Pikakysymykset

Lisää
27.07.2010 17:21 - 27.07.2010 17:21 #6832 : tuh
tuh vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset

Kiitos tuh! Ei taida meidän yleiskoneesta löytyä lapavatkainta, ellen väärin muista.

Mutta ainakin tuo rahkahässäkkä onnistuu.

Yleensä mun mielestä yleiskoneissa tulee ne perus kolme osaa, eli pallo, lapa/mela/k-vatkain (rakkaalla lapsella on monta nimeä) ja taikinakoukku, kantsii tarkistaa vielä!
Aihe on lukittu.
Lisää
28.07.2010 09:25 - 28.07.2010 09:25 #6835 : Kermaruusu
Kermaruusu vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
Kyllä minun Kenwoodin mukana tuli myös lapavatkain, kaikki ne kolme osaa joista Tuh mainitsi. Joihinkin Bochin koneisiin ei muistaakseni kuulu lapavatkainta, ainoastaan koukku ja vispilä.
Aihe on lukittu.
Lisää
30.07.2010 08:22 - 30.07.2010 08:22 #6847 : Miia
Miia vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
Osaako joku sanoa, onko joku kokeillut, voiko partasuun jogurttia (joku kreikkalainen taitaa oikeasti olla?) käyttää korvaamaan smetana tai ranskankerma mustikka- tms. marjapiirakoissa? Siis sellaisissa, jossa on muropohja ja täytteeseen tulee hapatetun kerman lisäksi maitoa ja kanamunaa. En viitsisi kokonaisella piirakalla testa todetakseni, että pahaa tuli.

Edit: rupesin itsekin tarkemmin miettimään... jogurtti taitaa juoksettaa maidon?
Aihe on lukittu.
Lisää
30.07.2010 20:49 - 30.07.2010 20:49 #6851 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
musta sä jo vastasit itekin tossa tohon.. hapatettuahan se jugurtti on niiku smetana ja ranskankermakin.
ite oon laittanut ihan pelkkää jugurttia missä on vähän sokeria piiraaseen ja mustikoita päälle.. hyvää tulee
Aihe on lukittu.
Lisää
08.08.2010 11:51 - 08.08.2010 11:51 #6899 : serenah
serenah vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
Miten saan viininpunaista sokerimassaa? mä saan vaan ruskeeta aikaseks.. vai onko viininpunasta pastaväriä olemassa vai mitä ihmettä.. auttakaa ny tumpeloa
Aihe on lukittu.
Lisää
09.08.2010 08:30 - 09.08.2010 08:30 #6905 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
Hmm...Jos koittaisit laittaa aniliininpunaista ja ihan pienen määrän ruskeaa sekaisin?
Aihe on lukittu.
Lisää
11.08.2010 07:45 - 11.08.2010 07:45 #6918 : Miia
Wiltonilta löytyy pastaväri "Burgundy Icing Color", joka on viininpunainen. Tai ainakin suunnilleen. En ole kyllä nähnyt sitä väriä missään suomalaisessa nettikaupassa, että se tästä hyvästä vinkistä..
Aihe on lukittu.
Lisää
11.08.2010 08:27 - 11.08.2010 08:27 #6920 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset

Miten saan viininpunaista sokerimassaa? mä saan vaan ruskeeta aikaseks.. vai onko viininpunasta pastaväriä olemassa vai mitä ihmettä.. auttakaa ny tumpeloa

Kannattaa ihan kuuklettaa How to mix burgundy color. Varmaan loytyy apuja.
Aihe on lukittu.
Lisää
14.08.2010 19:23 - 14.08.2010 19:23 #6927 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
Sugarflairilta löytyy Pink Wine pastaväri, se on enempi semmonen mustikanpunainen mutta toimii hyvin kun sekoittaa mukaan tavis punaiseen.
Aihe on lukittu.
Lisää
15.08.2010 13:41 - 15.08.2010 13:41 #6928 : wadelmatassu
wadelmatassu vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
On niin kiire etten ehdi etsimään onko tästä jo ollut puhetta, joten:
Kauanko kovettuneet sokerimassakoristeet pysyy hyvinä kerman päällä?
Aihe on lukittu.
Lisää
15.08.2010 19:01 - 15.08.2010 19:01 #6933 : onnelianneli
onnelianneli vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset

