Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)

Lisää
16.03.2010 07:34 - 16.03.2010 07:34 #19510 : Isabel
Isabel loi aiheen:
Heippa!

Yritin etsiä sopivaa aihetta enkä löytänyt. Enkä tiedä sitäkään, että onko tämä oikeassa kategoriassa, mutta Tanja siirtäkööt taas jos on väärä paikka

Olisin kysellyt, että miten laskette voileipäkakuissa..
A) henkilömäärän
B) hinnan ?

En ole ennen joutunut/ saanut tehdä voileipäkakkuja kun kotiin ja sillonkin jos muutama kaveri on ollut syömässä, ne ovat menneet kuumille kuin kuumille kiville. Eli jos jollain/ joillain olisi antaa jotain fiksuja vinkkejä tai kertoa omia laskutapojaan tms.

Hinta ei ole tähän projektiin nyt tärkeässä osassa, mutta olisin kysellyt sitäkin tässä samassa. Täytekakuista ja hinnoista käytiin jossain topicissa keskustelua, mutta voileipäkakuista ei ole osunut mun silmään..

- Isabel

Tanja tarkensi otsikkoa hieman.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
17.03.2010 09:38 - 17.03.2010 09:38 #4499 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Mie olen tehnyt nyt viimeaikoina voileipäkakut käyttäen paahtoleipää (tavallista ja ruispaahtoleipää) ja laskenut menekin leipäsiivujen mukaan elikkä 24 palaa leipää (2 rinnakkain ja 3 peräkkäin= 6 palaa kerroksessa) sisältävä voikkari riittää 24:lle syöjälle (riippuen tietty muusta tarjottavasta). Muutaman olen tehnyt muille ja laskin hinnan: tarkkaan tarvikkeet + 20€ tekopalkkaa elikkä hinnaksi taisi tulla reilu 50€.

Lisää
21.03.2010 19:16 - 21.03.2010 19:16 #4588 : Isabel
Isabel vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Kiitos vastauksesta. Olen myös kuullu sellaisen version kun että 10:lle hengelle riittää 1kg, josta 300g on leivän osuus

Jäipähän toistaseksi nuokin voileipäkakut tekemättä, mitä oli tarkoitus. Piti yhtiin kihlajaisiin tehdä, mutta perhe olikin onnistuneesti vatsataudissa viikonloppuna..

Lisää
23.03.2010 10:51 - 23.03.2010 10:51 #4635 : tonttoli
tonttoli vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Olen myös suunnilleen käyttänyt samaa laskentatapaa, mutta niin, että kahdesta viipaleesta riittää kolmelle. Eli pikkuisen vajaa 1,5 palaa/hlö. Tosin tämäkin on asia, johon vaikuttavat täytteet jonkin verran.

Hinnoittelun (työn) suhteen olen todennut, että vähän vähemmän pyydä kuin täytekakuista. Voileipäkakun saa tarvittaessa koristeltua hyvin nopeastikin, mutta saa siihen kulumaan lähes yhtä paljon aikaa kuin marsipaanikoristeiden väkertämiseen. Aineksethan ovat kyllä yleensä voileipäkakussa kallliimmat.

Lisää
20.04.2010 06:39 - 20.04.2010 06:39 #5403 : Sitruunamarenki
Sitruunamarenki vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Mun mielestä on tosi vaikeaa laskea voileipäkakun menekkiä, sitä kun yleensä menee just niin paljon, kuin sitä on. Mut jokin suuntaa antava kaava pitää tietty olla, joten teen noin 20-25 hengelle sellasen, jossa 8 paahtoleipäviipaletta/kerros ja leipäkerroksia laitan 4. On näköjään vähän suurempi, kuin Tarjuskan/TaikinaTaivaan käyttämä koko. Ja tuosta sitten pienentämällä tai suurentamalla teen muita kokoja. Tosin 30 hengelle on suurin minkä teen yhtenä kakkuna, 35:lle teen jo kaksi pienenpää kakkua ihan kuljetus/säilytys syistä.
Mulla on kyllä voileipäkakut kalliimpia, kun täytekakut ja ihan siitä syystä, että tarvikkeet tosiaankin maksaa paljon enemmän. Mut mullahan onkin kakut ihan liian halpoja, vaikka otankin tekopalkkaa mielestäni ihan kohtuullisesti...

