Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä

Lisää
10.01.2010 09:04 - 10.01.2010 09:04 #19438 : Anonymous
Anonymous loi aiheen:
Ajattelin aloittaa uuden ketjun, jossa voi jakaa mielipiteitä TV:n leivontaohjelmista.

Idean tähän sain, kun katsoin Kakkutehtaan jaksoa JIM:ltä. Tai en oikeastaan katsonut, vaan silmäilin. Ohjelma antaa kivoja ideoita koristeluun, mutta minua itseäni ärsyttää se, että osa kakuista ei ole aitoja, vaan kasattu styroksilevyistä yms. Ja sekin ärsyttää, että tässä ohjelmassa kakkujen "täytteillä" ei ole kovin suurta sijaa. Se nyt ei ole tarkoituskaan, vaan ulkoisesti hienot kakut.

Itse kaipaisin ohjelmaa, jossa kiinnitettäisiin ulkonäön lisäksi huomiota myös kakun sisällykseen. Kuka tahansa voi tehdä tuotoksen, jossa on välissä milli valmista kreemiä, mutta hyvänmakuisen ja -näköisen kakun toteutus onkin haastavampaa. Piti vähän päästä avautumaan

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.01.2010 11:05 - 10.01.2010 11:05 #2936 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
Mukava aihe!

Ja sekin ärsyttää, että tässä ohjelmassa kakkujen "täytteillä" ei ole kovin suurta sijaa. Se nyt ei ole tarkoituskaan, vaan ulkoisesti hienot kakut.

Totta, saman olen itse huomioinut.

Itse kaipaisin ohjelmaa, jossa kiinnitettäisiin ulkonäön lisäksi huomiota myös kakun sisällykseen. Kuka tahansa voi tehdä tuotoksen, jossa on välissä milli valmista kreemiä, mutta hyvänmakuisen ja -näköisen kakun toteutus onkin haastavampaa.

Juu, kakkutehtaan kakkupohjat näyttäisi olevan tehty vähän toisenlaisella ohjeella kuin meidän perus kakkupohja (munat+sokeri+jauhot). Jotain kiinteämpää tavaraa se lienee olevan, ja näin ollen tietysti kestää paremmin muodossaan varsinkin kun muotokakkuja enimmäkseen tekevät. Olen myös kiinnittänyt huomiota kakkujen väleissä oleviin ohuisiin kreemikerroksiin, luulisi etteivät ne paljon makua anna?
Vaikkakin parissa ohjelmassa asiakkaat kehuivat kakkua "paitsi että se on komea, se myös maistuu hyvältä!"... Liekkö asia oikeasti näin ollut vai kehuivatko vaan?

Miusta on ylipäätään hassua että varsinaista kokonaan leivonta-aiheista ohjelmaa ei kuulu minkään yleisimmän kanavan (1, 2, 3, 4, sub) ohjelmistoon. Ruokaohjelmia tuntuisi riittävän vähän joka lähtöön, silloin tällöin niissä joskus vähän leivontaan joku piirakka tms jälkiruoaksi.

Kuitenkin joka puolelta, varsinkin lehdistä ja internetistä voi havaita että leipominen on kasvattanut hurjasti suosiotaan. Luulisi myös leivonta-aiheisen ohjelman saavan oman vannoutuneen katsojakuntansa, tietysti olettaen että ohjelmalla on jotain annettavaa, muutakin kuin vain peruspiiraita tai kaneliässiä.
Ulkomailla on jonkin verran leivonta-aiheisia ohjelmia, jännä ettei esim. jotain niistä ole ostettu Suomeen. Kukaan ei ole varmaan vielä hoksannut tätä.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan ottaako ajatus tuulta siipiensä alle joskus jollain kanavalla.

Lisää
10.01.2010 11:12 - 10.01.2010 11:12 #2937 : rasse2000
rasse2000 vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
Onhan TV viidellä pyörinyt Rachel Allen leipoo-ohjelma.
Itse olen sitä sillontällöin katsonut, en tiedä onko se nyt tauolla

Lisää
10.01.2010 11:14 - 10.01.2010 11:14 #2939 : Tanja

Onhan TV viidellä pyörinyt Rachel Allen leipoo-ohjelma.
Itse olen sitä sillontällöin katsonut, en tiedä onko se nyt tauolla

Ai, olen vähän pimennossa, tarkoitatko tv viidellä FST5-kanavaa? Eikös siellä ole enimmäkseen ruotsinkielisiä ohjelmia?

