tasaiseksi vispilällä ja sen jälkeen siivilän läpi takaisin maidon joukkoon. Sitten varovasti kuumennetaan ja koko ajan sekoitetaan pohjaa myöten (hc-tyypit tekee tän vesihauteessa), kunnes kreemi on 82-84 astetta, sen jälkeen välittömästä pois lämmöltä ja säilytysastiaan. Jos kreemiä keittää kauan tai paljon yli ton lämpötilan, niin lopputulos maistuu vaan kananmunalta.

Oikeestaan Tanjan ohjeessa sanottiin sama homma tuosta lopun kuumentamisesta, eli pari pulpahdusta ja heti pois. Jostain syystä kreemi on tupannut pulpahtamaan jo ennen sitä sadan asteen kiehumispistettä
. Toinen juttu mikä on vaarana vikassa vaiheessa on pohjaan palaminen, sekään ei oo kivaa ja sekään ei maistu hyvältä.

Lisää
15.09.2009 17:00 - 15.09.2009 17:00 #1342 : Tanja
tuh, mainio juttu kun laitoit myös oman vaniljakreemireseptisi jutun jatkoksi! Täytyy tuota siun reseptiä testata ensi kerralla kun tulee kreemi tarpeelliseksi!

Lisää
16.09.2009 16:20 - 16.09.2009 16:20 #1346 : tuh

tuh, mainio juttu kun laitoit myös oman vaniljakreemireseptisi jutun jatkoksi!

Täytyy tuota siun reseptiä testata ensi kerralla kun tulee kreemi tarpeelliseksi!

Tää on taas tätä miten opetetaan eri tavoin eri paikoissa, Ranskassa mulle opetettiin toi maissitärkkelys "ainoona oikeena" versiona ja Suomessa taas törmänny maissin lisäksi muihin variaatioihin. Mulla muuten meinasi mennä mm-kisat pilalle, koska maissitärkkelyksen sijasta annettiin perunaa ja keitin siitä sitten vähän erilaiset limat mitä oli suunniteltu (tuli semmoista liima-tapettiliisterikoostumusta mikä ei siinä tilanteessa kelvannut ), aikaa meni pari tuntia hukkaan ja piti improvisoida jotain ihan uusia juttuja ilman koko tärkkelystä.

Ja tuli kreemistä mieleen että ranskalainen konditoria pohjautuu aika pitkälti tähän vaniljakreemiin eli creme patissier:iin, sekoittamalla siihen voita, kermavaahtoa tai vaikka marenkia saadaan aina uusi rakenne ja silloin kreemillä on taas uusi nimi. Esim. voita lisäämällä ja vaahdottamalla saadaan creme mousseline, kermavaahdolla creme diplomate tms, ja italianmarengilla taisi tulla creme chibouste. Ei voi muistaa tarkkaan.

Lisää
16.09.2009 16:35 - 16.09.2009 16:35 #1347 : Tanja

tuh, mainio juttu kun laitoit myös oman vaniljakreemireseptisi jutun jatkoksi!

Täytyy tuota siun reseptiä testata ensi kerralla kun tulee kreemi tarpeelliseksi!

Tää on taas tätä miten opetetaan eri tavoin eri paikoissa, Ranskassa mulle opetettiin toi maissitärkkelys "ainoona oikeena" versiona ja Suomessa taas törmänny maissin lisäksi muihin variaatioihin. Mulla muuten meinasi mennä mm-kisat pilalle, koska maissitärkkelyksen sijasta annettiin perunaa ja keitin siitä sitten vähän erilaiset limat mitä oli suunniteltu (tuli semmoista liima-tapettiliisterikoostumusta mikä ei siinä tilanteessa kelvannut ), aikaa meni pari tuntia hukkaan ja piti improvisoida jotain ihan uusia juttuja ilman koko tärkkelystä.

Hoh, olipas varmaan kiva väärinkäsitys. En olekaan koskaan kokeillut miten maissitärkkelys eroaa perunajauhoista kiisseliä tehtäessä, täytyy tosiaan ottaa toi siun kirjottama kreemiresepti testiin!

