Rengasvuuan käyttö

Lisää
16.05.2011 19:27 - 16.05.2011 19:27 #19776 : Anonymous
Auttakaapa taas viisaammat. Mulla on käytössä parit kappaleet rengasvuokia ja niitä käyttäisin mielelläni mutta mulla palaa oikeastaan joka kerta pohja . Laitan siis pellin päälle leivinpaperia ja sen päälle vuuan. Mitä ilmeisemmin teen jotain väärin mutta jotenkin tuntuu, että uunipelti on liian ohut tai väärää materiaalia leipomiseen. Mutta milläs kummalla pellin voi korvata?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
17.05.2011 07:39 - 17.05.2011 07:39 #7892 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Missä asteessa paistat pohjat? Yleensähän ohjeissa on 175 -astetta, mutta itse paistan vähän pidempään 150 -asteessa, juurikin tuon palamisen takia! Tosin lämmitän uunin ekana 175 ja lasken heti lämpöä kun saan pohjan uuniin.

Lisää
17.05.2011 07:40 - 17.05.2011 07:40 #9555 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Niin ja tulipahan vielä mieleen, että oletko kokeillut silikonista "leivinpaperia" pellin päällä? Se on kuitenkin vähän paksumpi ja johtaa lämpöäkin eri tavalla kuin tavis leivinpaperi.

Lisää
17.05.2011 09:55 - 17.05.2011 09:55 #9556 : Nanun
Vastaus käyttäjältä Nanun aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Itellä on ollu juurikin tuo silikoninen alunen alla aina rengasvuokia käyttäessä että en kyllä tuota ole huomannut että palaisi yhtään sen kummemmin kun missään muussakaan vuuassa. Kuinka korkealla paistat kakkuset ja polttaako siulla muut vuuat pohjia? yleensä myös neuvotaan alatasolla paistamaan kakkuset mutta ite paistan siinä yhen pykälän keskitasoa alempana ja juuri tuossa 175 asteessa. Ja voihan se olla uunistakin kiinni. Itse muutin juuri ja tässä kodissa on nyt aivan ihana ja tasaisesti paistava uuni eli ei tarvitse isommankaan kakun päälle leivinpaperia enää varata ettei pinta pala, vaikka kakku ottaisi kypsentyäkseen 40 minuuttia!

Lisää
17.05.2011 14:45 - 17.05.2011 14:45 #9558 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Paistan kakut aina hieman keskitasoa alempana ja lämpötila on 150-175 asteen välillä, riippuen kakun koosta. Muut vuuat toimii ihan normaalisti. En ollenkaan ymmärrä mistä tuo palaminen voi oikein johtua.

Mutta tuo silikooninen leivinpaperihan on loistava idea, eipä ole tullut mieleen. Täytyy sellainen hetimiten tilata, jos onni vaikka sen myötä kääntyisi

Lisää
31.05.2011 17:23 - 31.05.2011 17:23 #9722 : Kismet
Vastaus käyttäjältä Kismet aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Kysynpä nyt tähän samaan ketjuun kun rengasvuokakysymys on mullakin
Mulla on muutaman kerran käytössä ollut uusi rengasvuoka, ja ihan uutena oli jo soikea.
Jouduin myös kiristämään "hampaita" tosi paljon että saan paistettua pienimmillä säädöillä, ei pysynyt yhtään kiinni vaan valui pikkuhiljaa isommaksi.
Onko ihan yleistä noiden reunavuokien kanssa vai onko mulle sattunut joku maanantai-kappale?
Harmittaa kyllä, ajattelin säästyväni hankkimasta monta erilaista irtopohjavuokaa mutta haluaisin kyllä pyöreitä kakkuja enkä soikeita
Ja aloittajan kysymykseen liittyen, mäkin käytän silikonialustaa alla.

Lisää
31.05.2011 18:33 - 31.05.2011 18:33 #9728 : Kuista
Vastaus käyttäjältä Kuista aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Mistäs tuommoisen silikonialustan voisi hommata?

