Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?

Lisää
19.04.2010 20:34 - 19.04.2010 20:34 #5393 : Sitruunamarenki
Sitruunamarenki vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Kyllä mä omaan käyttöön tulevien ruokian ja leivonnaisten tekoon käytän vanhoja, en kuitenkaan lihaa. Mutta esim kermaviiliä käytän vaikka siinä ois pvämäärä menny 2 kk sitten, jos ei näytä huonolta eikä haise niin se on aivan käyttökelpoista. En ehkä enää dippikastikkeeksi, mutta sellaseen mikä kuumennetaan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
22.04.2010 17:00 - 22.04.2010 17:00 #5501 : Kakuttaako
Kakuttaako vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Meillä kanssa käytetään "vanhoja" elintarvikkeita, nenä ja silmä näyttää yleensä, onko tuote pilalla vai ei. Ja tosiaan, ihmiset eivät tunnu kaikki ymmärtävän viimeisen käyttöpäivän ja parasta ennen-merkinnän eroja.

Lisää
15.05.2010 07:57 - 15.05.2010 07:57 #5930 : TaikaKokki
TaikaKokki vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Leivonnassa käytän joskus tuotteita joiden parasta ennen päiväys on jo mennyt muutama päivä sitten. Esim. rahkat, jugurtit ja muut hapan maitotuotteet eivät mene pahaksi, jos on säilytetty kylmässä.

Lisää
17.05.2010 17:24 - 17.05.2010 17:24 #5968 : PAMPULA
PAMPULA vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Kuinka iso merkitys on muuten kanamunan parasta ennen päiväyksellä? Niitä tuntuu että joskus menee yli päiväyksen eikä silti haise tai vaikuta pilaantuneelta.

Ja valtaosasta poiketen, säilytän kananmunat huoneenlämmössä. Mikä merkitys sillä on? Kaupassahan ne ovat aina "huoneenlämmössä", ei ikinä jääkaapissa..

Lisää
18.05.2010 19:09 - 18.05.2010 19:09 #5988 : TaikaKokki
TaikaKokki vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Kananmunien tuoreuden voi helposti todentaa pikatestillä. Laita vesilasiin vettä ja pudota kananmuna sinne. Jos muna uppoaa pohjaan, on se ok. Jos se taas jää kellumaan pinnalle, on pilaantuminen alkanut ja muna kannattaa heittää pois. Pilaantuessaan muna alkaa kehittää kaasuja sisälleen, joten muna jää helpommin kellumaan.
Minä säilytän myös munat huoneenlämmössä kotona.

Lisää
19.05.2010 09:26 - 19.05.2010 09:26 #5990 : Migu84
Migu84 vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Meillä kans sama juttu maidon kanssa, jos maito on eilen mennyt niin mieheni ei sitä enään juo. Tosin ymmärrän hyvin, kun vatsa menee heti sekasin. Itse juon ainakin kahvin kanssa vielä päivän vanhentunutta maitoa. Jos on tarjous (ale -30%) lihaa tai kanaa, se ostetaan ja laitetaan suoraan pakkaseen. Kalaa en syö jos se on mennyt vanhaksi.

Lisää
02.09.2010 05:32 - 02.09.2010 05:32 #7102 : Ebe
Ebe vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Aika neuroottinen olen elintarvikkeiden suhteen. Heitän pois joskus varmasti ihan hyvää tavaraakin päiväyksien vuoksi. Tarkempi pitäisi olla, koska sehän on vain rahan hukkaa ja jätteitä tulee lisää. Tosin yritän ostaa vain tarpeeseen ja siksi moni mielijohteesta aiottu leivonnainen on jäänyt tekemättä, kun ei olekaan aineksia. Pidempään säilyviä tuotteita kaapista löytyy paremmin.

Lisää
04.11.2010 21:57 - 04.11.2010 21:57 #7848 : Onneli78
Onneli78 vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Kaikkien lihatuotteiden kanssa olen tosi tarkka ja niitä en juuri koskaan käytä päiväyksen jälkeen. Joskus käytän päivällä yli mennyttä lihaa, jos näyttää ja tuoksuu hyvältä. Leikkeleitä olen käyttänyt parikin päivää päiväyksen jälkeen, jos siis ovat hyviä.
Kaiken muun kanssa toimin niin, että käytän niitä päiväyksen jälkeen, jos ne vain säilyvät hyvänä. Käytän omia aistejani. Rasvatonta maitoa olen monesti juonut muutamankin päivän yli päiväyksen. Lapsena join kevytmaitoa ja se meni aina nopeammin huonoksi. Hapanmaitotuotteita käytän päiväyksen jälkeenkin, jos läpäisevät aistini. Kananmunat säilyvät pitkäänkin päiväyksen jälkeen hyvinä. Jääkaapissa säilytettäviä ruoka-aineita en kuitenkaan älyttömän kauaa säilytä päiväyksen mentyä. Kananmunia säilytän pisimpään. Kuivatuotteita saatan säilyttää pitkäänkin, jos maku ja teho (esim. mausteilla) säilyy hyvänä.
Käytän myös paljon pakkasta estääkseni ruokien pilaantumisen. Kun ostan esimerkiksi leipää, laitan aina osan pakkaseen muutamaan pussiin. Sieltä otan leipää sulamaan tarpeen mukaan.

