Ruisleipää toisella tapaa?

Lisää
09.08.2009 17:27 - 09.08.2009 17:27 #19026 : Insanity
Insanity loi aiheen:
Olen törmännyt ruisleipien saralla kotiversioissa ainoastaan jälkiuunileivän tyyppisiin, todella kovakuorisiin ja happamiin ruisleipiin.
Kauppojen ruisleivät: ruispalat, ruispuikulat yms. ovat niinsanottua pehmeää ruisleipää, sitä miedomman makuista. Itse en niinkään happamista ruisleivistä välitä, nuo pehmeämmät ovat enempi miun makuun.
Onkohan ruispalojen tyyppistä leipää mahdollista valmistaa kotona, ja millä tapaa tälläinen leipä valmistetaan?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.08.2009 09:31 - 10.08.2009 09:31 #803 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
ne on varmaankin lähempänä ruisjauholla maustettua hiivavehnäleipää kun ruisleipää, eli sillai koittamaan. Ja paistaa kuumassa ja pakkaa heti muovipussiin niin tulee pehmeä

Lisää
10.08.2009 09:46 - 10.08.2009 09:46 #806 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Mulla on sellanen mielikuva et jossain blogissa olisin joskus törmännyt ihan ruispalaa vastaaviin leipiin mut en muista kyllä kuollaksenikaan, missä! Kotikokki -sivuilta löytyy myös jonkinlainen ohje; http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta ... 0ruispalat

Lisää
10.08.2009 10:54 - 10.08.2009 10:54 #808 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Tosiaan, esim. Vaasan ruispalojen ja ruissydämen rukiin osuus jauhoista on reilut 60% (eli 40% jauhoista on jotain muuta, yleensä vehnää) ja rukiin osuus kaikista aineksista on reilu 30%. Kun taas näissä "jälkiuuni"-tyyppisissä leivissä rukiin osuus kaikista aineksista on yleensä yli 50% (ainakin pikaisen googletuksen perusteella). Sitten on vielä näitä todella rukiisia leipiä joissa on käytetty 100% rukiisia jauhoja. Juuri ne ovat varmaan noita Insanityn mainitsemia todella happamia leipiä.

Joten eikun lisäämään ruisjauhoja ihan perus leipätaikinaan ja katsomaan mitä tulee!
Itse leivon monesti sämpylöitä niin että laitan noin puolet jauhomäärästä vehnäjauhoja joista saa hyvän sitkon, sekaan jotain puurohiutaleita (esim. ruis tai kaura) ja vielä lisään myös ruisjauhoa taikinaan. Saattaa kuulostaa sekametelisopalta mutta maistuvia sämpylöitä olen saanut aikaiseksi!

Muokkasin tekstiäni vähän jälkikäteen, korjasin prosenttiosuusvirheitä.

Lisää
10.08.2009 18:06 - 10.08.2009 18:06 #814 : Insanity
Insanity vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Mielenkiintoista!
Katsoin tuon kotikokin ohjeen, ja leipä näyttää mielestäni melkoisen paljon suorakaiteen muotoiselta sämpylältä.
Kauppojen ruispalat sun muut kun tuppaavat kuitenkin maistumaan reilusti rukiille.
Toinen kaipaani ruisleivän "resepti" tai vinkki olisi vinkki real-palojen tekoon.
Onko kenelläkään tietoa miten realeita voisi valmistaa kotosalla?

Lisää
10.08.2009 19:07 - 10.08.2009 19:07 #819 : aleksi
koita mun melkeen ruisleipä ohjetta( http://vivaciabatta.blogspot.com/2009/0 ... leipa.html ) mutta nosta hiivan määrää ja vaihda graham normi jauhoon. paista korkeessa lämmössä nopeesti.

kai siitä jotain vastaavahkoa tulee, pitäis itekin testata

realiin en tiiä muutakun että siirappia, siemeniä, löysätaikina ja matalalla lämmöllä pitkään paisto.

