Muodista poissa juuri nyt...?

Lisää
07.01.2010 10:49 - 07.01.2010 10:49 #19433 : safkaseireeni
Ainakin jos naistenlehtiä on uskominen, on leivonnaisissa melkoista trendiajattelua käynnissä nykyään. Sen pohjalta rupesin pohtimaan, onko sitten toisaalta leivonnaisia, jotka tällä hetkellä ovat täysin epätrendikkäitä? Tokihan näitäkin aina välillä joku ruokalehti saattaa nostaa esiin "retromuodikkaina" mutta mielestäni tämänhetken out-listalta voisi löytyä esim.:

- voileipäkakku
- perinteinen kermatäytekakku
- "suklaaleivonnaiset" joissa on vain kaakaojauhetta, ei varsinaista suklaata
- toscakakku
- simppelit, ei-cookietyyppiset pikkuleivät joissa hyvin vähän mausteita ja paljon rasvaa, esim. madeleinet, kaneliässät

Mitä mieltä olette?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.01.2010 11:08 - 07.01.2010 11:08 #2856 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Kiintoisa aihe josta löytyy varmasti niin monta mielipidettä kuin on kirjoittajaakin.

Miusta voileipäkakut ei oo out. Jatkuvasti ainakin kysellään niiden perään.
Perinteinen kermatäytekakku ei ole niin haluttu, koska on tullut tilalle paljon erikoisuuksia. Toisaalta, aina löytyy sellaisia ihmisiä joiden juhlissa ON OLTAVA se perinteinen kermakakku. Asioilla on aina kaksi puolta.

Miusta out on tehdasvalmisteiset "sulata ja tarjoile"-leivonnaiset, sekä myös liukuhihnakakut joissa maistuu lähinnä E-koodit. Vast ikään juttelin yhden tutun kanssa joka oli ostanut paikallisesta marketista valmiin käpykakun, kakun tuoteselosteesta löytyi 11 erilaista E-koodia. Yök!

Ehkä tähän aiheeseen pätee hieman sama asia mikä muodissakin on - muoti kulkee ajassa ja tietyt jutut tulevat muutamien vuosien (tai vuosikymmenien?) päästä jälleen muotiin.

Lisää
07.01.2010 12:35 - 07.01.2010 12:35 #2859 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Multakin kovasti aina kysellään voileipäkakkuja, joten niille kyllä löytyy vielä kannattajiakin:)
Sen sijaan mun mielestä "tavalliset" kotitekoiset piparit ja pullat ovat ehdottomasti out! Mun mummo esim. leipoo melkeen joka viikko erilaisia muropipareita, kaneliässiä ja aikanaan ne on olleet niitä ykkösherkkuja kahvipöydässä. Nykyään kaupassa on niin laaja keksihylly, että kovin moni ei varmaan itse kahvikeksiä leivo? Jos keksihammasta kolottaa löytyy kaupasta dominoita tai erilaisia suklaakuorrutteisia vaihtoehtoja ja varmaan ne "taviskeksit" jäävät noiden herkkujen varjoon.

Lisää
07.01.2010 19:34 - 07.01.2010 19:34 #2890 : tittapoo
Vastaus käyttäjältä tittapoo aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Oon vissiin niin vanhanaikainen (vm.-74) että juhlissa on oltava pullakranssi... Ja kyllä se mun mielestä on hyväkin olla, se ei oo kauheen rasvainen eikä sokerinen, meidän suvussa kun ainakin on sokeritautia ym.
Ja kermakakut on kyllä vissiin nuorempien mielestä ainakin out, pitäis olla fantasiaa ja erikoisuutta. Mun mielestä kakku ku kakku on hyvää... outs...

Lisää
07.01.2010 23:40 - 07.01.2010 23:40 #2894 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Out tuntuvat olevan erilaiset kuivakakut. Niitä näkee lähinnä jouluisin, silloinkin muodossa maustekakut. Mutta saa hakemalla hakea esimerkiksi niin sanottua hiekkakakkua tai tiikeriakkua esimerkiksi blogeista. Olen myös huomannut, että enää kuivakakut eivät ole juhlien vakiotarjottavia.

