"aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää

Lisää
23.08.2010 08:23 - 23.08.2010 08:23 #19648 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas loi aiheen:

jossain blogissa sanottiin että tuo maistuu vielä kamalammalle ja teollisemmalle kun flora vispi..

Rasvaa tuossa näyttää olevan 26% kun Flora Vispissä on 20%.

Huh miten paljon, kai ne vielä mainostaa totakin tuotetta terveellisempänä vaihtoehtona? Eihän tossa oo enää kohta mitään eroa tavalliseen kermaan, paitsi että toinen maistuu puulta ja toinen hyvältä .

Miten te jaksatte tätä eipäs juupas kirjoittelua jatkuvasti. Makuasioista ei oikein voi kiistellä.

Kuohukermassa rasvaa 35 %
Valion laktoositomassa vispikermassa 38 %
Valion luomu vispikermassa 35 %
Valion hyvä suomalainen Arki kevyt vispikermassa 25 %
Valio kevyt vispissä 23 %

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
23.08.2010 13:31 - 23.08.2010 13:31 #6998 : tuh
tuh vastasi aiheeseen: Re: Flora kuohu

jossain blogissa sanottiin että tuo maistuu vielä kamalammalle ja teollisemmalle kun flora vispi..

Rasvaa tuossa näyttää olevan 26% kun Flora Vispissä on 20%.

Huh miten paljon, kai ne vielä mainostaa totakin tuotetta terveellisempänä vaihtoehtona? Eihän tossa oo enää kohta mitään eroa tavalliseen kermaan, paitsi että toinen maistuu puulta ja toinen hyvältä .

Miten te jaksatte tätä eipäs juupas kirjoittelua jatkuvasti. Makuasioista ei oikein voi kiistellä.

Kuohukermassa rasvaa 35 %
Valion laktoositomassa vispikermassa 38 %
Valion luomu vispikermassa 35 %
Valion hyvä suomalainen Arki kevyt vispikermassa 25 %
Valio kevyt vispissä 23 %

Onhan 35% enemmän kuin 26%. Mutta. 26% rasvaa on silti aika iso määrä. Meetvurstipaketissakin voi lukea kevytmeetvursti, mutta ei se tee siitä yhtään sen terveempää tuotetta (verrattuna vaikka kinkkuihin, joissa on helposti alle 5% rasvaa ilman kevyt-liitettäkin). Nautin omat kasvirasvani mieluiten ihan rehellisinä öljyinä ruoan joukossa, en veteen/maitoon emulgoituna lisäainesekoituksina. Mun ei tarvitse syödä joka päivä herkkuja, mutta silloin kun sillä päällä olen niin mieluiten syön ihan aitoja juttuja ja vähemmän. Ei määrä vaan laatu, tämä viesti nyt ihan makuun puuttumatta .

Lisää
23.08.2010 15:04 - 23.08.2010 15:04 #7007 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Flora kuohu
makuasiat on ainoita joista voi kiistellä.. muut asiat faktoja

Lisää
25.08.2010 19:15 - 25.08.2010 19:15 #7031 : Lalluskainen
Lalluskainen vastasi aiheeseen: Re: Flora kuohu
OT
Israelissa oli kermaa, jossa oli 52 prossaa rasvaa
OT

Lisää
26.08.2010 19:38 - 26.08.2010 19:38 #7038 : PAMPULA
PAMPULA vastasi aiheeseen: Re: Flora kuohu
Onko muuten ollu puhetta sen yhen kakkukisan jälkeen flora vispistä?
Mua ainakin hämmensi se, miten ammattilaiset tuota flora vispiä tuntu lähes kammoksuvan

Jotenki en oo muita kermoja edes pitäny vaihtoehtona... Johtuuko hinnasta vai mistä että sitä pääsääntösesti käytetään. Ei se pahaa ainakaan mun mielestä ole. Pitää kai kokeilla semmosta oikeaa (mitä se sitten onkaan!??) kermaa seuraavaan kakkuun!?

Lisää
27.08.2010 10:19 - 27.08.2010 10:19 #7045 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Flora kuohu
Pampula, nää on näitä makuasioita, miusta vispikerma vaan on paremman makusta. Noi kasvirasvapohjaiset mömmöt on miusta lähinnä kermankorvikkeita ja tässä kohtaa taitaa tulla se ammattipuoli esiin. Mut miun puolesta jokanen saa käyttää mitä vaan, ja onhan se kiistämätön asia et flora vispillä tulee hyvää pursotusjälkeä (jos ei satu maanantaikappaleita).

