Superkuohkean leivän salaisuus

Lisää
26.01.2012 15:15 - 26.01.2012 15:15 #19898 : anna
anna loi aiheen:
Kaupassa taas kuolasin ihania superkuohkeita höttöleipiä. Esim. näitä kauraleipiä tms.

Olisko kellään viitseliäisyyttä vääntää rautalangasta, miten tollasta superkuohkeeta ihanan pehmeetä ja täydellisen epäterveellistä leipää sais kotikeittiössä tehtyä. Mitä asiat on sellasen leivän salaisuus?

Mun leipien koostumus on aina lähempänä ruisleipää kuin kuohkeitä sämpylöitä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.01.2012 08:56 - 29.01.2012 08:56 #12242 : Emmi
Emmi vastasi aiheeseen: Re: Superkuohkean leivän salaisuus
Enpäs olekaan ennen tullut edes oikein ajatelleeksi tätä, mutta en mä ainakaan saa sämpylöistä kuohkeita, pehmeitä tosin, muttei niin kuohkeita kuin kaupassa... Me oltiinkin justiin koulusta tutustumassa Vaasan&Vaasan leipomoon ja siellä ainakin kerrottiin, että aina taikinoita kohotetaan minutilleen saman verran, mitataan pH, jonka täytyy olla sama, yms, että jos joku tälläinenkin tekijä vaikuttaa tai sitten voihan olla niinkin, että jokin lisäainekin vaikuttaa koostumukseen, mitä ei kotitalouksissa käytetä.. Olisi kyllä mukava saada superkuohkeiden leipien ohje

Lisää
29.01.2012 12:39 - 29.01.2012 12:39 #12117 : anna
anna vastasi aiheeseen: Re: Superkuohkean leivän salaisuus
Kuivahiivalla en oo saanut onnistumaan muuta kuin pitsapohjan...

Eilen kokeilin netistä löydettyä hiivaleivän ohjetta, joka tehtiin kuivahiivaan. Ohje meni jotenkin näin:

5 desiä vettä
pussi kuivahiivaa
suolaa
5-6desiä jauhoja

Näistä tulee erittäin löysä taikina ja se jätetään pöydälle 30 minsaa. Mä annoin olla melkein tunnin.

Sen jälkeen lisätään 8 desiä jauhoja ja 50g voita tai öljyä.

Voita oli vähän reilu 50 grammaa, kun pistin loppupaketin ja jauhoja lisäsin noin 4 desiä eli puolet vähemmän.

Koostumus alkoi olla ihan kohtuullinen, mutta mausta joutui tällä kertaa tinkimään. Ei ollu pahaa, mutta ei kyllä maistunutkaan millekään. Kyllä mä ne leivät jo söin, mutta jatkamme harjoituksia... Käytin hiivaleipäjauhoja, yleensä oon kaiken tehnyt vehnäjauhoon tai vehnäjauho+jotain muuta jauhoa.

Paremmin kohosi todella löysää taikinaa nostamalla kuin ikinä aikasemmin tuorehiivalla, mutta oliko se sitten tuuria, vai mitä, jäänee nähtäväksi...

Lisää
29.01.2012 15:14 - 29.01.2012 15:14 #12244 : Emmi
Emmi vastasi aiheeseen: Re: Superkuohkean leivän salaisuus
Nyt itsekin innostuin kokeilemaan sämpylöiden tekoa ja jätin tosiaan taikinan aika löysäksi, nyt ovat kohoamassa, pian menossa uuniin

...

Todella pehmeitä tekimistäni sämpylöistä tuli, mutta ei nyt mitenkään erityisen superkuohkeita, aika normaaleja itse tehdyiksi sämpylöiksi mielestäni, jotenkin ei vaan taikina nyt kohonnut niin paljoa kun yleensä, kun jätin taikinan löysemmäksi, mistähän se sitten johtui..?

Lisää
30.01.2012 16:22 - 30.01.2012 16:22 #12265 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Superkuohkean leivän salaisuus
Missähän se meiän leivänleipoja aleksi luuhaa...

Sitko on yleensä se jolla saa leivän kuohkeaksi. Vaivaamalla hyvän sitkon taikinaan, tarttee lisätä vähemmin jauhoja. Siis tarkoitetaan että sitä taikinaa vaivataan ainakin 15 minuuttia, vaikka kauemminkin.
Ja kaupan leivissä on kyllä niitä jauhonparanteita ja muita jotka vaikuttaa siihen koostumukseen. Toinen tärkeä juttu on ettei tosiaan lisää liikaa jauhoja ja että antaa rauhassa kohota tarpeeksi.

