Vinkkejä kaasuhellan käyttöön?

Lisää
25.08.2011 15:38 - 25.08.2011 15:38 #19827 : Tekila
Tekila loi aiheen:
Mullakin on ekan oman ostetun asunnon keittiö sisutus menossa. Tehdään vanhasta keittiöstä avokeittiö. Tulee vaikka kuinka paljon avarampi ja paljon pöytätilaa. Kaupan mukana tulee kaasuhella. Uuni osuus on myös kaasua. Osaisiko joku vähän kertoa tästä hellasta? Miten monet kakkupohjat poltan ennenkun osaan käyttää? Toimiiko se lähempänä normaalia hellaa vai kiertoilmauunia?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.08.2011 20:08 - 25.08.2011 20:08 #10717 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Vinkkejä kaasuhellan käyttöön?
ittellä on kaasuhella, en ole paljoa kakkuja paistellut mutta sen olen kyllä huomannut että oma on selvästi kylmempi edestä, sen takia kakuista ja vastaavista tulee vinoja koska tietty viileämmässä kakku ehtii nousta pidempään ennen kiinteytymistään. uuni paistaa selvästi kuumemmin pohjasta ja aluksi saa vähän pelata lämmön kanssa ettei pala pohjasta ja jää raa'aksi päältä..

leipien kanssa aluksi näytti ettei hommasta tuu mitään, käntyt palo pohjasta ja pitkänkin paiston jälkeen väri oli lähinnä harmaa mutta nykyään sujuu kyllä ihan hyvin, pari ekaa leipää meni harjotellessa. kannatta paistaa mahdollisimman korkealla.

macaroneista en ole kyllä saanut mitään macaronin tapastakaan kaasulla.. en tiiä onko ollut huonoa mähää vai mitä mutta muilla uuniella on sentään tullut jotain.. viidellä oon kai macaroneja tehnyt, kauhee määrä.

Lisää
26.08.2011 04:57 - 26.08.2011 04:57 #10718 : Tekila
Tekila vastasi aiheeseen: Re: Vinkkejä kaasuhellan käyttöön?
Luin eilen kommentteja muutamista paikoista ja päädyn siihen, että myyn sen 1v vanhan kaasuhellan sieltä ja ostan sähköllä toimivan tilalle...Liedet jää kaasuksi. Mun unelmakeittiöni on ihan pilalla jos en voi leipoa

Lisää
27.08.2011 17:49 - 27.08.2011 17:49 #10731 : aleksi
hyvin sitä voi leivonnassa käyttää se vaan toimii vähän erilailla, erilaillahan niitä kaasuhellan polttimiakin pitää käyttää ja opetella aluksi. ei sen takia kannata alkaa vaihtelemaan.. kato mun blogia viimeset kaksi ja puolivuotta, hyvin toimii

isot leipomotkin käyttää kaasulla toimivia uuneja.. oiko ollut primulakin uudessa mestassa.. mitä nyt niillä ei ole mitään tekemistä kotiuunien kanssa..

Lisää
07.09.2011 17:28 - 07.09.2011 17:28 #10797 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Vinkkejä kaasuhellan käyttöön?
Nostelen tätä, jos joku osais antaa vinkkejä. Meillä uudessa asunnossa kaasuliesi, mutta sähköhella. Vielä ei olla päästy itse testaamaan. Eroaako käyttö sähköversiosta? Minkälaiset kattilat/pannut parhaita kaasulle vai onko samat kuin sähköllä? Ihan innolla odotan, että pääsee kokeilemaan kaasua. Vaihdetaan sitten, jos ei tykätä.

Lisää
07.09.2011 18:26 - 07.09.2011 18:26 #10798 : aleksi
kaasussa suurin ero on että se lämmittää nopeasti ja kaiken, pannujen kahvat, viereisen seinän ja aivan kaiken.
parhaana puolena on juuri sen mitä aina sanotaankin eli lämpöä voi muuttaa helposti, jos joku meinaa kiehua yli niin kaasua pienemmälle ja kiehunta laskee heti.

ei kaasua tahdo tavalliseen sähkölieteen vaihtaa kun kerran on koittanut

ja kattilat ei tule pohjasta likasiksi kun liekit polttaa ne aina puhtaiksi

Lisää
12.10.2011 07:12 - 12.10.2011 07:12 #11074 : Tekila
Tässä remontin aikana tuli sitten selville etten saa sähköuunia kaasuliesillä. Ellen sitten tahdo pimentää muuta kämppää siksi aikaa kun käytän uunia...