Millasta toi flora kuohu on pursottaa, kertokaahan kokemuksia? Mie en oo viel missään nähny tota kuohua (en oo kyllä k-kaupoissa käynykään...)

Lisää
27.08.2010 11:07 - 27.08.2010 11:07 #7049 : aleksi
varmaan ammattilaiset kauhisteli tota (niiku mäkin) koska tollaset korvikkeet on lähinnä musta sellasia joilla teollisuudessa kusetetaan asiakasta ja mennään siitä mistä aita on matalin.. kotona kun vois tehä parhaista aineista. vähän sama tulee vaniljakreemijauheista, makupastoista, kaulausmassoista, kasvisrasvoista, kuorrutesuklaista moussejauheista ja kaikesta vastaavasta. Asiota jotka pikkasen muistuttaa oikeaa.

Lisää
27.08.2010 19:27 - 27.08.2010 19:27 #7053 : Miia
Miia vastasi aiheeseen: Re: Flora kuohu
Mulla on kai makunystyrät menny jotenkin solmuun. Tein täyskäriä oikeasta vispikermasta, kun suivaannuin siihen Flora Vispiin, mutta järkytyksekseni kakku maistui ihan kauhean rasvaiselta! Kertakäyttöpussitkin piti pursottamisen jälkeen heittää roskiin (kuten kai tarkoitus olisikin ), kun en saanut pestyä niistä sitä rasvaisuutta pois. Yleensä siis käytän pusseja pari - kolme kertaa.

Todella omituista, kai sitä on sitte niin tottunut siihen vispin makuun. Muussa leivonnaisissa ja leivonnassa käytän aina vain oikeaa kermaa, ja niin meinaan jatkossakin, mutta pursotukset pitänee tehdä sillä Vispillä.

Edit: no menikö pikkusen OT! Sorry, en miettinyt enää alkuperäistä otsikkoa, kun tempaannuin tähän mikä kerma maistuu parhaalta -pohdintaan.

Lisää
29.08.2010 07:35 - 29.08.2010 07:35 #7063 : Rottinkiweileri
Rottinkiweileri vastasi aiheeseen: Re: Flora kuohu

varmaan ammattilaiset kauhisteli tota (niiku mäkin) koska tollaset korvikkeet on lähinnä musta sellasia joilla teollisuudessa kusetetaan asiakasta ja mennään siitä mistä aita on matalin.. kotona kun vois tehä parhaista aineista. vähän sama tulee vaniljakreemijauheista, makupastoista, kaulausmassoista, kasvisrasvoista, kuorrutesuklaista moussejauheista ja kaikesta vastaavasta. Asiota jotka pikkasen muistuttaa oikeaa.

Kannatan kanssa aitoja makuja. Kun aikansa syö (maistelee) korvikkeita, niin kyllähän makuaisti tottuu ja se alkaa maistumaan "oikealta". Kuitenkin kun leipoo, niin MINUN mielestäni maut pitää olla aitoja ja yritänkin käyttää mahdollisimman vähän korvikkeita. Näin meillä .
Hek. koht. en ymmärrä, että kun tehdään kakku, niin sitten siinä pitää käyttää kaikkea "kevyttä". Kun tekee kakun, niin nauttii aidoista mausta ja "väliajat" syö "kevyemmin"
Muutenkin vieroksun kaikessa suuhun laitettavassa teollisia ja keinotekoisia makuja.
Itse en ole käyttänyt Florasta kuin sitä vaniljakastiketta ja kyllähän sitä syö...

Tämä ei muuten nyt tainnut liittyä Flora kuohuun millään lailla

Lisää
13.09.2010 13:05 - 13.09.2010 13:05 #7265 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Flora kuohu

Olen harrastanut leipomista jo 30 vuotta ja ennen vanhaan ei paljoa muuta käytettykään kuin voita, sokeria, munia ja kuohukermaa elikkä nämäkin tuotteet on kyllä tullut aikojen saatossa tutuksi. Minusta on ihanaa kun on kauppojen hyllylle tullut vaikka mitä vaihtoehtoja ja niitä keveämpiäkin (vähemmän rasvaa ja energiaa), koska itse tykkään leipoa usein ja tietty myös syödä. Kaikilla ei ole aikaa, taitoa tai halua tehdä kaikkea alusta asti itse (esim. mousset) ja siksihän näitä valmistutotteita on tullut kauppojen hyllyille ihan samaan tapaan kuin valmisruokia (joita itse kammoan). Onneksi olen vain tällainen kotileipuri/ kokki, on vapaat kädet tehdä ihan mitä vaan ja tuotteita pilvin pimein mistä valikoida omia makunystyröitä miellyttävimmät. Enkä koe todellakaan, että mua olis jotenkin tuotteiden kanssa kusetettu ... ei me tavis kuluttajat ihan pönttöjä olla.

