- Vastaanotettu kiitos 0
Muodista poissa juuri nyt...?
- safkaseireeni
- Kirjoittaja
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- voileipäkakku
- perinteinen kermatäytekakku
- "suklaaleivonnaiset" joissa on vain kaakaojauhetta, ei varsinaista suklaata
- toscakakku
- simppelit, ei-cookietyyppiset pikkuleivät joissa hyvin vähän mausteita ja paljon rasvaa, esim. madeleinet, kaneliässät
Mitä mieltä olette?
Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Miusta voileipäkakut ei oo out. Jatkuvasti ainakin kysellään niiden perään.
Perinteinen kermatäytekakku ei ole niin haluttu, koska on tullut tilalle paljon erikoisuuksia. Toisaalta, aina löytyy sellaisia ihmisiä joiden juhlissa ON OLTAVA se perinteinen kermakakku. Asioilla on aina kaksi puolta.
Miusta out on tehdasvalmisteiset "sulata ja tarjoile"-leivonnaiset, sekä myös liukuhihnakakut joissa maistuu lähinnä E-koodit. Vast ikään juttelin yhden tutun kanssa joka oli ostanut paikallisesta marketista valmiin käpykakun, kakun tuoteselosteesta löytyi 11 erilaista E-koodia. Yök!
Ehkä tähän aiheeseen pätee hieman sama asia mikä muodissakin on - muoti kulkee ajassa ja tietyt jutut tulevat muutamien vuosien (tai vuosikymmenien?) päästä jälleen muotiin.
Sen sijaan mun mielestä "tavalliset" kotitekoiset piparit ja pullat ovat ehdottomasti out! Mun mummo esim. leipoo melkeen joka viikko erilaisia muropipareita, kaneliässiä ja aikanaan ne on olleet niitä ykkösherkkuja kahvipöydässä. Nykyään kaupassa on niin laaja keksihylly, että kovin moni ei varmaan itse kahvikeksiä leivo? Jos keksihammasta kolottaa löytyy kaupasta dominoita tai erilaisia suklaakuorrutteisia vaihtoehtoja ja varmaan ne "taviskeksit" jäävät noiden herkkujen varjoon.
Ja kermakakut on kyllä vissiin nuorempien mielestä ainakin out, pitäis olla fantasiaa ja erikoisuutta. Mun mielestä kakku ku kakku on hyvää... outs...
- safkaseireeni
- Kirjoittaja
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Out tuntuvat olevan erilaiset kuivakakut. Niitä näkee lähinnä jouluisin, silloinkin muodossa maustekakut. Mutta saa hakemalla hakea esimerkiksi niin sanottua hiekkakakkua tai tiikeriakkua esimerkiksi blogeista. Olen myös huomannut, että enää kuivakakut eivät ole juhlien vakiotarjottavia.
Totta lienee. Hyvä maustekakku on nannaa, mutta harvoin sitä saa ellei vieraile anoppilassa joulun alla. Maustekakkujakin tunnutaan ehostavan milloin erilaisilla suklaapatukoilla, milloin kuorrutuksilla. Kinuskikissalla muistaakseni blogissaan oli aika kiva punakuorrutteinen maustekakku.
Tiikerikakku tai hiekkakakkua ei tosiaan kyllä blogeista löydä. Ellei joku sitten ole jo perustanut varsinaista martta/perinneleivonnaisblogia...
Pikkuleivistä mä sanoisin, että ehkä ne ois tulossa taas jo uudelleen muotiin?? Ainakin me 80-luvulla syntyneet ollaan syöty jo niin paljon noita teollisia keksejä, että mieluummin valitsen itseleivotun jos sellasia on tarjolla.
Ja kermakakut ainakin meidän porukoille maistuu paremmin kuin marsipaanit ja sokerimassat. Siksi usein itse juhliin teen kakkua niin, että laitan massaa päällisen ja kermareunat. Tuntunut ihan hyvänä kompromissina toimivan.
Ehkäpä joku bloggaajakin sitä perus tikrukakkua joskus tekee, mutta kaikkeahan ei välttämättä tule laitettua nettiin, jos on niin peruskamaa.
- TaikinaTaivas
- Poissa
- Leivänpaistaja
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Mulla on semmonen kokemus, että juhlapöydässä kuivakakut ja pullakranssit ja pikkuleivät ovat ikäänkuin "pöydän täytettä/koristusta" ja ajanjaksolta: sen seitsemää sorttia pitää juhlapöydästä löytyä. Monikaan ei niihin koske, jos on tarjolla lisäksi täytekakkua ja voileipäkakkua.
Eli siis tehtaanmakuinen ja/tai kuiva on siis pois muodista kai sitten
- safkaseireeni
- Kirjoittaja
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- safkaseireeni
- Kirjoittaja
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Meilläpäin (ainakin siis meidän suvun/porukan keskuudessa, jolla keräännytään jotain juhlistamaan) pullat ja kuivakakut eivät mene kaupaksi kuin isälleni ja vaarilleni. Itse en niitä edes laita tarjolle, lukuunottamatta taatelikakkua joulun alla. Ja kaikki suoraan kaupan hyllyltä on myös epäsuosiossa, lukuunottamatta ehkä nyt keksejä. Mutta niistäkään mikään perus, kuiva kaurakeksi ei uppoa.
