Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?

Lisää
19.07.2012 19:45 - 19.07.2012 19:45 #14318 : RuusuMatami
RuusuMatami vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Voihin teen suurimman osan leivonnaisista jos sitä on sattunut ostamaan. Kyllä sen makueron huomaa!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.10.2012 18:32 - 02.10.2012 18:32 #14829 : PippaloPrinsessa
PippaloPrinsessa vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Käytän leipoessa aina voita.

Lisää
10.10.2012 17:37 - 10.10.2012 17:37 #14920 : Petra
Petra vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Voita, ihan ehdottomasti. Makeaan leivontaan käytän ainoastaan voita, sillä käytän öljyistä vain kylmäpuristettuja ja niissä on kyseiseen käyttötarkoitukseen turhan voimakas maku. Suolaiseen leivontaan käytän joko voita tai kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Mahdollisimman luonnolliset ainekset ovat itselleni "Se" juttu, joten margariinit ovat meidän taloudessa todella isossa pannassa.

Lisää
17.10.2012 17:37 - 17.10.2012 17:37 #14996 : Niinan
Niinan vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Nykyään käytän voita. Ennen käytin voita tai margariinia miten milloinkin, mutta nyt ihan periaatepäätöksellä olen alkanut käyttämään pelkkää voita. Ja kyllä se maussa näkyy.

Lisää
26.02.2013 20:26 - 26.02.2013 20:26 #15978 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Voita. Voi vaan maistuu niin hyvältä, eikä meillä kukaan ole ikinä käyttänytkään margariinia. Koulussa toki joudun puolipakosta käyttämään margariinia, sillä meidän opettaja on kolesterolinatsi. (Opiskelen siis kokki-leipuri-kondiittoriksi).

Suolaisiin leivonnaisiin kylläkin tykkään käyttää kasviöljyjä, sillä pidän joissakin tapauksissa hennosta oliiviöljyn mausta.

Voita, ihan ehdottomasti. Makeaan leivontaan käytän ainoastaan voita, sillä käytän öljyistä vain kylmäpuristettuja ja niissä on kyseiseen käyttötarkoitukseen turhan voimakas maku. Suolaiseen leivontaan käytän joko voita tai kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Mahdollisimman luonnolliset ainekset ovat itselleni "Se" juttu, joten margariinit ovat meidän taloudessa todella isossa pannassa.

Ihan mielenkiinnosta, mitä teillä laitetaan leivän päälle?

Lisää
01.03.2013 08:52 - 01.03.2013 08:52 #15994 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Tummansinistä keijua lähes poikkeuksetta, en ole koskaan tykännyt voin mausta ja maidoton ruokavaliokin vähän sanelee että mitä saa leipomuksiin laittaa. Pullataikinan olen viimeaikoina tehnyt aina öljyyn, tulee niin maan pehmoista pullaa ja hyvät korvapuustit että!

Lisää
14.03.2013 09:16 - 14.03.2013 09:16 #16079 : Petra

Itse en syö leipää (paitsi silloin tällöin itse tehtyä siemennäkkäriä tai manteli"leipää"), mutta muu perhe käyttää pääosin voita. Levittyy hyvin kun höylää juustohöylällä.

Joskus tuorejuustoa (maustamatonta tai itse maustettua), majoneesia, hummusta, guacamolea tms. Itse tehtynä siis nekin.

Pari-kolme vuotta syöty näin, sitä ennen 60% Keijua. Mielenkiinnolla odotan onko miehen kolesteroliarvot nousseet, ensi kuussa menee työterveystarkastukseen. Voita meillä kuluu n. kilo viikossa (4 hlöä). Linja jatkuu jos kolesteroliarvot ovat pysyneet kunnollisina.

Sori liian pitkäksi venähtänyt ot.

Lisää
17.03.2013 11:49 - 17.03.2013 11:49 #16124 : Sokerivaltakunta
Sokerivaltakunta vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Itse käytän voita, sillä minusta se on luonnollisempi ja paljoon paremman makuinen. Joskus luin otsikon, jossa luki, että margariini oli alunperin keksitty kalkkunan ruoaksi 'lihomista' varten. En ole tutkinut pitääkö se paikkaansa, mutta omasta mielestä, peilikuvaani katsomassa, paljon paremmalle tuntuu voista lihoaminen. Ei ainakaan tarvitse tuntea itseään kalkkunaksi

Lisää
03.04.2013 12:25 - 03.04.2013 12:25 #16258 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?

Itse en syö leipää (paitsi silloin tällöin itse tehtyä siemennäkkäriä tai manteli"leipää"), mutta muu perhe käyttää pääosin voita. Levittyy hyvin kun höylää juustohöylällä.

Joskus tuorejuustoa (maustamatonta tai itse maustettua), majoneesia, hummusta, guacamolea tms. Itse tehtynä siis nekin.

Pari-kolme vuotta syöty näin, sitä ennen 60% Keijua. Mielenkiinnolla odotan onko miehen kolesteroliarvot nousseet, ensi kuussa menee työterveystarkastukseen. Voita meillä kuluu n. kilo viikossa (4 hlöä). Linja jatkuu jos kolesteroliarvot ovat pysyneet kunnollisina.

Sori liian pitkäksi venähtänyt ot.

