Mistä inspiraatio leipomiseen?

Lisää
28.01.2010 07:29 - 28.01.2010 07:29 #19460 : Paula
Paula loi aiheen:
Tarvitsetko suuremman inspiraation leipomiseen, vai riittääkö pullanhimo? Onko sinulla usein erityinen syy leivontaan, vai onko esim. opiskelun välttely "hyvä" syy? Toisaalta, leivotko jonkun tietyn leivonnaisen takia (tarvitset täytekakun synttäreille), vai haluatko kokeilla jotain uutta? Vai onko kyse kenties mielialasta/piristyksestä? Syitä varmaan löytyy useita.

Itselläni harvemmin on oikeaa tarvetta leivonnaiselle, useimmiten haluan kokeilla jotain uutta tai yllättää työkaverit. Viimeisimmät tarkoitukseen leivotut (mitä muistan) herkut olivat jouluna taatelikakku ja kesällä valmistujaistäytekakku/pikkuleipiä.

Muoks. Tämän olisi tietysti voinut laittaa tuonne makean leivonnan puolelle. Jos ajatellaan myös suolaisia leivonnaisia, niin niitä tulee tehtyä enemmänkin tarpeeseen: lounaaksi piirakka yms.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.01.2010 08:58 - 28.01.2010 08:58 #3505 : Sirkku
Sirkku vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Leipä loppuu, siinä hyvä syy Mokkapaloja ja brownieita teen makeannälkään, pullaa jos pullattaa (ja pullasta tulee ihana tuoksu). Sit jos jotain erikoisempaa teen, ni syynä on vaikka se, et joku on tulossa käymään tai että on jonkinlainen juhla. Vaihtelee siis. Katotaan vaan innostaako gradu tässä piakkoin leipomaan ihan kauheesti

Lisää
28.01.2010 11:25 - 28.01.2010 11:25 #3508 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Mulla yleisimmät syyt leipomiselle on joku juhla-/ merkkipäivä tai sitten se että tulee vieraita. Joskus käy niin, että leivon esim. vierasvaraksi samoja, tylsiäkin, juttuja, mutta joskus saan inspiksen sitä kautta kokeilla jotain uutta

Lisää
28.01.2010 13:09 - 28.01.2010 13:09 #3511 : Tige
Tige vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Leivon makeita vain, jos vieraita on tulossa, joskus myös pakkaseen.
Suolaisia tulee sitten leivottua myös perheen kesken.

Lisää
28.01.2010 19:54 - 28.01.2010 19:54 #3520 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Sämpylöitä tulee tehtyä tarpeeseen, mustikoita koitan "kuluttaa" tahalleen pois jotta saa pakkaseen tavaraa, eli mustikkapiirakkaa tulee leivottua herkuksi usein. Kakkuja harvoin tulee itselle tehtyä, niitä tulee tehtyä tuttujen tarpeisiin, ja inspiraatiota löydän usein yksityiskohtaisista koristeluista.

Aihetta läheltä liippaavaa keskustelua on käyty myös aiemmin:
Oletko mielialaleipoja?

Viime aikoina väsymys on vienyt inspiraation lähes kaikesta leipomisesta, joten siinäkin mielessä olen vähän mielialaleipoja. Pikkuhiljaa olen yrittänyt jotain tehdä, mukava uudelleen aloitus leipomisharrastukselle oli kun tuttava pyysi tekemään kastekakkuun vauvan kehdon.
Ehkäpä sitä vielä joku päivä taas täyskäriinkin jaksaisi panostaa, inspiraatioon on auttanut yleensä se kun tietää että kakun saaja tulee luultavasti ilahtumaan kovasti. Nyt vaan väsymys meinaa painaa edelle, mutta periksi ei anneta, perhana sentään.

Mitä te muut teette jos inspiraatio on täysin hukassa?

Lisää
29.01.2010 08:04 - 29.01.2010 08:04 #3525 : rasse2000
rasse2000 vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?

Mitä te muut teette jos inspiraatio on täysin hukassa?

Tähän haluaisin minäkin kuulla vastauksen, inspiraatio ollut jo kuukauden kateissa ja tulossa lapsen 1 vee juhlat ja leipoa pitäs niin perkeleesti...mistä into?

Lisää
29.01.2010 08:42 - 29.01.2010 08:42 #3526 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Jaa-a, mun mielestä into löytyy uudestaan, kun pitää ensin ihan reilun "loman" eli pidättäytyy oikeasti kaikesta leipomisesta. Ei leivo vaikka mieli tekisi. Ja sitten kun keksii tai saa tarpeeksi inspiroivan aiheen, niin kyllä se halu leipomiseen palaa.
Minäkin pitelin tuossa joulunalla pari viikkoa pelkkää lomaa ja täytyy sanoa, että tuli kyllä tosi tarpeeseen! Nyt on muutama niin kiva kakku-idea toteutuksessa, että innolla taas leivonnassa mukana