Lisää
13.09.2010 13:41 - 13.09.2010 13:41 #7267 : aleksi
kusetusta siis siksi että vaikka stokkan leivosvitriinissä on se niin ihana tiramisukakku joka antaa kuvan että se on hieno ja suuren käsityön tulosta.. joka onkin valmispohja ja valmismoussejauhetta. ammatilaiset tietää nämä ja sitte kauhistelee miten kotonakin tehään samoin.

Lisää
13.09.2010 17:36 - 13.09.2010 17:36 #7270 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää
Viestit jaettu omaksi ketjukseen täältä alkuperäisestä aiheesta rönsyiltynä.

Lisää
14.09.2010 09:14 - 14.09.2010 09:14 #7281 : Miia
Miia vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää
Tämän otsikon alle sopiikin kysymys, että käytättekö oikeasti noita esim.Blå Bandin mousseja kakun täytteenä? En ole maistanut kuin yhtä, joku kuningatarmousse oli, ja se oli mun mielestä ihan kauhean makuista. Tosi pettymys! Ei sitä voinut millään tavalla kuvitella oikeista raaka-aineista tehdyn moussen korvikkeeksi. Vaikea kuvitella, että se kakun välissä siitä paremmaksi muuttuisi.

Vai onko ne muut maut sitten parempia? Satuinko maistamaan sitä ainutta "pahaa" makuvaihtoehtoa.

Lisää
14.09.2010 10:38 - 14.09.2010 10:38 #7284 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää
Joskus hädässä koitin vadelmaa. Yäk, ihan kamalaa! Kaksi pussia jäi laatikkoon ja saa jäädäkin. Ei kuitenkaan vaadi ihan hirveit' tehdä jotain muuta.

Lisää
14.09.2010 19:12 - 14.09.2010 19:12 #7305 : onnelianneli
onnelianneli vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää
Mie olen käyttänyt valmismousseita osana esim. jotain mousseeta, siihen yleensä lisänny jotain. Samoin muffinssien päällä etenkin valkosuklaa-nougatmoussee, namskis.

Flora vispistä.. nyt kun olen tämän kesän aika vaihtanut aidon vispikerman floravispiin niin olen huomannut jälleen voivani syödä täytekakkuja. Aidolla tehdystä tulee ihan karmeat närästykset ja vatsakivut ( olen laktoosi-intolerantikko ja sama vika myös aidosta hyla-kermasta ) mutta floravispistä ei mitään ! Lisään aina siihen vanilliinikreemiä makua antamaan

Lisää
15.09.2010 08:50 - 15.09.2010 08:50 #7310 : Miia
Miia vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää

Joskus hädässä koitin vadelmaa. Yäk, ihan kamalaa! Kaksi pussia jäi laatikkoon ja saa jäädäkin. Ei kuitenkaan vaadi ihan hirveit' tehdä jotain muuta.

Mulla kävi ihan samalla tavalla niiden kuningatarmoussepussien kanssa. Odottavat tuolla kaapissa maatumista... tai niissä taitaa olla kyllä niin paljon kaikkia E-juttuja etteivät edes maadu.

Lisää
15.09.2010 14:09 - 15.09.2010 14:09 #7312 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää
Täällä ei yleensä käytetä mitään noita valmis -lisää vain vesi tsydeemejä leivonnassa. Myöskään minun suussani eivät maistu hyvältä. Joskus kotiin leipoessa tulee käytettyä vaniljakastikeaineksia ihan vaan laiskuuden vuoksi, mutta silti se itse tehty on parempaa:P

Lisää
27.01.2011 09:16 - 27.01.2011 09:16 #8524 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Epäonnistumisten jälkipuintiketju
ketjussa oli aikaisemmin pohdintaa näistä kuohu ja vispikermoista.

