Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?

Lisää
09.11.2011 06:43 - 09.11.2011 06:43 #11296 : Pitkopulla
Vastaus käyttäjältä Pitkopulla aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Minulta löytyy vuokia vaikka kuinka ja paljon... osa vielä kaupan paketissa kun ei ole tullut käytettyä Yksi vanhanmallinen alumiininen kuivakakkuvuoka, ja yksi samaa kuosia oleva teflon-pinnotteinen. Sitten liuta eri muotoisia ja kokoisia vuokia -erilaisia sydämiä ym., irtopohjavuokia varmaan 8, silikonivuokia muutama, pyöreä, sydämen muotoinen sekä neliskanttinen säädettävä reunavuoka, vesililja-irtoreunavuoka, erilaisia leivosvuokia... huoh. Onko niitä oikeesti niin paljon!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.11.2011 11:07 - 09.11.2011 11:07 #11323 : Taikku
Vastaus käyttäjältä Taikku aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Mulla on kaappi pullollaan erilaisia ja erikokoisia kakkuvuokia. Mutta nykyään en käytä enää mitään muuta kuin säädettävää reunavuokaa! Sillä tulee aivan paras pohja!

Lisää
21.11.2011 13:04 - 21.11.2011 13:04 #11490 : Tilli85
Vastaus käyttäjältä Tilli85 aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Itseltäni löytyy sekä ihan normaaleita kakkuvuokia kuten myös irtopohjavuokia. Kovasti tahtoisin kokeilla niin paljon Kehuttuja silikonivuokia.

05/15 syntyneen prissessan leipova äiskä. Kynnen aluset useasti myös mullassa puutarhassa vietetyn ajan takia :)

Lisää
10.12.2011 09:18 - 10.12.2011 09:18 #11714 : Tekila
Vastaus käyttäjältä Tekila aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Ostin nyt elämäni ekan kerran reunusvuoat. Pyöreän ja neliön muotoisen. Miten sen taikinan pitäisi pysyä siellä, kun laitan sen pellin päälle? Onhan siell saumojen takia pienet rei'ät?

Nyt testasin tehdä mokkapalan tapasia sillä ja siinä tapauksessa taikina oli niin vahvaa, että pysyi. Lämmitin myös peltiä alkuunsa, että se hyytyisi nopeammin. Onko tää oikea tapa vai jotain parempia?

Lisää
10.12.2011 10:43 - 10.12.2011 10:43 #11715 : Lotta
Vastaus käyttäjältä Lotta aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
itse en ole käyttänyt reunusvuokia mutta joskus olen käyttänyt irtopohjavuokaa ilman pohjaa ja pienimmässä irtopohjavuoassani on pieni rako alareunassa, ei ole mikäänn laatutuote.. Tavallinen sokerikakkupohja onnistuu hyvin ilman pohjaa, se ei karkaa minnekään mutta voita sisältävä pohja kyllä karkaa hiukan alareunasta. Varsinkin phjat joissa voi vatkataan sokerin kanssa jolloin se sulaa vasta uunissa. Yleensä onnistuu ihan hyvin niin että pistää leivinpaperin alle mutta ihan löysiä kakkutaikinoita en kyllä näin paista.

Lisää
09.01.2012 11:19 - 09.01.2012 11:19 #11957 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Mulla on käytössä kolme erikokoista irtopohjavuokaa, pari silikonista, kuivakakkuvuoka silikonista, iso ja pieni silikoninen leipävuoka, sitten uusin on ihan tavallinen uunipelti joka on kooltaan tosi näppärä, n. 35x45 tai jotain sinne päin, tosi hyvä kun tekee kolme pohjaa levykakkua varten
Kyllähän noita näköjään löytyy kun alkaa listaamaan (ja sitten vielä ihmettelee kun laatikot pursuaa eikä mene kiinni...) , silikonisista en kyllä kauhesti tykkää.
Haaveissa olis saada muutama säädettävä reunavuoka, mutten raaski niitä ikinä ostaa... Vinkkejä otetaan vastaan, mistä niitä saisi edullisesti? Olis ihan kiva että saisi joskus tehtyä vaikka kaksi saman kokoista kakkua, eikä aina eripari

Lisää
09.01.2012 15:14 - 09.01.2012 15:14 #11963 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?

