Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?

Lisää
28.02.2010 20:49 - 28.02.2010 20:49 #19496 : Tanja
Tanja loi aiheen:
Oletteko koskaan laskeneet ihan minuutilleen kuinka kauan jonkun pikkutarkkoja piperryksiä tai kukkakoristeita vaativan kakun tekoon menee pohjanpaistosta viimeisen koristeen asettamiseen? Mie en, mutta joskus voisi ihan mielenkiinnosta kelloa katsella sillä silmällä leipomisen yhteydessä.

Tässä voisi olla mukava aihe kiertohaasteelle blogeihin. Jos teillä on tiedossa lähiaikoina jonkun täytekakun tai muun aikaavievän leipomuksen tekoa, niin haastan teidät kaikki pitämään hieman kirjaa kakkuiluun käytetystä ajasta! Pakollistahan tämä ei millään lailla ole, mutta miusta ainakin mielenkiintoista.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
01.03.2010 11:02 - 01.03.2010 11:02 #4171 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
Olen laskenut joidenkin osuuksien kestoja, esimerkiksi pohjan tekemiseen menee 15 minuuttia, täyttöön 30-60 minuuttia täytteiden määrästä ja vaikeudesta riippuen. Päällystämiseen ja koristeluun menee 1-2,5 tuntia, riippuen tietysti kakusta. Koristeisiin uppoaa vaikka kuinka paljon aikaa. Kaikkiaan tyypillinen koristeltu kakku syntyy noin viidessä tunnissa tietysti jaettuna eri päiville.

Lisää
01.03.2010 13:59 - 01.03.2010 13:59 #4190 : Anonymous

Olen laskenut joidenkin osuuksien kestoja, esimerkiksi pohjan tekemiseen menee 15 minuuttia, täyttöön 30-60 minuuttia täytteiden määrästä ja vaikeudesta riippuen. Päällystämiseen ja koristeluun menee 1-2,5 tuntia, riippuen tietysti kakusta. Koristeisiin uppoaa vaikka kuinka paljon aikaa. Kaikkiaan tyypillinen koristeltu kakku syntyy noin viidessä tunnissa tietysti jaettuna eri päiville.

Mulla tuppaa menee tuota aikaa oikeastaan samalla tavalla

Lisää
19.05.2010 09:57 - 19.05.2010 09:57 #5993 : Migu84
Migu84 vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?

Kun joutuu laksemaan tilauskakkuihin hintaa, on joutunut tarkkailemaan kelloa aktiivisesti
Samaa aikaa suunnilleen menee kuin Paulalla.

Lisää
20.05.2010 06:43 - 20.05.2010 06:43 #5705 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
miten pohjan tekoon voi mennä 15 min jos munia pitää jo vaahdottaakin kakkuun parikymmentä minuuttia?

Lisää
20.05.2010 07:56 - 20.05.2010 07:56 #5703 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?

miten pohjan tekoon voi mennä 15 min jos munia pitää jo vaahdottaakin kakkuun parikymmentä minuuttia?

johonkin hävisi mun pitkä viesti ...

Ei kait tehokkaalla yleiskoneella vatkatessa tarvi munia ja sokeria 20 minuuttia vatkailla, vaikka en ole koskaan kellosta katsonut missä ajassa esim. 8 munan kakkupohja on sopivan kuohkeaa (sormella nostettaessa ei valu). Mie en kyllä kakkupohjaa 15 minuutissa tee, sen tekemisessä on kuitenkin niin paljon osavaiheita: tarvikkeiden esilleotto ja poispano, munien lämmittäminen, uunin laittaminen lämpiämään, vuoan voitelu, sokerin ja jauhojen mittaaminen, munien ja sokerin vatkaaminen, jauhojen sihtaaminen joukkoon, massan kaataminen vuokaan, vuoan laittaminen uuniin, astioiden pesu. Ja eihän tämä prosessi vielä tähän lopu, mun tietääkseni sitä pohjaa ei sinne uuniin jätetä .

Mie en edes uskalla laskea kuinka paljon aikaa käytän yhteen kakkuun, siinä on niin paljon erilaisia vaiheita ja prosesseja. Ja koko hommahan alkaa siitä kun tilaaja ottaa yhteyttä. Käytän aihekakuissa monesti paljon aikaa myös pohjatyöhön eli haen mm. kuvia kuvahaulla ja fiilistelen mitä kakkuun voisi laittaa koristeeksi. Nytkin miehen työkaveri tilasi multa pojalleen dinosaurusaiheisen kakun ja se aihemaailma on mulle ihan vieras.

Lisää
20.05.2010 13:01 - 20.05.2010 13:01 #5681 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
Juu, ei kyllä näillä nykyajan tehokoneilla hirmu pitkään taikinaa vatkaa:) Joku 4munaa vatkaantuu meidän koneella alle 5minsaa, mutta isompaa erää saa kyllä kauemmin vatkata.
Mutta täytyy sanoa, et vaikka minä olen todella nopea tekijä, niin en kyllä vartissa saa kakkupohjaa valmiiksi. Jauhojen sihtaamiseen menee muutes yllättävän kauan aikaa! Itse teen tuon sihtaamisen yleensä kahdesti.

