- Vastaanotettu kiitos 0
Pasteijoihin täyteideoita?
Normaalisti olen tehnyt ne ehkä perinteisistä perinteisimmällä tavalla(nopeaa ja helppoa) eli valmiita kaupan torttuihin tarkoitettuja levyjä,paistanut jauhelihaa,keittänyt riisin,basillikaa,sipulia sekä mausteet mutta nyt kaipaisin kumminkin uusia tuulia täyte valikoimaan joten mitkä on todettu maistelemalla hyviksi! Vielä onnellisempi olisin jos saisin vielä hyvän ohjeen itse pasteija levy taikinaan sillä kaapissa olisi odottamassa vielä uusi käyttämätön taikinamuotti setti raviolien,pienten piiraiden ja kaikenlaisten taikinaleivosten muotoiluun kolmessa eri koossa.
Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Yksi helppo ja hyvä ohje löytyy aleksin blogista jossa on myös hyvin seikkaperäisesti selostettu voitaikinan kaulaamista joka tapahtuu 3x3. Joka tarkoittaa sitä että taikina kaulataan kolmesti kolminkerroin ja välilevot kylmässä. (Tosin tuossa linkissä taisikin olla croissanttitaikina eikä voitaikina, no kaulausperiaate ilmenee tuosta kuitenkin hyvin.)
Kun nyt aleksin blogiin taas eksyin, löytyy sieltä muitakin hyviä ohjeita, esim. sekoitettu voitaikina .
Itse tehty voitaikina on kyllä vaivansa väärti ja ehdottomasti kokemisen arvoinen juttu!
Tässähän voisi ehkä olla yksi aihe tutoriaalille?
Filotaikinasta en ollut ikinä kuullutkaan ja pikaisesti etsin selitystä ja tämän löysin:
Filo-taikina (kreik. φύλλο fyllo, myös fillo, turk. yufka, Pohjois-Afrikassa malsouka) on kaakkoiseurooppalaista alkuperää oleva taikina, joka valmistetaan pääasiassa vehnäjauhosta ja öljystä. Filo-taikina on kevyempi vaihtoehto voitaikinalle.lähde? Filo-taikinaa saa myös valmiina.
Mieleeni juolahti kysymys tuosta että kun meillä tykätään noista itämaisista ruuista niin mahtaako tuo filotaikina olla samaa taikinaa jota käytetään kevätrullissa jos itse kokeilisi niitäkin joskus?
- safkaseireeni
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
nyt kaipaisin kumminkin uusia tuulia täyte valikoimaan joten mitkä on todettu maistelemalla hyviksi!
Entäs vaikkapa hieman Intiahenkinen kanatäyte:
Nomu moroccan rub -seosta 2 rkl
200g kanasuikaleita hienonnettuja
1,5 dl kikherneitä murskattuna
1,5 dl tavallisia herneitä muusattuna
1/2 tl kurkumaa
1/2 tl jeeraa
1/2 tl garam masalaa
suikaloitua paprikaa
1. Kuullota kanasuikaleet ja paprika öljyssä, lisää mausteseos
2. Yhdistä mausteisiin ja kikherneisiin sekä tavallisiin herneisiin, tuloksena samosamaiset pasteijat
- Sitruunamarenki
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Eli sisälle noin ruokalusikallinen creme bonjour aurinkokuivattu tomaatti-tuorejuustoa ja vähän kinkkusuikaleita (oon laitanu niitä kinkkusuikaleita, joita myydään pusseissa).
Ei ole mitään kevyttä tavaraa, mutta eipä pasteijat juuri kevyimmästä päästä ole koskaan... mutta maku on todella hyvä. Näitä meillä on tehty jo muutamana vuotena, tosin lähinnä joulun aikaan, kun en oikein muina aikoina noita voitaikinoita ole edes käyttänyt.
- kakkukatri
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
täyte:
150g pakastepinaattia
1 sipuli silputtuna
200g fetajuustoa
0,5 dl persiljaa silputtuna
0,5 dl tiliä silputtuna
(0,5tl kuivattua minttua)
1-2 valkosipulinkynttä
ripaus suolaa
ripaus mustapippuria
6 kpl lehtitaikinalevyjä tai puoli pakettia filotaikinaa (250g)
Laita pinaatti ja silputtu sipuli paistinpannulle ja paista seosta kunnes neste on haihtunut. Murenna fetajuusto ja loput täytteen aineet kulhoon ja lisää sipuli-pinaatti seos. Leikkaa lehtitaikinasta haluamasi mallisia pasteijoita/piiraita ja täytä.Voitele kananmunalla. Paista uunissa 225 astetta n.15min.
- TaikaKokki
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Ei kai se mikään pakko ole riisiä laittaa. Makuasia.Mä en oo juuri koskaan tehnyt pasteijoita ja nyt aattelin jouluksi vääntää. Mies ja esikoinen on aika tavisihmisiä
ja tykkäävät siis kaikesta tavallisesta. Onko ihan kuiva ja tylsä, jos täytteeksi paistaa vaan jauhelihaa&sipulia ja sotkee sitä koskenlaskijaan ja huitasee niikseen vaan pasteijan sisälle? Pitäikö siinä jostain syystä olla tuo riisi mukana? (mies ei pidä riisistä..)
- PippaloPrinsessa
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- Kokkirouva
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- muumimamma
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- kotikokeilija
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Tässä yksi erittäin helppo ja nopea täyte pasteijoihin, saa siis todella nopsasti tehtyä kun vielä käyttää kaupan valmiita levyjä.
Eli sisälle noin ruokalusikallinen creme bonjour aurinkokuivattu tomaatti-tuorejuustoa ja vähän kinkkusuikaleita (oon laitanu niitä kinkkusuikaleita, joita myydään pusseissa).
Ei ole mitään kevyttä tavaraa, mutta eipä pasteijat juuri kevyimmästä päästä ole koskaan... mutta maku on todella hyvä. Näitä meillä on tehty jo muutamana vuotena, tosin lähinnä joulun aikaan, kun en oikein muina aikoina noita voitaikinoita ole edes käyttänyt.
Mä myös teen pasteijat tällä kaavalla, eli tuorejuustoa (mikä milloinkin sattuu miellyttämään ja käteen osumaan kaupan hyllyltä) savukinkkua tai kalkkunaa pieninä paloina sekä vielä paprikaa, juustoraastetta pikkuisen ja ruohosipulia. Ovat vuodesta toiseen hitti ja loppuvat aina kesken.
- Gabrialette
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Osaisko joku neuvoa jonkun hyvän kasvistäyteohjeen?

Muutoin teen itse yleensä jotain perusherkkuja jauhelihasta, joskus jauheliha-riisi sekoituksella ja joskus jauheliha-kanttarelli sekoituksella:)
Yleensä pasteija kyllä tuntuu olevan hyvää pisti sinne väliin mitä tahansa
- Suklaapossu
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0