tutoriaali - kakkuvuokien riittävyys

Lisää
16.09.2009 17:08 - 16.09.2009 17:08 #19314 : Tanja
Pyöreiden kakkuvuokien koot (+ henkilömäärät)

Monesti saattaa mietityttää että mahtuuko taikina vuokaan. Peruskakkupohjaa tehtäessä (johon tulee siis munia, sokeria ja jauhoja) taikinoiden koot ilmoitetaan monesti montako munaa taikinaan on käytetty. Muniakin on tietysti eri kokoisia, oletetaan että käytetään keskikokoisia (M 53-63 g) tai isoja (L 63–73 g) munia.

Tässä suuntaa-antavaa ohjeistusta siitä, minkä kokoista vuokaa kannattaa käyttää minkäkin kokoiselle taikinalle. Mitta tarkoittaa vuoan halkaisijaa. Jos omistat vuoan joka on "normaalivuokaa" korkeampi, voit käyttää halkaisijaltaan pienempää vuokaa kuin ohjeistuksessa.

Kokoja muutettu kokemusten perusteella pari senttiä isommiksi! 12.7.2011

(Jos käytät isoja L-koon munia, ota isomman mitan kokoinen vuoka!)

1 munan vuoka - 12cm
2 munan vuoka - 15cm
3 munan vuoka - 18-20cm
4 munan vuoka - 22-24cm
6 munan vuoka - 24-26cm
8 munan vuoka - 26-28cm
10 munan vuoka - 28-30cm
12 munan vuoka - 30-32cm

Muuntotaulukot pyöreälle ja neliölle kakkuvuoalle

Ohessa avuksi muuntotaulukot, joissa esitetään eri kokoisten ja muotoisten vuokien vastaavuus. Pystyakselilla on esitetty vuoan koko litroina ja vaaka-akselilla vuoan halkaisijan tai särmän pituus senttimetreinä.

Esimerkissä käytettyjen vuokien korkeus on 6 cm. Tällä ei ole merkitystä, kunhan vertaillaan samankorkuisia vuokia.

Liitetiedostoa pienetvuoat_FI.jpg ei löydy

Esimerkiksi neljän munan taikina menee 20 cm]isotvuoat_FI.jpg[/attachment]
Taulukoiden arvot tässä ja edellisessä kuvassa vaaka-akselilla menevät tarkoituksella pällekkäin, jotta vertailun tekeminen on helppoa.

Katso myös muut tutoriaalit foorumilla
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
16.09.2009 19:28 - 16.09.2009 19:28 #1350 : tuh
Vastaus käyttäjältä tuh aiheessa Re: tutoriaali - pyöreiden kakkuvuokien koot
Ja vinkki kun laskee miten monelle riittää - yhdestä kananmunasta riittää n. kolmelle syöjälle, eli silloin neljän munan kakkupohjaan tehty kermakakku riittää about 12 hengelle.

Lisää
16.09.2009 19:33 - 16.09.2009 19:33 #1351 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: tutoriaali - pyöreiden kakkuvuokien koot

Ja vinkki kun laskee miten monelle riittää - yhdestä kananmunasta riittää n. kolmelle syöjälle, eli silloin neljän munan kakkupohjaan tehty kermakakku riittää about 12 hengelle.

Juurikin näin, kiitos kun lisäsit tämän, itse unohdin ihan!
Tuosta henkilömäärästä vielä - tuo laskukaava riittää yleensä hyvin jos tarjolla on muutakin kuin kakkua. Mutta santsivaraa ei tuossa hirveästi ole, ja palat ovat "sivistyneitä". Mutta tuolla laskukaavalla miekin olen aina menestyksekkäästi pärjännyt.

Lisää
16.09.2009 19:34 - 16.09.2009 19:34 #1352 : Sirkku
Vastaus käyttäjältä Sirkku aiheessa Re: tutoriaali - pyöreiden kakkuvuokien koot
Just meinasin laittaa lisäykseks, et nää on aina niitä sivistyneitä paloja. Mut sellasiahan voi olettaa vaikka juhlavieraiden ottavan. Se on sit eri asia jos vaan kotona herkuttelee

Mut tää on miusta tosi hyödyllinen tutoriaali!

Lisää
17.09.2009 10:39 - 17.09.2009 10:39 #1355 : Anonymous
Itse teen aina suhteella 0,5 munaa per henkilö. Aika usein ihmiset ottavat santsipalan ja santsaaminen hidastuu, jos kakkua on tosi vähän jäljellä. Ja kaikkein parastahan on syödä kakkua aamulla, juhlien jälkeen eli siihenkin täytyy vähän jäädä

Lisää
17.09.2009 21:08 - 17.09.2009 21:08 #1363 : Tanja

Itse teen aina suhteella 0,5 munaa per henkilö. Aika usein ihmiset ottavat santsipalan ja santsaaminen hidastuu, jos kakkua on tosi vähän jäljellä. Ja kaikkein parastahan on syödä kakkua aamulla, juhlien jälkeen eli siihenkin täytyy vähän jäädä

Jotenkin noin voi toki laskea kakun riittävyyden jos kotona herkuttelee kakulla ja haluaa nimenomaan jäävän santsivaraa.

