Pasteijoihin täyteideoita?

Lisää
07.04.2010 19:32 - 07.04.2010 19:32 #19535 : Anonymous
Kaikkiin perheemme juhliin kuuluu suolaisella puolella aina hyvin kaupaksi käyvät pasteijat.
Normaalisti olen tehnyt ne ehkä perinteisistä perinteisimmällä tavalla(nopeaa ja helppoa) eli valmiita kaupan torttuihin tarkoitettuja levyjä,paistanut jauhelihaa,keittänyt riisin,basillikaa,sipulia sekä mausteet mutta nyt kaipaisin kumminkin uusia tuulia täyte valikoimaan joten mitkä on todettu maistelemalla hyviksi! Vielä onnellisempi olisin jos saisin vielä hyvän ohjeen itse pasteija levy taikinaan sillä kaapissa olisi odottamassa vielä uusi käyttämätön taikinamuotti setti raviolien,pienten piiraiden ja kaikenlaisten taikinaleivosten muotoiluun kolmessa eri koossa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.04.2010 20:27 - 07.04.2010 20:27 #5046 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Pasteijoihin täyte ideoita?
Täytteisiin miulla ei oo juurikaan reseptejä mutta tuohon taikina-asiaan jotain vinkkiä voisin antaa.

Yksi helppo ja hyvä ohje löytyy aleksin blogista jossa on myös hyvin seikkaperäisesti selostettu voitaikinan kaulaamista joka tapahtuu 3x3. Joka tarkoittaa sitä että taikina kaulataan kolmesti kolminkerroin ja välilevot kylmässä. (Tosin tuossa linkissä taisikin olla croissanttitaikina eikä voitaikina, no kaulausperiaate ilmenee tuosta kuitenkin hyvin.)
Kun nyt aleksin blogiin taas eksyin, löytyy sieltä muitakin hyviä ohjeita, esim. sekoitettu voitaikina .

Itse tehty voitaikina on kyllä vaivansa väärti ja ehdottomasti kokemisen arvoinen juttu!

Tässähän voisi ehkä olla yksi aihe tutoriaalille?

Lisää
07.04.2010 21:02 - 07.04.2010 21:02 #5049 : aleksi
Vastaus käyttäjältä aleksi aiheessa Re: Pasteijoihin täyte ideoita?
olihan toi tosiaan aika hyvä aihe tutoriaalille..

tollaset sekoitetut on sitte murusempia vaikkakin helpompia tehdä. kaulatussa menee aikaa vähän mutta ei se hankalaa ole.. ja sillä voi elvistellä, harva on tehnyt kotona

filotaikinalla vois vielä enemmän..

Lisää
07.04.2010 22:26 - 07.04.2010 22:26 #5051 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Pasteijoihin täyte ideoita?
Kiitos taikina linkeistä,taidan laittaa ainakin alkuun tuon voitaikinan työn alle,saa nähdä meneekö ihan käteen:)
Filotaikinasta en ollut ikinä kuullutkaan ja pikaisesti etsin selitystä ja tämän löysin:

Filo-taikina (kreik. φύλλο fyllo, myös fillo, turk. yufka, Pohjois-Afrikassa malsouka) on kaakkoiseurooppalaista alkuperää oleva taikina, joka valmistetaan pääasiassa vehnäjauhosta ja öljystä. Filo-taikina on kevyempi vaihtoehto voitaikinalle.lähde? Filo-taikinaa saa myös valmiina.

Mieleeni juolahti kysymys tuosta että kun meillä tykätään noista itämaisista ruuista niin mahtaako tuo filotaikina olla samaa taikinaa jota käytetään kevätrullissa jos itse kokeilisi niitäkin joskus?

Lisää
08.04.2010 04:41 - 08.04.2010 04:41 #5052 : Jouhanna
Vastaus käyttäjältä Jouhanna aiheessa Re: Pasteijoihin täyte ideoita?
Filotaikinaa saa ainakin Tampereella Prisman pakastealtaasta. Se on kokeilemisen arvoinen!

Olen vasta muutaman kerran siitä kokeillut tehdä baklavaa ja pinaattipiirasta (spinakopita). Sitäkin enemmän olen niitä aikanaan Kreikassa asuessani maistellut

Lisää
08.04.2010 09:04 - 08.04.2010 09:04 #5063 : Sirkku
Vastaus käyttäjältä Sirkku aiheessa Re: Pasteijoihin täyte ideoita?
Filotaikinaa ei miusta käytetä kevätrulliin, mutta varmaan jotain vastaavantyyppisiä vois filostakin tehhä. Filo on jonkin verran haasteellista, koska se on niin ohutta.

Lisää
10.04.2010 14:31 - 10.04.2010 14:31 #5173 : safkaseireeni
Vastaus käyttäjältä safkaseireeni aiheessa Re: Pasteijoihin täyte ideoita?

nyt kaipaisin kumminkin uusia tuulia täyte valikoimaan joten mitkä on todettu maistelemalla hyviksi!