Ja tuli kreemistä mieleen että ranskalainen konditoria pohjautuu aika pitkälti tähän vaniljakreemiin eli creme patissier]

Vitsit miten mielenkiintoista, kerro lisää! Siis oikeasti, olisi mahtavaa saada lisää tietoa eri maiden konditoriakulttuureista!

Lisää
22.09.2009 10:01 - 22.09.2009 10:01 #1419 : Insanity
Kiitokset mielenkiintoisesta ja kokeilunarvoisesta tutoriaalista! Ite en ole koskaan valmistanut vaniljakreemiä keittämällä/ itse, mutta pitänee testata.
Meille opetettiin koulussa, että perunajauhoja ei saisi koskaan käyttää maitopohjaisiin kiisseleihin. Perunajauho maitokiisselissä luontaisesti sitkistää kiisselin ja tekee siitä ei-miellyttävää syödä. Itse opettajakaan ei osannut sanoa syytä miksi kiisseli tekee niin, tuo on vain kuulemma sellainen sääntö joka jokaisen kokin/ leipurin pitäisi tietää.

Lisää
22.09.2009 10:15 - 22.09.2009 10:15 #1420 : Tanja

Kiitokset mielenkiintoisesta ja kokeilunarvoisesta tutoriaalista!

Ite en ole koskaan valmistanut vaniljakreemiä keittämällä/ itse, mutta pitänee testata.
Meille opetettiin koulussa, että perunajauhoja ei saisi koskaan käyttää maitopohjaisiin kiisseleihin. Perunajauho maitokiisselissä luontaisesti sitkistää kiisselin ja tekee siitä ei-miellyttävää syödä. Itse opettajakaan ei osannut sanoa syytä miksi kiisseli tekee niin, tuo on vain kuulemma sellainen sääntö joka jokaisen kokin/ leipurin pitäisi tietää.

Jos kiisselin antaa porista liedellä niin siitä tulee kyllä äkkiä liisterimäistä. Juurikin siksi myös vehnäjauhon kanssa vain pulpahdus - ja heti pois liedeltä. tuhin reseptissä käytetty maissitärkkelys on myös hyvä vaihtoehto, ja jälleen ei keitellä vaan nostetaan heti pois liedeltä kun pulpahtaa.

Voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu tuo vesihauteessa valmistus.

Lisää
03.02.2010 08:48 - 03.02.2010 08:48 #3642 : jaanahoo
Miten tämä itsekeitetty vaniljakreemi käyttäytyy paistettaessa, onko kokemusta?
Tarviiko tehdä paksumpana?
Olisin kiitollinen vinkeistä.

Lisää
09.03.2010 15:58 - 09.03.2010 15:58 #4364 : Anonymous
tätäpä voisi ensi kerralla kun rupeaa leipomaan niin testata

Lisää
18.07.2010 11:07 - 18.07.2010 11:07 #6744 : Tanja

Miten tämä itsekeitetty vaniljakreemi käyttäytyy paistettaessa, onko kokemusta?
Tarviiko tehdä paksumpana?
Olisin kiitollinen vinkeistä.

En tiedä tuleeko vastaus myöhässä mutta kokeilin vast ikään paistaa tuota tuhin reseptillä tehtyä vaniljakreemiä ja kesti paistamisen mainiosti.

Lisää
31.08.2010 09:30 - 31.08.2010 09:30 #7083 : Anonymous
oomnom oli pakko tulla oikeen kiittämään tästä : D KIITOS:D:D ja on kiva ku on just vielä vaihekuvatki niin mäkin pystyn vähäisellä järjelläni kaiken ymmärtämään: DD

Lisää
22.02.2012 19:17 - 22.02.2012 19:17 #12649 : MrsBaker

Ja jos haluaa keittää kreemin ilman vehnäjauhoja, niin tässä mun käyttämä resepti]
500 g maitoa
1 vaniljatangon siemenet
120 g keltuainen
125 g sokeri
40 g maizena

Talla reseptilla tein vaniljakreemin, tosin piheydessani en raaskinut ostaa vaniljatankoa vaan laitoin sen sijaan 1 rklo vaniljauutetta. Tein siita diplomaattikreemin kaaretortun valiin, ja lopuista dallaspullia. Tosi hyvia molemmat, teen itse alusta asti vaniljakreemin tasta lahtien. Dallaspullia kerran tein kreemijauheesta, enka pitanyt mausta ollenkaan.

