- Keskustelu
- Leivontafoorumilla tapahtuu
- Tutoriaalit
- Makea leivonta
- tutoriaali - kakun päällystäminen marsipaanilla
tutoriaali - kakun päällystäminen marsipaanilla
Kakku kannattaa ensin kuorruttaa kauttaaltaan jollain rasvapohjaisella kreemillä. Myös jokin sileä marmeladi käy tarkoitukseen hätätapauksessa, vaikkakaan ei toimi yhtä hyvin kuin kreemi. Kreemi toimii sekä tarttumapintana marsipaanille että eristää kakun kosteuden allensa jottei marsipaani kostu. Itse tykkään käyttää voipohjaisia kreemejä. Kakun kun laittaa jääkaappiin kreemillä kuorruttamisen jälkeen noin puoleksi tunniksi, ehtii kreemi jähmettyä ja marsipaanilla kuorruttaminen helpottuu.
Marsipaanilla päällystetty kakku säilytetään jääkaapissa ilman kupua (muuten kosteus alkaa tiivistyä ikäviksi pisaroiksi kakun pintaan ja näin kostuttaa marsipaania).
Kakun pinta siloitetaan mahdollisimman tasaiseksi kreemin avulla.
Liitetiedostoa kuva11.JPG ei löydy
Marsipaani kannattaa kaulia reilusti kakkua isommaksi. Hyvä marsipaanin paksuus on n. 2,5-3,5mm, kakun koosta riippuen.
Liitetiedostoa kuva10.JPG ei löydy
Nosta marsipaanilevy kakun päälle niin että kakku on mahdollisimman keskellä marsipaania. Jos kuorrutettava kakku on pieni, voi marsipaanin nostaa ihan käsineen. Jos taas kyseessä on isompi kakku (esim. 6 munan tai siitä isompi) kannattaa marsipaani kierittää kaulimen tai pulikan ympärille ja nostaa sen avulla.
Liitetiedostoa kuva9.JPG ei löydy
Painele marsipaania hellin käsin edeten ylhäältä alaspäin, kuitenkin niin ettet vedä marsipaania alaspäin, muuten marsipaani saattaa revetä kakun yläreunasta. Eli siis vain painellaan marsipaania kiinni kakkuun.
Liitetiedostoa kuva8.JPG ei löydy
Painele marsipaania niin pitkälle kakun reunaa alas kuin saat ilman ryppyjä.
Liitetiedostoa kuva7.JPG ei löydy
Sitten siloita loput rypyt, tässä yksi iso sellainen.
Liitetiedostoa kuva6.JPG ei löydy
Ota rypyn alareunasta kiinni ja vedä varovasti alas- ja ulospäin kunnes marsipaani suorenee. Varo kuitenkin vetämästä marsipaania liikaa, ettei se repeä.
Liitetiedostoa kuva5.JPG ei löydy
Painele sitten suoristettu ryppykohta varovasti kakkuun kiinni.
Liitetiedostoa kuva4.jpg ei löydy
Siloita vielä hellästi koko kämmenellä kakun pintaa kauttaaltaan.
Liitetiedostoa kuva3.JPG ei löydy
Nyt on kaikki rypyt läpikäyty ja marsipaani saatu tasaisesti kakun pinnalle.
Liitetiedostoa kuva2.JPG ei löydy
Leikkaa ylimääräiset marsipaanit pois kakun ympäriltä esimerkiksi pienellä marsipaanityökalulla.
Liitetiedostoa kuva1.JPG ei löydy
Marsipaanilla kuorrutettu kakku ilman koristeluja.
Liitetiedostoa isotvuoat_FI.jpg ei löydy
Reunat kannattaa leikata mahdollisimman tasaisesti niin ne eivät välttämättä edes tarvitse mitään koristusta.
Liitetiedostoa pienetvuoat_FI.jpg ei löydy
Kakkuun tein pelkistetyksi koristeeksi suklaaspritsausta.
Liitetiedostoa kuva14.JPG ei löydy
Katso myös muut tutoriaalit foorumilla
Liitetiedostot:
Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Leivon usein "kameran kanssa", ja tarpeeksi kun ottaa kuvia niin yleensä niistä ainakin joku onnistuu. Se on jo hyvin jos paristakymmenestä kuvasta muutama on julkaisukelpoisia. (En ole mikään pro-kuvaaja ja ehkä vähän hätäinenkin...)Miten se Tanjuska (
) oikein kerkeää tehdä näitä tutoriaaleja kuvien kanssa? Kun itse alkaisin tuollaisia rustaamaan, menisi monta kuukautta että saisin edes tyydyttävän..
Kannattaa käyttää rasvapohjaisia kreemejä. Myös valmiita kreemejä on saatavilla, mutta niitä myyvät vain tukut isoissa pöniköissä. Kreemin valmistus on yksinkertaista kun seuraa ohjeita.Mikä kreemi on paras marsipaanikakkuihin? Voikreemi? Onko esimerkiksi voikreemiä valmiina vai joutuuko sen valmistamaan itse?