Lisää
11.08.2009 09:20 - 11.08.2009 09:20 #823 : Insanity
Insanity vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Kiitos aleksi, tuota pitääkin testata!
Saisikohan tuolla taikinalla tehtyä ruispaloja niin, että kaulitsisi leivän ensin levyksi ja leikkaisi sitten taikinasta suorakulmioita tai vastaavia? :S

Lisää
11.08.2009 10:32 - 11.08.2009 10:32 #826 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Appiukko, tekee meillä just tollasta realin tyyppistä leipää leipäkoneella. On muuten ihan sikahyvää! En sitten tiedä käyttääkö valmiita leipäjauhoseoksia vai sekoittaako itse. Auringonkukan siemeniä laittaa aina reilusti mukaan.
Tanja mä teen aina kans sämpylät noin sekametelisopaksi. Vehnäjauhoja, ruisjauhoja, puurohiutaleita/ erilaisia siemeniä tai pähkinöitä. Ihan tavallisista vehnä- tai grahamsämpylöistä en edes tykkää!

Lisää
11.08.2009 17:06 - 11.08.2009 17:06 #833 : aleksi
joo saahan se kaulittua mutta varovasti ja paljolla jauholla, ruistaikinat tuppaa tarttumaan joka paikkaan. tollasen levyn leikkaamiseen on hyvä sellanen "pizzaleikkuri".

reali tyyliseen leipään varmaan kannattaa kattoa jonkun saaristolaisleivän tyylistä ohjetta ja muokkailla sitä. ja paistaa vaikka monta tuntia jossain foliossa.. hmm.. nyt mun tekee mieli testaa tätäkin

Lisää
11.03.2010 16:32 - 11.03.2010 16:32 #4387 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Tein joskus ruis(seka)leipiä, jotka muistutti ruispaloja. Tarkkaa ohjetta en koskaan kirjoittanut ylös.
Ruisjauhojen lisäksi laitoin taikinaan perunamuusijauhetta, ruisrouhetta ja vehnäjauhoja. Taikina vaati myös hieman hiivaa.

Tein raskin ihan normaaliin tapaan. Ekaksi lisätään nestetilkkaan liotettu hiiva. Perunamuusijauhe lisätään seuraavana ja sekoitetaan hyvin. Annetaan hetken aikaa turvota. Sitten lisätään muut aineet. Ja leivotaan normaaliin tapaan. Vaatii pidemmän paistoajan miedommassa lämmössä kuin tavallinen leipä.

Perunarouhe on varsin tavallinen aines kauppojen ruisleivissä, lähin tuote mitä myydään tavalliselle kuluttajalle lienee tuo muusijauhe. Kannattaa valita sellainen tuote, jonka sisältö on pääasiassa perunaa. Peruna tuo pehmeyttä ruisleipään.

Jos ei pidä kovin happamasta leivästä, niin kannattaa antaa raskin tekeytyä vain joitakin tunteja ja käyttää kohottamiseen hiivaa.

Lisää
11.03.2010 18:37 - 11.03.2010 18:37 #4391 : aleksi
empä ole ikinä edes kuullut perunarouheesta vaikka leikin leipuria enkä myöskään koskaan törmännyt ruisleipään jossa ois perunaa.. mutta jos perunaa tahtoo laittaa leipään niin ei perunamuusijauhetta.. siinä on suolaa ja tiesmitä mömmöjä vaan peruna hiutaletta.. se on sitä mitä käytetään yleensä

Lisää
11.07.2010 18:50 - 11.07.2010 18:50 #6615 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Ruisleipä
Tervepä kaikille.

Ensipostaukseni foorumille käsittelee uutta projektiani ruisleipää. Eli kyseessä on siis täysin rukiiseen tehty hapatettu, hiivatta kohotettu ruisleipä. Sellaista on jo pidemmän aikaa tehnyt mieli oppia tekemään ja nyt sitten tartuin tuumasta toimeen. Kukaan tuttu ei ole leiponut joten päätin juuren tehdä itse. Ohjeen tähän otin Ulla Rauramon kirjasta "Ruis - Suomalaisten salainen ase" . Ensimmäinen yritys päättyi siihen että juuri homehtui, kun olin laittanut sen kärpästen pelossa muovipussiin. Nyt on toinen työn alla. Siihen tuli pari palaa ruisleipää, ruisjauhoja ja vettä. Se on kaksi vuorokautta tuossa kuplinut ja olen siihen muutaman kerran ruista ja vettä lisännyt. Rauramon ohje sanoo että 12 tunnin päästä leivottais, mutta monet internetsivut käskee hapattamaan sitä pidempään, jopa viikon.

Onko foorumilaisilla kokemuksia tämmöisestä täysruisleivästä? Kaikki vinkit on tervetulleita, sillä kuten totesin, koskaan en oo kokeillu. Raportoin projektin etenemisestä jos jotain syömäkelpoista jossain vaiheessa saan aikaan.