Lisää
31.05.2011 18:55 - 31.05.2011 18:55 #9730 : Nanun
Jos ei ebaystä pelkää tilata ja malttaa oottaa 1-2 vko niin toi on hyvä, mut os on hätänen niin vaikka clasohlsonilta missä on tuota silikonista alustaa tai tuollaista iki leivinpaperia mikä kestää jokusen käyttökerran (ei oo henkkoht kokemusta kylläkään. Silikoni on paras, se tulee kokemuksen syvällä rintaäänellä.) Ja silikonisia saa niin paljon söpösemmän värisinä! ♥ Mut on niitä. Näköjään Prismassakin iloleipureiden melekosen halvalla vielä tommonen perus keskikokonen.

Lisää
31.05.2011 20:39 - 31.05.2011 20:39 #9731 : Kuista
Ikileivinpaperi oli ihan uusi juttu minulle Kauankohan nämä silikoniset uunialustat oikeasti kestävät käytössä, jos käyttö on melkoisen runsasta?

Lisää
31.05.2011 21:07 - 31.05.2011 21:07 #9735 : Nanun
En ole mitään muuta käyttänyt 1½ vuotta kun kahta silikonista alustaa ja nyt jouduin toisen heittämään pois. Eli kestää.. Ja mie leivon parhaimmillaan päivittäin jotain!

Lisää
01.06.2011 06:19 - 01.06.2011 06:19 #9740 : Kuista
Täytyy kyllä ehdottomasti hommata tuollainen silikonialusta ja testata!

Lisää
28.07.2011 06:20 - 28.07.2011 06:20 #10452 : Nekkukarkki
Vastaus käyttäjältä Nekkukarkki aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Kysymys rengasvuuan käytöstä: Onko olemassa sellaista hyvin ohutta muovista lastaa, jolla saisi esim, hyydykkeet ja juustokakut irti vuuasta ilman, että ne reunasta halkeilevat/repeävät? Olen yrittänyt etsiä, mutta ei ole tullut vastaan.
Tai onko antaa joku vinkki, miten saan juustokakut irti ehjänä?

Lisää
28.07.2011 06:27 - 28.07.2011 06:27 #10453 : Tekila
Vastaus käyttäjältä Tekila aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Käyttämällä reunuskalvoa tai kuumentaa veistä kuumalla vedellä ja leikkaa kakun irti reunaa pitkin. Isän oon joskus nähnyt tehneen niin, että kuumentaa koko kakkua ihan hetken lämpimässä vedessä ja sitten pyöräyttää nopealla liikkeellä kakun vuoassansa ja kumoaa.

Lisää
03.08.2011 11:14 - 03.08.2011 11:14 #10545 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Suihkauta vuokasprayta reunavuokaan ennen vuoan täyttöä. Kakku irtoaa kuin itsestään. Myös Tekilan mainitsemat reunakalvot ovat käteviä.

Myös pieni ohut, pitkä ja kapea paletti käy hommaan, jonka jälkeen kun kakku on irti, vielä kiepsauttaa paletilla kakun reunat sileäksi.

Lisää
04.08.2011 19:50 - 04.08.2011 19:50 #10574 : aleksi
Vastaus käyttäjältä aleksi aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
klassesti kakun teko hommissa opetetaan että kakun pitää ja kuuluu jäädä reunoihin kiinni.. kun reunat jää kiinni niin kakku ei lätsähdä.. reunat saa nopeaan irti pikku veitsellä tai vastaavalla

Lisää
06.08.2011 09:44 - 06.08.2011 09:44 #10588 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö

klassesti kakun teko hommissa opetetaan että kakun pitää ja kuuluu jäädä reunoihin kiinni.. kun reunat jää kiinni niin kakku ei lätsähdä.. reunat saa nopeaan irti pikku veitsellä tai vastaavalla

Niin siis nyt kysyttiin hyydytettavia kakkuja.