On niin kiire etten ehdi etsimään onko tästä jo ollut puhetta, joten]

Jos laitat jääkaappiin niin ei kauan, mulla ainakin aina kaikki sokerimassakoristeet alkaa valuttamaan nestettä kun näillä lämpötiloilla jääkaappi on niin kostea. Marsipaani saattaa vähän kauemmin, mutta itse olen todennut että koristelu kannattaa tehdä vasta ihan viime metreillä kun kakku menee pöytään.

Aihe on lukittu.
Lisää
16.08.2010 16:43 - 16.08.2010 16:43 #6942 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset

On niin kiire etten ehdi etsimään onko tästä jo ollut puhetta, joten]

Jos laitat jääkaappiin niin ei kauan, mulla ainakin aina kaikki sokerimassakoristeet alkaa valuttamaan nestettä kun näillä lämpötiloilla jääkaappi on niin kostea. Marsipaani saattaa vähän kauemmin, mutta itse olen todennut että koristelu kannattaa tehdä vasta ihan viime metreillä kun kakku menee pöytään.

Tätä pitäis ihan testata. Jos ovat ihan kivikoviksi koppuroiksi kuivuneet niin ainakin vaaleat koristeet kestänevät muutamia tunteja hyvänä kermankin päällä, mutta tummemmista koristeista saattaa irrota väriä.

Kenelläkään tarkempia tietoja?

Aihe on lukittu.
Lisää
16.08.2010 19:07 - 16.08.2010 19:07 #6945 : Mariza
Mariza vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
Musta tuntuu taas että tein sokerimassan kanssa jotakin väärin...
Jokaikinen sokerimassakukka on nimittäin hajonnut. Tein ison erän sokerimassakukkia ja ensimmäinen satsi oli ilmeisesti liian vähän aikaa kuivamassa, se murtui käteen. Toinen satsi oli liian ohut, kolmas oli paksu ja 2 vkon kuivatuksen päätteeksi hajosivat nekin. Kauanko sokerimassakukkia kannattaisi kuivattaa ja minkäpaksuisia niistä kannattaisi tehdä? Tein foliosta kupit, kuten Kinuskikissan ohjeessa.
Aihe on lukittu.
Lisää
17.08.2010 09:31 - 17.08.2010 09:31 #6948 : Tanja

Musta tuntuu taas että tein sokerimassan kanssa jotakin väärin...
Jokaikinen sokerimassakukka on nimittäin hajonnut. Tein ison erän sokerimassakukkia ja ensimmäinen satsi oli ilmeisesti liian vähän aikaa kuivamassa, se murtui käteen. Toinen satsi oli liian ohut, kolmas oli paksu ja 2 vkon kuivatuksen päätteeksi hajosivat nekin. Kauanko sokerimassakukkia kannattaisi kuivattaa ja minkäpaksuisia niistä kannattaisi tehdä? Tein foliosta kupit, kuten Kinuskikissan ohjeessa.

Tämä kesä on kyllä ollut erittäin mielenkiintoinen leipomisen kannalta. Välillä ilman kosteusprosentti on huidellut jopa yli 60 % jolloin koristeiden kuivattaminen on lähes mahdotonta (ellei kotona satu olemaan ilmastointia).

Nuo foliokupit sinällään ovat käteviä, mutta erityisesti jos ilma on kostea ja kuuma, ei folio ehkä ole paras mahdollinen kuivatusalusta. Se kun ei päästä kosteutta lävitseen ollenkaan. Oletko kokeillut tehdä kuppeja leivinpaperista? Siinä kukat saattaisivat kuivua paremmin.

