Muodista poissa juuri nyt...?

Lisää
29.01.2010 21:59 - 29.01.2010 21:59 #3536 : TaikinaTaivas
Vastaus käyttäjältä TaikinaTaivas aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?

Voileipäkakku taitaa olla ihan perusjuttu jo nykyään vähän joka juhlapöydässä, mutta entäpä voileivät? Joskus 80-luvulla kahvipöydissä näki vielä ihania upeasti koristeltuja ja runsaita sellaisia... Olettko pitkiin aikoihin nähneet? Minä en..

Voileivät olivat ennen vanhaan ihan must juttuja ... niitä katos osasivat kaikki tehdä . Olivat vaan kovatöisiä ja menevää tavaraa, 30 hlön juhliinkin sai varmasti vääntää ainakin 120 voikkoleipää (4 kpl/hlö). On siinä ollut voiteleminen. Meidän keskimmäisen ristiäisissä tarjottiin lohivoileipiä (kohta 11 vuotta sitten) ja sen koomin en ole näihin herkkuihin törmänny juhlissa.

PS. Mie ko oon niin mahottoman vahana niin oon juhlissä syöny voileipiä myös -70 luvulla

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.01.2010 13:03 - 30.01.2010 13:03 #3538 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Heh, voileipiä ei kyllä juhlapöydistä löydy, mutta mulla on kyllä tapana yllärivieraille tekasta runsaita voileipiä, jos sattuvat tulemaan esim. lasten iltapala aikaan. Siinä saa sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla kun lapsetkin voivat syödä leipiä, eikä tarvi pieniä kätösiä komentaa kakuista eroon Juhliin en kyllä ikinä tekis voikkuleipiä kun on niin kauhean isotöisiä, samoin kuin myös ne paljon parjatut pasteijat, joista muuten allekirjoittanut kovasti tykkää

Lisää
03.02.2010 19:55 - 03.02.2010 19:55 #3674 : Henskis
Vastaus käyttäjältä Henskis aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Voileivistä tuli mieleen, että äitini tuppaa edelleen tekemään leipiä aina vieraille ja hyvin nuo maistuvat, jopa juhlissa Itse en ole kyllä omille vierailleni leipiä tarjoillut, mutta ei se mielestäni mikään mahdoton ajatus olisi.

Lisää
05.02.2010 11:54 - 05.02.2010 11:54 #3705 : safkaseireeni
Vastaus käyttäjältä safkaseireeni aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?

Voileivistä tuli mieleen, että äitini tuppaa edelleen tekemään leipiä aina vieraille ja hyvin nuo maistuvat, jopa juhlissa

Itse en ole kyllä omille vierailleni leipiä tarjoillut, mutta ei se mielestäni mikään mahdoton ajatus olisi.

Kauniisti laitetut voileivät eivät ainakaan minusta tunnu mitenkään vanhanaikaisilta vaan mukavalta vaihtelulta iänikuisiin kinkkupiirakoihin.

Täytekakut tuntuvat elävän jonkinlaista renessanssia Kinuskikissan ja muiden koristelueksperttien inspiroimina.

Lisää
05.02.2010 15:51 - 05.02.2010 15:51 #3708 : Sirkku
Vastaus käyttäjältä Sirkku aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Miusta erilaiset voileivät ois tosi ihana tarjottava! Eri asia onko ne tällä hetkellä suurinta muotia...

Lisää
06.04.2010 15:03 - 06.04.2010 15:03 #4991 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
No maailmalla ei näköjään mennä samojen trendien mukaan Suomalaisten keskuudessa. Aina kun suomalaiset koolla ja pöytään laittaa itseleivottua pulla ja kuivakakkua (mulle se on aina kuivakakku nimeltään se kahvikakku) viimeistä murusta myöten kaikki kelpaa. Mut ehkä se on ihan eri asia maailmalla kun aika harvoin kuitenkaan noita saa.

Lisää
07.04.2010 12:36 - 07.04.2010 12:36 #5018 : Anonymous
Meilläkin itse asiassa yhtä poikkeusta lukuunottamatta kahvikakku/kuivakakku on aina jäänyt pöytään. Sen kerran kun tein suklaista kermaliköörikahvikakku...niin avot hävis koko kakku (ja melkein murutkin) Ja vieläkin siitä puhutaan kuin se oli hyvää

Ennen me tarjoiltiin pitsaa aika paljon..nykysin on piirakat ja muut erikoisuudet, jotka kyllä maistuu aika lailla pitsalta

Lisää
19.05.2010 09:54 - 19.05.2010 09:54 #5992 : Migu84
Vastaus käyttäjältä Migu84 aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?

Mä oon huomannu saman, että ihan tavallista pullaa ei tuu ainakaan omiin juhliin tehtyä. Eikä noita kahvikakkujakaan. Mun äiti taas tekee aina kahta eri kahvikakkua (siis kuivakakkua, musta toi "kuivakakku" on vaan ilmaisuna niin kuivakas, etten tykkää käyttää sitä

) ja pullaa. Ne on sellasia, että meijän äitin mielestä juhlia ei voi järjestää, jos ei niitä ole. Kuitenkin joka juhlissa ne jää melkeen koskematta, kun on täytekakkua ja voileipäkakkua sun muuta.

Pikkuleivistä mä sanoisin, että ehkä ne ois tulossa taas jo uudelleen muotiin?? Ainakin me 80-luvulla syntyneet ollaan syöty jo niin paljon noita teollisia keksejä, että mieluummin valitsen itseleivotun jos sellasia on tarjolla.

