Jäätelön teko kotikonstein

Lisää
28.01.2010 14:06 - 28.01.2010 14:06 #19462 : Anonymous
Voiko jäätelöä valmistaa kotikonstein ilman, että on mitään jäätelökonetta tms?
Olen ajatellut, että sitä voisi tehdä vatkaamalla kerma vaahdoksi, lisäämällä
Turkinpippurirouheet ym, ja pakastamalla.
Onko kenelläkään kokemusta?

YouTubesta löytyi yksi helpon oloinen, mutta vähän tavaraa tuottava ohje:
http://www.youtube.com/watch?v=gCbHL0MfwG0

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.01.2010 14:23 - 28.01.2010 14:23 #3512 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Jäätelön teko kotikonstein
Kyllä on mulla ainakin onnistunut tuo jäätelön teko ja hyvää on tullut Tosin, tarvitsee siihen paljon muutakin kuin kermaa, että saapi hyvää

Lisää
28.01.2010 20:09 - 28.01.2010 20:09 #3522 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Jäätelön teko kotikonstein
Ihan hyvin voi tehdä. Itse teen tosi usein sorbetteja. Niitäkin voi tehdä ilman konetta, kun jaksaa muutaman kerran vatkata massan pakastusvaiheessa.

Lisää
19.02.2010 14:04 - 19.02.2010 14:04 #3963 : Anonymous
Olen itse yrittänyt tehdä kerran jäätelöä ja sorbettia ilman jäätelökonetta, mutta lopputulokset eivät olleet kovin kummoisia. Mahdollisesti pienellä harjoittelulla olisi saanut parempia tuloksia aikaan, mutta kirpputorilta löytyi muutamalla eurolla jäätelökone joten en ole sen jälkeen enää itse vatkaamalla kokeillut.

Sitten on tietenkin nämä hiilihappojäällä ja nestetypellä tehdyt temput jotka menevät vähän molekyyligastronomian puolelle. Tässä Youtube-videossa esimerkiksi Heston Blumenthal valmistaa sorbettia kuivajäällä http://www.youtube.com/watch?v=n_hwtVVrD8U . En tietenkään missään nimessä suosittele kenellekään kuivajään tai nestemäisen typen kanssa kikkailua ellet ole täysin varma siitä mitä olet tekemässä!

Lisää
16.07.2010 07:46 - 16.07.2010 07:46 #6718 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Itsetehty jäätelö
Nämä helteet vähän laskevat tätä leipomisintoa, mutta sen sijaan on kaiken maailman kylmät syötävät, eritoten jäätelöt ovat alkaneet kiinnostamaan. Jäätelökonetta en omista, mutta käsittääkseni jädeä voi tehdä ihan "käsinkin"
Ja tyylejä tuntuu olevan monia?

Onkos kenelläkään mitään ihania jätskiohjeita jakaa? Itse olen erityisen perso minttusuklaa- ja kookosjäätelöön mutta en oikein tiedä miten alkaisin sellaista väsäämään.

Lisää
16.07.2010 09:57 - 16.07.2010 09:57 #6719 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Jäätelön teko kotikonstein
Suhmura, siirsin viestisi tänne aiempaan jätskiketjuun.

tuh kirjoitteli aiemmin ketjussa jossa kyseltiin Parasta jäätelöä , tällaisen reseptin]Vaniljajätskin superperinteinen ohje, Tanjalle .
    5 dl kerma
    5 dl täysmaito
    2 vaniljatankoa
    1/2 dl glukoosia
    200 g sokeria
    10-12 keltuaista

Sekoita kerma, maito, halkaistut vaniljatangot (rapsuta siemet irti) ja osa sokerista kattilassa, lämmitä seosta vähän (esim. n. 40-50 -asteiseksi) ja anna maustua kelmun alla n. puoli tuntia. Sekoita keltuaiset ja loput sokerista, älä vatkaa vaahdoksi. Kiehauta maistunut liemi, kaada munasokeriseoksen päälle, sekoita ja lämmitä seos vesihauteessa 82-84-asteiseksi, koko ajan pohjaa myöten sekoittaen. Kun seos on oikean lämpöistä, kaada seos välittömästi puhtaaseen astiaan jotta kuumeneminen loppuu. Lisää glukoosi. Peitä seos kelmulla ja anna maustua jääkaapissa vielä 10-12 tuntia.

Poista vaniljatangot liemestä. Valmista jätskimassa jäätelökoneessa ja pakasta jätskiä vielä pari tuntia ennen nauttimista. Pitempi pakastus tekee jätskistä kovempaa (ja kylmempää?) syötävää.

Vaaran paikkana on tässä maitoliemen kuumennus. Jos lämpötila nousee yli 84 asteen, liemi alkaa maistua kananmunalta (älkää kysykö miksi, mutta se menee niin, testattu on). Liemi palaa myös helposti pohjaan, joten vesihaude on suoraa kuumennusta paljon turvallisempi vaihtoehto, sekin tosin vaatii jatkuvaa sekoitusta jotta lämpötila nousee tasaisesti.[/quote]

Meillä on jäätelökone ja muutaman kerran kesässä olen sillä jätskit kiepauttanut. Hauska vehje kyllä. Mutta ilmankin pärjää, vaatii vaan sekoittelua tai vatkausta usein.