Mun asuntoon ei tuu virtaa tarpeeksi, että pystyisin elämään niin miten tottunut. Eli ei voi pestä pyykkiä, kokkailla uunilla ja pitää talon kaikkia valoja päällä ellen tahdo soitella isännöitsijää pääsulakkeen vaihtoon

Noh, ei auta itku markkinoilla. Pitää vaan toivoa että opin elämään uunin kanssa joka on kaasu.

Lisää
12.10.2011 09:10 - 12.10.2011 09:10 #11075 : PullaAkka
PullaAkka vastasi aiheeseen: Re: Vinkkejä kaasuhellan käyttöön?
Ei ole kaasuhellan tai -uunin käyttöön vinkkejä antaa, valitettavasti. Mutta täytyy oman induktiolieden mukavuutta mainostaa kyllä! Toimii samoin, kuin kaasu eli kuumentaa nopeasti ja vastaavasti hidastaa nopeasti. Jos joku vaikka kiehuukin ylitse, ei mkään pala kiinni, joska se liesitaso itsessän ei ole kuuma. Kaikki irtoaa kevyesti pyyhkimällä.

Mä olen jostain syystä kamalan arka kaasun suhteen. Englannissa kesäreissulla oli huoneistossa kaasuliesi ja senkin käyttö oli mulle kuin pelkokerrointa

Lisää
05.11.2011 16:41 - 05.11.2011 16:41 #11260 : Tekila
Kaasuhellan ensikosketus koettu. Ainoa huono oli, että mun vuoka sitten vuoti ja piti laittaa pelti sen alle. Kesti aavistuksen kauemmin saada leivos kypsäksi. Uunin siivous on myös tiedossa.

Pitänee huomenn ostaa Ikeasta silikonivuoka, se pitäisi olla parempi.

Lisää
14.12.2011 12:45 - 14.12.2011 12:45 #11756 : Anonymous
Muutin kolme kuukautta sitten 1960-luvulla rakennettuun kerrostaloon, jossa asunnossani on kaasuhella. Olen taistellut samanlaisten ongelmien kanssa jo jonkin aikaa. Leiväntekemistäni haittaa jonkin verran se, että uuni kärventää pohjan joka kerta, vaikka kovin vaikeanoloisesti jaksaa lämmetä 250°C asti, eikä paistotulos ole kovinkaan tasainen. Isot leivät jäävät osittain raaoiksi ja pellillisellä sämpylöitä kaikki eivät paistu loppuun asti. Pitsan kanssa palamista tapahtuu myös.

Yhden helpottavan kikan keksin. Viimeksi pitsaa paistaessani laitoin uunin alimmille kannattimille tyhjän pellin. Se helpotti hieman pohjan palamisen ongelmaan, koska kuumuus ei tullut suoraan paistopeltiin.

Tietysti paistopelti kannattaa pitää niin korkealla kuin pystyy. Aina leiväntekemisessä tämäkään ei auta, sillä paistoajat ovat sen verran paljon pidempiä kuin pitsalla. Seuraava ratkaisuyritys lienee soitto huoltoyhtiöön, josko siellä oltaisiin valmiita vaihtamaan vanha uuni parempaan.

Tai sitten pitää vain ostaa sähköuuni kaasuhellan rinnalle. Kaasulla liesi toimii loistavasti, joten siitäkään ei haluaisi täysin luopua. Kumma, että uusissakin asunnoissa kaasuhellaa vielä näkee, luulisi sen olevan jo monesti vanhentuneeksi todettu keksintö.

Lisää
14.12.2011 13:00 - 14.12.2011 13:00 #11774 : Tekila
Veikkaan että noi on vanhan kaasuhellan ongelmia. Mun hellani on 2 vuotta vanha ja toimii kaasulla. Ei oo suuremmin palamis ongelmia, lähinnä se että koskaan ei mikään rusketu ellei ala kikkailemaan grillivastuksella. Tasasesti paistuu kaikki. En tosin ole vielä esim. kakkupohjaa testaillut. Mun hellassa on ominaisuus, että se ei pysy oikein päällä jos on alle 175 astetta uunissa. Liekki on niin pieni, että se voi sammua ihan itsestäänkin. Pelottaa jo ajatella kohokkaiden tekemistä.