Lisää
09.01.2010 14:12 - 09.01.2010 14:12 #2925 : safkaseireeni
Vastaus käyttäjältä safkaseireeni aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?

Out tuntuvat olevan erilaiset kuivakakut. Niitä näkee lähinnä jouluisin, silloinkin muodossa maustekakut. Mutta saa hakemalla hakea esimerkiksi niin sanottua hiekkakakkua tai tiikeriakkua esimerkiksi blogeista. Olen myös huomannut, että enää kuivakakut eivät ole juhlien vakiotarjottavia.

Totta lienee. Hyvä maustekakku on nannaa, mutta harvoin sitä saa ellei vieraile anoppilassa joulun alla. Maustekakkujakin tunnutaan ehostavan milloin erilaisilla suklaapatukoilla, milloin kuorrutuksilla. Kinuskikissalla muistaakseni blogissaan oli aika kiva punakuorrutteinen maustekakku.

Tiikerikakku tai hiekkakakkua ei tosiaan kyllä blogeista löydä. Ellei joku sitten ole jo perustanut varsinaista martta/perinneleivonnaisblogia...

Lisää
10.01.2010 10:36 - 10.01.2010 10:36 #2933 : Sanja
Vastaus käyttäjältä Sanja aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Mä oon huomannu saman, että ihan tavallista pullaa ei tuu ainakaan omiin juhliin tehtyä. Eikä noita kahvikakkujakaan. Mun äiti taas tekee aina kahta eri kahvikakkua (siis kuivakakkua, musta toi "kuivakakku" on vaan ilmaisuna niin kuivakas, etten tykkää käyttää sitä ) ja pullaa. Ne on sellasia, että meijän äitin mielestä juhlia ei voi järjestää, jos ei niitä ole. Kuitenkin joka juhlissa ne jää melkeen koskematta, kun on täytekakkua ja voileipäkakkua sun muuta.

Pikkuleivistä mä sanoisin, että ehkä ne ois tulossa taas jo uudelleen muotiin?? Ainakin me 80-luvulla syntyneet ollaan syöty jo niin paljon noita teollisia keksejä, että mieluummin valitsen itseleivotun jos sellasia on tarjolla.

Lisää
10.01.2010 12:45 - 10.01.2010 12:45 #2945 : Pioni
Vastaus käyttäjältä Pioni aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Ai, kuivakakut on out

Meillä niitä ainakin leivotaan usein. Vaikka voihan se olla että olenkin sen verran vanhanaikainen...

Erilaiset pikkuleivät on kyllä meidän talossa aikamoinen harvinaisuus.

Lisää
10.01.2010 14:00 - 10.01.2010 14:00 #2946 : Anonymous
Meilläkin juhlissa on kuvakakkua ja pullaa ja molempia leivon myös itse usein, ihan vaan kotisyötäväksi. Etenkin kuivakakkuja. Ja nuorena (24) itseäni pitäisin, ettei meillä vanhojen tapojen mukasesti niitä tehdä, vaikkei kukaan syökään.

Ja kermakakut ainakin meidän porukoille maistuu paremmin kuin marsipaanit ja sokerimassat. Siksi usein itse juhliin teen kakkua niin, että laitan massaa päällisen ja kermareunat. Tuntunut ihan hyvänä kompromissina toimivan.

Ehkäpä joku bloggaajakin sitä perus tikrukakkua joskus tekee, mutta kaikkeahan ei välttämättä tule laitettua nettiin, jos on niin peruskamaa.

Lisää
10.01.2010 19:11 - 10.01.2010 19:11 #2953 : Ellen
Vastaus käyttäjältä Ellen aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Pakkopullaa ei mun juhlapöytään tule varmaan koskaan Sitä voi jokainen syödä kotonaan.

Lisää
11.01.2010 10:07 - 11.01.2010 10:07 #2961 : TaikinaTaivas
Vastaus käyttäjältä TaikinaTaivas aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Muotijutut ovat ihan erikseen ja sit se mistä itte tykkää tai mitä pyydetään. Multa ei oo vielä yhtään muotokakku tai marsipaanipäällyskakkua tilattu, mutta muodin mukaan ei näillä leveysasteilla mennäkään etiäpäin vaan sen mukaan mistä tykkää ja mistä ei. Koristelussakin minusta voidaan mennä hiukan ööveriksi esim. kuivakakku päällystetään marsipaanilla ja siihen päälle vielä laitetaan isoja marsipaanikoristeita.

