Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.

Lisää
22.03.2013 09:48 - 22.03.2013 09:48 #19115 : Suwa
Suwa loi aiheen:
Oletteko kokeilleet erilaisia reseptejä muuttaa terveellisemmiksi? Miten? Ja mitä leipomuksia? Tänne voi kerätä vinkkejä terveellisemmistä vaihtoehdoista. Itse tein eilen kaurakeksejä proteiinipitoisempina, laitan ohjeen myöhemmin kuvien kera.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
22.03.2013 21:47 - 22.03.2013 21:47 #16172 : taikataikinat
taikataikinat vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.
Aika paljon tuli karpatessa muuteltua reseptejä hiilihydraatittomiksi, osa onnistui, osa sitten taas ei..
Nykyään taas leivon sen mitä leivon sitten kunnolla, kun ei kuitenkaan joka päivä tule tehtyä niin oon antanut luvan itselleni käyttää voita, sokeria, vehnäjauhoja ja kermaa ym.. (tosin vaaka ja vyötärönympärys saattaa silti olla tästä luvasta eri mieltä mut.. )

Lisää
27.03.2013 20:15 - 27.03.2013 20:15 #16196 : kakkuilija
kakkuilija vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.
Korvaan aika usein osan jauhoista mantelijauheella. Sokerikakku onnistuu pelkkää mantelijauhoa käyttäen.

Lisää
03.04.2013 12:38 - 03.04.2013 12:38 #16259 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.

Korvaan aika usein osan jauhoista mantelijauheella. Sokerikakku onnistuu pelkkää mantelijauhoa käyttäen.

Onnistuuko oikeasti? Itse laitoin puolet mantelijauhoa ja lätsähti... millaisella reseptillä teet?

Lisää
01.08.2013 06:27 - 01.08.2013 06:27 #16868 : Suwa
Suwa vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.
http://thegoodmorning.blogspot.fi/

Sieltä löytyy terveysreseptejä herkkusuille. Löysin tuon blogin joku kuukausi sitten, huikea!

Lisää
12.02.2014 16:14 - 12.02.2014 16:14 #17583 : Gabrialette
Gabrialette vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.
Sokerin vaihtaa steviaan tai hermesetakseen.
Voin voi vaihtaa margariiniin tai beceliin.

Käyttää mielummin rusinoita, hedelmiä ja marjoja kuin suklaata.

Lisää
21.03.2014 17:56 - 21.03.2014 17:56 #17728 : Tita
Tita vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.
Itse olen ihastunut spelttijauhoihin. Ne ovat proteiinipitoisempia kuin tavalliset jauhot. Ehkä niillä saa jonkun verran terveellisempiä leipomuksia. Käytän välillä myös steviaa normaalin sokerin sijaan.

Lisää
24.03.2014 18:24 - 24.03.2014 18:24 #17755 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.

Itse olen ihastunut spelttijauhoihin. Ne ovat proteiinipitoisempia kuin tavalliset jauhot. Ehkä niillä saa jonkun verran terveellisempiä leipomuksia. Käytän välillä myös steviaa normaalin sokerin sijaan.

En ole koskaan kokeillut spelttijauhoja mutta monesti ollut kyllä mielessä. Osaatko kuvailla miltä maistuu spelttijauhoihin tehty kakkupohja normiin verrattuna?