Tanja siirsi tämän tänne aiempaan ruisleipäaiheiseen ketjuun.

Lisää
11.07.2010 19:27 - 11.07.2010 19:27 #6617 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Heippa riha ja tervetuloa foorumille!

Jään mielenkiinnolla odottelemaan minkälaista leipää saat aikaiseksi, olisi kiva kuulla!

Lisää
13.07.2010 14:51 - 13.07.2010 14:51 #6658 : aleksi
jos teet hapatettua ruisleipää niin mihin tarvitset siinä hiivaa? se juuri nostaa ihan hyvin jos sen kasvattaa hyvätapaiseksi. aluksi voi tietty helpottaa itseään hiivalla ja vaikka vehnäjauholla.

toinen on että vanhan leivän laitto juureen ei tee yhtään mitään, basillithan ovat kuoleet siitä jo leipomon uunissa.. tuo on vaan uskomus ja ruis alkaa happanemaan muutenkin huoneenlämmössä. ihan sama tulee kun laittaa vaan jauhoja ja vettä ja ruokkii sitä jokusen viikon, sen parempi mitä pidempään. usein ohjeissa sanotaan just että aiempana päivänä pitää sekoittaa vettä ja jauhoja juureksi mutta jos sen tahtoo oikeasti toimivan niin tähän raskiin pitäisi vielä lisätä se ihan juurikin.

pohjaohjeessa jota oon ite käyttänyt ensimmäisennä päivävä laiteteen yhteen jauhoja ja vettä 50%/50% ja toisena saman verran + suola.. ekan päivän massaan lasketaan mukaan juuri eli jos vaikka käyttää 100g juurta ja ekan päivän raskiin tulisi 200g vettä ja jauhoja niin jauhon ja veden määrää tiputetaan 150 grammaan.. jos juuri on tasan saman verran vettä ja jauhoja.. olipa sekava, vois itekin taas tehä

oma vehnäjuuri on kohta jo vuoden ikäinen potrapoika ja ruisjuurikin puolisen vuotta. se on synttäreiden paikka

Lisää
14.07.2010 10:04 - 14.07.2010 10:04 #6677 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
En ollut sinne hiivaa laittamassa, vaan ihan vaan tuolla juurella nostattamassa.

Toi leipäviipaleuskomus on niin monessa paikassa että päätin sen varmuuden vuoksi sinne mukaan heittää, vaikka kyllähän maalaisjärki sanois että ei ne bakteerit enää sieltä leipomon uunista mihinkään herää. Ei kai niistä haittaakaan ole. Toivottavasti.

Nyt se kuplii kivasti ja oon sen syöttämistä jauhoilla ja vedellä jatkanut. Kohta vois koittaa leipoa ja kattoa mitä tulee.

Lisää
17.07.2010 12:27 - 17.07.2010 12:27 #6732 : aleksi
oho luinkin väärin

mutta testaamaan vaan, musta hyvän ruisleivän tekeminen on paljon helpompaakin kun hyvän vaalean leivän teko. ite pidän sellasesta jossa on tosi paljon auringonkukan siemeniä ja paistettu vuuassa..

joo ja ei niistä leivän paloista mitään haittaa ole.. ite oon tehnyt juuren jossa oli omenan paloja ja ne tuhoutui ja hävisi täysin sinne sekaan parissa päivässä.. agressiiviset basillit

Lisää
28.03.2011 13:06 - 28.03.2011 13:06 #9185 : safkaseireeni
safkaseireeni vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?

Olen törmännyt ruisleipien saralla kotiversioissa ainoastaan jälkiuunileivän tyyppisiin, todella kovakuorisiin ja happamiin ruisleipiin.
Kauppojen ruisleivät]

Tässäpä sisältä pehmeän ja maultaan mausteisen makeahkon ruisleivän ohje:

(Tämä on miedosti muunneltu suosikkiohjeeni Richard Bertinetin mainiosta leipäkirjasta "Leipää monella tavalla". Kirjan ja sen reseptien suurin juju on alustus- ja kohotustekniikassa jota en tässä lähde toistamaan, kannattaa hankkia itse kirja käsiinsä.)

