Kakkujenteko työksi?

Lisää
03.12.2013 19:26 - 03.12.2013 19:26 #17289 : MariJ
MariJ vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
Hassua miten erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan :/ Itse tiedustelin myös syksyllä kuntamme terveystarkastajalta, Espoon siis, joka toimii myös Kirkkonummen alueella Sieltä sain vastauksen, että kotikeittiössä saa tosiaan nykyään leipoa myös myyntiin kakkuja. Ehtoina oli, että leivonnan on oltava ehdottomasti sivutoimista ja pienimuotoista, 1-2 kakkua kuukaudessa. Toiminta ei saa olla ammattimaista eli toiminimeä ei saa olla. Kotikeittiö ei yhäkään voi olla elintarvikehuoneisto ja ammattimaiseen leivontaan elintarvikehuoneisto tarvitaan. Omavalvontasuunnitelma pitää toimittaa terveystarkastajalle. Asia on nyt jäänyt mun osallla hieman jäihin aika rankan syksyn takia, vuoden alusta pitäisi hoitaa tuo omavalvontasuunnitelma ja ottaa perehtyä taas asiaan tarkemmin. Niin ja erillinen jääkaappi kuulemma myyntiin tuleville kakuilla pitäisi olla, sellainen meillä onkin jo hankittuna Ja mitään tarkastuksia eivät kuulemma tee. Että näin meillä päin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.12.2013 17:52 - 04.12.2013 17:52 #17292 : wadelmatassu
wadelmatassu vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
^Hui! Tuolla logiikallahan myydään sitten pimeää tavaraa?
MYYNTIIN saa tehdä, mutta toiminimeä EI saa olla Vai enkö vaan hiffaa jotain muuta tietä maksaa vero?
En siis tod väitäkään että kaikki veronsa maksaa, mutta se että terkka antaa maksamattomuuteen siunauksensa, saa vähän ihmettelemään.

Niin ja Pricillalle vielä, että aikaa takaisinhakuun on 5 vuotta Sitä, maksetaanko korkoa, en tiedä, mutten kyllä myöskään usko

Lisää
04.12.2013 21:24 - 04.12.2013 21:24 #17294 : MariJ
MariJ vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
Tietenkin pitää verot maksaa, kakkutulot ilmoitetaan omalle verokortille tuloiksi Elikkä veroehdoituksen tullessa keväällä, pitää sinne kirjata nämä tulot ja veroa maksetaan oman veroprosentin mukaan.

Lisää
05.12.2013 17:57 - 05.12.2013 17:57 #17298 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
No oho, erikoista!
Jännä kuitenkin että elintarvikelaki on sama koko maassa, mutta tulkinnat voivat erota noinkin paljon. Ja tähän asti olen saanut sen käsityksen että meidän kaupungissa viilataan pilkkua (joka on tietysti hyvä sinäänsä ja itsekin olen pilkun tarkka mm. hygienia-asioissa) mutta että jossain on sitten ihan eri tulkinta samasta säännöstä. Hassua suorastaan!

Miulle sanottiin kun kyselin tätä että jos aikoo kotikeittiössä tehdä enemmän kuin kerran kuussa niin silloin tulee ottaa toiminimi (eli sama kuin MariJ sanoit). Jonka takia itse otin toiminimen jolloin sain luvan leipoa virallisesti enemmän kuin kerran kuussa sekä mainostaa netissä yms. Että ilman toiminimeä ei saisi mainostaa edes netissä eikä leipoa 1-2 kakkua enempää. Leivon kakut erillisessä keittiössä, jota ei kuitenkaan ole rekisteröity elintarvikehuoneistoksi, mutta joka ei myöskään ole kotikeittiö. Ööh...?

Ei mutta, innolla leipokaa ja ilmoittautukaa ihmeessä tuonne kakkujen tekijät -ketjuun jos kakkuilu on sivutoimista puuhaa!

Lisää
10.12.2013 21:18 - 10.12.2013 21:18 #17336 : wadelmatassu
wadelmatassu vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?

Tietenkin pitää verot maksaa, kakkutulot ilmoitetaan omalle verokortille tuloiksi

Elikkä veroehdoituksen tullessa keväällä, pitää sinne kirjata nämä tulot ja veroa maksetaan oman veroprosentin mukaan.