Lisää
29.01.2010 10:01 - 29.01.2010 10:01 #3527 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Mulla on kans inspiraatio ja innostus aivan hukassa. Oli tuo loppuvuosi mulla niin kiireinen ja painoin äärirajoilla koko ajan ja lisää vaan tuli. Vaikka pidin lomaakin muutaman viikon ei ole palannut mulla tämä leipomisen palo. Hirveen pakkopullaa on nyt kaikki ja hoen ittelleni: "ei vois vähempää kiinnostaa". Jospa tämä tästä petraantuis ja tilauksia mulla kummiskin pukkaa koko ajan päälle. Jossain vaiheessa meinasin heittää hanskat tiskiin ja lopettaa koko homman, mutta ... tekaisin tässä toissa yönä Englantiin tilauksenkin jotta sais hiukan uutta virtaa (ja sielläkin oli valikoima huonontunut).

Lisää
29.01.2010 14:34 - 29.01.2010 14:34 #3528 : Pioni
Pioni vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Onkohan tämä alavireisyys nyt joku kiertävä virus? Minullakin oli lomalle lähtiessä puhti poissa, mutta nyt alkaa jo leivontahammasta kolottamaan. Harmi vaan ettei ole kakkutilauksia ihan lähiaikoina...

Lisää
01.02.2010 15:42 - 01.02.2010 15:42 #3614 : Halipa
Halipa vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Paras ja tehokkain inspiraatio tulee makeanhimosta! Silloin leivon jotain nopeasti valmistuvaa. On rasittava juoda kahvit ilman mitään "kahvileipää"

Lisää
01.02.2010 16:12 - 01.02.2010 16:12 #3615 : Sanja
Sanja vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Mä leivon aika usein ihan vaan omaksi ilokseni, ajankuluksi. Ja useinmiten ne on silloin jotain semmosia helppotekoisia juttuja, esim. muffinsseja, piirakoita jne.

Sitten, jos on jotkut juhlat niin alan suunnittelemaan tarjottavia aina jo sillon kun edelliset juhlat on vietetty! Tämmösiin tavallisiin perhejuhliin esim. lasten synttäreille haluan aina jotain uutta, jota en oo ikinä tehny. Siitä mä ainakin saan sen inspiraation! Selailen blogeja ja etsin tietyistä aineista tehtyjä juttuja, tai sitten se inspiraatio tulee kauppareissulla, kun hyllystä löytyy joku kiva aine, josta haluan tehdä ehdottomasti jotain! Mietin aina tarjottavat siten, että jos esim. kakku on suklainen, niin sitten on oltava jotain raikasta sen vastapainoksi ja sitten jotain suolaista leivonnaista. Harvemmin mulla tulee semmosia, ettei ollenkaan jaksais leipoa. Ylensä oikeen innolla odotan, että pääsis taas leipomaan! Noita juhlia on vaan niin hirveen harvoin eikä itelle viitsis joka päivä jotain tehdä, ettei ihan turpoa. Kevääksi on lomareissu varattuna ja harmittaa, kun nyt pitää oikein vältellä leipomista, että kehtaa aurinkoa ottaa rannalla...

Lisää
20.05.2010 13:31 - 20.05.2010 13:31 #5684 : Migu84
Migu84 vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Leivon omaksi iloksi ja stressin postamiseksi.
Töissä meillä yleensä kysytään että missäs se perjantaipulla on?

Lisää
04.06.2010 08:54 - 04.06.2010 08:54 #6104 : Anonymous
Makennälkä, tekemisen puute, opiskelun välttely, perheen yllättäminen, uusien juttujen kokeilu.... Siinähän niitä syitä jo onkin Joskus tulee leivottua ihan vaikka mummollekin pyynnöstä

Lisää
06.09.2010 09:01 - 06.09.2010 09:01 #7151 : Anonymous
Itse nspiroidun asioista näen.. Poimin ideoita sieltä täältä ja tuolta.. Viimeisinpään tekeleeseen sain idean ystäväni syntymäpäivästä ja hänen rakastamastaan Hello Kittystä
http://ulmai.blogspot.com/2010/09/kakkupaiva.html

Lisää
06.09.2010 20:06 - 06.09.2010 20:06 #7161 : Anonymous
Itsellä inspiraatio tulee yleensä tarpeesta (pakastimessa ei mitään, vieraita tulossa, leipä lopussa, anoppi tai äiti kaipaa pakastimeen kahvileipää...). Nyt kesällä tuli sopiva tauko helteiden ja työkiireiden myötä, joten nyt taas sormet syyhyää kokeilla kaikkia kivoja reseptejä joihin on törmännyt, mutta jotka ovat vielä testaamatta. Minulla ongelma tahtoo olla välillä päinvastainen, kaikkea kivaa tekisi mieli kokeilla, mutta kahden hengen taloudessa kuluu melko vähän

Lisää
30.03.2011 17:10 - 30.03.2011 17:10 #9226 : PilviPulla
PilviPulla vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Opiskelun välttely on aina loistava syy!