Entäs vaikkapa hieman Intiahenkinen kanatäyte:
Nomu moroccan rub -seosta 2 rkl
200g kanasuikaleita hienonnettuja
1,5 dl kikherneitä murskattuna
1,5 dl tavallisia herneitä muusattuna
1/2 tl kurkumaa
1/2 tl jeeraa
1/2 tl garam masalaa
suikaloitua paprikaa

1. Kuullota kanasuikaleet ja paprika öljyssä, lisää mausteseos
2. Yhdistä mausteisiin ja kikherneisiin sekä tavallisiin herneisiin, tuloksena samosamaiset pasteijat

Lisää
20.04.2010 06:05 - 20.04.2010 06:05 #5401 : Sitruunamarenki
Vastaus käyttäjältä Sitruunamarenki aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Tässä yksi erittäin helppo ja nopea täyte pasteijoihin, saa siis todella nopsasti tehtyä kun vielä käyttää kaupan valmiita levyjä.
Eli sisälle noin ruokalusikallinen creme bonjour aurinkokuivattu tomaatti-tuorejuustoa ja vähän kinkkusuikaleita (oon laitanu niitä kinkkusuikaleita, joita myydään pusseissa).
Ei ole mitään kevyttä tavaraa, mutta eipä pasteijat juuri kevyimmästä päästä ole koskaan... mutta maku on todella hyvä. Näitä meillä on tehty jo muutamana vuotena, tosin lähinnä joulun aikaan, kun en oikein muina aikoina noita voitaikinoita ole edes käyttänyt.

Lisää
20.04.2010 12:18 - 20.04.2010 12:18 #5417 : kakkukatri
Vastaus käyttäjältä kakkukatri aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Paljon on ihania täytteitä pasteijoihin, tässä yksi suosikki
täyte:

150g pakastepinaattia

1 sipuli silputtuna

200g fetajuustoa

0,5 dl persiljaa silputtuna

0,5 dl tiliä silputtuna

(0,5tl kuivattua minttua)

1-2 valkosipulinkynttä

ripaus suolaa

ripaus mustapippuria

6 kpl lehtitaikinalevyjä tai puoli pakettia filotaikinaa (250g)

Laita pinaatti ja silputtu sipuli paistinpannulle ja paista seosta kunnes neste on haihtunut. Murenna fetajuusto ja loput täytteen aineet kulhoon ja lisää sipuli-pinaatti seos. Leikkaa lehtitaikinasta haluamasi mallisia pasteijoita/piiraita ja täytä.Voitele kananmunalla. Paista uunissa 225 astetta n.15min.

Lisää
20.04.2010 15:09 - 20.04.2010 15:09 #5424 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?

Paljon on ihania täytteitä pasteijoihin, tässä yksi suosikki
täyte]
Tällaista jotain olen ajatellutkin tekeväni Vapuksi.

Sopiskohan pinjansiemenetkin tuohon..Hmm..Voitelun ajattelin hoitaa oliiviöljyllä.

Lisää
15.05.2010 07:48 - 15.05.2010 07:48 #5928 : TaikaKokki
Vastaus käyttäjältä TaikaKokki aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Meidän illanistujaisten suosikki on Tuliset broileripasteijat. Eli valmista voitaikinaa, sisään broilerinfilesuikaleita valmiilla salsalla maustettuna. Sekaan voi vielä silputa sipulia, paprikaa ja jalopenoa. Nam!

Lisää
08.12.2010 21:03 - 08.12.2010 21:03 #8123 : Katalook
Vastaus käyttäjältä Katalook aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Mä en oo juuri koskaan tehnyt pasteijoita ja nyt aattelin jouluksi vääntää. Mies ja esikoinen on aika tavisihmisiä ja tykkäävät siis kaikesta tavallisesta. Onko ihan kuiva ja tylsä, jos täytteeksi paistaa vaan jauhelihaa&sipulia ja sotkee sitä koskenlaskijaan ja huitasee niikseen vaan pasteijan sisälle? Pitäikö siinä jostain syystä olla tuo riisi mukana? (mies ei pidä riisistä..)

Lisää
09.12.2010 21:13 - 09.12.2010 21:13 #8147 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?

Mä en oo juuri koskaan tehnyt pasteijoita ja nyt aattelin jouluksi vääntää. Mies ja esikoinen on aika tavisihmisiä

ja tykkäävät siis kaikesta tavallisesta. Onko ihan kuiva ja tylsä, jos täytteeksi paistaa vaan jauhelihaa&sipulia ja sotkee sitä koskenlaskijaan ja huitasee niikseen vaan pasteijan sisälle? Pitäikö siinä jostain syystä olla tuo riisi mukana? (mies ei pidä riisistä..)