Haaveissa olis saada muutama säädettävä reunavuoka, mutten raaski niitä ikinä ostaa... Vinkkejä otetaan vastaan, mistä niitä saisi edullisesti?

En tiedä missäpäin asustat mutta jos kaupungissasi on ammattikoulu jossa metalliluokka niin kysäise sieltä josko oppilaat vääntelisivät pari vuokaa. Toinen mikä tuli mieleen ihan metallipaja (tms) mutta en tiedä olisiko sellaisissa paikoissa hinta sama kuin jos ostaisi kaupasta?

Lisää
10.02.2012 21:22 - 10.02.2012 21:22 #12517 : sitrusperhonen
Vastaus käyttäjältä sitrusperhonen aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Mulla löytyy pari normikokosta irtopohjavuokaa. Säädettävät neliskanttinen ja pyöreä reunavuoka. Pari pientä reunavuokaa, kukkareunavuoka, dinovuoka, silikooninen sydänvuoka ja muffinivuoka. Kyllähän noita on muutama kertyny.
Mun mielestä noi reunavuuat on kyl ollu tosi hyviä. Säädettävissä oon huomannu eet välillä sieltä löysemmät taikinat tuppaa vähän valua ulos. Mut oon kyl saanu kakkupohjia paistettua kuitenki ihan hyvin.

Lisää
10.02.2012 21:25 - 10.02.2012 21:25 #12518 : Tekila
Testailin täällä (?) jonkun sanomaa vinkkiä, että vuokaspraylla saisi eristettyä reunusvuoan alareunan niin ettei valu. Voin kertoa että vuoti kun seula senkin jälkeen testasin kuudesti, kun tuli vähän kakkuja tehtyä. Onneksi se valuva osa ei ollut kriittisen suuri.

Lisää
22.04.2012 19:52 - 22.04.2012 19:52 #13327 : Sandrina
Vastaus käyttäjältä Sandrina aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Miulla ei ihan hirvittävän suurta vuokavalikoimaa ole, kuivakakkuvuokia lukuunottamatta kaikki ovat irtopohjaversioita. Kolme pyöreää, halkaisijoiltaan 18cm, 20cm ja 25cm, neliskanttinen noin 26cm x 26cm sekä sydämenmuotoinen reilun kokoinen vuoka. Kuivakakkuvuokia löytyy silikoninen jättikokoinen kammotus sekä puolentoistalitran vetoinen tavallinen pinnoitettu vuoka.

Silikonivuoissa kokemus rajoittuu tosiaan tuohon yhteen hirvitykseen, joka liian ison kokonsa vuoksi on ollut käytössä vain muutamia kertoja. Harvemmin sitä kun on tarve melkein 2,5 litran vetoiselle vuoalle. Mieli tekisi kuitenkin hankkia joku kätevämmän kokoinen, vaikkapa jonkinnäköinen ruusuvuoka. Sillä nätin pinnan tuolla silikonivuoalla ainakin tuntuu saavan aikaiseksi.

Ostoslistalla olisi myös halkaisijaltaan 15cm vuoka, pääsisi tekemään kakkuja useamminkin harjoittelumielessä, noin pienen kun saa aina työnnettyä jollekin syötäväksi Leipävuoan tarvitsisin myös, ei vain ole vielä kävellyt vastaan sopivan oloista.