Rusina-kuminaruisleipä

400g hiivaleipävehnäjauhoja
100g tummia ruisjauhoja
11g kuivahiivaa
8g suolaa
370g vettä

150g rusinoita
1 rkl kuminansiemeniä

1. Yhdistä kuivat aineet, lisää vesi ja alusta taikinaksi, lisää alustamisen loppuvaiheessa rusinat ja kumina
2. Nostata huoneenlämmössä leivinliinalla peitettynä tunnin ajan
3. Jaa taikina kahtia ja leivo kahdeksi pitkulaiseksi leiväksi
4. Anna kohota leivinliinalla peitettynä tunnin ajan, kuumenna samalla uuni 220 asteeseen
5. Paista noin 30min kunnes pohjaan koputettaessa kuulet kumean äänen ja pinta on kauniin ruskea

kuva: http://safkaseireeni.blogspot.com/2011/ ... leipa.html

Lisää
19.07.2012 20:03 - 19.07.2012 20:03 #14321 : RuusuMatami
RuusuMatami vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Meillä porisee pöydällä juuren tekele. Tai ei se vielä porise Harmi, ettei Riha palannut kertomaan ruisleipäkokemuksistaan tänne. Olisi ollut kiva tietää onnistuiko hänen juurensa. Samaan tapaan itsekkin koitan juurta saada aikaan ja kotileipomosta saatua juureen tehtyä ruisleipää sekaan heitin, vaikka tosiaan taitaa se olla vain uskomusta. Nooo, kahtoo mitä tuosta tulee ja saadaanko joskus oikein leipäkin aikaiseksi

Lisää
21.07.2012 20:58 - 21.07.2012 20:58 #14335 : tahmatassu
tahmatassu vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Mä teen ruislimput mummon perintö reseptillä.

2 l vettä
n. 10 g hiivaa
leivänjuuri
n. 2 tl suolaa
n. 2½ l ruisjauhoja

Ensin vesi lämmitetään n. 40 asteiseksi, sekaan hiiva ja leivänjuuri ja hämmenetään. Tämän jälkeen lisätään jauhoja niin paljon, että saadaan vellimäinen seos aikaiseksi. Annetaan muhia 20-24h. Sekotellaan välillä ja n. puolessa välissä muhimista lisätään paro dl jauhoja.
Alustusvaiheessa muhimisen jälkeen lisätään suola ja vaivataan loput jauhot vähitellen joukkoon ja vaivataan n. ½ tuntia. tehdään ristiviilto ja jätetään kohoamaan 1½-2 tunniksi, kunnes ristiviilto on lähes hävinnyt. Laitetaan leivinkivi uuniin ja uuni 250 asteeseen. Jaetaan taikina 6 osaan ja pyöritetään niistä ensin 3 leipää jauhotetulla pöydällä. Kun ne on kohonneet (pinta ei ole enää tasainen), taputtele niitä (ettei kuori repeä) ja laita uuniin, jonka lämpötila on ollut 250 astetta vähintään 15 min. Jos leivät paisuu kiinnni toisiinsa, siirtele erilleen n. 10 min kuluttua. Paista uunissa n. 50 min, puolen tunnin kohdalla alenna uunin lämpötila 225 asteeseen.
Kun laitat ensimmäiset 3 leipää uuniin, pyörittele toiset 3 leipää jauhotetulla pöydällä ja tee kuten edellä.
Uusi juuri otetaan pakkaseen ennen kun aletaan leipomaan.

pakko kyllä myöntää, että olen reseptin lisäksi saanut myös taikinajureni perintönä, kylläkin tädiltäni, joka on saanut sen joskus aikojen alkuhämärissä perintönä anopiltaan (joka luultavasti on perinyt sen jostain, joten vuosikerta juurella mennään!). Kerran koitin tehdä uutta juurta kun unohtui laittaa pakkaseen leipomisen yhteydessä ja homeiseen massaan se yritys päättyi. Pyysin tätiä ottamaan minulle uuden juuren kun seuraavan kerran leipoi. Toista kertaa en ole edes ajatellut alkavani juuren tekoon. Kiva olisi kyllä jos joku kertoisi takuuvarman juuri ohjeen, ei ole mitään takeita että muistan aina ottaa uuden juuren talteen

Ja mun mummoni, joka on ruisleipää leiponut useita kymmeniä vuosia, kehotti ehdottomasti käyttämään hieman hiivaa juuren herättelyssä. Toki pelkän juurenkin pitäisi riittää, mutta itse tykkään pelata varman päälle. Pitäiskin kai taas leipoa leipää pakkaseen :p

Lisää
22.07.2012 13:26 - 22.07.2012 13:26 #14337 : RuusuMatami
RuusuMatami vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Nyt on kaksi ruisleipää uunissa paistumassa.