Ei kai se mikään pakko ole riisiä laittaa. Makuasia.

Lisää
04.10.2012 07:31 - 04.10.2012 07:31 #14847 : PippaloPrinsessa
Vastaus käyttäjältä PippaloPrinsessa aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Voisikohan pasteijan tehdä samoilla täytteillä, kuin mitä kevätkääreleisiin laittaisi: kaalia, porkkanaa yms. Miksei? Täytyykin kokeilla!

Lisää
15.10.2012 10:17 - 15.10.2012 10:17 #14967 : Kokkirouva
Vastaus käyttäjältä Kokkirouva aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Fetaa, pinaattia ja keitettyä valkuaista.

Lisää
21.11.2012 16:47 - 21.11.2012 16:47 #15397 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Minulla on ihan yksinkertainen, mutta hyvä täyte: paljon kuullotettua sipulia ja vahvaa juustoraastetta. Superhyvää .

Lisää
30.11.2012 18:28 - 30.11.2012 18:28 #15431 : muumimamma
Vastaus käyttäjältä muumimamma aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Savulohta ja kermaviilillä notkeutettua tuorejuustoa, maustettuna sitruunapippurilla ja tillillä.

Lisää
01.12.2012 20:29 - 01.12.2012 20:29 #15453 : anna
Vastaus käyttäjältä anna aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Mä laitan yleensä pelkkää juustoa. Ei leipominen helpommaksi voi enää mennä, kun käyttää valmistaikinaa ja vuolee puukolla juustosta sopivia paloja täytteeksi Feta, Aura, Edam, mitä jääkaapista sattuu löytymään...

Lisää
22.01.2014 06:53 - 22.01.2014 06:53 #17483 : kotikokeilija
Vastaus käyttäjältä kotikokeilija aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?

Tässä yksi erittäin helppo ja nopea täyte pasteijoihin, saa siis todella nopsasti tehtyä kun vielä käyttää kaupan valmiita levyjä.
Eli sisälle noin ruokalusikallinen creme bonjour aurinkokuivattu tomaatti-tuorejuustoa ja vähän kinkkusuikaleita (oon laitanu niitä kinkkusuikaleita, joita myydään pusseissa).
Ei ole mitään kevyttä tavaraa, mutta eipä pasteijat juuri kevyimmästä päästä ole koskaan... mutta maku on todella hyvä. Näitä meillä on tehty jo muutamana vuotena, tosin lähinnä joulun aikaan, kun en oikein muina aikoina noita voitaikinoita ole edes käyttänyt.

Mä myös teen pasteijat tällä kaavalla, eli tuorejuustoa (mikä milloinkin sattuu miellyttämään ja käteen osumaan kaupan hyllyltä) savukinkkua tai kalkkunaa pieninä paloina sekä vielä paprikaa, juustoraastetta pikkuisen ja ruohosipulia. Ovat vuodesta toiseen hitti ja loppuvat aina kesken.

Lisää
12.02.2014 10:52 - 12.02.2014 10:52 #17576 : Gabrialette
Vastaus käyttäjältä Gabrialette aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Ihania täytevaihtoehtoja!

Osaisko joku neuvoa jonkun hyvän kasvistäyteohjeen?:)

Lisää
27.02.2014 00:38 - 27.02.2014 00:38 #17655 : netch
Vastaus käyttäjältä netch aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Talvella maistuu täällä meillä ainakin aina savustettäulla porolla ja koskenlaskijalla täytetyt pasteijat!
Muutoin teen itse yleensä jotain perusherkkuja jauhelihasta, joskus jauheliha-riisi sekoituksella ja joskus jauheliha-kanttarelli sekoituksella:)
Yleensä pasteija kyllä tuntuu olevan hyvää pisti sinne väliin mitä tahansa

Lisää
06.04.2014 18:59 - 06.04.2014 18:59 #17796 : Suklaapossu
Vastaus käyttäjältä Suklaapossu aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Vaikea valita sitä parasta, mutta ehkä se on tuorejuusto-täyte, jossa valkosipuli-tuorejuuston lisäksi pieneksi pilkottuja pepperonin paloja (niitä tulisia pieniä meetvurstin näköisiä juttuja), kinkkua ja paprikaa. Ja riisi-paprika-aura-jauheliha toimii myös aivan ihanasti.

Lisää
12.05.2014 21:56 - 12.05.2014 21:56 #17930 : Tinuski
Vastaus käyttäjältä Tinuski aiheessa Re: Pasteijoihin täyteideoita?
Kinkkutäyte, johon tulee savukinkkukuutioita, ranskankermaa, juustoraastetta (sitomiseen) ja hieman aromisuolaa. Jos haluaa, voi laittaa hieman sinappia terävöittämään makua. Pasteijataikinana toimii mainiosti rahkavoitaikina, itse tehtynä tietty .

Sivu luotiin ajassa: 0.247 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017