Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?

Lisää
29.10.2012 16:43 - 29.10.2012 16:43 #15123 : Henna73
Henna73 vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Käytän sellaisia tuotteita ohi päiväyksen, jotka eivät pilaannu nopeasti. Esimerkiksi kalaa en uskalla käyttää, jos päiväys on mennyt. Muuten meillä yleensä kerätään kaikki prosenttihintaiset tuotteet, joista pidämme, kaupan hyllyltä ostoskoriin.

Henna73/ruokaunelmia

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.11.2012 21:17 - 11.11.2012 21:17 #15250 : KirsiRiksi
KirsiRiksi vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Meillä muutenkin heitetään jauhelihat yms pakastimeen, olivat punaisilla lapuilla varustettuja tai ei. Sieltä otan sitten sulamaan aina kun tiedän että varmasti teen ruokaa. Kalaa meillä ei kauheasti tehdä, paitsi pakastekalasta ja miesväelle kalapuikkoja. Kesäisin toki on useammin kalaa, kun isäntä on innokas kalamies. Kuiva-aineet ja leivät usein menee sen mukaan, että näyttävätkö pahentuneilta. Kananmunat meilläkään ei kyllä vanhene, eikä maitokaan. Jos maito uhkaa mennä vanhaksi, niin teen lättytaikinan siitä tai sitten juodaan oikein urakalla.

Lisää
12.11.2012 07:16 - 12.11.2012 07:16 #15264 : Katjuzqa
Katjuzqa vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Kananmunia säilytän huoneenlämmössä ja käytän kyllä parasta ennen päivän jälkeenkin. Melko huolettomasti käytän myös hapanmaitotuotteita: kermaviiliä, maitorahkaa, maustamatonta jogurttia. Harvoin menevät miksikään, ainakaan avaamattomina.

Lihaa tai lihavalmisteita tai kalaa en uskalla käyttää viimeisen käyttöpäivän jälkeen, kalan käytän mieluusti heti ostopäivänä tai sitten tosiaan pakastimeen.

Lisää
12.11.2012 21:32 - 12.11.2012 21:32 #15291 : jauhis
jauhis vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Käytän useimmiten vanhettuneita tuotteita, paitsi liha ja kala. Meillä jää aika usein lihat vanhaksi, koska mies ostaa niitä eikä tee niistä aina ruokaa (jos olen töissä)ja itse olen kasvissyöjä ja teen mieluummin kasvisruokaa. Teen toki liharuokiakin.

Lisää
14.11.2012 07:54 - 14.11.2012 07:54 #15303 : Citrobella
Citrobella vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Harvoin käytän "vanhentuneita" tuotteita. Mieluummin tuoretta ja hyvää, sillä en halua tieten tahtoen itselleni ostaa jo pitkään hyllyillä lojuneita elintarvikkeita. Tämä pätee hyvin pitkälti kalaan ja kanaan. Itse olen ollut palvelupisteessä töissä (kala ja liha), kalaahan ei suositella ostettavan lainkaan valmiiksi pakattuna (vakuumipakkaus) tai muuten muoviin säilöttynä. Kala vaatii jäitä ja kylmää. Tuoreen kalan ei kuulu haista miltään (jos miettii kuinka viikon vanha kala mahtaakaan haiskahtaa)
Maitotuotteiden suhteen oon kyllä lepsumpi, ja niitä tulee silloin tällöin ostettua alennusprossilla. Yleensä maitotuotteissa parasta ennen pvä on kuitenkin se viimeisen käytön suosituspvä (mutta eivät ne ole kyllä yhtään happamelle maistuneet, avaamattomat pakkaukset niin hyvin voi käyttää.

Lisää
14.11.2012 08:10 - 14.11.2012 08:10 #15307 : MinttuMaaria
MinttuMaaria vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Riippuu tuotteesta... Maitotuotteita tulee käytettyä enemmänkin "vanhana" , mutta jos monta päivää yli, sitten lentää.... Lihaa käytän jos on päivän, kaksi yli... Moni tuotteista on käyttökelpoista monta päivää jälkeenkin, mutta turhaan en vatsavaivoja perheelle halua

MinttuMaarian leipomukset :-)

Lisää
15.11.2012 22:40 - 15.11.2012 22:40 #15329 : Sinttu
Sinttu vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Meillä käyttöön otetaan ihan ongelmitta päiväyksensä ohittaneet kananmunat (säilytetään jääkaapissa) ja hapanmaitotuotteet. Kermat ja maidot myös, jos ovat olleet kiinni. Aina kuitenkin tarkastetaan haju ja tarvittaessa (tuotteesta riippuen) myös maku, ei ihan sokkona pistetä menemään. Lihojen ja kalojen suhteen ollaan tarkempia, yleisestikin ottaen tuotteet, joissa on nimenomaan viimeinen käyttöpäivä-merkintä. Itse olen lihatuotteiden suhteen supertarkka, koska en kanaa lukuun ottamatta itse niitä syö, vaan ainoastaan lapsille/ muulle perheelle joskus niistä ruokaa teen, enkä siten edes osaa paljon hajuista päätellä (enkä tosiaan mielelläni edes moisia haistele, haisevat minusta ihan joka tapauksessa pahalle ). Päävastuu lihapuolesta onkin kyllä perheen isännällä.
Kuivatuotteita kuten jauhoja ja mausteita käytetään myös päiväysten mentyä, mutta tarkastellaan vähän näköä ja hajua.
Meillä ollaan tosi huonoja pakastimen hyödyntäjiä. Sinne tulee joskus erityisesti lihoja laitettua, kun päiväykset lähestyvät, mutta ei tulla käyttäneeksi niitä sieltä. Tästä syystä itse tietoisesti ihan vältän laittamasta pakastimeen mitään "ylimääräistä". Pakastetuotteista tulee ehkä harvemmin käytettyä sellaisia, joissa päiväys olisi jo mennyt. Ehkä tosin johtuu siitäkin, ettei tosiaan oikein hallita niiden pakastetuotteiden käyttöä, jolloinka ei moisia juuri hommatakaan

Lisää
24.12.2012 12:30 - 24.12.2012 12:30 #15645 : unelmaaleipomass
unelmaaleipomass vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Osaakos joku sanoa, että jos elintarvikeväreissä on mennyt päiväys umpeen, niin voiko niitä vielä käyttää, vai onko siinä joku riski?

Lisää
24.12.2012 12:55 - 24.12.2012 12:55 #15651 : unelmaaleipomass
unelmaaleipomass vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Tilasin sugar veil jauhetta ulkomailta. Se on menossa piakkoin vanhaksi ja nyt ei oikein ole mitään projektia jossa voisin sitä käyttää. Onko kenelläkään kokemusta, että pilaantuuko jauhe jotenkin?

Sivu luotiin ajassa: 0.182 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017