Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?

Lisää
07.10.2009 05:49 - 07.10.2009 05:49 #19348 : Anonymous
Anonymous loi aiheen:
Esikoinen täyttää kohta kaksi, enkä millään malttaisi odottaa, että pääsen pojan kanssa jotain leipomaan niin, että poikakin saa itse osallistua.

Mitä noin pienen lapsen kanssa voisi leipoa? Tai mitä tuollainen pieni elohopea voisi osata? Pienen miehen mielestä yksi maailman hienoimmista asioista on, kun äiti huristelee sähkövatkaimella ja meillä vatkataankin nykyään hurraa-huutojen saattelemana, kun poika hyppii ilosta vieressä, mutta olisi kiva keksiä jotain, mihin poika voisi osallistua aktiivisesti itsekin.

Mitä olette minkäkin ikäisten lasten kanssa tehneet muuten? Ja miten on onnistunut?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.10.2009 07:02 - 07.10.2009 07:02 #1632 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Itselläni ei ole lapsia mutta olen monista blogeista bongannut että jopa noin pienen kanssa voisi leipoa pipareita. Hommaa vaikka vielä muoviset muotit niin ei tule ainakaan pipiä sormeen. Ja pieni kaulin jolla lapsi voi itse koittaa kaulia (sillä aikaa kun äiti kaulii varsinaisen taikinan ) ja sitten yhdessä painellaan pipareita.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan mitä ihmiset ovat leiponeet pienokaistensa kanssa?

Lisää
07.10.2009 07:17 - 07.10.2009 07:17 #1636 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Minulla on vähän alle 1,5-vuotias poika ja hän auttaa jo kovasti leivonnassa <3 Esimerkiksi hakee minulle leivontakulhoja laatikosta, saa kaataa raaka-aineita kulhoon yms. Joku sekoitus, kaulitseminen yms. voisi varmaan olla mieluista puuhaa. Meillä ainakin näyttää riittävän se, että on lähellä ja mukana menossa, vaikka ei tekisikään mitään sen kummempaa

Lisää
07.10.2009 07:44 - 07.10.2009 07:44 #1639 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Pipareita suosittelen tekemään Meillä tytöt on pienestä asti olleet aina piparitalkoissa mukana. Muoteilla teko ja kauliminen on heistä kivaa, mutta myös kaneliässien muotoilu ja kaneli-sokerissa dippailu:)

Kakkuja ym. muita voi tehdä niin, että antaa lapsen sihtailla ja sekoitella jauhot ym. aineet taikinaan.

Pullien ja sämpylöiden muotoilu on myös muksuista kivaa...

Niin ja unohtamatta marsipaania, joka on kuin muovailuvahaa

Lisää
07.10.2009 11:18 - 07.10.2009 11:18 #1642 : Sirkku
Sirkku vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Miulla ei oo lapsia, mutta kuvittelisin (ja muistelisin), että piparit, pullien muotoilu (esim. joulupullia, monipuolisempia muotoja kuin vain pyöreitä) ja sen semmoiset vois olla hauskoja. Hanki vaikka semmoinen pien lastenkaulin, miulla oli sellanen pienenä ja kyllä sille käyttöö löyty. Ja ihan jo semmoinenkin, että saa lisätä jonkin ainesosan taikinaan mukaan, voi olla tosi jännää (sie voit vaik mitata valmiiks, mut anna lapsen lisätä). Myös kaikenlaista pikku juoksupojanhommaa voi varmaan laittaa tekemään. Lapsi saa tuntea ittensä osalliseks ja tärkeeks, mutta hommat on kuitenkin tarpeeks helppoja ja vaarattomia

Lisää
07.10.2009 13:38 - 07.10.2009 13:38 #1643 : Anonymous
Itse aloittelin noin 4-vuotiaana. Aivan silloin alussa tuli tehtyä monenlaista; nalle-puuroa, pipareita.. monenlaista..