Lisää
10.01.2010 12:17 - 10.01.2010 12:17 #2942 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
Viisi on kanava, joka näkyy samalla kanavalla kuin Voice, se tulee ainakin antenni puolella joka päivä klo 18 eteenpäin. Ja Rachel Allenilla on hyviä reseptejä ja vinkkejä, muttei mitään hajua koristeluista...Olenko vaativa? No taatusti!

Lisää
10.01.2010 14:26 - 10.01.2010 14:26 #2947 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
Olin hyvin myrtynyt, kun BBC Food lopetettiin ja sen tilalle tuli BBC Lifestyle. Uudella kanavalla esitetään ruokaohjelmien lisäksi nyt myös kaikkea kuraa. Mutta vastauksena, BBC Lifestylellä on ainakin Sweet Baby James, jossa pelkästään leivotaan.

Lisää
11.01.2010 06:31 - 11.01.2010 06:31 #2956 : tuh
tuh vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
Siitä kakkutehtaasta, muakin välillä ärsyttää. Onhan se kiva että saa tehdä pari päivää zombi-päätä, mutta aika kaukanahan noi on kakuista kaiken maailman metallitukiensa ja puujuttujensa takia. Ja kuten tanja sanoi, aikamoiselta pesusieneltä näyttää se itse syötävä osuus. Tosin sellaista kreemikamaahan sen on pakko ollakin, kun joutuu seisomaan lämpimällä työpöydällä viikon . Hienojahan noi on omalla tyylillään silti.

Lisää
11.01.2010 08:57 - 11.01.2010 08:57 #2958 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
Mä oon ihan samaa mieltä kuin edellisetkin. Lisää laadukkaita leivonta-ohjelmia, kiitos! Ruoka-ohjelmia tulee joka tuutista ja joka kanavalta, muttei yhtään leivontaan liittyvää.
Rachel Allenia katsoin kyllä, mutta silläkin leipomukset oli tosi peruskamaa (ainakin niissä muutamissa jaksoissa jotka muistin katsoa). Ja koristelu tosiaan oli aivan retuperällä! Yksi luonnonkukka kakun kulmassa ei ehkä ihan riitä nykypäivänä koristeeksi

Kakkutehdasta olen myös seuraillut, muttei oikein ole ohjelma minun makuuni. Siinä näytetään ihan liian vähän itse kakun tekemistä (muotoilua, päällystämistä, koristelua) joutavaa jorinaa sen sijaan riittää! Kakkupohjat on aika kammottavan näköinen, täytteet minimaalisia ja päällä tosi paksu kerros kuorrutetta, mutta luulen silti johtuvan ihan "kulttuurieroista" . On meinaan pikkuisen erilaisia kakut suomen ulkopuolella. Ja vaikka me tykätäänkin näistä runsaista kermaisista täytteistä, joissa on paljon luonnollista makua ja kakkupohjat on suussasulavan höttöisiä ja ohuita, niin eivät ne välttämättä muun maan kansalaisille maistu.
Itse pari kesää sitten kestitsin monia jenkkivieraita täytekakuilla ja voileipäkakuilla ja täytyy häpeäkseni myöntää, että harvat söivät annoksensa loppuun (suomalaiset vieraat taas santsasivat jenkkienkin edestä ) Kysyin sitten yhdeltä tytöltä, miksei kakut maistuneet niin hän sanoi, ettei ikinä aiemmin ollut syönyt voileipäkakkua (maistui oudolle) ja täytekakussa oli liikaa täytettä

Vähän poikkesi alkuperäisestä aiheesta Kakkutehtaan kakut kuitenkin ovat upeita ulkonäöltään, joten ehkä tilaajille on sivuseikka maku tai voihan ne ollakin herkullisia?!

Lisää
11.01.2010 12:08 - 11.01.2010 12:08 #2968 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
mua lähinnä haittaa ruokaohjelmien leivonta jutuissa kun ne on aina kokkeja eikä alan osaajia niin se tekeminen on aina ihme sähläämistä, gordon ramsay on tainnut olla ainoa joka on pitänyt pursotuspussia oikein

ei noita varsinaisia leivonta ohjelmia kyllä edes tunnu olevan paljoa.. oonkohan nähnyt yhtään ja oon palljon nähnyt ruokaohjelmia.