Lisää
14.12.2009 11:40 - 14.12.2009 11:40 #2664 : serenah
Miten noi nyt sit menee et vaikuttaako taikinan ohje tohon vuuan kokoon miten? Siis et tekeekö esim sienikakun vai jonkun muun pohjan?

Sekasopan marien sivulla on kans vastaava ohje ja siel on et 4 munan pohja 24cm vuokaan ja mulla menee ton ohjeen mukaan. Teen aina sienikakkupohjan. Jos 24cm vuokaan laitan 6 munan pohjan ni se tulee yli. Samoin 15cm vuuassa 2 munaa on liikaa.

Ja sit tässä tulee se et ko lasketaa 3hlö/1muna ni jos toinen tekee 4 munan kakun 20cm vuokaan ja toinen 24cm vuokaan ni sithän kakuilla on kokoeroa jonnin verran ja varmasti vaikuttaa tohon 3hlö/muna laskukaavaan? vai..? oonko ihan hakoteillä

voiskohan joku viisaampi vähän auttaa

muoks. tossa alussa luke et peruskakkupohja eli tarkotetaanko tällä sitä pohjaa mikä ns mitataan laseilla, kaikkia samanverran? Eli tuleeko sit sienikakusta isompi.. hmm..

Lisää
14.12.2009 12:07 - 14.12.2009 12:07 #2666 : Pricilla
Kananmunien koostahan nuo erot taitaa yleensä riippua!
Minä käytän aina L-kokoisia munia ja teen 6 munan pohjan 26-28cm vuokaan. 30-32cm vuokaan laitan vain 9 munaa, että on aika iso ero noihin Tanjan laittamiin perusmittoihin...
Määrästä lasken aina muna jaettuna kolmella (1:3). Jos tekisin pienemmillä munilla laittaisin taikinaan yhden ekstra-munan ja luultavasti riittävyydenkin jakaisin suhteella 0,5munaa/hlö.

Lisää
14.12.2009 12:41 - 14.12.2009 12:41 #2667 : serenah
Mä taas käytän lähes aina m koon munia. Ja 6 munan pohja menee mullakin 26cm vuokaan.. et ei siis varmaan johdu munista..

Lisää
14.12.2009 13:13 - 14.12.2009 13:13 #2668 : Anonymous
Tuohon menekkiin vaikuttaa muuten myös kakun korkeus. Itse tein 25 hengelle kakun 7 munalla, mutta väliin tuli aika paksut moussekerrokset. Ja kakkua jäi 2/3 syömättä itse juhlissa. Jos täyte olis ollut ohuempi, olisi varmaan saanut miettiä riittääkö se

Lisää
14.12.2009 18:07 - 14.12.2009 18:07 #2674 : TaikinaTaivas
Mie olen laskenu kakkumenekin myös suhteella 1 muna= 3 syöjää (käytän L koon munia) ja mulla on siinä kyllä santsivarakin mukana, mulla kun nuo kakkundaalit meinaavat olla aika muhkeita elikkä korkeita. Mie teen esim. 15 cm kakkuvuokaan 2 munan pohjan ja siitä olen kerran ihan varta vasten laskenut et tulee jopa 12 palasta (joskin ohuita).

Mitä kuohkeammaksi taikinan vatkaa niin se mahtuu pienempään vuokaan ja ei turskuile ylitse. Mie teen monesti 8 munan kakun 25 cm: vuokaan (7 cm korkea) ... on mun isoin pyöreä vuoka. Mie olen tehnyt kakkupohjan silleen et laitan sokeria vähempi kuin muita aineksia, ennen kun tein "vanhalla hyvällä ohjeella" kaikkea saman verran niin usein se lässähti keskeltä (sokeri niin painavaa).

