leipä ja leivonta

Lisää
15.04.2010 09:56 - 15.04.2010 09:56 #5284 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta
Nyt tarvisi jo semmosia ohjeita, jossa selitettäis juurta jaksaen kuinka leipä tulee "oikeasti" tehdä. Mietin vaan miksi noissa kaikissa ohjeissa aina neuvotaan väärin ... nesteen tulee olla käden lämpöistä tai 42 asteista ... . Tässä tämmösellä maallikolla on jo pää ihan sekaisin kuinka pitäis toimia.

Myös oikean pullataikinan ohjeen kaipaisin, siis kuinka se tulis "oikeaoppisesti" tehdä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
16.04.2010 09:28 - 16.04.2010 09:28 #5290 : Rottinkiweileri
Rottinkiweileri vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta
Tämä aihe on lähellä sydäntä (ja vatsaa ). Leivän leivonta on taitolaji, paljon saa harjoitella, että alkaa sujumaan. Tuota aleksin vesi-jauho -seisotusta en ole kokeillut, mutta pienen hiivan kanssa olen kyllä odotellut ja silläkin saa makua ja muhkeutta. Nytkin on pizzataikina jääkaapissa odottelemassa iltaa (Kylläkin valmiina). Kuivahiiva toimii ihan hyvin kylmässäkin vedessä, hitaammin tosin, (vrt. vaivaamaton leipä-ohje).
Jos leivän salat kiinnostaa, niin kantsii lukaista esim. Jan Hedh:n Mestarileipurin leipäkirjaa ( http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510301760 ), sieltä löytyy aikas lailla tietoa.

Lisää
16.04.2010 14:07 - 16.04.2010 14:07 #5299 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta
en tiedä onko siihen nyt mitään miten se leipä oikeasti pitäisi tehdä mutta pieniä niksejä juttuja miten tulee parempaa. kunnon vaivaus on tietty se eka ja löysä taikina. kaikki aineet pitää sekoittaa kerralla eikä lisäillä jauhoja tai varsikaan käyttää näitä "lisää niin paljon jauhoja että tulee hyvä"-ohjeita. lisätty jauho lopussa ei heti ime vettä ja jauhoja laittaa liikaa ja saa lopulta liian kovan taikinan. vaaka on hyvä juuri ton takia että on helppo kaikki aineet punnata kerralla kasaan samaan astiaan ja sitte vaivata.
leivän riivaus on myös tärkeä että siihen taikinapalloon josta se leipä tulee tulee pintajännite niin se nousee nätisti ja hyvin eikä näytä selkärangattomalta kasalta.

pullasta en kyllä osaa sanoa muuta kun että se ensimmäinen nosto on täysin turha ja siihenkin pitää saada hyvä sitko.

mä melkeen yli ton Headhin kirjan suosittelisin sitä Bertinetin leipää monella tavalla kirjaa.. mukavia helppoja ohjeita, vaikkakin vähän on liikaakin yksinkertaistettu musta.

Lisää
20.04.2010 15:02 - 20.04.2010 15:02 #5423 : KaMilla
KaMilla vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta
Mä niin haluaisin oppia tekemään edes jotain perusleipää, mitä se sitten olisi, siitä ei ole harmainta aavistustakaan.
Viiden hengen taloudessa menee leipää ihan kamalasti ja siksi olisikin ihanaa jos saisi jonkunlaista vaihtelua kaupan leipiin.
Mutta en edes tiedä mistä aloittaisin, apua!?

Lisää
20.04.2010 20:02 - 20.04.2010 20:02 #5446 : aleksi
patonki ja ciabatta taitaa olla kumpikin sellasia yksinkertaisia perusleipiä.. en sano helppoja koska kaikki ne tehdään oikeastaan samallalailla.
ciabatta taitaa olla se jolla onnistuu helpoiten, kunhan on kunnon ohje. siinähän periaatteessa kaikissa ohjeissa illalla vaivataan tosi löysä taikina joka pistetään jääkaappiin. seuraavana päivänä se leikataan leiviksi ja paistetaan, joissain ohjeissa ei tarvitse edes nostaa leipiä.

Lisää
22.04.2010 20:23 - 22.04.2010 20:23 #5506 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta
Kokemuksia ei kauheasti tuosta leipä puolesta ole jos nyt ei sämpylöitä ja karjalanpiirakoita ei lasketa mukaan.
Haluja olisi kyllä opetteluun:) erityisesti olisi mieleen tuo italialainen puoli mutta onko helppoa.Ciabatta,Focaccia,Bruschetta jne..kellään hyviä ohjeita tai kokemuksia?
Rakastan yli kaiken tuoretta kunnon kiviarinaleipää ja olen miettinyt sen leipomista mutta pystyykö kyseistä lopputulosta saamaan normiuunilla? Kiviarinaa kun ei ole ja olen kuullut myös leivinkivestä joka laitetaan uuniin ja se ajais saman asian kuin kiviarina mutta jos leipää ei tee niin usein,kannattaako sellaista sitten ostaa.

