- Vastaanotettu kiitos 0
Kiinalaisia reseptejä
24.08.2010 20:37 - 24.08.2010 20:37 #19627
: Emma
Kiinalaisia reseptejä kirjoittanut Emma
Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
25.08.2010 08:05 - 25.08.2010 08:05 #7020
: Sirkku
Vastaus käyttäjältä Sirkku aiheessa Re: Kiinalaisia reseptejä
Mie itse asiassa kiinnostuin kiinalaisesta vasta suht vähän aikaa sitten, kun löydettiin täältä Helsingistä yks superhyvä kiinalainen ravintola (Happy Garden Sörnäisten metroaseman lähellä, jos jotakuta kiinnostaa
). Sen jälkeen oon muutamia kertoja kokeillu itekin tehdä kiinalaistyyppistä ruokaa. Ehkä miun ohjeet ei oo kaikkein autenttisimpia, mut kyllä hyvää tulee ja kiinalaistyyppistä selvästi on.
Tällä hetkellä miun kiinalaisbravuuri on kenraalitar Tson kana. Oikeestihan on siis olemassa ruokalaji nimeltä kenraali Tson kana, mut koska mie oon muutellu sitä vähän omaan tyyliin, niin sanon sitä kenraalittaren kanaks Pohjana miulla on ollu tämä resepti , mut tuohon kanan marinoitumisseokseen oon heittäny vielä yhen munanvalkuaisen (eikä miulla oo riisiviiniä vaan sherryä, jonka voi jättää poiskin, ja seesamiöljyn sijasta on rypsiöljyä). Kanan ja kevätsipulin lisäks mie käytän kaikenlaisia kasviksia, mitä sattuu mieli tekemään]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_thumbup.gif[/img]
Tällä hetkellä miun kiinalaisbravuuri on kenraalitar Tson kana. Oikeestihan on siis olemassa ruokalaji nimeltä kenraali Tson kana, mut koska mie oon muutellu sitä vähän omaan tyyliin, niin sanon sitä kenraalittaren kanaks Pohjana miulla on ollu tämä resepti , mut tuohon kanan marinoitumisseokseen oon heittäny vielä yhen munanvalkuaisen (eikä miulla oo riisiviiniä vaan sherryä, jonka voi jättää poiskin, ja seesamiöljyn sijasta on rypsiöljyä). Kanan ja kevätsipulin lisäks mie käytän kaikenlaisia kasviksia, mitä sattuu mieli tekemään]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_thumbup.gif[/img]
25.08.2010 13:55 - 25.08.2010 13:55 #7021
: namia
Vastaus käyttäjältä namia aiheessa Re: Kiinalaisia reseptejä
25.08.2010 15:30 - 25.08.2010 15:30 #7023
Vastaus käyttäjältä Emma aiheessa Re: Kiinalaisia reseptejä
Sirkku toi Tson kana vaikuttaa kyllä herkulliselta
taidanpas sitä seuraavaksi itse kokeilla. Ja kiva kun oli jotain hyötyä tästä pienestä jutustelun aloituksesta
namia: Oi jos tykkäät kiinalaisesta niin kannattaa kyllä kokeilla tehdä itse! On niin hyvää ja hauskaakin tehdä (helppoakin voisin sanoa). Omat suosikkini on Kung Po kana ja "improvisaatio" kiinalainen joka on aina hieman erimakuista, riippuen siitäkin onko ketkä syömässä kanssani ;D Äitini ei voi syödä valkosipulia niin silloin tulee miedompaa ja valkosipulitonta kiinalaista. Jos taas syödään isän ja veljen kesken chiliä ja valkosipulia tulee käytettyä ihan reippaasti.
namia: Oi jos tykkäät kiinalaisesta niin kannattaa kyllä kokeilla tehdä itse! On niin hyvää ja hauskaakin tehdä (helppoakin voisin sanoa). Omat suosikkini on Kung Po kana ja "improvisaatio" kiinalainen joka on aina hieman erimakuista, riippuen siitäkin onko ketkä syömässä kanssani ;D Äitini ei voi syödä valkosipulia niin silloin tulee miedompaa ja valkosipulitonta kiinalaista. Jos taas syödään isän ja veljen kesken chiliä ja valkosipulia tulee käytettyä ihan reippaasti.
25.08.2010 16:48 - 25.08.2010 16:48 #7026
: Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Kiinalaisia reseptejä
29.08.2010 18:05 - 29.08.2010 18:05 #7070
28.09.2010 16:20 - 28.09.2010 16:20 #7438
: Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Kiinalaisia reseptejä
Tällaista kokeilin joskus ja maistui hyvin samalle kun oman "lähi-kiinalaisen" talon tapaan valmistettu possu. Lihan käsittely maissitärkkelyksessä ja kananmunassa tekee lihasta mureaa, eikä sitä tarvitse hauduttaa pehmeäksi. Kiinalaista pikkelsiä en käyttänyt ja riisietikan sijaan käytin valkoviinietikkaa. Ohje kirjasta Löytöretki Kiinan keittiöihin.