Lisää
20.05.2010 19:43 - 20.05.2010 19:43 #5697 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
Mielenkiintoisia turinoita.

Taidankin seuraavaa kakkua tehdessä ihan kellottaa aikaa eri vaiheille, jos vaan muistan.

Lisää
21.05.2010 20:58 - 21.05.2010 20:58 #5663 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
ei se koneen tehosta ole kiinni, sitä massaa vaan pitää vatkata pitkään että se tulee hyväksi. koulussa opetettiin että parikyt minuuttia ja ne koneet on hyvin tehokkaat mutta ei silläkään niin ole väliä koska liian kovalla teholla kone vaan hajottaa vaahdon.. ihan sama leipätaikinan kanssa.

Lisää
22.05.2010 17:04 - 22.05.2010 17:04 #5665 : TaikinaTaivas

ei se koneen tehosta ole kiinni, sitä massaa vaan pitää vatkata pitkään että se tulee hyväksi. koulussa opetettiin että parikyt minuuttia ja ne koneet on hyvin tehokkaat mutta ei silläkään niin ole väliä koska liian kovalla teholla kone vaan hajottaa vaahdon.. ihan sama leipätaikinan kanssa.

Aika erikoista kyllä, pitääpä ottaa varsin seuraavalla kerralla aikaa. Minusta ihan turhaan vatkata hirveen kauan, mulla kyllä kakkumassa on todella kuohkeaa ja samoin kakkupohjat. Mutta palataanpa astialle kohan saadaan otettua aikaa, voi toisaalta hyvinkin, varsinkin useamman munan pohjaa tehdessä mennäkin tuo parikyt minsaa .

Lisää
22.05.2010 18:48 - 22.05.2010 18:48 #5667 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
Samaa mieltä kyllä olen, ettei sitä kakkupohjaa tarvitsisi "väkisin" niin kauaa vatkata ja tokkopa nuo n.1000wattiset koneet kuitenkaan vielä sitä massaa hajoittaa?! No jaa, en kyllä ole mikään asiantuntija, mutta omien kakkupohja kokeilujeni perusteella voin näin sanoa
8-10 munan pohjissa kyllä menee minulla vähintäänkin vartti vatkatessa:)

Lisää
22.05.2010 20:55 - 22.05.2010 20:55 #5668 : tuh
tuh vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
Mun sormituntuman perusteella sanoisin että kotikoneella riittää joskus lyhyempikin aika, voisi kuvitella että kananmunien on helpompi vaahdottuakin kun niiden ei tarvitse kantaa päällään kymmentä litraa lisää munia (jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Paras kakkupohja on kuitenkin mun kokemuksen mukaan sellainen johon tulee ekstrakeltuaista, silloin vatkaaminen kestää kauemmin mutta vaahto on myös kestävämpää.

Ja jos jossain sanotaan että vaahto on valmis kun sillä voi kirjoittaa kahdeksikon, niin väärässä ovat. Oman nimen sillä saa tehtyä, kunhan vaan alunperin raaka-aineet on olleet lämpimiä ja vaahto on saanut rauhassa muodostua . Ei se aika vaan se lopputulos.

Mitäköhän uskaltaisin itse sanoa täytekakun tekemisen ajasta, viimeksi oon tehny täytekakun about vuosi sitten . Ehkä kakkupohjan tekemiseen menee se 1½h paistojen kanssa, välissä mieluiten pohjalle päivän vetäytyminen, pohjaaminen ja pursottelu vie sitten ehkä maksimissaan tunnin lisää. Pari marsipaaniruusua tekee vartissa, suklaakiemuroita puolessa tunnissa. Aktiivista tekoaikaa menee kuitenkin ehkä tunnin vähemmän, koska pohjan tekeminen vie omaa aikaa ehkä 20 minuuttia (kun paiston ja vaahdon vatkautumisen aikana voi tehdä mitä vaan eikä tarvitse seistä vieressä tuijottamassa). Että yhteenvetona, peruskermiksen tekemiseen menee passiivisesti pari päivää mutta aktiivista tekoaikaa parisen tuntia.

Lisää
22.05.2010 22:31 - 22.05.2010 22:31 #5669 : TaikinaTaivas
Mie maalasin tänään yhtä dinosaurusta paisen tuntia elikkä mulla saattaa mennä pelkkien koristeiden tekmiseen jo 2-3 tuntia .

Lisää
23.05.2010 05:31 - 23.05.2010 05:31 #5670 : tuh
tuh vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
Joo, semmoset kakut mihin pitää näprätä kaikkea viekin sitte enemmän aikaa tietysti, sellaisten tekemisestä on vaan ihan sairaan pitkä aika Ehkä ens viikonlopuksi vois tehdä, kaverilla olisi valmistujaiset...