Lisää
15.12.2009 13:26 - 15.12.2009 13:26 #2681 : Pricilla
Juu, sokeria pitää munkin mielestä olla vähempi, kuin muita aineksia, muuten keskusta lässähtää. Ja leivinjauhetta en käytä ollenkaan.
Mut Tarjuska, tuo ei mennyt jakeluun, että kuinka taikinan kuohkeus auttaisi mahtumaan pienempään vuokaan? Mä vatkaan taikinan ihan maksimiin ja kyllä kakku tulee uunissa yli, jos laitan liian pieneen vuokaan. 14cm vuokaankin laitoin kerran kkahden munan taikinan ja kyllä suurin osa sieltä uunin pohjalta löytyi

Lisää
15.12.2009 13:54 - 15.12.2009 13:54 #2682 : TaikinaTaivas

Juu, sokeria pitää munkin mielestä olla vähempi, kuin muita aineksia, muuten keskusta lässähtää. Ja leivinjauhetta en käytä ollenkaan.
Mut Tarjuska, tuo ei mennyt jakeluun, että kuinka taikinan kuohkeus auttaisi mahtumaan pienempään vuokaan? Mä vatkaan taikinan ihan maksimiin ja kyllä kakku tulee uunissa yli, jos laitan liian pieneen vuokaan. 14cm vuokaankin laitoin kerran kkahden munan taikinan ja kyllä suurin osa sieltä uunin pohjalta löytyi

Se kuohkeus vaikuttaa siihen taikinan koostumukseen ja tuommonen tehokas yleiskone vatkaa taikinasta tosi kuohkean ja silleen se ei niin herkästi tursuile yli, näin mie olen tän asian oppinut UnelmaUllalta - kerran hänen blogissaan joku ihmetteli kuinka voi tehdä 7 munan pohjan 24 cm:n vuokaan -> suora lainaus Ullan kommentista: "kakkupohjasta tulee korkeampi eikä se valu vuoasta ulos jos massa on hyvin vatkattu eli on paksua ja kuohkeaa. Tämä siis jos haluaa korkeamman pohjan, mutta voi siis tietysti paistaa isommassakin vuoassa."

Tietty raja tulee jossain vastaan. Mulle 2 munan taikinaan on 15 cm:n vuoka just passeli (2 munaa, ½dl sokeria, 1 dl jauhoja ja ½ tl leivinjauhetta).

Lisää
16.12.2009 12:43 - 16.12.2009 12:43 #2695 : Pricilla
Oukei, kiitti Tarjuska, pitääkin nyt ottaa ihan asiakseen testata tuota teoriaa! Mä kyllä vatkaan aina kenwoodin chef:llä ja niin reilusti paksuksi, että kumma jos siitä taikinasta voi enää paksumpaa saada Mut ilmoittelen kyllä täälläkin jos saan tulevat kakut mahtumaan pienempään vuokaan

Lisää
18.12.2009 09:53 - 18.12.2009 09:53 #2721 : serenah
Mä oon pari kertaa tehny 2 munan pohjan 15cm vuokaan niin et se on noussu sieltä yli sillee nätisti ja tullu tosi korkee, mut myös muutaman kerran saanu sen valumaan uunin pohjalle joten toi kai sit on se syy siis toi vatkaaminen..

Mutta tosta sienikakusta ni siihen kun tulee se vesi mikä isontaa taikinaa ni ehkä siinä on se pointti miksi mulla menee isoon vuokaan pienimunanen taikina.. tähän tulokseen päädyin pitkällisten pohdintojen jälkeen

mut sit taas se henkilömäärä kannattaa varmaan laskea vuuan koon mukaan.. tai jotain

Lisää
06.04.2010 15:52 - 06.04.2010 15:52 #4999 : Tanja
Tähän voisi tosiaan liittää ohjeeksi sen "perusmassan" reseptin niin ei tarvitsisi miettiä mitä näillä tarkoitetaan. Kunhan saan kaivettua ne grammamäärät jostain tuolta muistiinpanoista niin...

Mutta siis ei "sienikakkupohjaa" kannatta yrittää näihin mittoihin mahduttaakaan!

Lisää
06.04.2010 16:36 - 06.04.2010 16:36 #5002 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: tutoriaali - kakkuvuokien riittävyys
Tutoriaalin nimeä muokattu ja lisätty muuntotaulukot.

Lisää
06.04.2010 21:10 - 06.04.2010 21:10 #5013 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: tutoriaali - kakkuvuokien riittävyys
Kiitos Paula3 vaivannäöstäsi taulukoiden laskemisessa!

Tää on kyllä kätevä, harvemmin tulee tehtyä neliskulmaisia kakkuja, joten taulukot tulee miullekin tarpeeseen!

Lisää
20.04.2010 20:18 - 20.04.2010 20:18 #5452 : hanna
Vastaus käyttäjältä hanna aiheessa Re: tutoriaali - kakkuvuokien riittävyys
Kiitos Tanja tästä! =)

Lisää
21.04.2010 13:57 - 21.04.2010 13:57 #5478 : Tanja
Kiitos kiitoksista hanna!

Ja siis kun soveltaa tuota peruskakkupohjamassan ohjetta niin pitäisi mahtua näihin vuokiin.

