Käytetyt kakunkoristeet

Lisää
18.02.2011 12:36 - 18.02.2011 12:36 #19733 : MaxinMami
MaxinMami loi aiheen:
Mitä te teette käytetyille kakunkoristeille juhlien jälkeen? Siis sellaisille erikoiskoristeille, joiden ääressä on vietetty tunti jos toinenkin aikaa? Heitättekö ne kylmästi roskiin?

Ite oon puuhapetet, moottorisahat, ristiäiskakun päällisvauvat ym. laittanut lopulta roskiin Sokerimassasta tai marsipaanista oon ne tehnyt. Nyt meinasin tuon palomies Samin laittaa kanssa, mutta siinä se vielä nököttää kuvun alla...

Tää on varmaan aikas typerä kysymys, mutta ootteko "uusiokäyttänyt" niitä jotenkin?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.02.2011 18:47 - 18.02.2011 18:47 #8716 : Suklaasydän
Suklaasydän vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Itse olen huomannut, että koristeen kohtalo riippuu vähän sen muodosta. Jos on litteä koriste, niin se usein syödään kakun mukana, koska se leikkautuu samalla kun kakkua leikataan. Ns. kolmiulotteisten koristeiden kanssa on vähän niin sun näin.
Esim. siskoni on säilyttänyt tekemäni koristeet rasioissa keittiön kaapissa. Vaikka niitä ei enää uusiokäytetä, hän ei ole raaskinut heittää niitä pois. Eräs ystävä puolestaan kysyi, saako antaa ristiäiskakun koristeen uusiokäyttöön naapurilleen, joka oli sitä ihastellut ja jolla oli myös ristiäiset tulossa. Koriste oli siis säilynyt ensimmäisestä käytöstä vahingoittumattomana.
Henkilökohtaisesti heitän koristeet yleensä roskiin käytön jälkeen. Ne kun ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä sillä kertaa ja uusiin kakkuihin voi aina askarrella uusia...

Lisää
20.02.2011 09:19 - 20.02.2011 09:19 #8721 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Itse heitän myös käytetyt koristeet pois. Omalla kohdalla kakkujen ja koristeiden tekemisen viehätys perustuu osittain juuri siihen, ettei niitä tekeleitä kerry nurkkiin vaan aina voi tehdä uusia

Lisää
20.02.2011 10:12 - 20.02.2011 10:12 #8723 : Ebe
Ebe vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Minäkin heitän koristeet pääsääntöisesti pois. Jos on joku alustalla oleva, sen voi vähäksi aikaa muistoksi säästää. Niitäkään en kehtaa kauaa säilytellä, kun kaappeihin ei turhia juttuja mahdu. Joskus heitän käyttämättömiäkin kukkakoristeita pois, jos ovat lojuneet kauan rasiassa ja jo osittain kärsineet liikuttelusta.

Lisää
23.02.2011 13:02 - 23.02.2011 13:02 #8755 : Nanun
Nanun vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Itsellä ei säästy kun vaahtismassasta pääsääntöisesti tehdyt maistuu niin hyvin muksuille, jollei muutoin kakun mukana mene, mutta ystävät ovat joitain säästäneet, esim eräs luistelijatyttönen säästi luistimensa ja ainakin yhdet pinkit reinot on tiettävästi tallessa vielä kun haluttiin nimenomaan kakun viereen niin ettei edes sotkeennu. Kukin taaplaa tyylillään! Itellä ei kyllä siis mikään säästy!

Lisää
23.02.2011 16:36 - 23.02.2011 16:36 #8758 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Ei säästy täälläkään. Kun on koristeet syöty tai jos jäävät jäljelle niin ikuistettu on kuitenkin jotenka ovat tehtävänsä hoitaneet.

Lisää
26.03.2011 06:13 - 26.03.2011 06:13 #9153 : PullaAkka
PullaAkka vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
En niitä säästele. Ne ovat mun mielestä tehtävänsä jo täyttäneet.
Jos olisi oman vauvan hyvin säilyneestä ristiäiskoristeesta kyse, sen saattaisin tallentaa lasten omaan muistoboxiin.

Lisää
28.03.2011 21:33 - 28.03.2011 21:33 #9197 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
suurin osa koristeista päätyy masuun, mutta on joitain mitä olen halunnut säilyttää. jos on vain mahdollista niin laitan ne pieneen rasiaan ja hyllylle.

Lisää
29.03.2011 11:42 - 29.03.2011 11:42 #9208 : NaMiNaMi
NaMiNaMi vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Kukat menee itsellä kyllä roskiin mutta esim. tilauskakuissa sanon aina että ne koristeet voi säikyttää muistona. Onhan se sääli että on ensin vaivalla vääntäny koristeita ja ne lentää roskiin. Nyt ens viikonlopulle just tein Harrikan ja toivoisin että se säilytettäis. Sen verran vaivaa näin.

