Limen kuoren käyttäminen

Lisää
11.04.2010 20:17 - 11.04.2010 20:17 #19543 : Anonymous
Olen surutta käytellyt limen kuorta erinäisissä asioissa leivonnassa ja joskus ruoanlaitossakin. Erityisesti leivonnassa melkeinpä, jos olen laittanut limemehua, niin olen myös raastanut kuorta mukaan. Eilen kävin ostamassa limeä leipomuksia varten kaupasta, jossa yleensä en käy ja huomasin limejen hintalapun vieressä toisen lapun, jossa luki isojen huom huom tekstien jälkeen, ettei limen kuorta saisi käyttää leivonnassa, että limestä on takoitettu käytettäväksi sisus, ei kuori. Lapussa ei ollut kuitenkaan mitän selistystä asialle, enkä kiireessä ehtinyt jäädä etsiskelemään työntekijää, jolta olisin voinut asiasta kysyä.

Onko kukaan muu törmännyt tähän tietoon? Onko se ihan yleinen suositus vai oliko se mahdollisesti vaan joku sitä satsia koskeva juttu? Oletteko ylipäätään käyttäneet limen kuorta? Mihinköhän tällänen mahdollisesti vois perustua?

Jotenkin tuntuisi, ettei perustuisi ihan vaan myrkkyihin, joita niiden pinnalle leitetaan säilymisen yms takia, koska myös esim omenan ja sitruunan kuoria syödään ja käytetään. Sitruunankuoren käyttämiseen törmää jopa paljon enemmän kuin limen. Ja mulla ainakin on tapana pestä kaikki nuo raastettavat kuoret huolellisesti ihan saippualla.

Jäi kovasti mietityttämään tämä juttu ja olisin kiitollinen muiden mielipiteistä/tiedoista!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
12.04.2010 08:10 - 12.04.2010 08:10 #5212 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Limen kuoren käyttäminen
Juuri äskettäin minäkin limeä ostelin ja ainakaan meidän kaupassamme ei ollut mitään lappua kuoren käyttöä koskien! Minä myös käytän kuorta aika usein leivontaan ihan samaan tapaan kuin sitruunankin!

Lisää
12.04.2010 12:10 - 12.04.2010 12:10 #5222 : Jouhanna
Vastaus käyttäjältä Jouhanna aiheessa Re: Limen kuoren käyttäminen
Tykkään käyttää limen ja sitruunan kuorta sekä leivonnassa että ruoanlaitossa. Teen niinkuin äiti on aikanaan neuvonut: sitruuna (sovellan myös limeen) ja viinirypäleet pitää pestä fairylla, koska niissä käytetään kaikkein eniten kaiken maailman myrkkyjä. Äiti on aina oikeassa

Lisää
12.04.2010 13:19 - 12.04.2010 13:19 #5224 : tuh
Vastaus käyttäjältä tuh aiheessa Re: Limen kuoren käyttäminen
Ei siinä hedelmässä itsessään mitään myrkkyjä ole, jos kuorta ei saa käyttää niin se johtuu jostain torjunta-aineista. Normaaleja limejä mäkin olen käyttänyt, pessyt vaan kuumalla vedellä ja pesuaineella. Luomujen kanssa ei tarvitse tehdä ihan niin radikaaleja temppuja, kun lannoitteet ja muut eivät ole ihan yhtä tiukkaa kamaa kuin normihedelmissä, sen takia yritän aina käyttää luomua jos tarvitsen minkä vaan sitrushedelmän kuorta johonkin.

Lisää
12.04.2010 17:08 - 12.04.2010 17:08 #5228 : Sirkku
Vastaus käyttäjältä Sirkku aiheessa Re: Limen kuoren käyttäminen
Jeps, kunnolla kun pesee niin hyvin voi käyttää

Lisää
12.04.2010 17:48 - 12.04.2010 17:48 #5231 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Limen kuoren käyttäminen

limestä on takoitettu käytettäväksi sisus, ei kuori.

Aletaan vissiin menemään aina vaan enemmän ja enemmän kohti uusavuttomuutta!

Kaveri joka on kaupassa töissä kertoi kerran että hän näki kuinka joku rouva alkoi kuorimaan appelsiineja kaupassa ja punnitsi pelkät sisukset ja tuumasi myyjän ihmettelyyn seuraavaa: "enhän minä noita kuoria kuitenkaan syö!".
</offtopic>

Lisää
13.04.2010 19:14 - 13.04.2010 19:14 #5249 : PAMPULA
Vastaus käyttäjältä PAMPULA aiheessa Re: Limen kuoren käyttäminen

limestä on takoitettu käytettäväksi sisus, ei kuori.

Aletaan vissiin menemään aina vaan enemmän ja enemmän kohti uusavuttomuutta!

Kaveri joka on kaupassa töissä kertoi kerran että hän näki kuinka joku rouva alkoi kuorimaan appelsiineja kaupassa ja punnitsi pelkät sisukset ja tuumasi myyjän ihmettelyyn seuraavaa: "enhän minä noita kuoria kuitenkaan syö!".
</offtopic>

ohhoh, jospa kuorii myös perunat valmiiksi
Kyllä käytän kuoria, ensin tietty pesen fairylla tms.

Lisää
21.01.2014 08:40 - 21.01.2014 08:40 #17473 : kotikokeilija
Vastaus käyttäjältä kotikokeilija aiheessa Re: Limen kuoren käyttäminen
Kyllä minä ainakin käytän limen kuorta, kunhan vaan olen pessyt sen kunnolla ennen käyttöä.

Lisää
21.01.2014 14:19 - 21.01.2014 14:19 #17476 : nami-hiiri
Vastaus käyttäjältä nami-hiiri aiheessa Re: Limen kuoren käyttäminen
.
Limettiä, jota hieman virheellisesti kutsutaan usein sanalla lime, voi käyttää - hyvin pestynä - ruoanlaitossa ja leivonnassa...ellei ole sitrushedelmille yliherkkä.

Ei ole koskaan tullut vastaan aiemmin kuvatunlaista kieltoa. Olisi hyvä tarkistaa asia silloin henkilökunnalta heti, sillä ilkivallantekoa harrastetaan.......tällaisia 'älä osta' tuhmuuksia on muutamat tullut kyllä vastaan.
Jos taas myyntierä,mikä tahansa, olisi viallinen tai pilalla, ne poistetaan kiiruusti kaupan hyllyiltä ja tarpeen mukaan julkistetaan tiedotusvälineissäkin.

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Sivu luotiin ajassa: 0.198 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017