Lisää
07.10.2009 14:04 - 07.10.2009 14:04 #1645 : Lalluskainen
Lalluskainen vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Meillä tuo esikoinen (2,5v) on noin 1,5v asti ollut enemmän ja vähemmän leivonnassa mukana.
Tykkää pyöritellä taikinoita käsissään (vielä enemmän tykkää syödä niitä ) On voidellut pullia ennen uuniin menoa, auttanut mua mittalemaan aineksia = Mä pitänyt pojan kädestä ja mitasta kiinni ja yhdessä mittailtu ja laskettu, että paljon tulee. Lisäks poju tykkää kovasti auttaa sekoitteluissa, joko kauhalla tai sähkövatkaimella. Sähkiksellä en tietenkään yksinään anna sekotella, mutta pitää mun kanssa siitä kiinni
Oma essukin hällä on ja melkein joka päivä sitä pyytää
Kohta onkin isänpäivä, tehdään yhdessä jotain kivaa isille ja joulunalla sitten leivotaan yhdessä pipareita. Viime vuonna sitä kokeiltiin, mutta ihan vähän oli homma hakusessa, ni josko tänä vuonna onnistuis paremmin

Lisää
07.10.2009 17:15 - 07.10.2009 17:15 #1648 : Ellen
Ellen vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Meilläkin innokkaan pikkuapulaiset tekee kaiken mitä osaa, ja mitä kuvittelevat osaavansa Eli mittaaminen ei suju, mutta sekoitus kyllä, ja pullaa ja sämpylöitä leipovat. Pienempi lähinnä syö taikinaa, mutta isompi jo pyörittelee. Pipareiden leipominen onnistuu helposti jo 1,5 v. kanssa, eli siitä vaan pikkuleipätaikinasta muotilla juttuja jo ennen varsinaisia joulupipareita.

Lisää
16.10.2009 12:47 - 16.10.2009 12:47 #1784 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Meillä lapset ovat olleet aina aktiivisesti mukana keittiötouhuissa. Heillä on kaikilla omat essut ja päähineet ja niiden pukeminen päälle on jo osa tätä leipomustraditiota. Meidän kuopus (Ilpo 2 v.) seisoo keittiöntuolilla harva se päivä tuossa mun yleiskoneen äärellä ja haluaa katsoa mitä siellä huristaa. Osa traditiota on myös se et lapset saavat nuolla kapustat ja kulhot. Varsinaisia leipomuksia ovat myös päässet tekemään jo ihan pienestä asti elikkä siitä asti kun ovat oppineet istumaan syöttötuolissa - taikinaa (pulla-, sämpylä tai pikkuleipä) vaan pikku kätösiin ja nämä tarpeelliset rekvisiitat päälle (siis essu ja mössy) niin johan on leipoja ollut tohkeissaan. Pizzan teossa voi aikamoisen pienikin olla mukana, muovinen leikkuulauta eteen + "tylsä" ruokailuveitsi käteen niin johan alkaa tulla kinkkusiivua (huom, varaa enemmän mitä tavallisesti sillä suuhun uppoaa paljon) ja mitä tahansa "siivua". Lasten kanssa leipominen on kivaa

Lisää
17.10.2009 12:13 - 17.10.2009 12:13 #1799 : stuidu
stuidu vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Meilläkin tuo mukana olo taitaa olla se tärkein juttu. Pieniä hommia kun saa tehdä, niin on pikkuväki mielissään. Jos innostus lopahtaa kesken kaiken, antaa lopahtaa. Meillä tämän hetken hitti on pullapoikien teko. Äidin hommaksihan tuo pojan muotoilu jää, mutta munalla voitelu, rusinoiden ja raesokerin laitto on sitten pikkuneidin omaa hommaa.