Lisää
22.04.2012 20:25 - 22.04.2012 20:25 #13333 : Redrose82
Vastaus käyttäjältä Redrose82 aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Enimmäkseen tulee käytettyä irtopohjavuokia(ei kokoisia löytyy monta joitakin saman kokoisia 2:kin kpl:tta, sydän vuoka) kakkupohjien paistamiseen ja juustokakkujen tekoon mutta löytyy erilaisia kuivakakkuvuokiakin (pitkiä 2 erilaista, normivuokia paria erilaista, sydän vuoka ja pelti mis 4 pientä kakkuvuokaa). Lisäks löytyy yksi gerbera reunavuoka myös ja kirjavuoka. Lisää tilailen miten juhliin tarvii ja mitä raaskii niin ja sainhan yhden silikooni ruusuvuoan nimpparilahjaksi äidiltä ja isältä.

Lisää
24.04.2012 19:58 - 24.04.2012 19:58 #13374 : Sandrina
Vastaus käyttäjältä Sandrina aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Ei kellään olisi kokemusta Nordic Waren vuoista ? Löysin ehkä sen maailman hienoimman kuivakakkuvuoan ( Nordic Ware Heritage ), mutta hintakin on hieno Eli ovatko hintansa arvoisia vai verrattavissa tarjoustalovuokiin (muuten kuin ulkonäöltä) ?

Lisää
25.04.2012 04:18 - 25.04.2012 04:18 #13375 : Redrose82
Vastaus käyttäjältä Redrose82 aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?

Ei kellään olisi kokemusta Nordic Waren vuoista ? Löysin ehkä sen maailman hienoimman kuivakakkuvuoan ( Nordic Ware Heritage ), mutta hintakin on hieno

Eli ovatko hintansa arvoisia vai verrattavissa tarjoustalovuokiin (muuten kuin ulkonäöltä) ?

Itsellä on ainakin sellaisesta 4pientä kakkua-vuoka "pellistä" joka on Nordic Waren:in ja hyvä laatuinen todellakin on. Suosittelen vaikka onkin hintava mutta uskon että kestävä.

Lisää
25.04.2012 04:27 - 25.04.2012 04:27 #13376 : Tekila
Itse vähän keräilen noita, sen verran nättejä ihan sisustuselementeiksi keittiöön ja tarpeen mukaan käyttöön Painavia ja laadukkaita ovat kyllä! Elinikäisellä takuulla!

Lisää
03.05.2012 18:36 - 03.05.2012 18:36 #13489 : Henna73
Vastaus käyttäjältä Henna73 aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Olen ostanut monenlaisia erikoisia ja hienoja vuokia, mutta enpä muista niitä juurikaan käyttää. Yleensä käytän muutamia perusvuokia (pyöreä irtopohjavuoka, neliönmallinen vuoka, reuna jonka tulee pellille ja jonka kokoa voi muuttaa, suorakulmainen iso vuoka, muffinivuoka ja pyöreä piirakkavuoka). Noista erikoisemmista vuuista osa jää varmaan kokonaan käyttämättä, kun en niitä muista, kun oon leipomassa.

Henna73/ruokaunelmia

Lisää
23.06.2012 11:55 - 23.06.2012 11:55 #14063 : pikkumurunen
Vastaus käyttäjältä pikkumurunen aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Minulla ei ole kovin montaa kakkuvuokaa. Olen hankkinut pyöreän ja neliskanttisen säädettävän reunavuoan ja niillä pärjää melko pitkälle. Kahvikakkuvuokia on yksi perinteinen tefloninen ja yksi silikoninen. Leivosvuokia onkin sitten vaikka miten paljon

Itse laitan reunavuokaan pohjan foliosta, jos teen siinä jotakin paistettavaa ja näin ei taikina karkaa alareunasta.

Lisää
02.07.2012 19:16 - 02.07.2012 19:16 #14183 : marsispossu
Vastaus käyttäjältä marsispossu aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Löytyy vain peruspyöreitä ja haaveissa olisi neliskanttinen säädettävä sellainen.