Lisää
23.03.2011 20:51 - 23.03.2011 20:51 #9116 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Kakun kiille
Vielä lisäkysymys, juhliin, joihin teen myös tuota kakkua, olen tekemässä voileipäkakkuja. Tekeminen sinänsä jo sujuu, mutta olen edelleenkin täysin tietämätön, kun kyseessä on kakkujen koon miettiminen. Meinasin tehdä kaksi voileipäkakkua, juhlijoita on noin 15, monenko leivän/kerroksen kakun tekeminen olisi järkevää, jottei muonaa tulisi koko kylän tarpeisiin? Olen aikaisemmin harrastanut lähinnä ruoanlaittoa, joten leipomukset ovat vielä vähän hakusessa. Harjoiteltu on tosin kovasti ja innostus on valtava, välillä ei vaan tietotaito riitä

Jaoin tämän ja seuraavan viestin tänne aikaisempaan voileipäketjuun, viestit jaettu siis täältä . t. Tanja

Lisää
24.03.2011 09:52 - 24.03.2011 09:52 #9119 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Kakun kiille
Minä tekisin ehkä kaksi kolmen leivän kakkua. Eli kolme paahtoleipäpalaa peräkkäin. Oman kokemuksen mukaan kerrosten määrällä ei ole ihan niin suurta merkitystä, yleensä tulee tehtyä neljän tai viiden leipäkerroksen kakkuja ja niistä on tullut sopivan korkeita (:

Lisää
02.06.2011 11:32 - 02.06.2011 11:32 #9789 : NaMiNaMi
NaMiNaMi vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Mulla on kans ongelmana toi hinnoittelu. Pitäis tehdä yksiin ristiäisiin kaks voikkaria ja yks täytekakku, väkimäärä ei oo vielä tiedossa. Mun käsityksen mukaan voileipäkakut on kalliimpia jo pelkästään raaka-aineiden takia. Mut mites jos nyt oletettais että vieraita on vaikka 30 ja on kala- ja kinkkuvoikkari, niin teenkö mä niistä niinkun 15 hlön kakut vai kummastakin 30 hlön kakut, vai miten?

Lisää
02.06.2011 12:57 - 02.06.2011 12:57 #9795 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Naminami, tosi on että ne on aika arvokkaita. Selaa googlella muutamat voikkarihinnastot niin pääset käsitykseen millaisia ne on, usein lasketaan lisäksi niin että 1kg kakkua 10 henkeä kohden.

Kannattaa varmistaa noiden voikkareiden menekki tilaajalta, onhan tuossa nyt iso ero tekeekö 2 x 15hlö vai 2 x 30hlö kakut.

Lisää
02.06.2011 13:41 - 02.06.2011 13:41 #9799 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)

Naminami, tosi on että ne on aika arvokkaita. Selaa googlella muutamat voikkarihinnastot niin pääset käsitykseen millaisia ne on, usein lasketaan lisäksi niin että 1kg kakkua 10 henkeä kohden.

Kannattaa varmistaa noiden voikkareiden menekki tilaajalta, onhan tuossa nyt iso ero tekeekö 2 x 15hlö vai 2 x 30hlö kakut.

Huvikseni laskeskelin kerran ja aineksiin meni reilusti yli 30 € per kinkkukakku. Kakussa oli kaksi täyteväliä ja kakku oli 24 cm]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_smile.gif[/img]

Lisää
08.06.2011 11:10 - 08.06.2011 11:10 #9863 : NaMiNaMi
NaMiNaMi vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Noni, nyt selvis että vieraita on reilu 20. Ja aattelin että täytyyhän niiden molempien kakkujen olla 20 hlön kun yksi vieras syö kuitenkin kumpaakin kakkua. Mutta, nyt sitten se itse ongelma. Eli joku kokeneempi vois kertoa miten mitoitan voileipäkakun 20 hlölle? Eli laskenko niin että yks siivu leipää/syöjä vai miten? Kun toi painohan on vähän epämääräinen mitta. Siis niinkun että miten sen voi tietää ennenkuin sen kakun on tehnyt, että paljonko se painaa? Vai enkö mä nyt vaan taas tajunnut...

Noita hintoja googlettelin niin aika suuri ero oli kuitenkin, 45-75e 20 hlön kakulla, vaikka samat täytteet. Eli voin mä ainaki 50e ihan hyvällä omallatunnolla pyytää. Sitäpaitsi tää tilaaja sano ettei oo budjettia kun anoppi maksaa

Lisää
09.06.2011 07:25 - 09.06.2011 07:25 #9864 : Nanun
Nanun vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
En tiiä millä täytteillä meet mut musta tuntuu et saan sen 30€ menemään 10 hlönkin kakkuun.. Tosin itelläkin toi mitotus on vähän mitä on.. xD Eli voi hyvinkin olla et siitä söis 20 hlöä.. Mutta siis lähinnä laske tarkkaan mitä menee rahaa aineisiin ja kato sen jälkeen et mitä sulla menis aikaa siihen ja ota ees jonkinnäkönen tuntiliksa itelles.. Ja täytteissä on eroja esim tekeekö kinkkukakun halvimmista suikaleista (ite en pahastu vaikka teenkin tästä) vai kunnon palvikinkusta, käyttääkö esim jotain tomaatti murskaa vai tuoreita tomaatteja tms. Jossain näin käytettävän italian salaattiakin kinkkukakun välissä ja onhan sekin eri hakeeko sen 2€ paketin kaupasta vai tekeekö senkin alusta asti ite.. Toi mitotus on mun tietääkseni normilevysessä voikkukakussa (semmonen 10 hlön kakku olis kait sen reilu 10 cm leviä ja 20 cm pitkä) katottu että yksi siivu on 2 cm (mikä vaan lähinnä naurattaa) mutta siit voi ottaa osviittaa siihen mitä pidetään normaalina ja verrata niitä netin hintoja kans siihen. Ite katon suurinpiirtein tosiaan sen santsilautasenkin mukaan kun itelle tuo 2 cm siivu ei sais kun kiukun.. Eli tosta näkee kanssa suurinpiirtein sen että minkä kokoseks on ite meinannu tehä kakun ja pystyy vähän kahtomaan että monelle riittäis.. Olipa taas selkeää neuvoa.. Ja jossain näin että melkein sama kun täytsärissä niin 1 viipale ja desi täytettä, mutta eipä tuokaan ole edes täytsäreissä mulla toiminu.. Ja voikkukakuissa käytän vuokaleipiä joten siinä ei senkään vertaa voi verrata, mutta jos noista vinkeistä olis sulle jotain apua.