Myös pasteijoiden voitelu on mieleistä, kuten sekoittelu ja ainesten mittailu. Innolla odottelemme pipariaikaa

Lisää
18.10.2009 07:53 - 18.10.2009 07:53 #1806 : Anonymous
Meillä on nuo 1,5-vuotias ja 2,5-vuotias molemmat ahkerasti mukana kun äiti leipoo. Saavat kaataa mulle aineksia ja muotoilla pullia tai sämpylöitä. Taikinaa vaan menee aina mukavasti myös suuhun, mutta saavatpa ainakin nauttia!
9-vuotias leipookin välillä sitten jo ihan itsekin jotain, tosin äiti on vähän takapiruna vahtimassa, että kaikki sujuu. Ja uunin kanssa auttamassa, ettei polta itseään. Mutta kovasti on aina mukana tekemässä hänkin, vaikka poika onkin

Lisää
24.10.2009 12:53 - 24.10.2009 12:53 #1923 : Jonna
Jonna vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Mä oon joskus aikoinaan leiponut mun pienten serkkujen (jotka ei kyllä enää mitään pieniä oo vaan ovat jo iso tyttö ja poika, kun koulussa ovat ) kanssa pullaa! Ne leipoi oikein mielenkiintoisen näköisiä pullia... Heh! Ilo oli kyllä ylimmillään paistamisen jälkeen, kun pääsivät syömään itse pyörittämiään "koiria" ja "kissoja"

EDIT: Ja muistan kyllä, miten innokkaasti itse osallistuin aina pienenä, kun mummoni ja tätini leipoivat viikonloppuisin! Aina oltiin siskojen kanssa "auttamassa" taikinan teosta lähtien. Tosi usein mummo teki pullataikinan ja me lapset sitten pyöriteltiin kaikki pullat

Lisää
26.10.2009 15:46 - 26.10.2009 15:46 #1941 : Sanja
Sanja vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Mulla on 3- ja 1,5-vuotiaat touhuilijat ja tuo vanhempi on 2-vuotiaasta saakka leiponu mukana ihan kaikkea mahdollista. Ylensä haluaa laittaa aineita kulhoon ja sekoitella ja jos tehdään pullaa, sämpylöitä tai muuta muotoiltavaa, niin niitä tietenkin myös saa tehdä. Nuorempi lapsista ei oo tähän saakka ollut yhtään kiinnostunut, muuta kuin nuolemaan vatkaimet. Tänään teki ensimmäistä kertaa sämpylöitä mukana. Hienosti kyllä ymmärsi idean ja yritti kovasti pyöritellä taikinaa. Lopulta kuitenkin aika mojova pala taikinaa upposi suuhun...Mutta pääasia, että hauskaa oli. Ja lapsista on kiva syödä omia tekeleitään. Aika polleita sämpyläntekijötä oli uunin luukulla odottamassa.

Lisää
04.11.2009 18:50 - 04.11.2009 18:50 #2079 : PAMPULA
PAMPULA vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Luulen kans että jos päästäsin taikinan kimppuun vähän alle 2v:n niin suuhun se taikina menee Mutta ilo se on sekin!! Ja voihan olla että taikina vääntyy joksikin ennen suuhun menoa

Pikkuleipiä ja pullaa me on isompien kanssa tehty.

Lisää
06.12.2009 21:37 - 06.12.2009 21:37 #2565 : Anonymous
Meillä on lapset olleet ihan pienestä aina mukana leivonnassa, aina jotakuta kiinnostaa ja välillä tapellaankin siitä, kuka saa auttaa (apurien iät 2,4,6v) Taikinakulhon nuoleminen on se paras kohta

Lisää
14.02.2010 06:38 - 14.02.2010 06:38 #3816 : Anonymous
Tuon ikäinen osaa jo olla hyvinkin mukana, tuoli pöydän viereen niin näkee kaiken ja yltääkin hyvin. Yksi lempparini lasten kanssa on muffarit. Myllynparas.fi löytyy helppoa sekoitettava taikina ja sekoittaahan lapset osaavat. Myös valmiiksi mitettujen aineiden kaataminen kippoon on ainakin meillä hyvin suosittua. Mun mielestä piparit eivät ole niitä helpoimpia vielä 2v:nä.

