Riista

Lisää
31.10.2012 20:18 - 31.10.2012 20:18 #19058 : MaxinMami
Riista kirjoittanut MaxinMami
Nyt pitänee kysellä kokeneemmilta riista-lihan käsittelijöiltä -normisti laitamme hirveä (ja poroa tietty) mutta nyt on tulossa nähtävästi peuraa -onko sen laittamisessa jotain erilaista? Yhden kerran peurapaistia olen laittanut -ja kuivaa tuli. Samaan tapaan tein kun hirven, eli näytin kuumaa pannua nopsasti paistopinnan verran, keitin, siivutin ja uunissa haudutin = mehevä ja murea. Mutta peura ei onnannut samaan tapaan...

Miten saatte riistasta kaikkein murevimman ilman että kuivaa...

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
01.11.2012 07:22 - 01.11.2012 07:22 #15169 : Petra
Vastaus käyttäjältä Petra aiheessa Re: Riista
Olen saanut tehdä peurapaistia vain pari kertaa, joten kokemuksesta en niinkään tiedä. Molemmilla kerroilla paisti on kuitenkin onnistunut ja ollut ihanan mureaa. Riistaa haluaisin käyttää paljon enemmänkin, mutta kun en tunne ketään metsästäjiä, niin olen kaupan suppeiden (ja usein hirmu kalliiden) valikoimien varassa.

Luulen, että peurasi on mennyt liian kypsäksi ja ollut siksi kuivaa. Itse olen paistanut pari tuntia huoneenlämmössä olleen paistin pinnat kiinni reippaassa voissa, maustanut ja laittanut 120-asteiseen uuniin paistolämpömittarin kanssa. Sitten kun mittari on näyttänyt 60 tai vähän vajaata, olen ottanut paistin pois uunissa ja käärinyt sen folioon lepäämään pariksikymmeneksi minuutiksi. Vasta sitten olen siivuttanut paistin. Tällä tavoin peurasta tulee ihanan punertavaa ja mehevää sisältä.

Lisää
01.11.2012 07:23 - 01.11.2012 07:23 #15170 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Riista

Nyt pitänee kysellä kokeneemmilta riista-lihan käsittelijöiltä -normisti laitamme hirveä (ja poroa tietty) mutta nyt on tulossa nähtävästi peuraa -onko sen laittamisessa jotain erilaista? Yhden kerran peurapaistia olen laittanut -ja kuivaa tuli. Samaan tapaan tein kun hirven, eli näytin kuumaa pannua nopsasti paistopinnan verran, keitin, siivutin ja uunissa haudutin = mehevä ja murea. Mutta peura ei onnannut samaan tapaan...

Liekö tästä muuta apua, kuin keskustelua... Peuraa en ole kokeillut, mutta hirvipaisti on tehty niin kuten sinäkin, että paistetaan pinnat kiinni, mutta tämän jälkeen on laitettu uuniin kokonaisena. Uunista oton jälkeen folion sisään vetäytymään, ei vielä siivutusta, ettei nesteet valu ulos ja liha kuivu. Voisiko näin onnistua peurakin?

Lisää
01.11.2012 21:26 - 01.11.2012 21:26 #15182 : taikataikinat
Vastaus käyttäjältä taikataikinat aiheessa Re: Riista

Liekö tästä muuta apua, kuin keskustelua... Peuraa en ole kokeillut, mutta hirvipaisti on tehty niin kuten sinäkin, että paistetaan pinnat kiinni, mutta tämän jälkeen on laitettu uuniin kokonaisena. Uunista oton jälkeen folion sisään vetäytymään, ei vielä siivutusta, ettei nesteet valu ulos ja liha kuivu. Voisiko näin onnistua peurakin?

Mä oon tehnyt hirveä samalla tapaa kuin Paula3, tosin kokonaisena oon työntänyt sen vielä paistopussiin ja siinä uuniin, ja siitä mitä sinne pussiin sattuu irtoamaan keitellään vielä ihana kastike kerman kera paistille...
Oi voi, saispas hirveä.. Pitäis varmaan alkaa itse käymään metsällä

Lisää
05.11.2012 14:03 - 05.11.2012 14:03 #15204 : MaxinMami
Vastaus käyttäjältä MaxinMami aiheessa Re: Riista
Kiitokset -kokeilempa tuota, että kääräisen välissä folion sisään. Viime kerralla taisin sen viipaloida liian aikaisin.. hirvi on tullut mureaa tuolla tavalla kun ne uunissa vielä muhii kannen alla, mutta peura taisi sitten kypsyä liian nospaan Mulla on taipumus kypsentää liikaa...

-ei meilläkään itse käydä metsällä, mutta perheen ruokavalioiden takia pitää aina hankkia mahdollisuuksien mukaan riistaa Ja kerran vuodessa laitan koko perheelle paistin

Sivu luotiin ajassa: 0.148 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017