Nykyään on myös sähköuuneja jossa on kaasuliesi, eli ei tarvisi kahta ostaa vierekkäin. Hinta on vähän kovempi, mutta käytännöllisempihän se on niin. Itse en voi tälläsestä edes haaveilla, kun mun kämpässä ei riitä sähköt uunille. ja tämä voi olla myös sunkin kämpässä ongelma, ellei sähköjä oo uusittu.

Lisää
14.12.2011 14:37 - 14.12.2011 14:37 #11776 : Anonymous
Aivan. Hella lienee lähes yhtä vanha kuin asuntokin, joten suurin syy ongelmiin löytynee uunin iästä. Soitin tänään huoltoyhtiöön, ja he lupasivat lähettää joku päivä huoltomiehen katsomaan mitä asialle voi tehdä. Sähköhellaa ei vältämättä tähän asuntoon saa, mutta mahdollisesti uuden hellan myötä asia ratkeaa. Tulen tänne jakamaan kokemuksia sitten kun asia on ajankohtainen.

Lisää
15.12.2011 13:35 - 15.12.2011 13:35 #11803 : anna
anna vastasi aiheeseen: Re: Vinkkejä kaasuhellan käyttöön?
Kaasulla en ole muuten mitään paistanut kuin grillissä, mut mökillä on kaasuliesi. Se on ihana! Lämmön kanssa ei tarvii arpoa ja vieressä vahtia, kiehuuko liikaa tai lakkaako kiehumasta. Lämpö on tasan se, minkä omin silmin sillä hetkellä havaitsee.

Luulisim, että kaasuhellalla kakkupohja harjoittelemalla onnistuu. Mä oon paistanut sen jopa grillissä, kun puuhella olis ollut seuraava vaihtoehto. Ei menny ihan niinkuin strömsössä ja pohjasta silpaisin vajaan sentin hieman ylikypsää pois. Viimenen vaihtoehto olis ollut auto, 30 kilsaa, kauppa ja valmispohja.

Kaveri asuu todella vanhassa omakotitalossa ja sielläkään ei riitä virta tavalliselle uunille. Hällä on sellanen isoa mikroa vähän suurempi sähköhella. Pienihän uuni siinäkin on, mutta kyllä se kakut ja pullat on paistanut.

Lisää
23.12.2011 20:35 - 23.12.2011 20:35 #11871 : jauhis
jauhis vastasi aiheeseen: Re: Vinkkejä kaasuhellan käyttöön?
Voih. Meillä oli muutama vuos sitten edessä uuden hellan osto ja sanoin miehelle että haluan kaasuhellan. Ja kun tuo ei suostunut niin toinen vaihtis oli induktio. Toisaalta nyt kun luin tämän kaasuuunin kommervenkit, niin olen tyyväinen induktioon ja siinä olevaan kiertoilma uuniin.
Vanhempien mökillä on kaasuhella ja uuni siinä samassa, vanha kuin mikäkin. Äitini ei ole oikein onnistunut tekemään pullaa ja kakkuja uunissa.

Lisää
26.02.2012 21:18 - 26.02.2012 21:18 #12677 : MrsBaker
MrsBaker vastasi aiheeseen: Re: Vinkkejä kaasuhellan käyttöön?
Meilla on kaasuhella ja -uuni. Ensin olin ihan pulassa sen kanssa, mutta pianhan tuota tottui kayttamaan. Pidan kaasuhellasta, mutta uunin vaihtaisin oitis sahkoon. Kaikki paistan mahdollisimman korkealla, muuten karvahtaa pohjasta. On joskus hankalaa saada varia paistoksiin, kun ylhaalla ei ole vastuksia. Monesti joutuu myos pienentamaan lampoa. Kolme kertaa kokeiltuna taytyy sanoa, etta marengit EIVAT onnistu. Ei matalinkaan lampo ole tarpeeksi matala.

Sivu luotiin ajassa: 0.101 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017