Lisää
07.04.2011 17:55 - 07.04.2011 17:55 #9350 : PilviPulla
PilviPulla vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Voi mennä vähän of topic, mutta miten sitä vakuuttaisi vieraille/syöjille, että ne koristeet voi syödä jos haluaa tai ylipäätänsä maistaa?
Mun kakut on syöty lähinnä koristeita (yleensä kukkasia) kierrellen ja kaarrellen. Kaveri söi muffinssinkin reunoilta ensin jättäen epäluuloissaan pikkuruusun keskelle. Ei sillä, että sokerimassan maku olisi jotenkin huikean hyvä, mutta joskus tuntuu, että vähän vaikeaa sanoa, että ei koristeisiin tarvitse mitenkään erityisen ihmeellisesti suhtautua

Lisää
09.04.2011 19:08 - 09.04.2011 19:08 #9358 : mopomutsi
mopomutsi vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Mulla menee kans koristeet roskiin, jos ei ole syöty. Enimmakseen ainakin isommat koristeet jää syömättä, pienet kukat ja tähdet yleensä menee kakun mukana suuhun.
Joidenkin tapahtumakakkujen spesiaalikoristeet taitaa olla tilaajilla säästössä (ristiäiset yms).
En niitä koristeita kaipaile kaapin täytteeksi, parasta on ollut tekeminen ja onnistumisen tunne, omaan arkistoon jää kuvia

Lisää
19.09.2011 07:44 - 19.09.2011 07:44 #10907 : SuklaaSammakko
SuklaaSammakko vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Alkuun varastoin koristeita, jos olivat säilyneet kakun päällä niin, ettei kosketusta kakkuun ollut tullut (siis esim. laatan päällä). Nykyään heitän pois, valokuvat sitten jäävät.

Lisää
20.11.2011 13:00 - 20.11.2011 13:00 #11477 : Sinttu
Sinttu vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Juu, aikalailla roskiin vaan menevät täälläkin. Viimeksi tosin tein kuopuksen synttärikakkuun varsinaisen "pääkoristeen" kotiuunissa kovetettavasta askartelumassasta (Fimo & Cernit), se saa jäädä muistoksi. Kakun muut koristukset olivatkin sitten vaahtismassasta, joten menivät roskiin mitä ei syöty. Tätä ennen olen yhteen kakkuun tehnyt koristuksen kankaasta ompelemalla ja nämäkin ovat yhä tallessa.
Sen verran harrastan uusiokäyttöä kuitenkin, että lasten synttärikakkujen koristeet (siis nimenomaan ne "pääkoristeet", ei kukkasia tai muita sivuseikkoja) käytetään kaksissa juhlissa jokainen. Lapsille järjestetään aina kahdet juhlat viikon välein, joten säästän ekoilta juhlilta koristeen seuraaviin juhliin. Tässä yhteydessä maininta, että tähän mennessä tekemäni koristeet eivät ole olleet esim. maalattuja kuvia, vaan ihan massoista (tms.) tehtyjä kolmiulotteisia juttuja. En ehkä siis minäkään kuitenkaan alkaisi säilöä vaikkapa sellaista maalattua kuvaa

Valokuvia otan aina pitkään ja hartaasti, sillä haluan, että kakuista koristuksineen jää kuitenkin muisto jäljelle.

Lisää
22.01.2014 07:54 - 22.01.2014 07:54 #17485 : kotikokeilija
kotikokeilija vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Minä myös heitän koristeet pois. Valokuvan otan myös, jotta tekeleitä voi ihastella myöhemminkin.

Lisää
23.01.2014 11:58 - 23.01.2014 11:58 #17492 : tahmatassu
tahmatassu vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Jos koristeita ei ole syöty leivonnaisen kera, niin meillä yleensä lapset on todella innokkaita koristeiden syöjiä. Ja ne mitä lapset ei jaksa syödä heitä roskiin.

Lisää
13.04.2014 17:27 - 13.04.2014 17:27 #17810 : Cinnamoriam
Cinnamoriam vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Mä säilytän joitakin tosi tärkeitä koristeita jonkin aikaa jossain tyyliin mikron päällä Mutta sen jälkeen menevät kyllä roskiin, en ala vuosikausia säästelemään. Koskaan eivät kuitenkaan pääse unohtumaan, kuvat pitää tietysti jokaisesta ottaa

Lisää
29.04.2014 21:53 - 29.04.2014 21:53 #17852 : Heli
Heli vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Massasta koristeet yleensä teen ja meillä on kotona kaksi sokerimasssahamsteria ,et jos siitä tehty nii menee kyllä niihin suihin koristeetkin ainkin osittain. Loput viskon sitten roskiin

Lisää
12.05.2014 21:39 - 12.05.2014 21:39 #17928 : Tinuski
Tinuski vastasi aiheeseen: Re: Käytetyt kakunkoristeet
Olen tehnyt mm. vauvakoristeita ristiäiskakkuihin, eikä niitä ole raaskittu heittää pois, vaan ne on säilytetty muistona jossain rasiassa. Olen laittanutkin koristeitten pohjaan esim folion, niin se ei kerää kosteutta kakun pinnalta ja näin koriste on helppo ottaa halutessaan talteen. Kukkakoristeet tulee syötyä, jos eivät sitten satu jäämään lautaselle ja sitä kautta roskiin. Moni täällä jo mainitsikin, että varsinkin isommissa koristeissa on melko suuri työ ja tuntuu vähän turhalta heittää ne pois. Tietysti jokainen tekee koristeillaan kuten haluaa, mutta itse olen sen verran "hamstraaja", että pyrin säilyttämään koristeet.

Sivu luotiin ajassa: 0.113 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017