Lisää
23.04.2010 16:48 - 23.04.2010 16:48 #5519 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta

Kiviarinaa kun ei ole ja olen kuullut myös leivinkivestä joka laitetaan uuniin ja se ajais saman asian kuin kiviarina mutta jos leipää ei tee niin usein,kannattaako sellaista sitten ostaa.

Tähän sellainen ajatus että pitsathan voi kanssa paistaa tuon kiven päällä! Ja kiveä voi myös käyttää esim. tarjoillessa kakkua niin pysyy kauemmin kylmempänä kun tarjoilee pakkasessa käytetyn kiven päältä, tai vaihtoehtoisesti kuuman ruoan alle uunissa lämmitetty kivi.

Lisää
26.04.2010 11:09 - 26.04.2010 11:09 #5548 : aleksi
noi italialaiset ciabattat ja focacciat on kyllä musta helppoja varsinkin ciabatta, focacciaa en kyllä oikeen ikinä tee koska se on liian pullamainen ja tylsä mun makuun. bruschetta taas ei ole sinänsä leipä ollenkaan vaan ruokalaji.
noita leivinkiviä tai pizza kiviä niiku niitä kaupioissa kutsutaan myydään kai ihan hyvin mutta ovat aika hintavia.. jostain rautakaupasta voi sinänsä ostaa jokun laatan ja laittaa sner uuniin mutta ne voi haljeta kuumassa. en ole kyllä ikinä tollasta kiveä edes testannut, ajatellut kyllä ostaa.

Lisää
26.04.2010 20:48 - 26.04.2010 20:48 #5552 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta
Luulin nuita leivinkiviä huomattavasti kalliimmiksi mutta ei ne nyt niin huimia ollutkaan,Hukka merkkinen myynnissä joka paikassa ja hinta tais olla 35,90 tai 2-laadulla 18 ja risat.
En ollut tullut ajatelleeksi ollenkaan että sitähän voisi käyttää muuhunkin kuin vain leipien paistoon,kiitos Tanja vinkistä:)ja vielä neliön muotoinen,niitähän mä kaipailinkin.
Nyt sitten sarjaa tyhmät kysymykset;) Onkos nuo leipävuuat tarkoitettu joillekin tietynlaisille leiville? Ja mikä ero siinä sitten on tekeekö vuuassa vai tekeekö pellille vain pyöreän?

Lisää
12.05.2010 13:08 - 12.05.2010 13:08 #5903 : Rottinkiweileri
Rottinkiweileri vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta
Pizzakiven kannattaa olla reilun kokoinen. Viime kesänä "raahasin" kiveä päivän Hesassa hirveessä helteessä, mutta olen ollut tyytyväinen. Olen paistanut pizzasta ruisleipään kaikenlaista ja hyvää on. Minulla nykyään kivi on koko ajan uunissa. Lämmitän sen päällä myös pakasteet, jos tarvis. Kunhan muistaa että kivi AINA kylmään uuniin!!
Ostin täältä. Hinta n. 30 egee

http://www.chezmarius.fi/2009/06/15/pizzakivi/

Lisää
12.05.2010 16:59 - 12.05.2010 16:59 #5907 : Pioni
Pioni vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta

Mä niin haluaisin oppia tekemään edes jotain perusleipää, mitä se sitten olisi, siitä ei ole harmainta aavistustakaan.
Viiden hengen taloudessa menee leipää ihan kamalasti ja siksi olisikin ihanaa jos saisi jonkunlaista vaihtelua kaupan leipiin.

Minä kyllä kehottaisin rohkeasti vaan kokeilemaan leivän leivontaa. Ihan samalla tapaa kuin muussakin leivonnassa kokemuksen kautta oppii pahaiten. Itse olen siinä onnellisessa asemassa että meillä on leivottu lähes kaikki leipä aina kotona. Rieskaa, hiivaleipää, sämpylää ja limppua, leipää laidasta laitaan.

Jos ei ole leivinuunia käytössä niin tuollainen leivinkivi kuulostaa mahtavalta. Rapeapohjainen, kotitekoinen hiivaleipä on varmaan parasta "arkileipää" mitä tiedän.

Lisää
13.05.2010 07:40 - 13.05.2010 07:40 #5913 : aleksi
eikä se kivi tosiaan ole edes mikään pakko varuste leivän tekoon jos rapeaa tahtoo, ite en ole vieläkään sellaista saanut ostettua tai koskaan testannut.. ja sitte pitäis melkeen joku leipälapiokin olla.