Lisää
02.06.2010 08:26 - 02.06.2010 08:26 #6055 : TaikinaTaivas
Nyt on vatkausaika katsottu kellosta: 9 munan pohjaa varten vatkasin munia ja sokeria 15 minuuttia .

Lisää
02.06.2010 08:28 - 02.06.2010 08:28 #6056 : Tanja
Kah, ihan unohdin kellottaa edelliset täytekakut...

Mutta munasokerivaahtoa 4 munan pohjaa varten vatkasin n. 5min. Kai tuo vatkaamiseen käytetty aika riippuu myös munien määrästä ja siitä minkälaisella vehkeellä vatkaa (esim. kitchen aid vs. käsisähkövatkain).

Lisää
02.06.2010 13:47 - 02.06.2010 13:47 #6059 : TaikinaTaivas
Kyllä vaikuttaa tietty munien määrä, 2 munan taikinaa vatkasin sähkövatkaimella n. 5 minuuttia. Tuon 9 munan vatkauksen suoritin Electroluxin assistentilla.

Lisää
06.07.2010 11:11 - 06.07.2010 11:11 #6509 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
Kuinka kauan ihmiset käyttää aikaa kakun ulkonäön suunnitteluun? Mitkä asiat vaikuttaa siihen?

Lisää
06.07.2010 22:02 - 06.07.2010 22:02 #6527 : TaikinaTaivas

Kuinka kauan ihmiset käyttää aikaa kakun ulkonäön suunnitteluun?

Mitkä asiat vaikuttaa siihen?

Mie en kauaa suunnittele, mietin hetken aihetta ja kakun saajaa ja sit mulla tulee mielikuva päähän ja toteutan sen sellaisenaan. Yleensä en huopaa ja souda ajatusten ja ideoiden kanssa. Aikaa mulla saattaa sit mennä aika tavalla sen suunnittelun toteuttamiseen.

Lisää
13.07.2010 06:06 - 13.07.2010 06:06 #6644 : Anonymous
En kyllä oo kellottanut kauanko aikaa menee itse kakun tekoon kaikkineen päivineen. Koristeet ja koristelut taitaa viedä eniten aikaa, lasketteko muuten siivoukset sitten vielä mukaan? Kakkuideoita taas pyörii päässä kokoajan ja ne tulee ainakin mulla uniin asti, joten niiden suunnitteluun käytettety aika on (tahattomasti) aika pitkä!

Lisää
19.09.2011 07:50 - 19.09.2011 07:50 #10908 : SuklaaSammakko
SuklaaSammakko vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
Käytetty aika riippuu melkoisesti kakusta. Jos kakku on menossa johonkin tärkeään tilaisuuteen, kuluu suunnitteluun jo paljon aikaa.

Varaan yleensä kakun koristeluun reilusti aikaa. Yleensä asiat ei nimittäin mene niinkuin Strömsössä ja lopputulos on useimmiten erilainen kuin visio kakusta.

Mutta karkeasti sanoisin, että kermakakkuun menee aikaa kolme-neljä tuntia ja massakakkuun ehkä viisi tuntia. Ja koristeiden teko ei siis kuulu vielä tähän. Kun olen vielä melko aloittelija, niin aikaa kuluu...

Lisää
20.09.2011 19:18 - 20.09.2011 19:18 #10925 : Tanja
Tuli ihan tässä mieleeni että laskin keväällä jotta 70 hengen massalla päällystettyihin kakkuihin joissa oli liljoja heteineen koristeina, meni aikaa yhteensä n. 10 tuntia. Siis alkaen siitä kun paistan kakkupohjat, teen koristeet, maalaan ne, pohjaan kakut... siis ihan kaikki.
Tarvikkeiden jälkeen tuntipalkaksi jäi n. 5e..

Lisää
18.11.2011 18:35 - 18.11.2011 18:35 #11464 : Anonymous
Minä olen vahvasti sitä mieltä, että kun tekee kakun niin se on syytä tehdä huolella ja käyttää sen tekemiseen paljon aikaa. Mitä enemmän käyttää aikaa, sitä parempi kakku on tuloksena. Kiirehtiminen saattaa olla haitallinen tekijä etenkin niissä tapauksissa, kun se johtaa virheen tekemiseen. Minulla on aina ollut tapana olla huolellinen. Leipominen on se asia, jossa en koskaan halua pitää kiirettä.

Lisää
03.10.2012 05:48 - 03.10.2012 05:48 #14834 : PippaloPrinsessa
PippaloPrinsessa vastasi aiheeseen: Re: Täytekakun tekoon käytetty kokonaisaika?
Olen huomannut, että täällä sokerimassakakun tekemiseen kyllä hurahtaa enemmän aikaa, kuin täytekakkuun. Päällystäminen ja koristelu vaativat niin suurta tarkkuutta..!

Sivu luotiin ajassa: 0.147 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017