Eli siis tehtaanmakuinen ja/tai kuiva on siis pois muodista kai sitten
Komppaan jouhannaa. Riippuu tietysti ystäväpiirin/suvun mentaliteetista paljonko itse tekemistä arvostetaan, omassa kaveripiirissä on sen verran monta harrastelijakokkia että en usko että kukaan porukasta kehtaisi valmiskakkua pöytään kantaa ainakaan ainoana jälkiruokana. Toisaalta sen porukan ulkopuolisista kavereista on useampi ruokataloudeltaan einesten varassa. Meitä on niin hämmästyttävän moneen junaan.
- MintChocolate
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Vanhemmat ihmiset harvemmin käyttää pillihousuja, vaikka ne onkin muotia ja saman logiikan mukaan etenkin vanhemmalle porukalle (toki myös muille!) perinteet on tärkeitä ja tiikerikakku pitää olla ja sitä tehdään vaikkei se olekaan muodikas.
Voihan ihmiset tahtoa ja tykätä vaikka mistä, vaikkei se olisikaan just nyt suurinta muotia Mie tykkään pullasta ihan mielettömästi, mut en sanois et se on tän hetken hittituote. Oon muutenkin pitkälti samoilla linjoilla muiden kanssa, eli kuivakakut ja erilaiset pikkuleivät ei ehkä oo suurinta huutoa just nyt. Kääretortut, ananaskeikauskakut ym. eivät myöskään taida olla muodikkaimpia. Tämä ei tarkoita sitä, ettei niistä kukaan voisi tykätä tai ettei niitä kukaan juhliinsa tahtoisi. Varmasti nekin tulevat vielä kokemaan uuden nousuaallon
Entäs kotitekoinen leipä? Siitäkään ei pidetä suurta mekkalaa just nyt, eli ei taida olla trendikkäintä. Miulla on kuitenkin sellainen kutina, että leipä on nousussa.
Toisaalta koristellut pikkuleivät on suosittuja - ainakin mitä blogeissa näkee.Oon muutenkin pitkälti samoilla linjoilla muiden kanssa, eli kuivakakut ja erilaiset pikkuleivät ei ehkä oo suurinta huutoa just nyt.
(siis kuivakakkua, musta toi "kuivakakku" on vaan ilmaisuna niin kuivakas, etten tykkää käyttää sitä
)
Halleluuja Koulussa jos sanoi vahingossa kuivakakku niin joku oli ehtinyt korjata sen ennenkuin kakkua ehti sanoa. Kun kahvikakun tekee oikein, se ei ole kuiva vaan mehevä, ja kuivakakku-sana antaa aika pahan maineen koko leivonnaistyypille.. Samalla tavalla koulussa opetettiin että ei tehdä keksejä vaan pikkuleipiä, ja oma inhokkisana on hyydykekakku, jonka tilalla yritän puhua juustokakusta tai moussekakusta tilanteen mukaan.
- safkaseireeni
- Kirjoittaja
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Entäs kotitekoinen leipä? Siitäkään ei pidetä suurta mekkalaa just nyt, eli ei taida olla trendikkäintä. Miulla on kuitenkin sellainen kutina, että leipä on nousussa.
Samaa mieltä leivän noususuuntauksesta. Ruokalehdet ovat puffanneet viime vuosina kovasti erilaisten pienleipomoiden tuotteita ja esitelleet erilaisia etnisiä leipiä.
Tällä hetkellä tuntuu kovasti lisäaine- ja kemikaali- ja lähiruoka-asiat olevan pinnassa, siksi voisi ajatella omatekoisen leivänkin olevan pop. Lisäksi esim. spelttitrendi kyllä tukee omatekoisen leivän nousua.
Pulla on niin ydinsuomalainen juttu, vähän kuin karjalanpiirakat, että tuskin koskaan muuttuu täysin epätrendikkääksi. Ja olipa esim. viime vuonna Glorian ruoka&viini -lehdessä mm. pistaasibostonin ohje eli ainakin "tuunatut" versiot ovat ok muotisuuntausten kannalta.
Sellainen out-juttu tuli mieleeni kuin pasteijat. Niitä ei näe missään ruokalehdissä, eikä oikein blogeistakaan ohjeita löydy tällä hetkellä.
Itse en esimerkiksi ole tehny lasten ristiäisiin, kahvikakkuja...tosin en itse niistä edes kovin pidäkään, ja kranssinki olen alkanut korvaamaan pikkupullilla.
Voileipäkakku taitaa olla ihan perusjuttu jo nykyään vähän joka juhlapöydässä, mutta entäpä voileivät? Joskus 80-luvulla kahvipöydissä näki vielä ihania upeasti koristeltuja ja runsaita sellaisia... Olettko pitkiin aikoihin nähneet? Minä en..
pasteijoihin ei kyllä törmää blogeissa tosiaan vaikka se olisi hyvinkin monipuolinen maa.
voileipäkakut on täysin poissa muodista mutta niitä silti kaikki tekee.. ne on vähän niiku verkkarit