Lisää
14.05.2010 05:41 - 14.05.2010 05:41 #5919 : Suklaasydän
Suklaasydän vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta

Pizzakiven kannattaa olla reilun kokoinen. Viime kesänä "raahasin" kiveä päivän Hesassa hirveessä helteessä, mutta olen ollut tyytyväinen. Olen paistanut pizzasta ruisleipään kaikenlaista ja hyvää on. Minulla nykyään kivi on koko ajan uunissa. Lämmitän sen päällä myös pakasteet, jos tarvis. Kunhan muistaa että kivi AINA kylmään uuniin!!
Ostin täältä. Hinta n. 30 egee

http://www.chezmarius.fi/2009/06/15/pizzakivi/

Minä sain viime vuonna mieheltäni syntymäpäivälahjaksi tuon saman pizzakiven. Pizzan lisäksi olen paistanut sen päällä naan-leipiä ja niistä ainakin tuli ihanan rapeita! Uskoisin, että se toimii yhtä hyvin myös ns. normileivän kanssa.

Lisää
19.05.2010 11:00 - 19.05.2010 11:00 #5995 : Migu84
Migu84 vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta
Kiva kun joku ohjeistaa kunnolla noiden leipien kanssa, olen viimeksi koulussa saanut leivä onnistumaan. Jos nyt sitten kotona kokeilisi uudestaa leivän tekoa, kunnolla ohjeella.

Lisää
30.08.2011 14:27 - 30.08.2011 14:27 #10749 : Patavahti
Patavahti vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta
Kysymystä täältäkin: mistä sen tietää, että leipätaikina on kunnolla vaivautunu monitoimikoneessa? Mulla tommonen iso kenwoodi kans haluaa vaan pyöräyttää sen taikinakoukun ympärille ja siinä se sitten viuhuu menemään... Varsinkin jos taikina on pieni. En oikeen usko että mahtaa vaivautua? Enkä ole koskaan saanut kyllä mitenkään hyvää sitkoa aikaan . Pitääkin kokeilla ens kerralla tota aleksin vesi+jauhot ensiksi -konstia. Mutta mistä sen näkee tosiaan, millon sitkoa on ja vaivaus riittää?

Lisää
01.09.2011 12:38 - 01.09.2011 12:38 #10762 : aleksi
sormien välissä venyttää sitä taikinaa.. tekee "ikkuna testin".. joas taikinan saa venytettyä niin ohueksi kalvoksi että sen läpi melkeen näkyy niin sitkoa löytyy.

noi koneet on vähän tollasia pienten taikinoiden kanssa että se taikina jää koukkuun kiinni mutta sentään kenwood tekee homman paljon paremmin kun kitchenaidit.. ja vaikka se pyöriikin siinä niin kyllä siihen sitkoa tulee. aika hyvä vaivaus aika on jos ensin sekottaa hiljasella kaikki yhteen noin kaksi minuuttia ja sitte nopeammalla kuusi.

Lisää
08.09.2011 14:15 - 08.09.2011 14:15 #10802 : safkaseireeni
safkaseireeni vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta

miten täälä ei ole oikestaan yhtään keskustelua leivän ja sämpylöien ja vastaavien tekemisestä? osaako ihmiset jo kaiken vai onko se jotenkin tylsä aihe vai mikä siinä on?
itse kun leivon lähinnä vain leipää niin vieläkin tuntuu ettei osaa mitään(ja kokoajan tulee tyhmemmäksi).. toivoisin esim. että joku guru kunnolla opettaisi leivän nostatuksesta.. pelkkä "nostata tunti" ei riitä, tahdon tietää miksi ja mitkä aineet tekee mitä ja miten patonkiin saisi ne kauniit viillot joka kerta..

Parhaat mun oppimat niksit leivänteosta]Kiva kun joku ohjeistaa kunnolla noiden leipien kanssa, olen viimeksi koulussa saanut leivä onnistumaan. Jos nyt sitten kotona kokeilisi uudestaa leivän tekoa, kunnolla ohjeella. [/quote]

Rakenteeltaan järkevän leivän salaisuus tuntuu pitkälti olevan kärsivällinen nostatus jälkeen vaivauksen ja jälkeen leiväksi leipomisen.

Kokeile vaikka tätä]http://safkaseireeni.blogspot.com/2011/02/rusina-kuminaruisleipa.html[/url]

Lisää
08.09.2011 20:34 - 08.09.2011 20:34 #10816 : aleksi
tuo ohje on muuten varman ihan hyvä mutta hiivan määrä on ihan hirvittävä.. kolme kertaa vähemmän riittää ihan hyvin ton kokoseen taikinaan.

Lisää
09.09.2011 14:05 - 09.09.2011 14:05 #10825 : safkaseireeni
safkaseireeni vastasi aiheeseen: Re: leipä ja leivonta

tuo ohje on muuten varman ihan hyvä mutta hiivan määrä on ihan hirvittävä.. kolme kertaa vähemmän riittää ihan hyvin ton kokoseen taikinaan.

Vallan mahdollista, mutta maussa ei ole hiivan häivääkään. Täytyypä vielä kirjasta tarkistaa mikä tuossa oli se tuorehiivan määrä alunperin.

Sivu luotiin ajassa: 0.120 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017