Vähän jatkuu ot... meillä syöty voita noin puolitoista vuotta ja itsekin vähän jännäsin noita kolesteroliarvoja. Kävin ikäryhmätarkastuksessa työterveydessä ja siellä kaikenmaailman veriarvot mitattiin. Ja kaikki oli oikein mallillaan, kehui terkkari vielä kolesteroliarvoja että miten ovatkin näin hyvät! En tohtinut sanoa että syön voita leivän päällä ! Mutta ei kai se siitä pelkästä voista miksi mene, jos muuten on terveelliset ruokatottumukset. Esim. myö syödään paljon kasviksia kun mies karppailee, ja ruisleipää ja muuta. Mutta silti oli jännitys kun sitä voita on niin parjattu että älkää missään nimessä käyttäkö päivittäin. Ja pyh!

Lisää
06.09.2013 07:32 - 06.09.2013 07:32 #17038 : Rozaliya
Rozaliya vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Yleensä oivariinia, jota käytän leivän päälläkin. En juuri koskaan osta voita kotiin, silloin vaan jos sitä saa tosi hyvällä tarjouksella. Käytän leivontaan myös kaikki muut rasiamargariinien jämät, osa perheestä syö Keijua, niin ne menee aina lopuksi leivontaan. On paljon kivempi, että leivän päälle saa tuoreen rasvan, kuin viikkoja sitten avattua, yöks. Sen sijaan leivontaan ne kelpaavat vielä oikein hyvin. Leivän päällä meillä käytetään juuri siitä syystä vain sellaisia margariineja, joita voi käyttää myös leivontaan. Kissanrasvoja eli leivontaan kelpaamattomia ei edes osteta kotiin.

Lisää
23.10.2013 17:01 - 23.10.2013 17:01 #17182 : Anonymous
Itse käytän aina margariinia pehmeiden rasvojen ja hinnan tähden. Itse en maista voin ja margariinin eroa leivonnaisissa. Voita käytän vain jouluisin ja pikkuleipiin

Lisää
20.01.2014 15:21 - 20.01.2014 15:21 #17463 : kotikokeilija
kotikokeilija vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Voita. Mielestäni voin kanssa leivottaessa lopputuloksesta tulee maukkaampi. Tämä on äitini peruja, joka innokkaana leipurina leipoi aina voihin. Kysyin äidiltä, miksi hän käyttää voita eikä margariinia ja vastaus oli, että pitäähän leivonnaisissa nyt olla oikeasti makua.

Lisää
01.02.2014 09:44 - 01.02.2014 09:44 #17509 : NeitiHiiva
NeitiHiiva vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Ennen käytin margariinia mutta siirryin sitten voihin. Siitä tulee parempi maku ja rakenne, kaikki tuotteet eivät edes onnistu kunnolla margariinia käytettäessä. Vaikka margariini on halvempaa ja säilyy pidempään niin kyllä se maku on aika ratkaiseva tekijä.

Lisää
12.02.2014 16:20 - 12.02.2014 16:20 #17587 : Gabrialette
Gabrialette vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Käytän aina sitä mitä sattuu kaapista löytymään. En ole huomannut eroja

Lisää
12.02.2014 17:21 - 12.02.2014 17:21 #17590 : Petra

Kappas, tähän on unohtunut kommentoida. Miehen kolearvot olivat syksyllä ihanteelliset. Eli runsaalla voilla jatketaan meidän taloudessa, vailla huolta.

Lisää
02.05.2014 12:40 - 02.05.2014 12:40 #17878 : Suklaapossu
Suklaapossu vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Valintaan margariini ja voin välillä vaikuttaa mitä olen leipomassa. Voi antaa hyvää makua ja vaikuttaa myös rakenteeseen. Mutta aina silloin kun niillä ei ole niin suurta painoarvoa, vaan kaivataan enemmän vain rasvan kosteuttavaa vaikutusta, niin silloin tartun helpommin margariiniin.

Lisää
12.05.2014 21:17 - 12.05.2014 21:17 #17926 : Tinuski
Tinuski vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Mie kyllä käytän lähes aina voita, joskus hyvin harvoin margariinia. Myöskin öljy on aika hyvä vaihtoehto ja sopii joihinkin leipomuksiin lähes yhtä hyvin kuin voi.

Lisää
15.10.2014 18:42 - 15.10.2014 18:42 #18364 : sitruunahiiri
sitruunahiiri vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Margariinia aina. Itse en pidä voin mausta, se on myös kalliimpaa. Eniten kyse on kuitenkin tottumuksesta, meillä ei kotona ole ikinä käytetty voita oikeastaan mihinkään

Lisää
22.10.2014 10:44 - 22.10.2014 10:44 #18387 : amanda
amanda vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö leivonnassa voita vai margariinia? Miksi?
Tämän asian kanssa joudun varmaan vähän vielä kamppailemaan, ne periaatteet! Itse käytän usein voita sen maun takia ja varmaan kun sitä olen useimmiten käyttänyt niin voilla onnistunut yleensä saamaan paremman lopputuloksen. Osa minusta tuntee kuitenkin huonoa omaatuntoa tästä,ja varmaan joskus ryhdyn käyttämään maidotonta margariinia ja muutakin vegaaniseen leivontaan liittyvää. Kasviöljyjä käytän kyllä mielelläni, useimmiten kyllä suolaisessa leivonnassa vaan. Terveyssyyt ei nyt vielä paina niin paljoa..

Sivu luotiin ajassa: 0.131 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017