Oltiin kotoa pois yksi päivä ja kun tänään tultiin kotiin olikin juuren alku alkanut porisemaan. Ja kun siitä sitten leivottiin se taikinaksi niin kylläpähän tuo alkoi nousemaankin oikein kivasti eli eiköhän juuri sitten ole toimiva.

Nyt sitten jännätään millainen on itse valmis leipä ja etenkin se maku

Lisää
23.08.2012 06:46 - 23.08.2012 06:46 #14540 : Rottinkiweileri
Rottinkiweileri vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?

2 l vettä
n. 10 g hiivaa
leivänjuuri
n. 2 tl suolaa
n. 2½ l ruisjauhoja

Ja mun mummoni, joka on ruisleipää leiponut useita kymmeniä vuosia, kehotti ehdottomasti käyttämään hieman hiivaa juuren herättelyssä. Toki pelkän juurenkin pitäisi riittää, mutta itse tykkään pelata varman päälle. Pitäiskin kai taas leipoa leipää pakkaseen ]

Kokeile vaan rohkeasti ilman hiivaa, onnistuu hyvin

Tuossa ohjeessa pisti vään silmään, että ihanko vain 2tl su0laa 2l vettä?? Itse laitan 2 rkl 2l vettä.
Ja suosittelen juuren talteen ottamista ennen suolan laittoa ja silloin kun juuri on vielä "löysää puuroa".
Itse olen vain huomannut, että näin juuri pysyy paremmin "elossa". Minulla on "varajuuri" pakasteessa ja toinen jääkaapissa, jota "ruokin viikottain.

Mutta tekeepä miten vain, niin itsetehty ruisleipä on vaan parasta

Lisää
23.08.2012 13:04 - 23.08.2012 13:04 #14550 : tahmatassu
tahmatassu vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?

2 l vettä
n. 10 g hiivaa
leivänjuuri
n. 2 tl suolaa
n. 2½ l ruisjauhoja

Ja mun mummoni, joka on ruisleipää leiponut useita kymmeniä vuosia, kehotti ehdottomasti käyttämään hieman hiivaa juuren herättelyssä. Toki pelkän juurenkin pitäisi riittää, mutta itse tykkään pelata varman päälle. Pitäiskin kai taas leipoa leipää pakkaseen ]

Kokeile vaan rohkeasti ilman hiivaa, onnistuu hyvin

Tuossa ohjeessa pisti vään silmään, että ihanko vain 2tl su0laa 2l vettä?? Itse laitan 2 rkl 2l vettä.
Ja suosittelen juuren talteen ottamista ennen suolan laittoa ja silloin kun juuri on vielä "löysää puuroa".
Itse olen vain huomannut, että näin juuri pysyy paremmin "elossa". Minulla on "varajuuri" pakasteessa ja toinen jääkaapissa, jota "ruokin viikottain.

Mutta tekeepä miten vain, niin itsetehty ruisleipä on vaan parasta

Juu, kyllä sielä ohjeessa seisoo 2 tl suolaa. Tosin ohje on mun tädiltäni saatu ja hän käyttää tositosi vähän suolaa yhtään missään Ja tuokin määrä me uskollisesti aina unohdetaan lisätä taikinaan
Pitää katsoa tohtisiko joku kerta uhmata kohtaloaan ja koettaa laittaa ruisleivät tulemaan ilman hiivaa...

Lisää
17.05.2014 16:21 - 17.05.2014 16:21 #17948 : Dadaim
Dadaim vastasi aiheeseen: Re: Ruisleipää toisella tapaa?
Hej !

Olen vuosien varrella aina tehnyt ruisleivän juureen käyttäen hiivaa mutta parisen vuotta sitten aloin tekemään itse
hiivaa(villi hiivaa)koska kaupan hiivat ovat useinmiten vanhoja,Tuoreen hiivanhan tunnistaa siitä ettei hiiva halkea vaan venyy yrittäessään taittaa palan . lisään ruisleivän juureen noin 2rkl ja saan kuohkeampia leipä...lisään myös aina maitojauhetta
joka parantaa leivän koostumusta.Vaaleissa leivissä käytän myös vehnätärkkelystä 1-2 rkl joka parantaa kokemukseni mukaan leivän pehmeyttä.Perunajauhoilla käy myös olen kokeillut sitäkin.

Sivu luotiin ajassa: 0.132 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017