Lisää
04.11.2010 22:09 - 04.11.2010 22:09 #7849 : Onneli78
Niin ja olenkin miettinyt, että missä mä kananmunia säilyttäisin. Nyt säilytän niitä jääkaapin vihanneslokerossa liinan alla, mutta vois niitä säilyttää huoneenlämmössäki..

Lisää
17.11.2010 09:50 - 17.11.2010 09:50 #7967 : Patavahti
Patavahti vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Hajun ja maun perusteella arvioiden kyllä. Lihaa ja kalaa en ehkä kuitenkaan alkaisi käyttämään.

Lisää
29.11.2010 13:06 - 29.11.2010 13:06 #8069 : Onneli78
Varsin kananmunaista keskustelua mulla, mutta nyt oon alkanut säilyttää kananmunia huoneenlämmössä. Se on paljon kätevämpääkin leivonnan kannalta kun ei tartte muistaa otta munia huoneenlämpöön etukäteen. Munien erottelukin on hyvin onnistunut huoneenlämpöisillä munilla.

Lisää
26.05.2011 07:12 - 26.05.2011 07:12 #9651 : maya
maya vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Ihan pistää vihaksi miten paljon ruokaa heitetään kotitalouksissakin hukkaan. Itse pyrin etten heitä mitään ruokaa pois. Jos ruuan rakenne, haju tai maku ei ole muuttunut käytän ihan surutta vaikka päiväys olisi mennyt aikoja sitten. Viimeinen käyttöpäivä tuotteet (mm. liha, kala) on sitten asia erikseen. Laitan aina pakkaseen, jos näyttää etten kerkeä käyttää.

Koska olen opiskelija ostan prosenttiruokia aina, jos tarvitsemiani raaka-aineita sattuu eteen.

Lisää
26.05.2011 17:43 - 26.05.2011 17:43 #9671 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Kalan ja lihan kohdalla ehdoton ei samoin maitotuotteiden kohdalla olen aika tarkkana.Ja muiden kohdalla käytän maalaisjärkeä sekä harkintaa sen mukaan miltä näyttävät,tuoksuvat sekä mikä on koostumus.Mut en kuitenkaan käytä kovinkaan montaa päivää yli.Ja harvoin löytyy mitään vanhenevaa,koska tehokkaasti tulee käytettyä tuotteet sekä ostaessa katsottua päivämärät kun teen viikon ruokalistan kotiin kerrallaan.Ja pakkasta tulee käytettyä apuna joskus alennustuotteille.

Lisää
02.06.2011 12:45 - 02.06.2011 12:45 #9793 : Kismet
Kismet vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Parasta ennen päiväyksen jälkeen käytän hajun ja ulkonäön mukaan, viimeisen käyttöpäivän jälkeen en käytä.

Kananmunia tulee käytettyä paljonkin päiväyksen jälkeen, yllättävänkin kauan säilyvät.
Ja jääkaapissa säilytän, lämmittelen ennen leivontaa lämpimässä vedessä

Lisää
04.07.2011 16:08 - 04.07.2011 16:08 #10036 : mimma
mimma vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Kyllä tulee käytettyä. Kala on kyllä tosiaan sellanen että sitä ei viitti käyttää parasta ennen-päiväyksen jälkeen. Olin muutama vuosi sitten kaupan lihatiskillä työharjottelussa, eräs työntekijä kertoi, että jauhenlihakin voi olla käyttökelpoista vielä viikko päiväyksen menon jälkeen. Kunhan vaan katsoo että paketti ei ole pullistunut. Maitotuotteiden kohdalla on linja "haista ennen kuin maistat".

Lisää
19.07.2011 09:58 - 19.07.2011 09:58 #10364 : Anonymous
Lihaa ja etenkin kalaa en ikinä...mutta munia,jauhoja yms kyllä uskaltaa käyttää montakin pv parasta ennen jälkeen.

Lisää
24.09.2011 11:25 - 24.09.2011 11:25 #10950 : wadelmatassu
wadelmatassu vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Mulla on jääkaapissa menun vispikermaa jossa on parasta ennen 25.9, uskaltaisitteko te käyttää sitä vielä 30.9?
Kaikki purkit on avaamattomia ja olleet koko ajan kylmässä.