Hapanimelä possu (4 suurta annosta)
600g porsaan ulkofilettä
1 muna
2 dl maissitärkkelystä
1 rkl öljyä
1 sipuli kuutioituna
1 punainen paprika kuutioituna
2 kevätsipulia 2 cm:n paloina
(150 g kiinalaista pikkelsiä)
2½ dl kirkasta riisietikkaa (tai valkoviinietikkaa)
3/4 dl tomaattikastiketta (ketsuppia)
300 g sokeria
öljyä uppopaistamiseen
Leikkaa liha 2cm:n kuutioiksi ja pane kulhoon. Lisää muna, 2/3 maissitärkkelyksestä ja 2 teelusikallista vettä. Sekoita niin, että kaikki possupalat peittyvät.
Kuumenna wok suurella lämmöllä, lisää öljy ja kuumenna erittäin kuumaksi. Paista sipulia sekoitten 1 minuutti. Lisää paprika ja kevätsipuli ja paista 1 minuutti. Lisää pikkelssi ja sekoita. Lisää riisietikka, tomaattikastike ja sokeri ja sekoita matalalla lämmöllä, kunnes sokeri sulaa. Kiehauta ja anna kiehua hiljalleen 3 minuuttia.
Sekoita loppuun maissitärkkelykseen 3/4 dl vettä, lisää hapanimelään kastikkeeseen ja anna kiehua hiljalleen kunnes seos sakenee. Laita kastike sivuun levyltä.
Kuumenna öljy uppopaistamista varten kattilassa tai wokissa. Kypsennä possupalat erissä kunnes liha on kullanruskeaa ja rapeaa. Pane kaikki lihanpalat lopuksi vielä takaisin öljyyn ja anna niiden kuumua hetki. Valuta ylimääräinen rasva lihoista siivilässä ja lisää possunpalat kastikkeen joukkoon. Kuumenna kastiketta kunnes se kuplii.
Hapanimelä possu (4 suurta annosta)
600g porsaan ulkofilettä
1 muna
2 dl maissitärkkelystä
1 rkl öljyä
1 sipuli kuutioituna
1 punainen paprika kuutioituna
2 kevätsipulia 2 cm:n paloina
(150 g kiinalaista pikkelsiä)
2½ dl kirkasta riisietikkaa (tai valkoviinietikkaa)
3/4 dl tomaattikastiketta (ketsuppia)
300 g sokeria
öljyä uppopaistamiseen
Leikkaa liha 2cm:n kuutioiksi ja pane kulhoon. Lisää muna, 2/3 maissitärkkelyksestä ja 2 teelusikallista vettä. Sekoita niin, että kaikki possupalat peittyvät.
Kuumenna wok suurella lämmöllä, lisää öljy ja kuumenna erittäin kuumaksi. Paista sipulia sekoitten 1 minuutti. Lisää paprika ja kevätsipuli ja paista 1 minuutti. Lisää pikkelssi ja sekoita. Lisää riisietikka, tomaattikastike ja sokeri ja sekoita matalalla lämmöllä, kunnes sokeri sulaa. Kiehauta ja anna kiehua hiljalleen 3 minuuttia.
Sekoita loppuun maissitärkkelykseen 3/4 dl vettä, lisää hapanimelään kastikkeeseen ja anna kiehua hiljalleen kunnes seos sakenee. Laita kastike sivuun levyltä.
Kuumenna öljy uppopaistamista varten kattilassa tai wokissa. Kypsennä possupalat erissä kunnes liha on kullanruskeaa ja rapeaa. Pane kaikki lihanpalat lopuksi vielä takaisin öljyyn ja anna niiden kuumua hetki. Valuta ylimääräinen rasva lihoista siivilässä ja lisää possunpalat kastikkeen joukkoon. Kuumenna kastiketta kunnes se kuplii.