Onko olemassa sellaista hyvin ohutta muovista lastaa, jolla saisi esim, hyydykkeet ja juustokakut irti vuuasta ilman, että ne reunasta halkeilevat/repeävät?

Lisää
29.08.2011 18:24 - 29.08.2011 18:24 #10744 : Patavahti
Vastaus käyttäjältä Patavahti aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Minä en kyllä edelleenkään luota rengasvuokaan ilman leivinpaperia sen sisäpuolella tiivistämässä. Pari kertaa oon kokeillu ja mun pellit on ainaki sen verran lenkoja että ei se taikina sisällä kyllä pysy.. eikö kellään muulla oo samaa ongelmaa?

Lisää
03.09.2011 10:29 - 03.09.2011 10:29 #10776 : Anonymous
Mulla rengasvuoassa pysyy tavallinen sokerikakkupohja hyvin, mutta rasvapitoiset taikina ovat valahtaneet joka kerta pellille (silloin jos olen vain iskenyt renkaan pellin päälle tiivistämättä sen kummemmin).

Lisää
04.09.2011 08:58 - 04.09.2011 08:58 #10779 : TaikinaTaivas
Vastaus käyttäjältä TaikinaTaivas aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Olen käyttänyt säädettävää rengasvuokaa ja suorakaiteen mallista vuokaa muutaman vuoden ja käyttökokemusket olleet hyviä. Valmistajan suosituksen mukaan niitä ei saisi rasvata, mutta olen suihkauttanut kuitenkin varalta vuokaspray:tä reunoille. Klemmareita olen käyttänyt liukumisen esteenä ja lisäksi kiristänyt kiinnikeosia. Leivinpaperi ja silkonileivinpaperi toimineet molemmat hyvin paistamisessa, itse paistan kakkupohjat 150 asteessa keskitasolla. Hiukan purusuaa kakkutaikina reunasta, mutta niin vähäisessä määrin ettei haittaa. Hyydykekakut irtoavat vuoasta kuin vuoan reunan öljyää ja sihtaa vielä päälle tomusokeria tai käyttää reunakalvoja. Suorakaiteen mallisessa vuoassa on ollut ongelmana vinous, reunat eivät ole ihan suoria ja olen niitä yrittänyt väännellä.

Lisää
04.09.2011 11:00 - 04.09.2011 11:00 #10781 : cherry
Vastaus käyttäjältä cherry aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
'Suorakaide' löytyy jo suoralaitaisenakin! Olen nähnyt, en hankkinut vielä - merkki ei tule juuri nyt mieleen....

Lisää
04.09.2011 11:13 - 04.09.2011 11:13 #10782 : Taikku
Vastaus käyttäjältä Taikku aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Mä onnistun säädettävällä reunavuualla aina! Aivan maailman paras keksintö ja vie niin vähän tilaa vrt. monta erikokoista vuokaa (jotka olen jo keittiöstäni siirtänyt varaston puolelle). Käytän paperiliittintä pitämään vuuan varmasti oikeassa koossa ja myöskin olen pienellä vasaralla paukutellut välillä tiukemmalle vuuan kiinnikkeitä. Onkohan neliskanttisesta vuuasta korkeampireunaista vaihtoehtoa? Omani, kun on on 5cm korkealla reunuksella niin siitä tuppaa kakkupohja herkästi nousemaan yli. Ja tosiaan rasvaa sisältävät suklaakakkupohjat ei sovellu paistettavaksi reunavuualla... Tämän huomasin taannoin kaapiessani kakkupohjaa uunin pohjalta

Lisää
09.11.2011 18:37 - 09.11.2011 18:37 #11350 : jauhis
Vastaus käyttäjältä jauhis aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Olen tällänen noviisi, mutta rengasvuoka tarkoittaa sitä ns. kuivakakkuvuokaa? Ja tässä tapauksessa siinä olisi irtopohja?
Mulla ihan perinteinen rengasvuoka, mutta kakkupohjavuoka on irrotettavalla pohjalla, johon laitan leivinpaperin pohjan ja reunan väliin tiivisteeksi. Vuoka ritilälle, ei ole vuotanut eikä palanut.