Lisää
01.03.2010 14:09 - 01.03.2010 14:09 #4194 : Anonymous
esim. helppo ja nopea jogurtti kahvikakku on hyvä lapsille, sitä ei tarttee kun sekoittaa ainekset. Tätä meidän mukaut on tehneet.

Lisää
31.03.2010 16:54 - 31.03.2010 16:54 #4827 : Kakuttaako
Kakuttaako vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Meillä on nuorempi poika ollut innolla mukana heti, kun on vain suinkin välineet kädessä pysyneet. Ja allergioiden helpoteetua vanhemmastakin pojasta on tullut innokas leipuri. Piparit taisivat olla ensimmäisiä, mitä leivottiin, sekä omenakaurapaistos. Äiti paloitteli omenat ja poika sekoitti muruseoksen. Helppo ja nopea. Avattaren kuvassa nuorempi poika leipoo pikkuleipiä, ikää tuolloin 2 v 3 kk.

Lisää
03.04.2010 06:20 - 03.04.2010 06:20 #4879 : Pullahiiricom
Pullahiiricom vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Meillä suosikkeja lasyen kanssa ovat muffinsit, pullat ja pikkuleivät/cookies-keksit.Nuo ovat kaikki helppoja tehdä. Pullataikinassa se odottelu tuntuu pienestä tylsältä, mutta siinä välissähän voi pelata vaikka jonkun pelin ja laittaa leivontapaikat valmiiksi... Muffinsit helpolla mittaa ja sekoita-ohjeella on todella mukavaa tekemistä lasten kanssa ja saa makupalat nopeasti valmiiksi. Ja eihän niitä muffinsseja ole edes pakko koristella, jos nopeasti haluaa päästä maistelemaan. Vaikka kyllä ainakin meillä se koristelu ja pursottaminen taitaa olla heti munien rikkomisen jälkeen mukavinta...

Lisää
05.04.2010 15:32 - 05.04.2010 15:32 #4950 : Anonymous
Siitä asti kun lapset ovat syöttötuolissa osanneet istua ovat olleet mukana leivonta- ja ruoanlaittopuuhissa.
Ensin kauhoja, minikaulinta yms omaa heilutellenja kolistellen. Alle vuoden ikäiselle olen antanut taikinaa käteen valvotusti, sitä on haisteltu, maisteltu ja vellottu. Pikkuhiljaa hommat pikkuväellä lisääntyneet. 1½v kummasti jo kaulitsee pikkuleipätaikinaa ja painelee muotteja (vain oman väen käyttöön tulevia syötäviä tietysti) pilkkoo esim nakkeja kertakäyttöveitsellä.
Keittiössä tulee sivussa opetettua kaiken laista lapsille. Mittoja, lukuja, yhteen- ja vähennyslaskua, numeroita, kirjaimia jne.
Nyt nuo jo ovat hyvän aikaa itsenäisestikkin kokkailleet ja leiponeet kaikenlaista. 14v ei ole tarvinnut enää pitkään aikaan enää apua keittiössä. Eilen juuri saimme nautiskella aivan ihanista pokkapaloista.

Lisää
05.04.2010 22:02 - 05.04.2010 22:02 #4966 : Anonymous
Ehdottomasti kannattaa ottaa lapset avuksi mikäli heillä vaan riittää kiinnostusta.Aloitella pienempänä sämpylöillä,pipareilla,kekseillä ja pullilla,kasvettuaan vaativimpiin hommiin.Meillä loistava esimerkki tytöstä joka vauvasta lähtien seissyt minun kanssani keittiössä ruuan laitossa ja leipomassa,alkuun autteli pikkuhommissa ja nyt juuri 13 vuotta täytettyään ei pelkää mitään hommia keittiössä,leivomme ja laitamme ruokaa yhdessä sekä hän tekee juttuja jo myös yksinään.Monet kerrat pyytänytkin että saanko laittaa tänään ruuan tai leipoa.Mukavaa aina saada apuri keittiöön mutta ei kaikki lapset halua,itsellä myös kaksi poikaa ja vaikka pienenä olivatkin paljon mukana niin ei juurikaan enään.

