Uunijuusto?

Lisää
15.12.2014 14:02 - 15.12.2014 14:02 #19233 : Tanja
Uunijuusto? kirjoittanut Tanja
Onko kukaan kokeillut tehdä uunijuustoa? Ostin markkinoilta pienen köntin "munauunijuustoa" ja oli ihan mielettömän hyvää! Haluaisin tehdä itse jouluksi. Reseptivinkkejä? Valion sivulta löytyy maitojauheesta tehtävä uunijuuston ohje, mutta vähän oudoksuttaa maitojauheesta tehdä... Ternimaitoa löytyisi varmaan jostain kaupan pakastealtaasta?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.12.2014 16:03 - 15.12.2014 16:03 #18540 : Petra
Vastaus käyttäjältä Petra aiheessa Re: Uunijuusto?
Ternimaidosta olen tehnyt uunijuustoa useastikin. Ihan mielettömän hyvää, varsinkin jos malttaa paistaa pitkään ja matalalla lämpötilalla, jotta hera ei erotu. Itse paistan 150 asteessa n. tunnin verran. Mausteena litraan ternimaitoa laitan vajaa tl suolaa. Monissa ohjeissa käsketään voitelemaan vuoka, itse en ole sitä tehnyt.

Munajuustoa olen puolestaan tehnyt Marttojen ohjeen mukaan, tosin munia laitoin vähän vähemmän, taisi olla neljä pienehköä. Suolaa laitoin enemmän, eikä sitä ollut ollenkaan liikaa kuitenkaan.

Joulumenun olen jo suunnitellut, eikä siihen taida enää uunijuustoa mahtua. Viikonloppuna taidan kuitenkin ottaa pakastimesta pullon ternimaitoa ja nauttia sokerin ja kanelin kera.

Lisää
16.12.2014 19:53 - 16.12.2014 19:53 #18545 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Uunijuusto?
Kiitos vinkeistä Petra!

Mutta siis, eikö tuo ternimaito oikeasti tarvitse mitään sekaansa ennen uunia (suolan lisäksi), siis hyytyy siellä ihan itsekseen?

Ai että, pakko varmaan kokeilla joulun alla.

Lisää
19.12.2014 05:11 - 19.12.2014 05:11 #18546 : Petra
Vastaus käyttäjältä Petra aiheessa Re: Uunijuusto?
Ei tarvi. Ensimmäisellä kerralla kun kokeilin, oli usko loppua kun puolen tunnin jälkeen ei ollut hyytymisestä vielä tietoakaan. Kyllä se kuitenkin hyytyi lopulta oikein hyvin alle tunnissa. Hyytymisen alkamisen hitaus johtui varmaan paksusta paistoastiasta tuolloin.

Ternimaidosta tulee myös taivaallista pannaria. Viimeksi kun tein, meinasi pannari osua uunin kattoon kun kohosi niin paljon. Edes munia käyttäen en ole saanut niin kuohkeaa pannaria aikaiseksi.

Sivu luotiin ajassa: 0.131 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017