Lisää
09.09.2010 14:50 - 09.09.2010 14:50 #7199 : serenah
Vastaus käyttäjältä serenah aiheessa Re: tutoriaali - kakkuvuokien riittävyys
Ootteko huomannu kuinka paljon eroja taikinoissa kun käyttää L-koon tai M-koon munia?

Kun asuttiin vielä tampereeella nii sieltä löytyi aina l koon munia ja leivoin niistä jolloin 4 munan pohja oli just hyvä 24cm vuokaan, mutta nyt täälä tuppukylässä ei tommosia munia ole niin oon ihmetelly kun pohjat on jotenki omituisia ja tuntuu et ihan liian pieni taikina aina. Nyt sitten hokasin ton muna jutun et ko ennen käytin isoja ja nyt noita normeja.

M-koon munilla sais melkein laittaa 6 tohon 24cm, tein 5 munalla ja silti oli outo pohja. Mutta sitten taas jauhojen ja muiden aineiden määrää tulee lisättyä munien mukana ni siinä se ongelma kai onkin. eli pitäis kai ohjeessa vaan lisätä munia mutta ei muita aineita niin tulee hyvä. Paitsi tietysti kun tekee muutenki isompia taikinoita. Eli jos teen taikinan isoilla laitan 4 munaa ja 3dl jauhoja ja 2dl sokeria, pienillä munilla 5-6munaa, 3dl jauhoja ja 2dl sokeria..

Saiko kukaan selkoa mun ajatuksista ja onko kukaan samaa mieltä?

Lisää
09.09.2010 18:49 - 09.09.2010 18:49 #7209 : Tanja

Ootteko huomannu kuinka paljon eroja taikinoissa kun käyttää L-koon tai M-koon munia?

Onhan noissa eroja, kun on ne isot munat kuitenki isompia kuin M-koon.

Eli jos teen taikinan isoilla laitan 4 munaa ja 3dl jauhoja ja 2dl sokeria, pienillä munilla 5-6munaa, 3dl jauhoja ja 2dl sokeria..

Hummm... hanki vaaka tai mittaa deseissä paljon on 4 isoa munaa ja tuo 5-6 pientä? Muniahan on kait neljää eri kokoa, S, M, L ja XL, yleisimpiä noista lienee marketpakkauksissa juurikin M ja L.

Täytynee seuraavalla kerralla oikeesti mitata vuoan koko jossa paistan pohjan. Ja munien määrä. Kakkumassan tilavuuteen vaikuttaa myös huomattavasti se miten sekoittaa jauhot, itse siivilöin parissa osassa ja muutamalla kiepsautuksella sekasin. Jos siivilöi vähän kerrallaan ja sekoittaa kymmeniä kertoja, massan tilavuus pienenee jonkin verran.

Tarkkaa puuhaa...

Lisää
09.09.2010 20:08 - 09.09.2010 20:08 #7213 : Kermaruusu
Vastaus käyttäjältä Kermaruusu aiheessa Re: tutoriaali - kakkuvuokien riittävyys
Kakkupohjien valmistus on oikeastikki tarkkaa puuhaa jos haluaa saada hyvät pohjat aikaseksi. Ja muistakaa se kananmunien lämmitys, tai varmaan kaikkihan lämmittää ne. Se on hurja ero jos vaahdottaa jääkaappikylmät kananmunat verrattuna lämmitettyihin. Jos joku ei usko niin kannattaa kokeilla! Ja kananmunien koko kyllä vaikuttaa lopputuloseen. Itse käytän yleensä L-koon kananmunia.

Lisää
09.09.2010 21:57 - 09.09.2010 21:57 #7215 : aleksi
Vastaus käyttäjältä aleksi aiheessa Re: tutoriaali - kakkuvuokien riittävyys
missä nää munan koot lukee paketissa? niistä usein huomaa ilmotettavan ohjeissa mutta en mä koskaan ole mitään huomannut kaupassa.. en ole kyllä kattonutkaan. A luokka sen sijaan lukee isolla. tahdon hassuja b-luokan munia kauppaan.
punnaan aina munat massoihin ja aika tarkkaan ne on yleensä noin 55 grammaa joka menee m-kokoon ja aika paljonkin alle l-koon

Lisää
10.09.2010 13:39 - 10.09.2010 13:39 #7217 : Kermaruusu
Vastaus käyttäjältä Kermaruusu aiheessa Re: tutoriaali - kakkuvuokien riittävyys
Mun kananmunakennossa lukee "Painoluokka: L 63-73g". Sen kokoeron huomaa kyllä heti onko L vai M-koon kananmunia. Niin iso ero niissä on.

Sivu luotiin ajassa: 0.292 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017