Mie veikkaan että nää ilmat on ollu syypäitä noihin hajoilemisiin, koska kyllä ohuetkin sokerimassakoristeet säilyvät ehjinä kunhan ovat kokonaan rauhassa kuivuneet eikä niitä käsittele kovakouraisesti. Jatka vaan harjoituksia, nythän on ilmatkin viilenneet jo "normaaleiksi" eikä tuo kosteusprosenttikaan näyttäisi missään huippulukemissa olevan. Joten kuivattelujenkin pitäisi onnistua taas paremmin.
Aihe on lukittu.
Lisää
17.08.2010 12:01 - 17.08.2010 12:01 #6952 : wadelmatassu
Kiitos vastauksista

Mä oon ollut siinä uskossa että kuivanut sokerimassa on kestävämpää kuin marsipaani kerman päällä, mut se ei ilmeisesti sitte olekaan niin?

Otan kuitenkin varman päälle ja tuuppaan koristeet kakkuun vasta viime metreillä, otan sitte aikaa kauanko menee että alkavat sulamaan, ja toki, raportoin sen tänne

Vielä jos muistais tehä tieteellistä tutkimusta ja toistaa saman marsipaanikoristeilla
Aihe on lukittu.
Lisää
18.08.2010 06:52 - 18.08.2010 06:52 #6956 : serenah
serenah vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
juu ei mitää
Aihe on lukittu.
Lisää
19.08.2010 09:42 - 19.08.2010 09:42 #6959 : Miia
Hjälp! Lainasin kirjastosta pikkuleipäkirjan, jossa on kaikkia ihania reseptejä. Useassa kuitenkin käytetään viinihappoa Mitä ihmettä se on?? Mikä sen virka on? Onko välttämätöntä vai voiko korvata jollain? Jo ei, niin mistä sitä saa...?
Aihe on lukittu.
Lisää
19.08.2010 10:11 - 19.08.2010 10:11 #6961 : Rottinkiweileri
Rottinkiweileri vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
Apteekista saat ainakin, voi olla myös suurimmissa kaupoissa. Korvattavuutta en tiedä, sitruunahappo??
Aihe on lukittu.
Lisää
19.08.2010 10:14 - 19.08.2010 10:14 #6962 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset

Kiitos vastauksista

Mä oon ollut siinä uskossa että kuivanut sokerimassa on kestävämpää kuin marsipaani kerman päällä, mut se ei ilmeisesti sitte olekaan niin?

Otan kuitenkin varman päälle ja tuuppaan koristeet kakkuun vasta viime metreillä, otan sitte aikaa kauanko menee että alkavat sulamaan, ja toki, raportoin sen tänne

Vielä jos muistais tehä tieteellistä tutkimusta ja toistaa saman marsipaanikoristeilla

Minulla on sellainen kokemus, että sokerimassasta tehdyt koristeet ovat aikamoisen hauraita kuivuttuaan. Niitä pitää käsitellä todella varovasti. Minulla foliokupit ovat toimineet kuivatuskuppeina oikein hyvin, annan esim. kukkasten kuivaa siinä aikansa muotoon ja sit otan ne pois jotta se alaosakin pääsee kuivamaan. Minusta paras koristeseos on marsipaanin ja sokerimassan sekoitus, suhteessa 1/3 sokerimassaa ja 2/3 marsipaania.

Öö..Jos haluaa pursottaa kerma-rahkaa tai kerma-tuorejuustoa, niin miten tuo seos tehdään? Vatkataan ensin kerma ja sekoitetaan vähän notkistettu kama sekaan, vai?...Kuinka kovaksi kerma vatkataan ensin (kyseessä vois olla vaikka vispikerma).