Lisää
13.06.2011 16:15 - 13.06.2011 16:15 #9870 : Bodil
Bodil vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Mä tein eilen voikkarikakun. Leiposin itse leivän (pyöreän) 26 cm vuokaan ja leikkasin sieltä 3 kerrosta, eli 2 täyteväliä. Ja runsaasti koristeluita päälle niin riitti 15 hengelle. Eli voisi miettiä jos laittaa vielä yhden kerroksen päälle (koska leipä jäi) niin varmaan riittäisi 20:lle...

Lisää
04.07.2012 17:17 - 04.07.2012 17:17 #14215 : Sandrina
Sandrina vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Apua tarvitsisi

Eli juhliin pitäisi tehdä kaksi voileipäkakkua, ne perinteiset lohi - ja kinkkuversiot. Vierasmäärä noin 25 (+ alle 7v. lapset). Oletuksena, että kakkua kuluu reippaasti (tarjolla lisäksi täytekakkua, pieniä suolaisia ja makeita piirakoita sekä pikkuleipiä).

Onko 26x26cm liian pieni (tämän kokoisia kakkuja siis kaksi)? Paahtoleipäviipaleita tuohon menee se 9 per kerros (4-5 kerrosta, ihan kunnon täytteillä).

Lisää
08.07.2012 18:37 - 08.07.2012 18:37 #14237 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Tein äskettäin ristiäisiin kinkku- ja kalavoikkarit. Leipänä käytin Lidlin isoa paahtoleipää, tein kakut Ikean neliön mallisiin tarjottimiin, jolloin laitoin siis leipää viisi siivua per kerros (4 kokonaista ja 1 viipale puolitettuna), kolmella täytevälillä. Eli paketti paahtista per kakku. Juhlissa oli kaikenkaikkiaan aikuisia ja lapsia 25. Kakkuja jäi vaikka taidettiin jokainen santsata tai syödä molempia Täytteet olivat kaikessa yksinkertaisuudessaan kinkkua/kalaa, turkkilaistajogurttia, majoneesia, kurkkusalaattia, kananmunaa, tilliä ja katkarapuja (kalakakussa), aurinkokuivattua tomaattia (kinkkukakussa), mustapippuria. Kostutus maidolla jossa ripaus valkosipulisuolaa. Ja olin kerrankin todella tyytyväinen, lihaa en syö, mutta kalakakku oli todella maukasta.

Lisäys. Leivistä en poistanut reunoja, vaan ennen kuorrutusta vain ulkoreunat tasasin. Kuorrutuksena käytin samaa kuin välissä, eli turkkilaistajogurttia ja majoneesia. Aineksiin meni yhteensä alle 30 euroa, olisko ollu 23 euroa. Kalaa, tilliä, aurinkokuivattua tomaattia ja kurkkusalaattiahan jäi yli. Laskin noin suurinpiirtein käytetyn määrän jolloin sain tuon summan.

Lisää
30.08.2012 12:38 - 30.08.2012 12:38 #14590 : Petra
Petra vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
Tuo kakun riittävyys on aika haastava homma arvioida. Mulle kävi pari vuotta sitten niin, että tein 15 ihmiselle synttäreille kakun 32 leipäviipaleesta. Lisäksi tarjolla oli kahta eri makeaa kakkua ja pipareita. Tiedä sitten, että onko meillä niin nälkäinen suku (joo) vai oliko kakku niin hyvää (totta sekin), mutta joka tapauksessa kakusta ei jäänyt jäljelle kuin pienenpieni siivu.

"Kohteliaisuusviipale" taitaa olla vieras käsite meillä.

Lisää
01.05.2014 14:21 - 01.05.2014 14:21 #17868 : Heli
Heli vastasi aiheeseen: Re: Voileipäkakuista (riittävyys ja hinnoittelu)
20h voileipäkakkuun mulla tulee kolme täytekerrosta ja neljä kerrosta leipää. Paahtoleivästä useinmiten teen ja 24-26 cm halkaisijlataan olevaan pyöreään vuokaan. Paloja menee per kerros 5-6 kpl eli koko kakkuun 20-24 palaa
Hinta on 48e- 88eriippuen koosta ja kakusta.

Sivu luotiin ajassa: 0.209 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017