Mitä mieltä blogien feikkikuvista?

Lisää
09.03.2010 21:42 - 09.03.2010 21:42 #4368 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?
Joo siis kuvien muokkaaminen on kyllä täysin eri asia kuin ruoan syömäkelvottomaksi tekeminen. Kuten aleksi sanoi, onhan niitä pakko muokata. Tai no, ei tietenkään mikään pakko, mutta kyllä tekin tiedätte niitä blogeja joihin on heitetty ihan kauheita ruokakuvia yhtään niiden ulkonäköä katsomatta.. Tärähtäneitä tai pimeitä tai väärin tarkennettuja tai.. Eihän sellaisia blogeja kukaan (?) jaksa enempää seurailla. On se kuva näissä jutuissa melkein puoli ruokaa, mulle ainakin.

Onko se sitten reilua että hän, kellä on varaa ostaa hienoin kamera ja rakentaa studio voittaa kaikki kilpailut kun kuitenkin jokaisella on mahdollisuus ladata jokin ilmainen muokkausohjelma?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.03.2010 10:26 - 11.03.2010 10:26 #4380 : hanna
hanna vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?
No joo, mun on ainakin melkein aina pakko rajata kuva ja lisätä valoa. Yksi ainoa paikka keittiössä missä saa edes jonkinmoisia kuvia otettua ja nekin näin talvella surkean pimeitä.
Itse leivonnaisia en ole muuttanut mitenkään enkä kyllä lähtisi millään hiuslakoilla parantelemaan. Tykkään kyllä siitä että kuvat ovat kauniita ja niinkuin tuossa joku aikaisemmin kirjoitti niin en minäkään viihdy/käy uudelleen niissä blogeissa joissa näkyy esim. toooosi likainen ja sotkuinen tiskipöytä. Siksi olenkin tarkka ettei omissa kuvissani näy mitään ylimääräistä roinaa, mutta tokihan jokainen omalla tyylillään.

Lisää
28.03.2010 08:52 - 28.03.2010 08:52 #4764 : Helmi.fi
Helmi.fi vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?

normi digi kuvat tosiaan pitää aina vetää photarin läpi että ne näyttää edes joltain..

Jaa, sitten kai kaikki mun kuvat on kategoriaa "ei näytä miltään" Mutta en ole kyllä mitään kuvauksen/kuvankäsittelyn ammattilainenkaan...

Itse rajaan vain kuvasta pois sivuilla olevat asiat, jotka eivät itse kakkuun liity millään tavalla. Todella harvoin teen mitään muuta kuvankäsittelyä (joskus olen lisännyt tekstiä kuvaan tai utuistanut kuvan reunoja). Itse kuvaan lähes aina luonnonvalossa, meillä ei sisällä valo riitä edes keskellä päivää.

Näyteikkunakakut ymmärrän ja haavilen jokus itsekin sellaisen tekemisestä. Mutta muutoin tuo hifistely menee kovaa ja korkealta ohi...

Lisää
29.03.2010 07:11 - 29.03.2010 07:11 #4782 : Niina
Niina vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?
Ei kyllä riitä ymmärrys jos joku hiuslakalla yms. pilaa leivonnaiset vain siksi että kuva näyttäisi hyvältä. Siinä on kyllä sitten vähän eri intressit blogin pitämiseen kuin itsellä ja varmasti suurimmalla osalla bloggaajista. Itse ainakin leivon siksi, että saan sitten leivonnaisilla/kakuilla herkutella Järjetöntä touhua!

Kuvien muokkausta vastaan minulla ei ole mitään, eihän se leivonnainen siitä muutu, jos kuvankäsittelyohjelmalla poistaa kuvausolosuhteiden tai kuvaajan aiheuttaman virheen. En ainakaan itse osaa noita kuvankäsitteluohjelmia niin hyvin käyttää, että ikinä olisin saanut paremman kuvan käsittelyllä kuin miltä kakku näyttää luonnossa. Lähinnä vain rajaan tai kirkastan kuvaa, jos on hämärässä pitänyt kuvailla.

Lisää
15.07.2010 04:03 - 15.07.2010 04:03 #6692 : Anonymous
Partavaahtoa kermavaahtona jne. Itse vierastan todella rankasti minkään ns. feikkirekvisiitan käyttöä kuvissa, varsinkin jos se on syötäväksi tarkoitettua! Se, että asettelee nätisti, valitsee liinoja tai lautasia ("sisustaa") on mun mielestä ihan jees, jopa suotavaa. Myös esim. kontrastien tai valotuksen säädöt jälkikäteen on ihan ok tai vaikkapa jonkun taustalla killuvan, kuvaa häiritsevän "roskan" fotoshoppaaminen pois. Itse teoksia en lähtisi muokkaamaan, tai ainakin koen, että se jälki näkyy heti, varsinkin jos silmä on harjaantunut.