Lisää
16.07.2010 12:44 - 16.07.2010 12:44 #6721 : Anonymous
Tänks! Meikäläisellä on edelleen vielä vähän lapsen kengissä tää homma. Mutta nyt kun kerta tästä asiasta nostatin keskustelua, niin löysin tälläisenkin osoitteen (ruotsalainen) jossa tuntui olevan vaikka mitä kivoja.

http://www.glassrecept.se/

Lisää
23.08.2010 13:31 - 23.08.2010 13:31 #6999 : Anonymous
Justiinsa tein eilen jädeä, ja tuli tosi hyvää.
Sitä pitää vaan sekotella noin puolen tunnin välein.

Lisää
04.10.2011 18:31 - 04.10.2011 18:31 #11017 : taikataikinat
Vastaus käyttäjältä taikataikinat aiheessa Re: Itsetehty jäätelö

Nämä helteet vähän laskevat tätä leipomisintoa, mutta sen sijaan on kaiken maailman kylmät syötävät, eritoten jäätelöt ovat alkaneet kiinnostamaan. Jäätelökonetta en omista, mutta käsittääkseni jädeä voi tehdä ihan "käsinkin"
Ja tyylejä tuntuu olevan monia?

Onkos kenelläkään mitään ihania jätskiohjeita jakaa? Itse olen erityisen perso minttusuklaa- ja kookosjäätelöön mutta en oikein tiedä miten alkaisin sellaista väsäämään.

Helteitä ei taida enää pahemmin olla mutta eikös me suomalaiset syödä jätskiä vuodenajasta riippumatta PALJON;
tässä hyväksi havaittu kookosjäätelön ohje]tällä ohjeella[/url] minttusuklaajäätelöä, silloin vielä ilman konetta, tuli ihan hyvää paitsi aika rakeista kun vatkasin sitä jäätelömassaa käsin enkä koneella..

Lisää
07.10.2011 08:27 - 07.10.2011 08:27 #11037 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Jäätelön teko kotikonstein
Kuulostaa ihanalta tuo kookosjäätelö. Menee varmasti jossain vaiheessa kokeiluun:P

Lisää
13.03.2012 19:19 - 13.03.2012 19:19 #12804 : Katjuzqa
Vastaus käyttäjältä Katjuzqa aiheessa Re: Jäätelön teko kotikonstein
Tällaista tein viime pääsiäisen aikaan:

Minttu-jogurttijäätelö (n. 8 dl jäätelöä)

2 dl kuohukermaa
400 g maustamatonta jogurttia
4 rkl hedelmäsokeria
½ ruukkua tuoretta minttua (mintunlehtiä)
1 tl vaniljasokeria

1. Vatkaa kuohukerma. Sekoita joukkoon jogurtti, sokeri ja hienonnetut mintunlehdet sekä vaniljasokeri.
2. Laita jäätelö pakastimeen. Pyri sekoittelemaan jäätelöä ½ - 1 tunnin välein.
3. Valmis jäätelö säilyy pakastimessa nelisen päivää. Peitä kannella, jotta jäätelöön ei tartu makuja.

Tarjoilin sitrussiirapin kanssa, senkin ohje löytyy blogistani .

Lisää
04.09.2012 08:17 - 04.09.2012 08:17 #14640 : tahmatassu
Vastaus käyttäjältä tahmatassu aiheessa Re: Jäätelön teko kotikonstein
Testasin vadelmasorbettia kamalaan vadelman himooni ja tästä tuli kyllä niin hyvää, että luulen meidän talven varalle varatut vadelmat kuluvan sorbetteihin

http://kilkatus2.blogspot.fi/2012/08/br ... betti.html

Lisää
16.09.2012 15:22 - 16.09.2012 15:22 #14714 : Anonymous
Onko kukaan kokeillut tehdä jäätelöä kondensoidulla maidolla? Olen nähnyt muutaman reseptin blogeissa, mutta en ole vieläkään päässyt itse kokeilemaan. Kuulostaa ainakin kivalta idealta, eikä vaadi kananmunien käyttöä

Lisää
16.09.2012 17:26 - 16.09.2012 17:26 #14715 : Redrose82
Vastaus käyttäjältä Redrose82 aiheessa Re: Jäätelön teko kotikonstein

Onko kukaan kokeillut tehdä jäätelöä kondensoidulla maidolla? Olen nähnyt muutaman reseptin blogeissa, mutta en ole vieläkään päässyt itse kokeilemaan. Kuulostaa ainakin kivalta idealta, eikä vaadi kananmunien käyttöä

Kyllä olen ja hyvin onnistuu ja maistuu hyvälle. Tässä linkki]http://redrose82.vuodatus.net/blog/3250 ... un-haaste/[/url]

Tosin hyvää ilman noita lisä mausteita mitä itse tuohon käytin eli suklaata yms.

Sivu luotiin ajassa: 0.187 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017