Lisää
11.01.2010 21:29 - 11.01.2010 21:29 #2982 : Anonymous
Pricillan kirjoitukseen kommentoisin että kyllä sekin yksi luonnon kukka saattaa riittää, kunhan sitä ei ole kieritelty sokerissa ja samalla rypistetty niin, ettei se näytä kukalta Ja toki on kyse kulttuurieroista noissa kakuissa, mutta olisi kauhean kiva, jos joku suomalainen konditorioalan osaaja joskus voisi tehdä leivonta-aiheisen sarjan telkkariin Siinä tulisi suomalaista tekemiskulttuuria eikä tarvitsisi tyytyä jenkkeihin ja britteihin.

Lisää
12.01.2010 05:50 - 12.01.2010 05:50 #2983 : Paula

...mutta olisi kauhean kiva, jos joku suomalainen konditorioalan osaaja joskus voisi tehdä leivonta-aiheisen sarjan telkkariin

Siinä tulisi suomalaista tekemiskulttuuria eikä tarvitsisi tyytyä jenkkeihin ja britteihin.

Mikäs estää lähettämästä katsojapalautetta kanaville?

Lisää
12.01.2010 11:04 - 12.01.2010 11:04 #2988 : Sirkku
Sirkku vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
Mie kannatan ajatusta suomalaisesta leivontaohjelmasta. Ihana olis varsinkin sellainen ohjelma, jossa toisaalta pidetään hengissä vanhoja perinteitä (leivonta kun sisältää niitä paljonkin) ja toisaalta luodaan uusia tuulia ja uusia ideoita.

Lisää
12.01.2010 12:33 - 12.01.2010 12:33 #2992 : aleksi
toi on muuten hankala jos tahtoo suomaista ja sitte tällästä koristelu juttua kun blogeissa.. kun ei kondiittorit tee sellasia, en ihmettelis yhtään että blogikakuntekijät sinänsä osais tehdä monimutkasempia marssipaani hökötyksiä ja muita kakkuihin kun ammattilaiset..

että joku kinuskikissa koristelemaan kakkuja telkkariin muttei jakamaan ensimäistäkään hyvää neuvoa

Lisää
12.01.2010 13:02 - 12.01.2010 13:02 #2993 : Trassi
Trassi vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
Vinkkinä niille joilla näkyy ruotsalaiset kanavat on Leila bakar, hän on oma suosikkini.
http://www.tv4.se/leila_bakar
linkistä voi käydä katsomassa hänen ohjelmiaan. Sieltä saa paljon kivoja vinkkejä ja vaikka hän ei mitään mielettömia täytekakkuja väsääkäään niin ideoita saa kuitenkin niin koristeluun kuin sisuksiin. Hän tekee paljon cup cakes:ejä ja amerikkalaisia leivonnaisia.

Lisää
17.01.2010 19:21 - 17.01.2010 19:21 #3137 : tuh

toi on muuten hankala jos tahtoo suomaista ja sitte tällästä koristelu juttua kun blogeissa.. kun ei kondiittorit tee sellasia, en ihmettelis yhtään että blogikakuntekijät sinänsä osais tehdä monimutkasempia marssipaani hökötyksiä ja muita kakkuihin kun ammattilaiset..

Ja sit yleensähän kaikki tv-tyypit on kokkeja, jotka väittävät osaavansa leipoa... Väitän silti löytäneeni jotain vieläkin pahempaa: Nigella Lawsonin. Katsoin vahingossa yhden jakson Nigella Expressiä, ja en vaan voi ymmärtää. Miksi telkkariin pitää palkata monella miljoonalla joku täti hivelemään porkkanaa hymyillen typerännäköisesti ja pilkkomaan se samainen porkkana niin väärällä tekniikalla että katsominen pelottaa ja jatkaen sen jälkeen aaaaaivan iiiihaaaanaan moussekakun tekemiseen valmisjauheesta. Kaiken kruunaa sellainen ylirauhallinen löpertely siitä kuinka on iihanaa tehdä itse ruokaa. Mulle ainakin on ohjelmaa katsoessa tärkeää, että asian opettaa siellä ruudun takana edes jonkin sortin ammattilainen. Ihan sama miten sen porkkanan sitten itse kukin kotonansa pilkkoo, mutta lähinnä sen esimerkin pitäisi olla kunnossa ja kyllä sen tv-"kokin" makuaististakin voi päätellä jotain jos kaikki huijauskeinot maistuu samalta kun aidot ruoat. Sitä paitsi valmisjauheet ja muut tyhmyydet on niin helppoja tehdä, että ihan turhaan sitä telkkarista opettelee. Suututtaa vieläkin.