Itse pyrin aina kuvaamaan luonnonvalossa (ulkona) onnistuu varsinkin nyt kesällä. Lisäksi olen aikeissa hankkia kunnon kameran, jolla voin saada entistä kauniimpia kuvia, hämärässäkin. Kuvat ovat ainakin omasta mielestäni kuin puolet reseptistä. Mieshän tuo naureskelee, että tulee tämä sinun lepomisharrastus kalliiksi, kun pitää nyt ostaa kunnollinen kamerakin kun ei digipokkari enää kelpaa!

Mutta siis summa summarum: Feikkiruoat, aineet ym. kepulikonstit on BUU mutta kuvien parantelu jälkikäteen on ihan OK, niin kauan kun ei mennä siihen, että itse kohdetta aletaan suuresti muuntelemaan. Ja myöskin kuvien stailaaminen sisustusrekvisiitalla on mielestäni sallittua. Hienointahan olisi jos saisi upean kuvan ihan ilman mitään muokkailuja.

Lisää
15.07.2010 11:25 - 15.07.2010 11:25 #6697 : onnelianneli
onnelianneli vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?
Kyllä mie hyväksyn photoshoppailun, mutta sitten taas jos on kyse esim. kakun ulkonäkökilpailusta, jossa photoshoppaillaan suurestikin , niin eihän se sitten lopulta edes vastaa tekijän kakkua livenä ja onko sitten jo valokuvauskilpailu eikä leivontakilpailu ??

Mainoskuvauksissa ja tv:ssä ymmärrän noiden " feikkiruokien " käytön, mutta mitä järkeä niistä on bloggailla jos ei harrasta juuri tuota muokkaamista ihan omana harrastuksenaan.. äh, ymmärsiköhän kukaan. Eli jos muokkaisin meille syötäväksi tehdyn kakun niin eihän sitä vois edes syödä ..

Lisää
22.10.2010 21:36 - 22.10.2010 21:36 #7652 : PAMPULA
PAMPULA vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?
Ruoan pilaaminen tuntuu tosi tyhmältä. Oli syy mikä tahnsa. Tietääksen en ole törmäänyt näihin.

Se, että laittaa ohjeen kuvan kans, kai siinä on tarkoitus, että tällä reseptillä saat tämän näkösen jutun. Eli siis??

Minä en koskaan muokkaa kuvia. Otoksia tulee otettua monta per leivonnainen, parhaan valitten ja kortilta suoraan koneelle ja blogiin. Syystä että aikaa vaatii myös viis lasta En tosin ole ikinä kokenut, että kuvat niin heikkolaatuisia on, että ois tarve parannella. Mutta apua! sanokaa te, onko tarve?

Minkälaisia kameroita teillä on jos on pakko muokata? Mulla perus ixus jossa kuvaustilaa voi säädellä (loisteputki, päivänvalo, hehkulamppu jne. )ja ne on mulle riittänyt. Hyvä tausta ja valo niin kyllä pitäs riittää... ainaki oulun korkeudella ja nykyään 150km pohjosempanakin.

Mutta että partavaahtoa, pottumuusia, hiuslakkaa ja moottoriöljyä. Hyvä tavaton sentään (no on siinäki sanonta...)

Lisää
23.10.2010 09:32 - 23.10.2010 09:32 #7653 : Anonymous
Itselleni riittää ainakin ne säädöt mitä kamerasta löytyy, photoshoppaamaan en ala. Kameran säädöilläkin pyrin vain saamaan aikaan kuvan, joka näyttää mahdollisimman samalle kuin mille leivonnainen näyttää livenä. Ainoa mitä teen koneella on kuvan pakkaaminen (vie vähemmän tilaa kuvakansiosta) ja tarvittaessa rajaan ylimääräistä pois niin että kuva oikeasti keskittyy siihen leivonnaiseen (tätä en koe varsinaiseksi kuvan muokkaamiseksi, leivonnainen pysyy kuvassa aivan samannäköisenä). Toki pyrin siistimään taustan ja laittamaan leivonnaisesta parhaimman puolen näkyviin. Meillä on kyllä ongelmana valon riittävyys, asunto on varsinkin näin syksyisin todella pimeä ja usein kun tulee leivottua iltaisin niin välillä joutuu tinkimään siitä taustasta. Usein tiskipöytä on valitettavasti se valoisin paikka koko asunnosta, mutta silloinkin pyrin siihen että se tausta olisi siisti. Yhdestä leivonnaisesta näppään monta kuvaa ja koneelle siirron jälkeen sitten valitsen parhaan.

Itseäni ei haitta jos kuvaan asetellaan rekvisiittaa yms. mutta leivontablogeissa toivon kuvien todella kertovan sen mille leivonnainen oikeasti näyttää. Eli jos phoshoppaaminen menee niin pitkälle, että kuvassa leivonnainen näyttää aivan erilaiselle kuin luonnossa, niin sitten mennään minusta jo yli, kuvan ideanahan olisi näyttää lukijalle millainen leivonnainen reseptillä syntyy. Mitään ei-syötäviä aineita en kuvissa ymmärrä (nämä moottoriöljyt, partavaahdot sun muut mistä on tässä ketjussa puhuttu), mikäli kuvan on tarkoitus esittää ruoka-annosta tai leivonnaista ja kuva tulee johonkin ruokalehteen, -kirjaan, blogiin, mainokseen tai vastaavaan.

