Suolaton voi

Lisää
06.02.2013 11:35 - 06.02.2013 11:35 #19101 : taikataikinat
taikataikinat loi aiheen:
Tätä mä olen miettinyt pitkään ja nyt sitten ajattelin jos viisaammat osaisi sanoa jotain

Kun en ymmärrä sellaisia reseptejä missä käytetään suolatonta voita, ja sitten kuitenkin taikinaan lisätään suolaa. Miksi??
Eikö se olisi ihan sama sitten käyttää suolallista voita?
Sen mä ymmärrän jos sitä käyttää johonkin sokericremeen tms (vaikka itse ehkä tykkäänkin niissäkin että on vähän sitä suolan makua..) ja muihin oikeasti suolattomiin juttuihin mutta mitä järkeä siinä on että ostaa kalliimpaa suolatonta voita ja sitten lisää siihen suolaa?
Onko sen suolattoman voin koostumus tai käyttäytyminen jotenkin niin erilaista kuin suolatun voin?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.02.2013 18:13 - 11.02.2013 18:13 #15894 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Suolaton voi
Luulen että asia on siksi näin koska ulkomailla (esim. jenkeissä) käytetään pääasiassa suolatonta voita koska suolallista ei juurikaan ole saatavana (korjatkaa jos olen väärässä). Joten silloin suola tulee lisätä suolana. Veikkaan siis että useat reseptit ovat alkuperältään sellaisesta maasta jossa ei ole suolattua voita joten reseptiin on pitänyt lisätä se erikseen. Ja suomentaja ei ole alunperin tätä ottanut huomioon joten suolan lisäys on jäänyt vähän kuin käännöskukkaseksi noihin resepteihin.

Nami-hiireltä voisi ainakin kysäistä että mikä on tilanne Sveitsissä, onko siellä miten tarjolla suolattua voita? Kun täällähän se on nimenomaan niinpäin että suolattua löytyy vaikka minkälaista ja monelta valmistajalta mutta suolatonta ei taida olla kuin sitä yhtä.

Lisää
11.02.2013 18:51 - 11.02.2013 18:51 #15896 : Tekila
Tekila vastasi aiheeseen: Re: Suolaton voi
Myöskin suolan määrää on helpompi hallita, kun se lisätään erikseen.

Lisää
12.02.2013 07:48 - 12.02.2013 07:48 #15898 : taikataikinat
taikataikinat vastasi aiheeseen: Re: Suolaton voi
Itsekin Sveitsissä asuneena osaan sen verran sanoa että sikäläinen voi käyttäytyy hieman eritavalla kuin kotimainen, esim. kun tein siellä tätä kakkua , ei tuon voin ja sokerin keitetystä seoksesta tullut ollenkaan rapsahtelevaa.
Muistelisin kuitenkin että sieltä löytyi myös suolattua voita..

Lisää
20.02.2013 19:59 - 20.02.2013 19:59 #15947 : Cinnamoriam
Cinnamoriam vastasi aiheeseen: Re: Suolaton voi
Samaa mieltä Tekilan kanssa. Meillä töissä ainakin käytetään suolatonta voita sen takia, että silloin massaan tulevaa suolan määrää tosiaan voi hallita ja laittaa vain sen verran kuin tarvitsee.

Lisää
21.02.2013 18:39 - 21.02.2013 18:39 #15952 : nami-hiiri
nami-hiiri vastasi aiheeseen: Re: Suolaton voi
Sveitsissä voi on (miltein) suolatonta ja resepteihin lisätään aina tarvittavat ripaukset tai veitsen kärjelliset.
Mutta naapurimaista, kuten Ranskasta tulee suolaista jopa merisuolalla höystettyä. Se on äkkisuolaista. Leivälle levitettynä suolakiteet rahisevat hampaissa. Se on tarkoitettu herkutteluun ei pullataikinaan.

Mutta suolamäärän hallinta on tärkeä asia ja siitä on kyse. Eli kun voi on suolaton, niin suolan määrä on tarkoin hallittavissa, eikä yliheittoja tule.

Taikataikina - mitä tarkoitat suolanmakua sokerikreemissä ?

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
17.03.2013 07:30 - 17.03.2013 07:30 #16109 : Sokerivaltakunta
Sokerivaltakunta vastasi aiheeseen: Re: Suolaton voi
Olen Bosniasta kotoisin ja meillä, niin kuin muualla länsi- ja keski-Euroopassa myydään pääsäännöllisesti suolatonta voita. Olen tottunut syömään suolattomia kreemejä ja taikinoita. Pienessä paikkakunnassa, missä asuin Suomessa aluksi, ei edes ollut myynyssä suolatonta voita. Olihan se aikamonninen shokki-maku muutos. Nyt olen tottunut ja lisään aina ripauksen suolaa, kun leivon loma-aikana Bosniassa. Ainoa mihin en koskaan hyväksy suolaa ja suolaista voita on Baklava-leivos. Sen on oltava 100% suolaton (mieluummin teen filotkin itse).

Sivu luotiin ajassa: 0.079 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017