Lisää
08.04.2010 13:51 - 08.04.2010 13:51 #5087 : Maire
Maire vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Tyttö 3v. on lähinnä lisäilly aineksia kulhoon ja innolla sekottanut niitä (vähän liiankin innolla) Pullan ja leivän leivonnassa on ollut "apuna" niin että olen antanut oman taikinaköntin jota on sitte pyöritellyt kokoajan. Lopuksi ollaan se laitettu uuniin.

Lisää
21.04.2011 11:18 - 21.04.2011 11:18 #9448 : MaxinMami
MaxinMami vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Meillä isompi (3v) on 1.5v:stä asti ollut mukana sekoittamassa taikinoita, pyörittelemässä valmista taikinaa (ja maistelemassa). Lemppareita on ollut monitoimikoneeseen ainesten lisääminen ja ehdottomasti pikkuleipätaikinat. Muffinssit on nykyään se hitti, kun hän saa itse pilkkoa banaanin/rusinat/omenan ym. mieleisikseen paloiksi ja sekoittaa joukkoon. Koristeluissa hän saa aina tehdä osan haluamallaan tavalla..Ja hän on mukana sen aikaa kun haluaa. Välillä haluaa olla kokoajan ja välillä vain osan aikaa!

Pienempi on hiukan vauhdikkaampi (1v2kk) ja nyt hän saa oman kauhan ja astioita ja leikkii omassa syöttötuolissaan, kun isomman kanssa leivotaan. Varmaan menee näin ensi syksyyn asti ja sitten kokeillaan pullataikinasta

Rieskat on lapsenkin helppo lusikoida leivinpaperin päälle ja samoin muffinssitaikinat. Välillä sihti onnistuu ja välillä ei -ja välillä yllätyn itsekin kuinka innostunut pieni lapsi on tulemaan keittiöön! Toisaalta itelläkin on lämpimät muistot siitä, että oma äiti antoi aina olla mukana ja tehdä ruokaa!

Lisää
21.04.2011 13:45 - 21.04.2011 13:45 #9449 : Nanun
Nanun vastasi aiheeseen: Re: Leivontaa pienten lasten kanssa - mitä tehdä?
Meillä on tuon piparikauden lisäksi muksut mukana oikeastaan vaan siinä kulhon pesu vaiheessa. Erona ehkä se että piparit tulee aina syötyä itse samoin kun jotkut pikkuleivät, mutta kakkupohjia ja muffinsseja yleensä tarjotaan vieraille ja esim muksu kun aivastelee ja pyyhkii nenää käteen ja sen jälkeen laittaa suuhun ei herätä hirveästi ilostusta jos sen sanoo olleen mukana tekemässä.. Ja pullaa ei tule tehtyä(oon tehny kerran sinä aikana kun poikani 3.5v. on ollut olemassa ja sitä tehtiin kyllä yhdessä), mutta siitä kyllä saa kivasti oman taikinapallon eroteltua lapselle.

Suunnittelin että seuraavien 4v synttäreiden kohdalle olisi muffinsseja ja erilaisia kuorrutteita ja koristuksia, josta saisi itse luotua kukin oman muffinssin.

Lisää
23.06.2011 10:32 - 23.06.2011 10:32 #9893 : Anonymous
Meillä leivontaa osallistuu 5-vuotias poika, jonka kanssa olen jo useamman vuoden leiponut pullia. Poika saa tehdä omia "käärme pullia" ja voidella ne ja ripotella sokerit päälle. Viimeksi kun leivoin herrasväen pikkuleipiä, tein siinä samassa pojalle oman taikinan kauralastuja. Hän itse laittoi taikinan nokareiksi pellille ja paiston jälkeen sai koristella tomusokerikuorrutteella ja nonparelleilla. Sitten laitettiin valmiit kauralastut rasiaan ja poika sai ne ihan ikiomiksi. Voi sitä riemua!

Sivu luotiin ajassa: 0.149 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017