Ongelma on vain, etta minne ne kaikki ylimaaraiset valkuaiset sijoitan, macaroneja on jo pakastin taynna... ja perinteisia marenkeja minun kaasu-uunissa ei voi tehda. Ideoita? Kahdeksan kananmunaa tarvitsin 120 grammaan keltuaista.

Lisää
23.02.2012 19:08 - 23.02.2012 19:08 #12655 : Tanja

Ongelma on vain, etta minne ne kaikki ylimaaraiset valkuaiset sijoitan, macaroneja on jo pakastin taynna... ja perinteisia marenkeja minun kaasu-uunissa ei voi tehda. Ideoita? Kahdeksan kananmunaa tarvitsin 120 grammaan keltuaista.

Tee niistä vaikka marenkivoikreemiä ja tyrkkää pakkaseen tulevan käytön varalta.

Lisää
26.02.2012 06:30 - 26.02.2012 06:30 #12668 : MrsBaker
Kiitos, Tanja! Ihan uusi tuttavuus tuokin marenkikreemi. Sitapa taitaakin olla seuraavassa kakussani.
Ja niin, tarjoilin juuri vaniljakreemitaytteisia pulliani vierailleni. Kovasti tykkasivat.

Lisää
09.06.2012 10:46 - 09.06.2012 10:46 #13937 : Anonymous
Voikohan tätä vaniljakreemiä pakastaa? Viikon päästä olis juhlat mihin teen rinsessakakun, ajattelin huomiseksi leipaista pienen testikakun ja kokeilla tuota maizena-vaniljakreemiä. Voisin samalla tehdä sellaisen satsin josta riittää juhlakakkuunkin, jos se vaan säilyisi sinne asti. Onko jollain kokemusta sen pakastuksesta?

Lisää
29.08.2012 07:37 - 29.08.2012 07:37 #14572 : Petra
Tuhin ohjeella olen kyhyen ajan sisällä tehnyt nyt kaksi kertaa kreemiä. Olen ennen testannut myös kreemijauhetta, mutta kyllä tämä vie voiton 6-0 varsinkin näin luonnollisen ruoan ystävänä ja puolestapuhujana.

Toisella kerralla taisi levy olla vähän liian kovalla, kun vähän ennen kypsymistä alkoi massa kokkaroitumaan. Kattila nopeasti vaan pois levyltä ja armoton vispaus. Kreemi oli pelastettu. Tarkkana saa kuitenkin olla koko ajan.

Tämä nyt ei leipurikeijua enää auta, mutta uskoisin itse tehdyn kreemin kestävän pakastuksen ainakin leivonnaisen sisällä ihan hyvin ilman mitään ongelmia. Sellaisenaan pakastamisesta en osaa sanoa.

Lisää
11.11.2012 20:13 - 11.11.2012 20:13 #15248 : Anonymous
Tästäkin puuttuu kuvat, muttei nyt IHAN pakko ollakaan ymmärtääkseen.

Lisää
20.08.2013 17:46 - 20.08.2013 17:46 #16930 : Tanja

Tästäkin puuttuu kuvat, muttei nyt IHAN pakko ollakaan ymmärtääkseen.

Vastaan nyt ihan myöhässä kun katselen että mistä nää kuvat edelleen puuttuu... Että tuo tuhin laittama resepti on oikeesti parempi miun mielestä kuin tuo omani mikä on tossa ekassa viestissä!

Sivu luotiin ajassa: 0.215 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017