Lisää
02.07.2012 19:28 - 02.07.2012 19:28 #14187 : tahmatassu
Vastaus käyttäjältä tahmatassu aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Minulla on tasan kolme irtopohjavuokaa ja yksi kuivakakkuvuoka En siis ole erityisesti intoontunut hankkimaan kaappeja täyteen eri kokoisia tai mallisia vuokia. Uusin hankita oli 17 cm halkaisijan irtopohjavuoka, joka on tosi passeli, kun haluaa tehdä vaikka syntymäpäiväkakun miehelle, eikä silti halua syödä koko seuraavaa viikkoa sitä kakkua.
Muffinsivuoan hankita olisi tosin seuraavana listalla (siis sellaistakaan en omista), voisi nuo muffinssit ehkä joskus olla vähän kauniimpia (ei siis pannukakkuja).

Piti vielä korjata sen verran, että onhan meillä kaapissa joitain silikonisia vuokia, mutta niitä käytetään tosi harvoin.

Lisää
03.04.2013 07:16 - 03.04.2013 07:16 #16254 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Itselläni käytössä Lekuen irtopohjavuoka, jossa on keraaminen alaosa ja silikoniset reunat. Todella kätevä kakkuvuoka, teinpä sitten tavallista sokerikakkupohjaa tai juustokakkuja! Lisäksi kaapista löytyy muutama pieni irtopohjavuoka ja yksi sydämenmuotoinen, joka on kylläkin hieman kärsinyt astianpesukoneen jäljiltä. Äidilläni on irtopohjainen sydänvuoka, sellainen pitäisi myös tähän huusholliin hankkia!

Lisää
19.04.2013 15:59 - 19.04.2013 15:59 #16377 : MariJ
Vastaus käyttäjältä MariJ aiheessa Re: Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Lemppareiksi on muodostunut säädettävät reunavuoat, pari pyöreää ja neliskanttinen eniten käytössä. Pyöreissä kakkutaikina pysyy hyvin sisällä, mutta neliskanttisessa on vakoja, joista taikina vuotaa pihalle, siihen taittelenkin sen takia aina leivinpaperista sisuksen

Lisää
04.10.2016 15:39 #20525 : amanda
Vastaus käyttäjältä amanda aiheessa Kakkuvuoat
Nyt kun alkaa leipuri-kondiittorin opinnot olla pian jo loppusuoralla, on käynyt selväksi että reunavuoat on the juttu! Siispä olen hankkiutunut eroon irtopohjavuoistani (jotka joka tapauksessa ajan myötä rupeavat falskailemaan, ovat vaikeampia puhdistaa eivätkä ole yhtä monikäyttöisiä jne jne). Tällä hetkellä minulla on vain pyöreä säädettävä reunavuoka, mutta useampi on ehdottomasti hankittava jos meinaa vähänkään sarjassa kakkuja valmistaa :silly: Perinteiset kakkuvuokani taasen olen hamstrannut kierrätyskeskuksista! Yhden vuoan hinnaksi on tullut yleensä alle 1€ eli ei todellakaan huono diili varsinkin kun on kyseessä tuollainen maailmantappiin asti kestävä alumiinivuoka :whistle: Uutena olen ostanut ainoastaan 15-senttisen korkean kakkuvuoan jonka avulla saa loihdittua LInda Lomelino-tyylisiä korkeita pieniä kakkusia. Seuraavana hankintalistalla olisikin varmaan sitten joku neliskanttinen vuoka jossa voisi tarvittaessa myös vaahtokarkit ja fudget jähmettää...

Lisää
12.10.2016 13:31 #20540 : kaurah
Vastaus käyttäjältä kaurah aiheessa Minkälaisia kakkuvuokia käytätte?
Ihan perus kakkuvuokia tulee käytettyä. Parhaita ovat teflonpintaiset tai alumiiniset. En ollenkaan pidä silikonivuoista, koskaan ei onnistu esim. kahvikakut niillä :ohmy: Vanhanaikaiset perusvuoat on hyviä, ja ahkerassa käytössä irtopohjavuoat mm. hyydykekakkuihin (ja kakkupohjiin myös). :)

Sivu luotiin ajassa: 0.346 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017