Mulla on semmonen kokemus, että juhlapöydässä kuivakakut ja pullakranssit ja pikkuleivät ovat ikäänkuin "pöydän täytettä/koristusta" ja ajanjaksolta: sen seitsemää sorttia pitää juhlapöydästä löytyä. Monikaan ei niihin koske, jos on tarjolla lisäksi täytekakkua ja voileipäkakkua.

Lisää
11.01.2010 10:59 - 11.01.2010 10:59 #2966 : Jouhanna
Vastaus käyttäjältä Jouhanna aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Meilläpäin (ainakin siis meidän suvun/porukan keskuudessa, jolla keräännytään jotain juhlistamaan) pullat ja kuivakakut eivät mene kaupaksi kuin isälleni ja vaarilleni. Itse en niitä edes laita tarjolle, lukuunottamatta taatelikakkua joulun alla. Ja kaikki suoraan kaupan hyllyltä on myös epäsuosiossa, lukuunottamatta ehkä nyt keksejä. Mutta niistäkään mikään perus, kuiva kaurakeksi ei uppoa.
Eli siis tehtaanmakuinen ja/tai kuiva on siis pois muodista kai sitten

Lisää
11.01.2010 17:22 - 11.01.2010 17:22 #2972 : safkaseireeni
Aika monella vanhalla ihmisellä tuntuu olevan pinttymä jostain tietystä kakusta/kekseistä joita nyt vaan aina pitää olla tarjolla, vaikka jäisivät joka kerta koskematta.... Minäkin haluan vanhana sitten olla rauhassa kaavoihini kangistunut ja maata sohvalla ilman että kukaan on raahaamassa mihinkään aktivointiryhmiin.

Lisää
11.01.2010 17:23 - 11.01.2010 17:23 #2973 : safkaseireeni

Meilläpäin (ainakin siis meidän suvun/porukan keskuudessa, jolla keräännytään jotain juhlistamaan) pullat ja kuivakakut eivät mene kaupaksi kuin isälleni ja vaarilleni. Itse en niitä edes laita tarjolle, lukuunottamatta taatelikakkua joulun alla. Ja kaikki suoraan kaupan hyllyltä on myös epäsuosiossa, lukuunottamatta ehkä nyt keksejä. Mutta niistäkään mikään perus, kuiva kaurakeksi ei uppoa.
Eli siis tehtaanmakuinen ja/tai kuiva on siis pois muodista kai sitten

Komppaan jouhannaa. Riippuu tietysti ystäväpiirin/suvun mentaliteetista paljonko itse tekemistä arvostetaan, omassa kaveripiirissä on sen verran monta harrastelijakokkia että en usko että kukaan porukasta kehtaisi valmiskakkua pöytään kantaa ainakaan ainoana jälkiruokana. Toisaalta sen porukan ulkopuolisista kavereista on useampi ruokataloudeltaan einesten varassa. Meitä on niin hämmästyttävän moneen junaan.

Lisää
12.01.2010 08:35 - 12.01.2010 08:35 #2985 : Sanja
Vastaus käyttäjältä Sanja aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Tosiaan, mun suvussa on aina ollu tapana tehdä kaikki itse. Kellekkään ei tuu mielenkään lähteä leipomosta tilaamaan juhliin kakkuja. Sitten taas mun miehen suvussa ei kukaan tee mitään itse. Aina ostetaan kaikki valmiina. Musta tuntuu, että pitäävät mua ihan hulluna kun oon aina leipomassa.