Minä käytän aina kaikissa pursotuksissa kerma-rahka seosta (joskin käytän sitä parjattua FloraVispiä). Vatkaan kerman normaalisti vaahdolle ja sekoitan siihen rahkan ja sokerit. Samaan tapaan toimin myös tuorejuuston kanssa, joskin notkistan sitä tuorejuustoa ensin hiukan ennen kermavaahtoon lisäämistä. Normaali vatkaimella toimin.

Tanja yhdisti kaksi perättäistä viestiä.
Aihe on lukittu.
Lisää
26.08.2010 19:17 - 26.08.2010 19:17 #7037 : Tige
Tige vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
Iik!
Piti tehdä vaaleansinisiä popseja, mutta eipä tuo valkosuklaan värjääminen ollutkaan niin helppo juttu.

Onnistuukohan mustikalla värjätä valkosuklaata? Juhlat ovat ylihuomenna, joten tähän hätään ei kyllä ehdi enää juuri mitään ostella.
Aihe on lukittu.
Lisää
26.08.2010 19:50 - 26.08.2010 19:50 #7039 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset

Iik!
Onnistuukohan mustikalla värjätä valkosuklaata? Juhlat ovat ylihuomenna, joten tähän hätään ei kyllä ehdi enää juuri mitään ostella.

Uskoisin, että mustikka käyttäytyy kuten vesiliukoinen elintarvikeväri, eli ei sekoitu/imeydy/tmv. kunnolla suklaan sekaan. Kokeile?
Aihe on lukittu.
Lisää
26.08.2010 20:22 - 26.08.2010 20:22 #7040 : Tige
Tige vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset

Iik!

Uskoisin, että mustikka käyttäytyy kuten vesiliukoinen elintarvikeväri, eli ei sekoitu/imeydy/tmv. kunnolla suklaan sekaan. Kokeile?

Kokeilin, huonolla menestyksellä. No, tulipa opittua sekin, ettei suklaata voi värjätä millä vain

Tein sitten ihan valkosuklaan värisen popsit ja maalasin vaaleansiniseksi. Eihän ne nyt niin kauniit todellakaan ole, mutta josko ajaisivat asiansa.
Aihe on lukittu.
Lisää
01.09.2010 16:47 - 01.09.2010 16:47 #7098 : wadelmatassu

Dippasin ruusujen pohjat sokerikreemiin ennen kermavaahtoon tökkäämistä, ja vielä 3-4 tuntia myöhemmin olivat täysissä voimissansa, ei siis mitään kuolemisen tai värin päästämisen merkkejä Sen pidemmäksi aikaa en viitsinyt jäädä kakkupöydän kylkeen notkumaan
Aihe on lukittu.
Lisää
07.09.2010 12:53 - 07.09.2010 12:53 #7173 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Pikakysymykset
Onko kellään kokemusta kahvikakun päällystämisestä sokerimassalla? Jostain leivontakirjasta lueskelin, että väliin olisi hyvä sivellä lämmitettyä marmelaadia mutta voinko yhtähyvin käyttää voikreemiä? Itse kahvikakku on kosteahko, joten väliin olisi kaiketi hyvä laittaa jotain?
Aihe on lukittu.
Lisää
07.09.2010 18:56 - 07.09.2010 18:56 #7177 : Tanja

Onko kellään kokemusta kahvikakun päällystämisestä sokerimassalla? Jostain leivontakirjasta lueskelin, että väliin olisi hyvä sivellä lämmitettyä marmelaadia mutta voinko yhtähyvin käyttää voikreemiä? Itse kahvikakku on kosteahko, joten väliin olisi kaiketi hyvä laittaa jotain?

Senkun päällystät, hyvin toimii! Alle voi laittaa juurikin kreemiä tai marmeladia tarttumapinnaksi. Väliin voit laittaa jotain jos haluat tai jättää kokonaan ilman jos kakku on mehevä. Ihan hauskaa vaihtelua täyskärille ja "tylsänkin" kahvikakun saa nätiksi näin.
Aihe on lukittu.
Sivu luotiin ajassa: 0.144 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017