Oon ite kans aika neuroottinen näiden päiväysten kanssa, ja ihan liikaa menee välillä roskiin

Lisää
24.09.2011 12:09 - 24.09.2011 12:09 #10951 : Tekila
Tekila vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Aika varmasti voi. Kaada se kulhoon ja haistele. Kyllä sen erottaa jos kävelee vastaan.

Lisää
25.09.2011 10:30 - 25.09.2011 10:30 #10953 : nami-hiiri
nami-hiiri vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
'Parasta ennen' -päiväys on valmistajan antama 'takuu' tuotteelle. Jos tuote on asianmukaisesti sälytetty (kylmä, kuiva, valolta suojattu tms.) on ne useinkin ihan hyviä ja terveellä järjellä tutkien ei ongelmia synny.

Keski-Euroopan maitotuotteissa/pakatuissa leivissä ja vastaavissa on kaksi päiväystä 'viimeinen myyntipäivä' sekä ' viimeinen suositeltava käyttöpäivä' - olettaen tietenkin, että tuote on säilytetty oikein.

'Viimeinen myyntipäivä' on oikeastaan kaupoille tarkoitettu, mutta kuluttajan suojaksi, ettei kaupassa sorruta sen myyntiin katteen saamiseksi

Marketit myyvät 50% alennuksella tuoretuotteita ja viimeisen myyntipäivän omaavia tuotteita tuntia tai puolta ennen sulkemista, ja vain sen takia, että uunituoreita pukkaa aamulla varastoon ja edelliset on saatava alta pois ! Tai tuotteita joiden viim. mp lähestyy, tai kun pakkaus on kuluttajien kovakouraisessa tutkinnassa rytistynyt, vaan ei rikkoutunut.

Itse en varsinaisesti osta näitä tuotteita, paitsi milloin niille on käyttöä ihan 1-2 päivän sisällä ja osuvat kohdalle.

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
25.09.2011 13:01 - 25.09.2011 13:01 #10954 : wadelmatassu
wadelmatassu vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Jep, näin itekin ajattelin, mutta kiva että tuli parikin puoltavaa mielipidettä

Lisää
09.11.2011 06:18 - 09.11.2011 06:18 #11285 : Kati
Kati vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Kyllä meilläkin käytetään prosenttituotteita, aina ostan kun vaan jotain kunnollista eteen tulee.
Lihat, kalat ja muut menee pakastimeen hätävaraksi. Kermaakin oon pakastanut, sitä voi sitten käyttää ruoanlaitossa, ei siitä enää vaahtoa taida saada. Kananmunathan kestää päivämäärän jälkeen vielä vaikka miten pitkään hyvinä ja eikös niistä "vanhoista" munista tulekin se parempi kakkupohja Ruisleipäkin on ihan hyvää, paahtimen kautta vaan paranee. Ja kyllähän siinä jonkun sentin säästää aina!

Lisää
09.11.2011 06:20 - 09.11.2011 06:20 #11286 : Anonymous

Ostan kyllä -50 ruoka-aineita, mutta jos en niitä varmasti käytä heti pian huomenna viimestään, laitan pakkaseen.

Kanamunat harvoin ehtii vanheta

Mutta jauheliha menee pian harmaaksi, kalaa ja lihaa en uskalla käyttää eräpv:n jälkeen. Yleensä pakastan ja sulatan sieltä sillon ku tarvii..

Näin meilläkin.

Lisää
09.11.2011 06:53 - 09.11.2011 06:53 #11299 : Anonymous

Itse pyrin etten heitä mitään ruokaa pois. Jos ruuan rakenne, haju tai maku ei ole muuttunut käytän ihan surutta vaikka päiväys olisi mennyt aikoja sitten. Viimeinen käyttöpäivä tuotteet (mm. liha, kala) on sitten asia erikseen. Laitan aina pakkaseen, jos näyttää etten kerkeä käyttää.

Näin myös meillä.

Lisää
09.11.2011 06:55 - 09.11.2011 06:55 #11301 : onnelianneli
onnelianneli vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
^Kuin myös meillä.

Lisää
09.11.2011 07:36 - 09.11.2011 07:36 #11306 : Nekkukarkki
Nekkukarkki vastasi aiheeseen: Re: Käytätkö "vanhoja" elintarvikkeita?
Se tosiaan vähän riippuu mistä elintarvikkeesta on kyse. Jos on jäänyt käyttämättä kardemummat niin kyllä ne käytän ja laitan sitten vähän ylimääräistä.

Sivu luotiin ajassa: 0.139 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017