Onko se sitten oikeesti niin että tollainen huttu myy parhaiten? Itse kattelisin mieluiten jotain f-wordin (suomeksi Gordon Ramsay-pannu kuumana) leivontaversiota, eli sekoitettaisiin yhteen ammattimaisuutta, reseptejä laidasta laitaan, miksei joku hölmö kilpailu ja kyllä suomalaisia konditorioita vois nostaa esiin. Tälle sarjatyypille on ehkä joku hieno sana. Makasiiniohjelma?

Lisää
17.01.2010 20:07 - 17.01.2010 20:07 #3143 : aleksi
hyvä avautuminen Nigellasta.. muakin se ällöttää
mutta joku Rachel Ray ja Giada at home on lähes vielä karseampia, samaa hymyilyä ja ihanuutta mutta vielä ihanammin.. iih iih iih pusi pusi<3

ja sormia oon itekin pelännyt noissa välillä

Lisää
18.01.2010 11:00 - 18.01.2010 11:00 #3158 : Tanja

Miksi telkkariin pitää palkata monella miljoonalla joku täti hivelemään porkkanaa hymyillen typerännäköisesti ja pilkkomaan se samainen porkkana niin väärällä tekniikalla että katsominen pelottaa ja jatkaen sen jälkeen aaaaaivan iiiihaaaanaan moussekakun tekemiseen valmisjauheesta. Kaiken kruunaa sellainen ylirauhallinen löpertely siitä kuinka on iihanaa tehdä itse ruokaa. Mulle ainakin on ohjelmaa katsoessa tärkeää, että asian opettaa siellä ruudun takana edes jonkin sortin ammattilainen. Ihan sama miten sen porkkanan sitten itse kukin kotonansa pilkkoo, mutta lähinnä sen esimerkin pitäisi olla kunnossa ja kyllä sen tv-"kokin" makuaististakin voi päätellä jotain jos kaikki huijauskeinot maistuu samalta kun aidot ruoat.

Rupes kyllä naurattamaan kun edes kuvittelin miltä mahtoi kyseinen tv-ohjelma näyttää, vaikka en ole ikinä edes nähnytkään koko tätiä muualla kuin Maku-lehden kuvissa.

Ruoan tekeminen ja kaikenlainen kokkaus on ollut in jo pidemmän aikaa, ja toinen toistaan ihmeellisempiä realitysarjoja ruoanlaiton ympärille on tullut viime vuosina vaikka kuinka. Jäämme siis odottelemaan realitysarjaa leipomisesta...

Lisää
18.01.2010 12:51 - 18.01.2010 12:51 #3168 : Paula
Rachel Rayn käheä imemis-ihasteluääntely sai ensimmäisellä kerralla aikaiseksi inhonväreet. Sillä on jotain ihan ok-juttuja ruoanlaitossa, mutta Nigellan touhut on omaa luokkaansa. Kaikki on vähintään puolivalmista ja "ostan aina näitä helposti pilkottavia kevätsipuleita, kun on aina niin kiire".

Lisää
18.01.2010 13:14 - 18.01.2010 13:14 #3169 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Leivonta-aiheiset ohjelmat TV:ssä
Minusta monen tyyppisille leivonta/ruokaohjelmille olis tilausta. Olis kiva seurata oikeitten ammattilaisten työskentelyä ja sit toisaalta tarvitaan tämmösiä matalankynnyksen tekijöitä elikkä tavis kotiäitikin uskaltaa sit niitä helppoja ohjeita noudattaa.

että joku kinuskikissa koristelemaan kakkuja telkkariin muttei jakamaan ensimäistäkään hyvää neuvoa

Tässähän tietty tulee se oma ammattiylpys esille kun tavis muoriskat terävänä antavat neuvoja blogeissa ja jopa lehtien palstoilla . Ero on just siinä et jos maallikko katsoo ammattilaisen tekemistä hän ajattelee: "en ikinä pystyis tuohon, tekijä onkin rautainen ammattilainen" ja jos saman tekee (tai lähes saman) tavallinen taitava kotileipoja, katsoja ajattelee: " voisinhan miekin kokeilla ko tuokin tuohon pystyy".

Lisää
18.01.2010 13:54 - 18.01.2010 13:54 #3172 : Anonymous

Rachel Rayn käheä imemis-ihasteluääntely sai ensimmäisellä kerralla aikaiseksi inhonväreet. Sillä on jotain ihan ok-juttuja ruoanlaitossa, mutta Nigellan touhut on omaa luokkaansa. Kaikki on vähintään puolivalmista ja "ostan aina näitä helposti pilkottavia kevätsipuleita, kun on aina niin kiire".