Lisää
03.11.2010 16:54 - 03.11.2010 16:54 #7817 : Nanun
Nanun vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?
En kyllä ymmärrä ruuan pilaamista missään muodossa. Sanotaanko että lapsena opittu asia että ruokaa ei saa hukkaan heittää, lautanen syödään aina tyhjäksi ja kunnioita ruokaa kun sitä on, kun joillain ei sitä ole. Joku tuolla kirjoittikin jo että japanilaisilla on muovinen vastine ruuasta näyteikkunassa, eli jos ulkonäkö on tärkein niin tekee sitten samantien täysin keinotekoisen vastineen, mikä on uudelleen käytettävissä varmaan ainakin voisin kuvitella noin niinkun perunoiden ja herneiden osalta, tyyliin ruoka-annosta ajatellen ainakin. Mutta mielipideasioista ei kai saisi kiistellä.

Kuvan muokkaus hyvän maun mukaisesti, eli jos kuva ei vastaa todellista väriä ja muokkaa sitten manuaalisesti kuvan vastaamaan todellisuutta, niin tämähän on lähinnä suositeltavaa. Ylimääräisten häiriötekijöiden rajaaminen kuvasta on myös mukavaa blogin lukijat huomioon ottaen.

Itse olen melkoisen luomukuvaaja, eli yleensä otan niin monta kuvaa niin monesta kulmasta ja jos mahdollista niin vaikka odotan seuraavaan päivään valoa, että saisin sen hyvän kuvan, huonolla kännykkäkamerallani. Ainahan se ei onnistu, mutta jollei se onnistu siinä kuvan otto vaiheessa, niin ei tuolla minun puhelimellakaan sitä paremmaksi muokata. Tietokone ohjelmia en osaa käyttää suoraan sanoen joten minulla ei ole tätä muokkaus mahdollisuutta. Puhelimella saa rajattua pyöreästä kakusta nätin neliön kuvan. Se riittää minulle.

Lisää
11.02.2011 12:51 - 11.02.2011 12:51 #8624 : Anonymous
Mä en oikein moista ymmärrä. Kyllä eniten pidän blogeista, joissa ruoat yms. esitetään juuri sellaisina kuin ne ovat. Liika hienostelu on turhaa. Vaikka toki kauniita kuvia on kiva kattoo, mutta hyväksyn myös pikaisesti räpätyt kuvatkin. Feikkikuviin en ole mielestäni vielä törmännyt.

Lisää
26.05.2011 16:49 - 26.05.2011 16:49 #9660 : Anonymous
Kuulostaa minusta mielettömän uskomattomalta ja jopa epäilyttävältä samaan aikaan.On suoranaista harhaanjohtamista,jota en ymmärrä ollenkaan vaan mielestäni se on todella.....

Lisää
01.06.2011 14:24 - 01.06.2011 14:24 #9761 : Kismet
Kismet vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?
Enpä ole koskaan edes ajatellut että noin voi joku tehdä

Jokaisen oma asia toki, mutta toivoisin tietysti että blogissa olisi edes maininta siitä jos tuollaista harrastaa. Vaikka se taitaa olla turha toivo.

Sen sijaan photoshoppaamisen ja kuvien muokkaamisen ymmärrän täysin, itse ainakin nautin todella selailla blogeja joissa kuviin on panostettu.
Ja olisihan se ihanaa osata itsekin ottaa samanlaisia upeita kuvia, tai edes muokata niistä kuvistaan upeita
Mulla kun se muokkaaminen onnistuu ainoastaan valotuksen ja rajaamisen suhteen.
Ja asunto on niin pimeä ettei täällä oikein tunnu kunnollisia kuvia saavan millään, paitsi kesällä keskipäivällä.
Harmittaisi silti vietävästi jos joku ei kävisi blogissani sen takia että kuvat ei ole pro-tasoisia
Toiveena olisi kehittyä kuvaamisessakin bloggailun myötä, mutta onhan se niinkin että näitä leivontablogeja alkaa olla jo niin paljon että mitään uutta ei kovin helposti enää vastaan tule -ja "sitä samaa vanhaa" on kivempi katsella niistä blogeista missä kuvistakin nauttii.

Lisää
02.06.2011 07:27 - 02.06.2011 07:27 #9781 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?
mua ärsyttää koko tää kauhistelu.. onko kukaan oikeasti koskaan nähnyt tällasia feikkikuvia missään?
lehtiinhän tietty kaunistellaan kuvia mutta oikeaa ruokaa nekin on.. ohjeetkin pitää testata jos niitä alkaa printtaamaan asiakkaille.

Lisää
02.06.2011 10:59 - 02.06.2011 10:59 #9788 : Kuista
Kuista vastasi aiheeseen: Re: Mitä mieltä blogien feikkikuvista?
Kauniita kuvia ihastelen toki mielelläni. Tärkeintähän kuitenkin on, että resepti on oikein.

Sivu luotiin ajassa: 0.107 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017