Itse käytän vispiä ja äiti aina kuohua. Kerran sitten tehtiin yhdessä päättäjäispäivän kakku urakkaa ja kuohukerma loppui- minä siitä sitten ostamaan vispikermaa kun tottunut ja vispautui normaalisti, nou hätä. Toista erää tehdessä huomattiin että jaahas kuohua oli vielä tippa kaapissa ja yhdistettiin ne. Ei tullut vaahtoa, ei sitten millään. Kermat oli kylmiä ja astiat puhtaita ja kuivia ettei keksitty muuta syytä kuin se että meni kahta laatua sekoittamaan

siinä muutes kahdella kermalla läträtessä huomasin miten paljon valkoisempaa vispikerma on (ilmeisesti sen vähäisemmän rasvamäärän takia) ja totesin että käytän pursotuksissa sitä jatkossakin kun nätimmän näköinen täytteissä, hyydykekakuissa ym käytän mielummin kuohua sen paremman maun takia

Siirsin tän tänne missä aiemminkin jo puhuttu näistä eri kermoista. t. Tanja

Lisää
08.02.2011 17:36 - 08.02.2011 17:36 #8601 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää
Minä teen aina oikeista kermoista ja voista! Silloin kun herkutellaan niin tehdään se sitten kunnolla, toki ei kevyemmissä tuotteissa varmaan mitään vikaa ole, ja saattaa ehkä olla parempiakin, en tiedä.

Lisää
09.03.2011 17:32 - 09.03.2011 17:32 #8948 : PilviPulla
PilviPulla vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää
Flora Vispillä on kieltämättä kiva pursotella ja omaan suuhun sopii ei-niin-rasvaisena vaihtoehtona. Tosin myös joskus jää makeuttaminen vähän vaisuksi sokerilla+vanilijakreemijauheella, kun kaveri tokaisi kerran kakkua syötyään, että onko tässä joku lakritsainen maku
Uutta kokeilua en ehtinyt maistaa, kun poikaystävä tuhosi samantein...

Kaipa se kuohukerma on hyvää, mutta täytyy sanoa, että kammoksun valmiiksi sitä pursotuksiin oikean koostumuksen saamista... pitäisi kai treenata, mutta taitaa olla lapsuudesta voiksivatkaamiskammo jäljellä
Ja täytyy sanoa, että on siinä vähän äklökkä haju: anopin tekemien laskiaispullien kerman haju sai koko jääkaapin haisemaan (kyllä, haju tuli niistä, voi olla tietty vähän ylivatkattua).

Lisää
09.03.2011 17:40 - 09.03.2011 17:40 #8949 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää
se äklökkä haju on se oikean kerman tuoksu

tollasessa on pidemmän päälle vaarana että mauttomat korvikkeet voittaa ihmisten mielessä aidot ja oikeat asiat.. amerikkahan on ihan kuuluisa siitä miten tavalliset tomaatit maistuu kitkeriltä ja vahvoilta ihmisten mielestä kun ne on tottunut täysin mauttomiin supertuotettuihin tomaatteihin(ja muihin vihanneksiin ja lihoihin).

Lisää
09.03.2011 19:33 - 09.03.2011 19:33 #8954 : Nanun
Nanun vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää
Tää ottaas aleksi millon vaan sen aidon maun jos se olis hyvä, niinkun vihanneksissa sun muissa ei edes pakaste korvaa aitoa ja tuoretta, mut kun kakut on ihania ja toinen vaihtoehto on olla vaan täysin syömättä niitä kun on pahaa tuo pelkkä rasvalillu sisällä ja päällä! Juuri olen saanu pariinkin otteeseen maistaa tuota voikreemiä ja jotkut rakastaa, jotkut... no mie meen siihen toiseen kastiin. Saarnaahan Jamie Oliverkin juuri tuoreista ja oikeista raaka-aineista ja jenkkien ongelma on lähinnä noitten voin ja suolan ja sokerin liikakäyttö, vaikka kuinka aitoja makuja onkin. Kermasta tulee kyllä makua, mutta sitä makua tulee vaikka olis 1 dl kermaa ja 4 dl vispiä. Ei vaan tee pahhaa ottaa sitä toistakin palasta..

Lisää
09.03.2011 20:49 - 09.03.2011 20:49 #8956 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: "aidot" raaka-aineet VS. "korvikkeet" -höpinää

Kaipa se kuohukerma on hyvää, mutta täytyy sanoa, että kammoksun valmiiksi sitä pursotuksiin oikean koostumuksen saamista... pitäisi kai treenata, mutta taitaa olla lapsuudesta voiksivatkaamiskammo jäljellä

Täytyy tähän tarkentaa että elä ihmeessä yritä kuohukermaa vatkata vaan vispikermaa! Kuohusta tulee juuri sitä voita todella helposti... Vispikermalla on paremmat pursotusominaisuudet.

Sivu luotiin ajassa: 0.133 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017