Tassa Nigellan tapauksessa tulee hienosti esiin nimenomaan kulttuuriero Suomen ja Britannian valilla. Taalla kun esim hedelmia yms myydaan kuorittuina ja valmiiks viipaloituina rasioissa. Kaikilla on muka niin kiire, ettei sita ruokaa ehdita/viitsita/jakseta tehda alusta loppuun kaikkea itse.

Kerrankin menin supermarkettiin, jossa en ollut ennen kaynyt. Kysyin myyjalta etta mista loytyy home baking aisle ja se katto mua huuli pyoreena, niinkun ei ois ikina leipomisesta kuullukaan.

Lisää
18.01.2010 14:28 - 18.01.2010 14:28 #3175 : Tanja

Taalla kun esim hedelmia yms myydaan kuorittuina ja valmiiks viipaloituina rasioissa.

Hoh, kohta myydään varmaan valmiiks pureskeltua riisiäkin tms.

Kerrankin menin supermarkettiin, jossa en ollut ennen kaynyt. Kysyin myyjalta etta mista loytyy home baking aisle ja se katto mua huuli pyoreena, niinkun ei ois ikina leipomisesta kuullukaan.

Voi tätä maailman menoa. Onneksi täällä sentään vielä arvostetaan käsillä tekemistä ja ihmiset leipoo paljon kotona ja kauppojen valikoimat menevät pitkälti kysynnän mukaan.

Lisää
18.01.2010 16:38 - 18.01.2010 16:38 #3179 : Sirkku
Miutakin Nigella on joskus ärsyttäny, mutta ei ärsytä enää. Ihan ok, vaikka ei ammattilainen olekaan. Rachael Rayta oon kattonu muutaman kerran, mut se ei jotenkin vedä.
Leivontaa kaivattais siis lisää. Leivontahaaste telkkariin?
Se kyllä on totta, että tv:ssä on lähes pelkästään kokkeja. Voisko sinne mahtua vaikka joku kotitalousopettajakin?

Lisää
18.01.2010 17:54 - 18.01.2010 17:54 #3183 : tuh

Se kyllä on totta, että tv]

Musta olis kiva, jos kotitalousopettajat ensin osais leipoa. Äläkä Sirkku ota tätä henkilökohtaisesti, mutta viime vuonna itse näin että siellä opetetaan väärin niinkin simppeli asia kuin hiivataikinan tekeminen. Ihan parilla pikku tiedolla pullat ja sämpylät kohoaisi oikeasti kunnolla.

Ja jotta tieto ei jäis vain leipureille voin ehkä saman tien tarkentaa]

Lisää
18.01.2010 21:33 - 18.01.2010 21:33 #3209 : Sirkku
Mie tarkotin, et köksänopeja vois olla enemmän niissä ruokaohjelmissakin, eli en puhunu pelkästä leivonnasta

Jännä miten voi olla, et ruoka-alalla asioita opetetaan niin eri tavalla riippuen koulutuksesta. Mie tosin oon tehnykin niin, että vaivaan vielä vaikka taikina irtois astiasta. Taikinassa pitää olla se tietty tuntuma, ja jos sitä ei vielä oo vaik miten irtois, niin sit se ei oo miusta tarpeeks valmista (nimimerkillä olin mein ryhmästä viimeinen, joka vielä vaivas vaik muitten mielestä sämpylätaikinat oli jo ihan valmiita). Suolan oon laittanu millon mitenkin, joskus nesteeseen ja joskus vasta jauhojen kanssa. Monesti käytän puuroa taikinan pohjana ja sillon siinä saattaa olla suola valmiina. Toi venyttelykonsti onkin muuten hyvä vinkki, pitää jakaa sitä eteenpäin sit joskus ku pääsen taas opettamaan

Lisää
26.01.2010 18:06 - 26.01.2010 18:06 #3455 : Sirkku
Nelosella ja Livillä pyörii nyt Annan mehukas keittiö, jossa Anna Olson tekee miusta ihan kivasti ruokaa. Googletin sit, et mikä Anna Olson oikein on naisiaan, ja Wikipedia ties, että "is a professionally trained pastry chef". Ohjelma ei keskity pelkkään leipomiseen, mutta sitäkin on joukossa (esim. tänään viinirypälefocaccia). Ihan mukava ohjelma miun mielestä

Sivu luotiin ajassa: 0.147 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017