Lisää
12.01.2010 10:33 - 12.01.2010 10:33 #2986 : Halipa
Vastaus käyttäjältä Halipa aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Minäkin taidan olla vanhanaikainen kun mun mielestä juhliin kuuluu just melkein kaikki tuossa "Out-listassa" olleet Monestihan kyllä just sitä pullaa ka vuokakakkua menee aika vähän mutta nykyään niitäkin tehdään tosi monenlaisia. Esim. vuokakakkua näkee enää harvoin juhlissa ilman minkäänlaista kuorrutusta. Aika paljon käytetään esim ihan sulatettua suklaata päällä. Voileipäkakku on just ihanaa ja se on tosi hyvä juhlatarjottava esim häissä jos ei ole ruokatarjoilua! Itekin teen jonku verran kakkuja mutta täällä meillä (maalla) suurin osa juhlakakuista on edelleen kermakakkuja, kieltämättä siitä mausta pidän itsekin eniten Tässäpä jotain uuden jäsenen ajatuksia...

Lisää
12.01.2010 16:03 - 12.01.2010 16:03 #2999 : MintChocolate
Vastaus käyttäjältä MintChocolate aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Minä olen myös sitä mieltä, että voileipäkakut eivät ole out. Moni tuttuni odottaa juhlien tarjoilussa nimenomaan itsetehtyä voileipäkakkua. Out listaan voisin minäkin laittaa nuo kuivakakut ja pullat. Minä en viitsi niitä yleensä edes tarjota, koska olen todennut ettei niitä juuri kukaan syö! In listaan laittaisin esim. hyydytetyt kakut. Itse pidän niistä enemmän kuin täytekakuista.

Lisää
12.01.2010 20:10 - 12.01.2010 20:10 #3016 : Anonymous
Tottahan se on, että kuivakakut, kaneliässät ja pullakranssit varsinkin juhlissa on vanhanaikaisia ja sillä tavalla "epämuodikkaita." Toki on aivan eri asia se, mistä kukin tykkää. Minä en tykkää pillihousuista, mutta kyllä ne nyt vaan kaikesta huolimatta on muotia. Toisaalta leivoin tässä männä päivänä kuivakakun, joka oli taivaallisen hyvää ja ehdottomasti pääsee vakkarilistalle (eikä muuten ollut yhtään kuiva, kun siihen laitettiin sellainen kostutusliemi, vaan mehevä, ennemminkin "kosteakakku"! ).
Vanhemmat ihmiset harvemmin käyttää pillihousuja, vaikka ne onkin muotia ja saman logiikan mukaan etenkin vanhemmalle porukalle (toki myös muille!) perinteet on tärkeitä ja tiikerikakku pitää olla ja sitä tehdään vaikkei se olekaan muodikas.

Lisää
13.01.2010 08:41 - 13.01.2010 08:41 #3030 : Sirkku
Vastaus käyttäjältä Sirkku aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
Tosi kiinnostava aihe! Enemmän osaisin sanoa, mikä on ruoassa muotia ja mikä ei, mutta yritetään nyt miettiä leivontaakin...
Voihan ihmiset tahtoa ja tykätä vaikka mistä, vaikkei se olisikaan just nyt suurinta muotia Mie tykkään pullasta ihan mielettömästi, mut en sanois et se on tän hetken hittituote. Oon muutenkin pitkälti samoilla linjoilla muiden kanssa, eli kuivakakut ja erilaiset pikkuleivät ei ehkä oo suurinta huutoa just nyt. Kääretortut, ananaskeikauskakut ym. eivät myöskään taida olla muodikkaimpia. Tämä ei tarkoita sitä, ettei niistä kukaan voisi tykätä tai ettei niitä kukaan juhliinsa tahtoisi. Varmasti nekin tulevat vielä kokemaan uuden nousuaallon
Entäs kotitekoinen leipä? Siitäkään ei pidetä suurta mekkalaa just nyt, eli ei taida olla trendikkäintä. Miulla on kuitenkin sellainen kutina, että leipä on nousussa.

Lisää
13.01.2010 09:20 - 13.01.2010 09:20 #3032 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?

Oon muutenkin pitkälti samoilla linjoilla muiden kanssa, eli kuivakakut ja erilaiset pikkuleivät ei ehkä oo suurinta huutoa just nyt.

Toisaalta koristellut pikkuleivät on suosittuja - ainakin mitä blogeissa näkee.

Lisää
13.01.2010 10:38 - 13.01.2010 10:38 #3036 : tuh
Vastaus käyttäjältä tuh aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?