Lisää
26.03.2014 01:59 - 26.03.2014 01:59 #17763 : MrsBaker
MrsBaker vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.
Minä olen aitojen ruoka-aineiden kannalla, enkä pelkää rasvaakaan. En käytä kotikäyttöön tulevissa leivonnaisissa vehnää vaan korvaan sen hyvin usein manteli- ja/tai kooksojauhoilla, joskus pellavansiemenjauhettakin ripautan sekaan. Sokerin sijasta käytän hunajaa tai vaahterasiirappia, tai jos on pakko olla kidesokeria, käytän luomuruokosokeria. Ja usein makeutustakin vähemmän kuin yleensä ruukataan laittaa. Margariinia en käytä ikinä, se on sitten joko voita tai kookosöljyä. Aina mun leivonnaiset eivät ole just sitä mitä niitten piti olla, mutta ei ne koskaan pahojakaan ole olleet. Mistäs nyt pienistä ulkonäkövirheistä. Saa sitten huijata itsensä ottamaan toisen ja kolmannenkin palan kun on niin terveellistä

Lisää
15.10.2014 18:51 - 15.10.2014 18:51 #18365 : sitruunahiiri
sitruunahiiri vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.
Itse olen äidiltä perinnyt sen, että vähennän leivoinnaisten sokerin ja rasvan määrää. En myöskään itse pidä kovin makeista leivonnaisista. Kerman korvaan vaahtoutuvalla vanilijakastikkeella.

Lisää
16.10.2014 10:23 - 16.10.2014 10:23 #18368 : Petra
Petra vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.
Muistin että olisin tähän ketjuun aikoinaan jotain laittanut, mutta en sitten ilmeisesti ollutkaan. Olen hyvin pitkälle samoilla linjoilla rasva- ja makeutusasioissa MrsBakerin kanssa.

Terveellisyyden määrittely on hyvin monimutkaista, sillä terveellisyyden nimissä minä vaihdan margariinin reseptistä voihin, Flora vispin kuohukermaan, kevyttuotteet normaalirasvaisiin jne. Monet muut taas tekevät ihan päinvastoin. Valkoinen sokeri taitaa olla niitä ainoita juttuja, jonka epäterveellisyydestä suurin osa taitaa olla yksimielisiä.

Mielenkiintoisia asioita nämä tervellisyysasiat. Viimeisen 15 vuoden aikana yleiset terveyskäsitykset ovat nähdäkseni muuttuneet melkoisesti (proteiinikielteisyydestä niiden hehkutukseen jne.) Nämä ovat niin kiistanalaisia asioita, että alan ammattilaisetkaan eivät ole täysin yksimielisiä. Siinä sitten yksittäiset ihmiset yrittävät miettiä mikä sitten on oikeasti hyväksi. Uskoisin että on ruokavalio sitten mikä tahansa, kertoo oman kropan hyvinvointi kaikkein parhaiten sopiiko oma ruokavalio itselle, vaikka se ei olisikaan virallisten ravitsemussuositusten mukainen.

Muoks. Lauserakenteen korjaus.

Lisää
16.10.2014 17:59 - 16.10.2014 17:59 #18369 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Reseptien muuttelu terveellisemmäksi.
Mulle leivonnaiset ja terveellisyys eivät vaan mene samaan laatikkoon luontevasti. Aattelen itse asian niin, että teen mieluummin leivonnaiset niin syntisinä kuin ohje sanoo ja syön vaan niitä sitten pienen palan. Muutenkin ainesten poisjättäminen tai vähentäminen summamutikassa useimmiten muuttaa leivonnaisen rakennetta niin paljon , että se voi jopa mennä piloille. Ymmärrän sen periaatteessa, mutta ammattiminäni huutaa kauhuissaan sormet korvissa äläläätä sen edessä. :D

Eri juttu on sitten sellaiset kevennetyt leivonnaiset, joiden ohjeet on kehitetty just sitä kevyempää tai terveellisempää koostumusta silmällä pitäen. Ja raaka-aineiden korvaukset, kuten puolikarkeiden jauhojen vaihtaminen vaikka täysjyväjauhoihin on ihan ok, kunhan pidetään huolta märkien ja kuivien aineiden edelleen toimivista suhteista.

Omassa leivonnassani terveellisyyttä saa siis hakemalla hakea, mutta leivon aika pikkiriikkisiä annoksia sitten kompensoidakseni laatua määrällä. :)

Sivu luotiin ajassa: 0.093 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017