Kurkkaa foorumilta esimerkiksi tutoriaali marenkivoikreemeistä , blogistani löytyy myös ohje perusvoikreemille .
Tänään tein sokerimassalla tälläisen kuorrutuksen ja voi, että mikä noviisi olen. Sain kaulia koko homman useemman kerran kun aina sain kuorrutteen repeämään jossain kohtaa. Marsipaani ilmeisesti kestää tässä hommassa paremmin kasassa? Vielä kun joku tekis hyvänmakuista marsipaania niin voisin minäkin sitä käyttää...
Ehkä se mun eka kuorrutus tosiaan oli sitten liian ohut kun tänään tein vastaavan isänpäiväkakkuun ja se taas ei hajonnut ollenkaan.
Punanen on se epäonnen kuorrutus joka liimaantui kaulittaessa kahdesti pöytään ja repes nostovaiheessa jonkun 3 kertaa. Sininen taas meni ekalla kohilleen.
Ja kyllä voi siepata kovasti toi yks vesipisara, joka tipahti sinisen kakun lehdelle ja teki tummanvihreen täplän tonne. Mitäs hutiloin ja roiskuttelin vettä.
Mitäs mieltä te olette? Itse odottelen kommentteja viikonlopun juhlien jälkeen, kuinka kakku oli onnistunut..
Heipsan! Kiva, että tällaisia tutoriaalejakin on! Eräs tuttavani kertoi sekoittavansa marsipaaniin tomusokeria ja voita ennen kuorruttamista. Minkäköhänlaista jälkeä siitä syntyy? Näin kuulemma marsipaani on siedettävämmän makuista (lainaus tuttavani suusta). En vain oikein ymmärrä, kaipa se mantelin maku sitten hälvenee??
Mitäs mieltä te olette? Itse odottelen kommentteja viikonlopun juhlien jälkeen, kuinka kakku oli onnistunut..
Hmm, kuulostaa erikoiselta. Minkähänlaisia määriä tuota tomusokeria ja voita on sekoitettu marsipaaniin? Vaikkakin kyllähän se mantelin maku hieman hälvenee jos hurjasti sekoittaa muita aineita marsipaaniin.
Ihan samalla systeemillä kuin pyöreäkin kakku. Marsipaani kannattaa jättää ehkä aavistuksen paksummaksi kuin pyöreää kakkua päällystäessä, jotta sitä voi venytellä ja virutella vähän enemmän pelkäämättä repeämistä.Jos päällystää neliskulmaisen kakun marsipaanilla/sokerimassalla, niin miten saisi reunat siisteiksi?
On se kyllä haastavampaa kuin pyöreän kakun päällystäminen. Jos ekaa kertaa neliskulmiota olet päällystämässä, kannattaa hommaa ehkä harjoitella etukäteen.
Ota vaikka muovinen neliskulmainen pakasterasia ja tumppaa se marsipaanilla reunoistaan kiinni pöytään. Sitten siihen päälle vain kaulitsemaan marsipaania ja eikun harjoittelemaan! Rasian päältä voi marsipaanin ottaa jälleen harjoittelun jälkeen käyttöön, eikä massaa näin mene edes hukkaan.
Lisäksi mä ihmettelen sitä että mulla jäi noin 70% sokerikreemistä käyttämättä. Kuinka paljon sitä pitäisi siihen kakkuun työntää?
- TaikinaTaivas
- Poissa
- Leivänpaistaja
-
- Vastaanotettu kiitos 0
VÄÄÄ Meikältä menee hermot marsipaanikakkujen (btw, huomatkaa noi sotkut tuolla lautasen alla, keleen marsipaani jäi kiinni..) kanssa. Se tarttuu joka paikkaan kiinni - sormiin, pöytään jne. Miten sen saisi pysymään nättinä, mutta käsiteltävänä? Jos laittaa vehnäjauhoja, koko kakku on noin puolta vaaleampi ja jauhoinen.
Lisäksi mä ihmettelen sitä että mulla jäi noin 70% sokerikreemistä käyttämättä. Kuinka paljon sitä pitäisi siihen kakkuun työntää?
Marsipaanin kans työskennellessä kannattaa käyttää tomusokeria.
- Pullahiiricom
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Sokericremeä kannattaa tehdä vain tarvittava määrä. Itsellänikin blogissa ohje muistaakseni 250g margariinia, joka on jo sopiva isoon kakkuun marsipaanin alle. Ei sitä sokericremeä ihan kamalasti kannata siihen marsipaanin alle laittaa, mutta kuitenkin niin paljon, että toimii tarttumapintana ja tarvittaessa silottaa hieman muotoja.
Millaisella reseptillä teit kreemin?Lisäksi mä ihmettelen sitä että mulla jäi noin 70% sokerikreemistä käyttämättä. Kuinka paljon sitä pitäisi siihen kakkuun työntää?
- Keskustelu
- Leivontafoorumilla tapahtuu
- Tutoriaalit
- Makea leivonta
- tutoriaali - kakun päällystäminen marsipaanilla