Tällä hetkellä menee kakkuillessa ja koristeita näpertäessä niin lujaa, että haluan nauttia tästä innosta. Kakkusuunnitelmat tulee melkein uniin. Häiriintynyttä, mutta kakkuilu rentouttaa mukavasti graduilun ohella. Nyt olin jopa niin epätoivoinen, että tarjouduin erikseen tekemään kakkua yhteen tilaisuuteen, vaikkei pyydetty.

Toisaalta voisin kuvitella, että jos inspiraatio katoaa, niin sitten katoaa: Ehkä hetkeksi, jolloin on hyvä pitää taukoa ja ladata patterit.

Lisää
30.03.2011 20:30 - 30.03.2011 20:30 #9232 : Anonymous
Mieliteko,makean nälkä,kahvin kanssa pakko saada jotain hyvää,vieraita tulossa,juhlapäivät jne.
Mulla ongelma monesti taas se että ideoita satoja,haluja leipoa on mutta yksinkertaisesti ei vaan jaksa,jatkuvat sairastelut verottaa omansa jaksamisessa mutta huomannut myös sen että kun tytär tullut sanomaan jotta menee leipomaan jotain hyvää niin ei mene kuin hetki kun oon jo täydessä vauhdissa mukana,eihän keittiöstä poiskaan voi olla KOKEILKAA IHMEESSÄ.
Väkisinkään ei pidä tehdä,jos ei huvita niin pitää taukoa kyllä se kiinnostus taas sieltä tulee ja sitäkin varmempana kun läräilee hieman muiden tekeleitä netissä niin johan sormet syyhyää leipomisen maailmaan

Lisää
31.03.2011 10:29 - 31.03.2011 10:29 #9242 : Kookos
Kookos vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Makeannälkä yleisin syy, jonka jo pelkkä taikina yleensä tyydyttää Jos on juhlat/vieraita tulossa, niin leivon enemmän, ja kerran viikossa (perjantaisin) on aina jotain herkkua välipalaksi. Lisäksi leipää/sämpylää tarpeen mukaan. Nyt on ollut tuskaista, kun aloitin sokeripaaston ja hirveästi tekisi mieli leipoa kaikkea hyvää...

Lisää
16.04.2011 09:09 - 16.04.2011 09:09 #9404 : Verticia
Verticia vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Riippuu tilanteesta.. Jos pitää vaan tehä joku kakku mihin ei ole mitään ehtoja että millainen pitää olla niin sitten kyllä tarvitsee kaivella inspiraatiota jostain.

Lisää
20.04.2013 10:53 - 20.04.2013 10:53 #16384 : KirsiRiksi
KirsiRiksi vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Kyl mä tykkään leipoa aina kun mahdollista. Joskus tietty on päiviä, kun ei oikeasti jaksa. Jos jostain löydän jonkun kivan reseptin, niin melko äkkiä sitä on päästävä kokeilemaan. Joskus inspiraatioon riittää ihan pelkkä makeanhimo. Viimeksi on "ollut pakko" leipoa pojan 2-vuotissynttäreille marraskuussa. Tosin minulle leipominen ei ole koskaan pakollista.

Lisää
06.05.2013 06:13 - 06.05.2013 06:13 #16460 : Suwa
Suwa vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Välillä, varsinkin jos katson jotain kokkiohjelmaa, tulee kamala hinku leipoa itsekkin jotain! Yleensä heitän vain kaikkea mitä kaapista vaan löytyy, joskus tulee mestariteos ja joskus taas ei..

Lisää
06.09.2013 07:26 - 06.09.2013 07:26 #17036 : Rozaliya
Rozaliya vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Mulle se on nälkä ja makeanhimo ja taikinanhimo. En voi leipoa kylläisenä, en ollenkaan. PItää olla siis nälissään, niin siinä sitä inspiraatiota vähän liiankin kanssa. Voi kun pääsisi siitä eroon!

Lisää
19.01.2014 19:49 - 19.01.2014 19:49 #17437 : TOFFEEPALLO
TOFFEEPALLO vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Kun makeannälkä yllättää tai löydän blogista mielenkiintoisen reseptin

Lisää
21.03.2014 18:20 - 21.03.2014 18:20 #17737 : Tita
Tita vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Muiden blogeja selaamalla saa usein isnpiraatioita kokeilla jotain uutta itsekin.

Lisää
21.03.2014 22:18 - 21.03.2014 22:18 #17741 : netch
netch vastasi aiheeseen: Re: Mistä inspiraatio leipomiseen?
Mie leivon koska leipominen on yksinkertasesti vaan niin kivaa! Ihan parasta ajanvietettä, ja tottakai kiva ku sen jälkeen saa herkutella
Mulla on kauhee lista jo oottamassa että pääsis kokeilemaan, ei vaan oikeen kerkee niin paljon ku haluais.
Kaikkein parasta ja palkitsevinta on yleensä se ku muokkaa ohjetta omannäköseks välillä aika riskillä, että miettii pitäskö nyt kuitenki tehä vaa alkuperäsen respetin mukaan, mut sit se kuitenkin onnistuu ja on suurta herkkua

Sivu luotiin ajassa: 0.142 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017