Käykää kurkkaamassa aleksin blogia, siellä on paljon vinkkiä. Saisi kyllä tulla törkkäämään oman lusikkansa myös tähän soppaan. http://vivaciabatta.blogspot.com

Lisää
01.02.2012 20:04 - 01.02.2012 20:04 #12323 : anna
Onko toi vartti käsin vai koneella? Vai onko sillä edes oleellista merkitystä?

Lisää
02.02.2012 21:17 - 02.02.2012 21:17 #12368 : sitrusperhonen
sitrusperhonen vastasi aiheeseen: Re: Superkuohkean leivän salaisuus
Mitä ite on tullu leivottuu leipiä ni yleiskoneella vaivaan. Ensin 3min hitalla ja sit 8min nopeella. Sit kohotan 30min ja leivon leivän/sämpylät ja kohotan uudelleen 30min. Ja sit uuniin. Näin on tullu mielestäni hyviä ja suht kuohkeita oma tekemiks.

Lisää
03.02.2012 10:20 - 03.02.2012 10:20 #12379 : Tanja

Onko toi vartti käsin vai koneella? Vai onko sillä edes oleellista merkitystä?

Jos käsin vaivaa niin jatkuvasti reippaalla kädellä ilman taukoja. Konehan ei paljon taukoja pitele.

Lisää
03.02.2012 12:06 - 03.02.2012 12:06 #12382 : anna
Kiitos kaikki!

Alkaa vaikuttaa siltä, että mulla suurin ongelma on hätäisyys. Aikojen perusteella mun vaivaaminen on lähempänä sekoittamista kuin vaivaamista ja kohottaminenkin on jäänyt aivan liian vähälle. Enköhän mä nyt vähän viisastuneena saa taas hiukan parempaa aikaiseksi.

Vaivauksesta en ole vielä päättänyt lähdenkö punttisalille vai yleiskonekauppaan

Lisää
04.02.2012 13:31 - 04.02.2012 13:31 #12403 : anna
Siinä ne nyt on, täydelliset leivät

Lisää
04.02.2012 14:48 - 04.02.2012 14:48 #12408 : Tanja
Näyttääpä herkullisen muhkeilta!!

Lisää
17.02.2012 15:22 - 17.02.2012 15:22 #12612 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Superkuohkean leivän salaisuus
Minä olen nyt muutamaan otteeseen törmännyt sellaiseen, että hiivataikinaan laitetaan myös leivinjauhetta.
Ruotsissa tätä sekoitusta kuulemma myydäänkin , nimellä "snabbjäst" = pikahiiva. Se on kuivahiivaa mihin on sekoitettu leivinjauhetta. Kuitenkin, kun olen lukenut reseptejä, taikinaa nostatetaan ihan samalla tavalla kun pelkällä hiivalla, etten tiedä siitä pikaisuudesta
Idea on kuitenkin se, että esimerkiksi sämpylöistä tulisi tosi kuohkeita.

Suhde on yleensä 50g hiivaa ja 2 tl leivinjauhetta per 5 dl nestettä.
En ole vielä kokeillut tätä mutta ajattelin testata pian.

Lisää
21.02.2012 09:33 - 21.02.2012 09:33 #12642 : mopomutsi
mopomutsi vastasi aiheeseen: Re: Superkuohkean leivän salaisuus

Minä olen nyt muutamaan otteeseen törmännyt sellaiseen, että hiivataikinaan laitetaan myös leivinjauhetta.
Ruotsissa tätä sekoitusta kuulemma myydäänkin , nimellä "snabbjäst" = pikahiiva. Se on kuivahiivaa mihin on sekoitettu leivinjauhetta. Kuitenkin, kun olen lukenut reseptejä, taikinaa nostatetaan ihan samalla tavalla kun pelkällä hiivalla, etten tiedä siitä pikaisuudesta
Idea on kuitenkin se, että esimerkiksi sämpylöistä tulisi tosi kuohkeita.

Mä teen usein noin normaalin nostatuksen jälkeen uuniin, jossa leivinjauhe vielä nostaa sämpylät / leivän.
Pullistuvat todella kivasti muheviksi, ainoa ongelma on, että nämä kuivahtavat nopeasti. Eli sopivat sunnuntaibrunssille heti syötäväksi, mutta ei säilytettäväksi tai pakastettavaksi

Sivu luotiin ajassa: 0.098 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017