Hyvä suolaisen piirakan pohja

Lisää
01.12.2011 22:19 - 01.12.2011 22:19 #19871 : anna
anna loi aiheen:
Hakusessa olis oikeesti hyvä suolaisen piirakan pohja.

Yleensä teen ihan sillä perusohjeella eli nypitään rasva ja jauhot, lisätään pikkusen vettä. Helppo, löytyy aina aineet, mutta maku ei ole kummoinen. Sehän ei maistu yhtään miltään. Suola tai suolainen voi vähän parantaa makua, mutta pohja ei vaan ole mun makuun.

Oiskohan se toinen rahkavoitaikina nimeltään, mitä olen käyttänyt. Vähän parempi, mutta sekin on mun mielestä mauton. Parannus edelliseen on niin olematon, ettei sen takia jaksa kävellä kauppaan yhden rahkapurkin takia

Ei haittaa, vaikka olis vähän työläämpikin tehdä. Mä tykkään suolasista piirakoista ihan pääruokanakin ja hyvän makuinen pohja olis kiva oppia tekemään.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.12.2011 06:01 - 02.12.2011 06:01 #11609 : Pullahiiricom
Pullahiiricom vastasi aiheeseen: Re: Hyvä suolaisen piirakan pohja
Itse käytän vallan juuri tuota jauho, rasva, vesi, suola pohjaa ja mielestäni se maistuu täyteläisessä piirakassa juuri siltä kuin pitääkin, mutta makuasioista ei voi kiistellä Käytätkö muuten pohjaan rasvana voita vai margariinia? Suosittelen käyttämään voita - nämäkin makuasioita!

Mieleeni tuli antaa sinulle vinkiksi maustaa tuota pohjaa. Laita sekaa yrttejä tai hieman maustettua tuorejuustoa, jolla saat makua pohjaan. Mietin myös juuston lisäämistä pohjaan, mutta en tiedä vaikeuttaisiko juustoraastee lisääminen sen, ettei piirakka irtoa kunnolla vuoasta... Kokemusta ei tuosta ole!

Lisää
03.12.2011 22:50 - 03.12.2011 22:50 #11625 : anna
anna vastasi aiheeseen: Re: Hyvä suolaisen piirakan pohja
Mä oon kokeillut sekä margariinia että voita. Mainittavaa makueroa en ole huomannut.

Täytyy kokeilla maustettua tuorejuustoa ja tehdä rahkataikinaohjeella.

Lisää
06.01.2012 20:15 - 06.01.2012 20:15 #11924 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Hyvä suolaisen piirakan pohja
Minä teen nykyään kaikki suolaiset piirakat tähän pohjaan:

Perunainen piirakkapohja

½ dl perunahiutaleita (Mielihyvä)
2 dl vehnäjauhoja
½ tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
75 g rasvaa
½ dl kylmää vettä

Pohja valmistetaan sekoittamalla kuivat aineet keskenään ja sekoittamalla ne rasvan kanssa murumaiseksi seokseksi. Lisää kylmä vesi ja sekoita nopeasti. Painele vuoan pohjalle ja siirrä kylmään noin tunniksi. Esipaista sitten pisteltyä pohjaa 200 asteessa noin 10 minuutin ajan.

Kylmässä seisottamista en yleensä jaksa tehdä, mutta esipaiston kyllä, piirakasta riippuen 7-10 min. Pohja on ehkä hieman ohuempi kuin useimmissa ohjeissa. Joskus olen käyttänyt myös muusijauhetta hiutaleiden puutteessa.

Sivu luotiin ajassa: 0.064 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017