Leipuri-kondiittorin perustutkinto?

Lisää
10.03.2014 22:31 - 10.03.2014 22:31 #19179 : netch
netch loi aiheen:
Kuinkas moni täällä on suorittanu/suorittamassa leipuri-kondiittorin tutkintoa?
Haluaisin tosi kovasti kuulla kokemuksia ja mielipiteitä ko tutkinnosta ja koulutuksesta.

Oon tällähetkellä amkissa, mutta mulla on taas tää vaihde päällä et tuntuu etten saa siitä mitään irti. Ja nyt ku on pidemmän aikaan jo sormet ollu vaan leipomisen perään niin oon ryhtyny miettimään pitäskö siirtyy toiselle tasolle ja oikeen opiskella tätä Sais kaikki päivät tehä sitä mitä tykkää ja toteuttaa itteään.

Mutta kun en tiedä.. Välillä tuntuu että opiskelupaikka vaihtuu yhtenään ku en oikeen osaa päättää mihin haluun kouluttautua ja mitä opettelen itsenäisesti

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.03.2014 22:32 - 10.03.2014 22:32 #17688 : netch
netch vastasi aiheeseen: Re: Leipuri-kondiittorin perustutkinto?
Ps. Erityisesti Omnian ammattiopiston koulu kiikarissa, jos jollakulla tietoa/kokemusta kyseisestä paikasta niin jakakaa mielellään kokemuksianne!

Lisää
24.03.2014 17:49 - 24.03.2014 17:49 #17754 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Leipuri-kondiittorin perustutkinto?
Tähän olisi kyllä itsestänikin mielenkiintoista kuulla kokemuksia, sillä oma tutkintoni on yli 10v takaa... Varmasti siinä ajassa on koulutukseen tullut lisää juttuja!

Lisää
15.09.2014 18:08 - 15.09.2014 18:08 #18248 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Leipuri-kondiittorin perustutkinto?
Opiskelin itseni leipuri-kondiittoriksi nimenomaan tuolta Omnian ammttiopiston kautta. Valmistuin jouluna -13 , joten koulutus on vielä tuoreessa muistissa.
Olin liikkeellä lukiopohjalta sekä varustettuna jo aiemmalla ammattitutkinnolla, joten minun tarvitsi osallistua pelkkiin ammattiaineisiin.
Ensimmäinen vuosi keskityttiin pääasiassa leipurinoppiin ja ekan vuoden keväällä oli vasta vähän maistelua konditoriapuolesta. Toinen vuosi olikin sitten pääasiassa konditoriaopintoja.
Koulun lomaan kuului kolme työssäoppimisjaksoa, joista yhden oli pakko olla leipomoharjoittelu, yhden konditoriaharjoittelu ja yksi oli neuvoteltavissa.
Kävin omat opintoni kahdessa ja puolessa vuodessa, sillä halusin saada mahdollisimman paljon irti kaikesta. Suoritin viimeiset kaksi harjoittelua yhdessä pötkössä viimeisenä puolen vuoden opiskelukautena, jotta pääsisin paremmin suoraan kiinni työelämään valmistuttuani.

Omniassa oli ainakin minun opiskeluaikanani niin sanottu isompi leipomoluokka puupöytineen, sen kyljessä konditoriatyöskentelyyn paremmin sopiva luokkatila teräs- ja kivipöydin ja vielä erikseen vanhalla puolella pikkuleipomo. Sitä remontoitiin, kun olin valmistumassa, joten en tiedä, tehtiinkö siitä toisenlainen tila vai säilyikö se leipomo-opetuskäytössä. Tilaa ei ollut hirveästi siis.

Opettajat olivat kivoja ja opetus käytännönläheistä. Omasta mielestäni ohjattua opetusta olisi saanut olla enemmänkin, sillä nykyisellään oppilaat jätetään ehkä liian herkästi tekemään oman mielensä mukaisia tehtäviä päältäpäin valvoen. Olisin myös kaivannut enemmän niin sanottua liukuhihnatyöskentelyn opastusta, sillä nykyisellään koulutus ei valmistanut riittävästi työelämän vaatimuksiin. Oma-aloitteisuutta vaaditaan paljon, kuten kaikkialla muuallakin käsittääkseni. Jos vain on motivaatiota opetella ja tehdä, Omniassa siihen on mahdollisuudet kyllä.

Omnian tiloissa toimii myös aikuisopiskelupuoli, eli siellä voi opiskella kondiittorin ammattitutkinnon iltaopiskeluna.Ammattitutkinto on siis sama kuin vanhan ajan kisällikoulutus. Sitä tietä pitkin voi myöhemmin harkita mestarintutkintoakin. Ammattikoulupohjalta sinne taas ei ole mahdollista mennä. Itsekin sitä ammattitutkintoa harkitsen ja varmasti jonkun aikaa ensin työelämässä oltuani sinne menen. Ajankohta vain on vielä auki.

Mutta Omnian ammatiopisto on ihan perushyvä koulu, siinä on hyvät ja huonot puolensa, kuten kaikissa oppilaitoksissa. Oma positiivinen mieli ja hyvä asenne auttavat pitkälle.

Bonuksena vielä loppuun kerron, että koska Lakelankadulla opiskelevat myös kokit, ruokalassa on aina oman talon oppilaiden laittamat ruoat ja leipuriopiskelijat leipovat ruoalle joka päivä tuoreet sämpylät.

Sivu luotiin ajassa: 0.083 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017