Itse oon huomannut juhlissa saman asian, ei kuivakakkuja, ei pullia ja hyvin vähän keksiä, ehkä yhtä lajia, kermakakkujakaan ei pahemmin enään mene ja jos pyytää niin mielellään hyvin vähän kermakoristusta (reunoille).

Itse tein omiin valmistujaisiin kahta eri kuivakakkua, tasan yksi pala meni ja sen mummi söi
erinlaisia salaatteja ja itse tekemiä konvehteja, voileipäkakut ja hyydykekakkuja meni ihan hirveesti.

Lisää
15.07.2010 03:19 - 15.07.2010 03:19 #6689 : Anonymous
On pakko ottaa kantaa tähän muoti-juttuun, oli sen verran mielenkiintoinen. Nyt kun on näihin kakkuihin ym. leipomiseen hurahtanut ja kaikkea tutkinut erittäin perusteellisesti pari kuukautta, niin jotenkin oma käsitys on se, että hyydykekakut alkavat pikkuhiljaan menettämään suosiotaan. Niitä on tehty niin paljon ja netissä pyörii jos minkälaista ohjetta, lieneekö tullut runsaudenähky? Olisi muuten mukavaa saada sillä saralla uusia kokeiluja.

Sitten taas pullat tai ns. tuunatut pullat (tais joku aiemmin jo mainitakkin) saattaisivat tehdä uutta nousua. Tai ylipäätänsä ns. perinteiset, jo jonkin aikaa taka-alalla väijyneet leipomukset. (Tämä siis oma näkemykseni) Voiskin perustaa uuden ketjun tyyliin "Leipomisen uudet tuulet" tms. jossa vois jakaa näitä uusimpia villityksiä.

Lisää
15.07.2010 07:51 - 15.07.2010 07:51 #6694 : namia
Vastaus käyttäjältä namia aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Hmm.. hyydytetyt kakut ehkä menettävät suosiotaan joissain piireissä, mutta mulla ainakin niiden tekeminen jatkuu. Keväällä tuntui kyllä, että enpä jaksakaan enää juustokakkuja tehdä, mutta nyt on taas juustokakkukärpänen puraissut

Lisää
15.07.2010 11:47 - 15.07.2010 11:47 #6700 : onnelianneli
Vastaus käyttäjältä onnelianneli aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Tämä oli hauska pino. Meillä leivotaan sitä mikä itselle maistuu ja siinähän sitten onkin vaihtelua. Esikoinen rakastaa kaikkea makeaa: kakkuja, suklaata, kermavaahtoa, juustokakkuja.. keskimmäinen syö suurinpiirtein vain perusmuffinsseja ja peruspullaa sekä korvapuusteja , kekseistä kelpaa vain dominot ja muumit Me vanhemmat sitten tykätään vähän kaikesta, kuivakakkuja ei tosin paljon tehdä, neiti haluaa aina jouluksi tiikerikakun, joten sitä siis kerran vuodessa. Yks niitä harvoja kakkuja mitä tuo keskimmäinen syö niin tottakai se on tehtävä
Voileipäkakut on meillä out, ehkä vain siksi että en itse pidä niiden mauista, hapankerma siis tökkii mulla. Nyt meillä itsellä taitaa olla in erilaiset täytteet ja " erikoisemmat " makuyhdistelmät.

Lisää
15.07.2010 22:16 - 15.07.2010 22:16 #6716 : serenah
Vastaus käyttäjältä serenah aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Musta tuntuu kans et noi voileipäkakut on noussu takas in listalle moneen vuoteen niihin oo törmänny mut nyt tuntuu yks sun toinen niitä tekevän

Mutta out listalla samat pullakranssit/pullat ja kahvikakut.. Kermakakusta et sitä söisin itse mieluiten, mutta tykkään kyllä marsipaani ym kakkuja tehdä

Lisää
28.03.2011 13:13 - 28.03.2011 13:13 #9187 : safkaseireeni
Vastaus käyttäjältä safkaseireeni aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?

Musta tuntuu kans et noi voileipäkakut on noussu takas in listalle

moneen vuoteen niihin oo törmänny mut nyt tuntuu yks sun toinen niitä tekevän

Mutta out listalla samat pullakranssit/pullat ja kahvikakut.. Kermakakusta et sitä söisin itse mieluiten, mutta tykkään kyllä marsipaani ym kakkuja tehdä

Arvelisin että niin kauan kuin Suomessa hautajaiskahveja järjestetään, eivät voileipäkakut katoa leivontakansanperinteesta... Papinliperit, haudanvakava tunnelma ja kurkkuviipaleet voileipäkakun päällä - siitä on suomalaiset kalmajaiset tehty.

Lisää
14.04.2011 12:10 - 14.04.2011 12:10 #9385 : Ellen
Vastaus käyttäjältä Ellen aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?

Arvelisin että niin kauan kuin Suomessa hautajaiskahveja järjestetään, eivät voileipäkakut katoa leivontakansanperinteesta... Papinliperit, haudanvakava tunnelma ja kurkkuviipaleet voileipäkakun päällä - siitä on suomalaiset kalmajaiset tehty.

Lisää
15.04.2011 08:49 - 15.04.2011 08:49 #9392 : Esme
Vastaus käyttäjältä Esme aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Juuri juttelin äitini kanssa, kun on tulossa sukulaisia kylään pääsiäisenä ja lupasin leipoa pääsiäistäytekakun.
Äiti tietenkin sanoi että leipoo pullaa ja tekee voileipiä kun sukulaiset on sitä vanhaa kaartia.Eli pullaa pitää olla pöydässä vaikkei sitä kukaan oikein syö.

Meidän piireissä in on voileipäkakut,hyydykekakut ja erikoiset täytekakut.

Sivu luotiin ajassa: 0.249 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017