(siis kuivakakkua, musta toi "kuivakakku" on vaan ilmaisuna niin kuivakas, etten tykkää käyttää sitä

)

Halleluuja Koulussa jos sanoi vahingossa kuivakakku niin joku oli ehtinyt korjata sen ennenkuin kakkua ehti sanoa. Kun kahvikakun tekee oikein, se ei ole kuiva vaan mehevä, ja kuivakakku-sana antaa aika pahan maineen koko leivonnaistyypille.. Samalla tavalla koulussa opetettiin että ei tehdä keksejä vaan pikkuleipiä, ja oma inhokkisana on hyydykekakku, jonka tilalla yritän puhua juustokakusta tai moussekakusta tilanteen mukaan.

Lisää
15.01.2010 08:13 - 15.01.2010 08:13 #3079 : safkaseireeni

Entäs kotitekoinen leipä? Siitäkään ei pidetä suurta mekkalaa just nyt, eli ei taida olla trendikkäintä. Miulla on kuitenkin sellainen kutina, että leipä on nousussa.

Samaa mieltä leivän noususuuntauksesta. Ruokalehdet ovat puffanneet viime vuosina kovasti erilaisten pienleipomoiden tuotteita ja esitelleet erilaisia etnisiä leipiä.

Tällä hetkellä tuntuu kovasti lisäaine- ja kemikaali- ja lähiruoka-asiat olevan pinnassa, siksi voisi ajatella omatekoisen leivänkin olevan pop. Lisäksi esim. spelttitrendi kyllä tukee omatekoisen leivän nousua.

Pulla on niin ydinsuomalainen juttu, vähän kuin karjalanpiirakat, että tuskin koskaan muuttuu täysin epätrendikkääksi. Ja olipa esim. viime vuonna Glorian ruoka&viini -lehdessä mm. pistaasibostonin ohje eli ainakin "tuunatut" versiot ovat ok muotisuuntausten kannalta.

Sellainen out-juttu tuli mieleeni kuin pasteijat. Niitä ei näe missään ruokalehdissä, eikä oikein blogeistakaan ohjeita löydy tällä hetkellä.

Lisää
19.01.2010 13:25 - 19.01.2010 13:25 #3230 : Anonymous
Kahvikakkuja ei ainakaan meidän juhlissa mene yhtään, korkeintaan muutama palanen.
Itse en esimerkiksi ole tehny lasten ristiäisiin, kahvikakkuja...tosin en itse niistä edes kovin pidäkään, ja kranssinki olen alkanut korvaamaan pikkupullilla.

Lisää
29.01.2010 18:54 - 29.01.2010 18:54 #3531 : Anonymous
Kuiva...eikun kahvikakut ja keksit (paitsi koristellut) ja pullapitko jäävät ainakin meidän juhlissa lähes koskematta, jos tarjolla on täytskäriä, voikkaria, hyydykekakkua, jne..
Voileipäkakku taitaa olla ihan perusjuttu jo nykyään vähän joka juhlapöydässä, mutta entäpä voileivät? Joskus 80-luvulla kahvipöydissä näki vielä ihania upeasti koristeltuja ja runsaita sellaisia... Olettko pitkiin aikoihin nähneet? Minä en..

Lisää
29.01.2010 21:21 - 29.01.2010 21:21 #3535 : aleksi
Vastaus käyttäjältä aleksi aiheessa Re: Muodista poissa juuri nyt...?
leipä tuntuu olevan kyllä musta aika trendiä.. ainakin helsinkiin on vaikka mitä leipomoja ja niiden kauppoja tullut nyt ja nää uudet lähiruokaan ja luomuun panostavat kaupat myös hehkuttavat leipiään.. samalla toisaalta sitte tulee typeriä ylivetoja, niinkun kaiken pitää olla vaikka "hiivatonta".

pasteijoihin ei kyllä törmää blogeissa tosiaan vaikka se olisi hyvinkin monipuolinen maa.

voileipäkakut on täysin poissa muodista mutta niitä silti kaikki tekee.. ne on vähän niiku verkkarit

Sivu luotiin ajassa: 0.596 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017