Lisää
09.11.2011 18:48 - 09.11.2011 18:48 #11354 : Anonymous

Olen tällänen noviisi, mutta rengasvuoka tarkoittaa sitä ns. kuivakakkuvuokaa? Ja tässä tapauksessa siinä olisi irtopohja?

Mulla ihan perinteinen rengasvuoka, mutta kakkupohjavuoka on irrotettavalla pohjalla, johon laitan leivinpaperin pohjan ja reunan väliin tiivisteeksi. Vuoka ritilälle, ei ole vuotanut eikä palanut.

Tätä samaa mietiskelin kuin jauhiskin, että onko nyt kyseessä rengasvuoan käytöstä, vai reunavuoan?
Mutta oli miten oli, niin täällä käytellään reunavuoan kanssa kaksinkertaista leivinpaperia pellin päällä, eikä ole palanut kakkupohjat pohjaan.
Kuin myös metalliset klemmarit ovat keittiössä kovassa suosiossa, kun reunavuoan kanssa pitää tusailla halkaisijalta pienenpää. Ei pääse reuna itsekseen isontumaan.

Lisää
19.11.2011 11:04 - 19.11.2011 11:04 #11467 : nami-hiiri
Vastaus käyttäjältä nami-hiiri aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Tässä kohden tuntuu amatöörimaisuus, kun ei tiedä/tunne käytännön kaikkia termejä
Sellainen säädettävä metallinen rengas löytyy hiirenkolon kaapista.
Mutta 'rengasvuoaksi olen tottunut nimittelemään Italiassa valmistettuja silikonisia kakkuvuokia, jotka pitävät ryhtinsä reunaan laitettavalla erillisen renkaan avulla. Ei keiku nostettaessa!
Laitan kuvaa myöhemmin, jos ketä kiinnostaa - en löytänyt sitä just nyt nopeasti.

Tällaisia ovat super mukavat ja helppohoitoiset silikonivuoat, jotka kulkevat meidän alueella 'rengasvuokana' .
Niitä on useita korkeuksia ja siis aivan normaalin kahvikakun muotoisia, pyöreitä, neliöitä...ja tietääkseni saa Suomestakin joitain malleja.

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
12.09.2014 05:23 - 12.09.2014 05:23 #18216 : puukilainen
Vastaus käyttäjältä puukilainen aiheessa Re: Rengasvuuan käyttö
Käytän itse nykyään noita kakkurenkaita kaikkien kakkujen paistoon ja/tai hyydyttämiseen hyvällä menestyksellä.
Sokerikakkumassan voi tosiaan laittaa kakkurenkaaseen paistumaan ihan sellaisenaan, sillä se falskaa vain alkuvaiheessa sieltä renkaan alta vähäsen ja sitten hyytyy uuninlämmössä umpeen.
Jos paistan rasvaa sisältäviä kakkutaikinoita kakkurenkaalla, taittelen foliosta kaksinkertaisen neliön, jonka taputtelen kiinni kakkurenkaan pohjan ympärille. Folion päälle renkaan pohjalle täytyy myös asettaa leivinpaperista leikattu ympyrä, ettei folio ota kakun pohjaan kiinni.

Hyydykekakuissa reunakalvo on ihan paras ratkaisu renkaan helppoon irroittamiseen. Toinen ratkaisu on heittää joko kuumennetulla paletilla kakku irti vuoastaan tai sitten käydä töhöllä kakkurenkaan reunat läpi nopeasti niin, että aivan uloin kerros sulaa ja rengas irtoaa siististi nostamalla pois. Töhö = kaasupoltin.

Sivu luotiin ajassa: 0.274 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017