05.10.2010 10:44 - 05.10.2010 10:44 #7496
: Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Kiinalaisia reseptejä
Kaverini, joka on viimesen päälle Hong Kong -tyttö, teki mulle ihan mielettömän hyvää tofua kerran. Myöhemmin sitte ite aloin kokeilee samaa ruokaa, mutta koska reseptiä ei ollu, kokeilin vähän mitä kaapista löytyi. Mutta suunnilleen näin se meni:
- paketti tofua
- tuoretta parsakaalia (ihan reilusti, esim. 1 kokonainen, pakastettukin käy, mutta ei tietenkään niin maukasta)
- sipuli
- valkosipulia reilusti
- cashew-pähkinöitä
- seesam-öljyä
- soijaa
- ripaus sokeria
- chiliä
Parsakaalit kannattaa keittää pehmeämmiksi ensin, tai höyryttää. Aluksi paahdoin pannulla pähkinöitä (tähän käy toki muutkin pähkinät tai siemenet), ja kun saivat hieman väriä pintaan, laitoin syrjään odottelemaan. Seuraavaksi laitoin pannulle seesamöljyyn parsakaalin ja sipulin pilkottuina paistumaan. Kun olivat taas hetken paistuneet, siirsin odottelemaan toiseen astiaan. Sitten kuutioitu tofu pannulle seesam-öljyyn, ja sekaan soijasta, seesam-öljystä, sokerista ja chilistä tehty seos. Nestettä oli yhteensä ehkä vajaa desi. Sokeria vain ripaus, koska en kamalan makeasta itse tykkää ruuissa ja chiliä oman maun mukaan. Valkosipulit vielä sekaan ja lopuksi kaikki ainekset pannulle sekaisin, ja nautitaan vaikkapa nuudelien kera. Nams!
- paketti tofua
- tuoretta parsakaalia (ihan reilusti, esim. 1 kokonainen, pakastettukin käy, mutta ei tietenkään niin maukasta)
- sipuli
- valkosipulia reilusti
- cashew-pähkinöitä
- seesam-öljyä
- soijaa
- ripaus sokeria
- chiliä
Parsakaalit kannattaa keittää pehmeämmiksi ensin, tai höyryttää. Aluksi paahdoin pannulla pähkinöitä (tähän käy toki muutkin pähkinät tai siemenet), ja kun saivat hieman väriä pintaan, laitoin syrjään odottelemaan. Seuraavaksi laitoin pannulle seesamöljyyn parsakaalin ja sipulin pilkottuina paistumaan. Kun olivat taas hetken paistuneet, siirsin odottelemaan toiseen astiaan. Sitten kuutioitu tofu pannulle seesam-öljyyn, ja sekaan soijasta, seesam-öljystä, sokerista ja chilistä tehty seos. Nestettä oli yhteensä ehkä vajaa desi. Sokeria vain ripaus, koska en kamalan makeasta itse tykkää ruuissa ja chiliä oman maun mukaan. Valkosipulit vielä sekaan ja lopuksi kaikki ainekset pannulle sekaisin, ja nautitaan vaikkapa nuudelien kera. Nams!
19.10.2010 13:36 - 19.10.2010 13:36 #7611
19.10.2010 16:17 - 19.10.2010 16:17 #7612
: Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Kiinalaisia reseptejä
Voisinhan itsekin reseptejä tänne laittaa. Tai ainakin linkkejä.
Kanaa ja ananasta , on muuten tosi hyvää!
Kiinalainen chilikana , jossa kuva ei mitä parhain, mutta vakuutan ruoan olevan hyvää.
Tässä nyt pari.
Kanaa ja ananasta , on muuten tosi hyvää!
Kiinalainen chilikana , jossa kuva ei mitä parhain, mutta vakuutan ruoan olevan hyvää.
Tässä nyt pari.
01.04.2012 17:37 - 01.04.2012 17:37 #13033
: laaranen
Vastaus käyttäjältä laaranen aiheessa Re: Kiinalaisia reseptejä
Tää on melko kiinalaista, muttei kuitenkaan:
Paketti tofua
cashewpähkinöitä
finduksen vietnam sekoitus
mama nuudelia
Suurustan sen nuudelien keitin veden ja lisään tarvittaes mausteita. Kaikki vaan wokkiin sekaisin ja avot!
Onko jollain tiedossa, miten tehdään se ruskea peruskastike mitä on esim naudanlihaa ja kasviksia annoksissa? Olen googlettanut, ostanu kiinan keittiö kirjan, mutta en vain löydä selkeetä vastausta siihen mitä se on.
En siis tarkoita hapanimeläkastiketta vaan sitä ruskeaakastiketta.
Paketti tofua
cashewpähkinöitä
finduksen vietnam sekoitus
mama nuudelia
Suurustan sen nuudelien keitin veden ja lisään tarvittaes mausteita. Kaikki vaan wokkiin sekaisin ja avot!
Onko jollain tiedossa, miten tehdään se ruskea peruskastike mitä on esim naudanlihaa ja kasviksia annoksissa? Olen googlettanut, ostanu kiinan keittiö kirjan, mutta en vain löydä selkeetä vastausta siihen mitä se on.
En siis tarkoita hapanimeläkastiketta vaan sitä ruskeaakastiketta.
Sivu luotiin ajassa: 0.211 sekuntia