Juureen tehdyn leivän kohoamisesta

Lisää
19.06.2016 09:30 #20439 : ileipur
ileipur loi aiheen: Juureen tehdyn leivän kohoamisesta
Heips,

Ostin hiljattain Håkan Johanssonin leivontakirjan, jossa on muun muassa resepti vaalealle juureen tehtävälle leivälle. Hiljattain on tullut kokeiltua rukiisempien leipien tekoa, jotka ovat kyllä onnistuneet mainiosti ja leivän rakenteesta on tullut kuohkea ja hyvin kohonnut. Vaalean juureen tehdyn leivän kohdalla taas ongelmana on nyt ollut, että taikinan koostumus ja sitko pysyy hyvänä viimeiseen kolmen tunnin kohotukseen asti. Leipä ei kuitenkaan kohoa korkeussuunnassa lainkaan ja leviää vain sivusuuntaan, jonka jälkeen uunissa ollessaan leipä kohoaa ainoastaan max. puoli senttimetriä pysyen melkein vain paksun rieskan paksuisena. Paiston jälkeen koostumus on jopa kuminen ja sitkeä.

Ohjeissa neuvotaan käyttämään yleiskonetta mutta itse olen käsin vaivannut taikinat sellaisen puutteen vuoksi, ja olenkin vaivannut hieman ohjeita vähemmän aikaa.

Onkohan kellään kokemusta moisesta juureen leivottujen taikinoiden kohdalla?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.06.2016 06:23 #20440 : nami-hiiri
nami-hiiri vastasi aiheeseen: Juureen tehdyn leivän kohoamisesta
Heips "ileipur" ja kivaa kun löysit tänne!

Hiiri on vain ns. sunnuntaiharrastaja, mutta ahkerasti kokeilee kaikkea. Tällä reseptillä olen onnistunut ihan mallikkaasti ilman konetta. Lukaisepa ja vertaa siihen reseptiin jota itse käytit, ehkäpä apu löytyy :peukkuy:

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
28.06.2016 20:17 #20448 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Juureen tehdyn leivän kohoamisesta
Tervetuloa palstalle, ileipur! :vilkuti:

Käsin vaivatessa täytyisi vaivausaikaa itseasiassa hieman pidentää - kone vaivaa väsymättä mutta käsi väsyy pian. Leivän leviäminen voisi viitata sitkon puutteeseen (joko liian lyhyt vaivaus tai huono jauho), liikaan nestemäärään, liian kuumaan kohotuspaikkaan tai liian pitkään kohotusaikaan? Reseptiä kokeilematta vaikea sanoa mistä tarkalleen kiikastaa. Lisäksi joissakin resepteissä leipään leivotaan "ilmaa", ei niinkään sitkoa. Tosin silloin ohje käskisi tekemään kokonaan käsin.

Joskus tuntuu muutenkin, että taikinahommat on välillä päivästä kiinni. Vaikka miten tekisi reseptin mukaan, niin kahdella eri kerralla saattaa tulla aivan erilaista tavaraa. :huh: :lol:

Lisää
21.07.2016 22:45 #20463 : nami-hiiri
nami-hiiri vastasi aiheeseen: Juureen tehdyn leivän kohoamisesta
.
ileipur , :vilkuti:

Kiinnostaisi tietää, miten olet onnistunut leipien kanssa? Mistä vika löytyi?

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Sivu luotiin ajassa: 0.064 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017