Rusinahiivalla leipää??

Lisää
11.11.2009 09:07 - 11.11.2009 09:07 #19388 : Sanja
Sanja loi aiheen:
Onko kukaan tehnyt itse rusinahiivaa?? Ruotsalaisilta sivuilta löytyy jonkinverran juttua siitä, mutta suomeksi en ole löytänyt mitään tietoa. Kerran jossain ohjelmassa ruotsalainen leipämestari selosti, että ainut oikea tapa tehdä leipää, on tehdä se rusinahiivasta. Uskaltaiskohan itse kokeilla, vai saankohan aikaiseksi vaan jonku kauheen rusinapommin??

Toinen kysymys taikinajuuresta, lähinnä vaaleaa leipää leivottaessa. Itse oon kuullu, että juureen ei saa lisätä suolaa, mutta luin nyt jostain, että ehdottomasti pitää, ettei käymisbakteerit ala toimimaan. Mitenhän se nyt on?? Vai onko se niin, että jos juurta tekee monta päivää, niin silloin pitää laittaa suolaa, mutta jos tekee normi sämpylöitä ja muutaman tunnin muhittaa juurta, niin silloin ei kannata?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.11.2009 14:59 - 11.11.2009 14:59 #2207 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Rusinahiivalla leipää??
valkosella juurella oon yrittänyt leipiä mutta ei ne oikeen toimi, se on kai paljon tarkempaa hommaa kun ohjeet näyttää.. se rusinahiiva on vaan rusinoista tehty "kotiviini" joka pistää sen juuren toimimaan.

suola noissa ohjeissa laitetaan esitaikinaan ei juureen, juurihan tosiaan kuolisi tai olisi aika turha suolalla mutta esitaikina ei nouse yli suolan takia. ja ilman käymisbakteereja ei muuten ole edes juurta, eli se rusina on just se josta ne bakteerit saadaan.

muutaman tunnin muhituksella se on vain esitaikina ei juuri mutta antaa se makua aina.. oma juureni on nyt käynyt kohta pari viikkoa ja ruokin sitä joka päivä kaksi kertaa, tänään päätin että se on valmis ja siirsin sen jääkaappiin. blogissa on pari päivää sitte tehty testikin..

se ruotsalainen leipurimestari on muuten Jan Hedh ja tuo kirjakin on suomennettuna.. mestarileipurin leipäkirja, kannattaa ostaa.

Lisää
11.11.2009 15:36 - 11.11.2009 15:36 #2208 : Sanja
Sanja vastasi aiheeseen: Re: Rusinahiivalla leipää??
Jossain ruotsalaisessa blogissa oli ohjeet ton rusinahiivan tekoon. Vois kai sitä kokeilla...Mutta tosiaan voi olla, että ei ihan välttämättä onnistu. Helpolta näytti, mutta niin näyttää moni muukin helpolta kun ammattilainen tekee!

Eli siis jos tekee ruisleipää kunnon juuresta, niin ensin tehdään se juuri, joka muhii useita päiviä ja sitä ruokitaan. Siitä sitten tehdään se esitaikina ja sitten vasta taikina??? Ymmärsinkö oikein? Voiko/kannattaako vaaleaa leipää tehdä tällä tyylillä? Mä teen aina sen esitaikinan ja annan ylensä olla muutaman tunnin huoneen lämmössä tai jääkaapissa yön yli.

Kiitos tosta kirjavinkistä! Aihe kyllä kiinnostaa kovasti.

Lisää
11.11.2009 15:59 - 11.11.2009 15:59 #2213 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Rusinahiivalla leipää??
joo valmis juuri elvytään päivää ennen ja siitä tehdään se leipä.. sekä ruis että vaalealla leivällä.. tuoreella juurella kai sen voi tehdä ilman sitä elvytystä.

vaaleita leipiä tolla rusina utulla juuri tehdäänkin, täällä on hyviä ohjeita ja ohje ite vaaleaan juureenkin http://www.wildyeastblog.com/2007/07/13 ... a-starter/

Sivu luotiin ajassa: 0.065 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017