Okei.... No mistäs sen tietää kuinka paljon on myynyt, pitääkö siitä ite pitää kirjaa jollain ruutupaperin takakannella? Kuittiakaanhan ei voi oikein asiakkaalle kirjoittaa? Millä sitten tarvittaessa todistetaan verottajalle etten ole oikeasti myynyt kakkuja kuin 100 euron edestä?
Ihan teoriatasolla tämä juttu mua kiinnostaa, tuskin keltään yksityishenkilöltä tällaisia tultaisiin edes kysymään... Enkä ole myöskään itse verohallinnon palveluksessa

Lisää
06.10.2014 09:10 - 06.10.2014 09:10 #18318 : NeitiHiiva
NeitiHiiva vastasi aiheeseen: Pienimuotoinen kotileipominen tilauksesta
Olen tässä nyt mietiskellyt semmoista asiaa jos leipoisin kotona kaikenlaisia leivonnaisia tilauksesta paikkakuntalaisille, tyyliin ilmoitus kaupan seinälle. Kysyinkin onko tämmöinen edes mahdollista ja mitä kaikkea siihen vaaditaan? Harrastaako joku muu täällä tämmöistä? Meillä kotona kaksi koiraa mutta totta kai huolehtisin ettei tuotteet joudu kosketuksiin suoraan tai välillisesti niiden kanssa. Tuttavat asuvat sen verran kaukana että niille leipominen ei onnistu. Tämä voisi antaa pienen kosketuksen millaista olisi olla yrittäjä ja tilaisuuden kokeilla olisiko pienellä paikkaa tällaiselle kysyntää.

Lisää
06.10.2014 12:35 - 06.10.2014 12:35 #18319 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Pienimuotoinen kotileipominen tilauksesta
Minusta lemmikit ja myyntiin valmistettavat elintarvikkeet eivät kuulu samaan tilaan missään nimessä. Vaikka hauvasi eivät olisikaan keittiössä juuri silloin, kun leivot, niiden karvoja leijuu sisäilmassa joka tapauksessa muun eläinpölyn kanssa.

Kannattaa ainakin ottaa selvää esim kuntasi terveystarkastajalta tai vastaavalta viranomaiselta, tarvitsetko tuotteillesi valmistustilan, jonne ei karvajaloilla ole asiaa. Terveystarkastajan lausunto valmistustilojen kelpoisuudesta saattaa muutenkin olla sellainen, jonka todennäköisesti tarvitset, mikäli aiot myydä tuotteitasi kuluttajille.

Toivottavasti natsaisi kaikki kohdilleen ja pääsisit kokeilemaan siipiäsi! Kokemuksena se ainakin on ainutlaatuinen. :)

Lisää
06.10.2014 14:33 - 06.10.2014 14:33 #18320 : NeitiHiiva
NeitiHiiva vastasi aiheeseen: Re: Pienimuotoinen kotileipominen tilauksesta
Saan siis haudata haaveet suoraan ainakin nykyisessä asunnossa (rivitalokaksio) jossa ei ole kyllä mahdollisuutta koiria eristää mihinkään. Toinen vaihtoehto olisi kokeilla tätä pop-up kahvilaa ravintolapäivänä Oman konditorian tai leipomon perustaminen vaatisi hirveästi rahaa ja olisi muuten minulle liian suuri riski ainahan sitä voi haaveilla lottovoitosta tai muusta mutta muuten on aika vaikeaa ryhtyä yrittäjäksi.

Lisää
06.10.2014 15:30 - 06.10.2014 15:30 #18321 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Pienimuotoinen kotileipominen tilauksesta
Ravintolapäivään kannattaa kyllä osallistua, jos se vain innostaa! Olen itsekin kokeillut sitä parina kertana ja tykkäsin kovasti. :)

Lisää
06.10.2014 20:13 - 06.10.2014 20:13 #18322 : nami-hiiri
nami-hiiri vastasi aiheeseen: Re: Pienimuotoinen kotileipominen tilauksesta

Minusta lemmikit ja myyntiin valmistettavat elintarvikkeet eivät kuulu samaan tilaan missään nimessä. Vaikka hauvasi eivät olisikaan keittiössä juuri silloin, kun leivot, niiden karvoja leijuu sisäilmassa joka tapauksessa muun eläinpölyn kanssa.
Kannattaa ainakin ottaa selvää esim kuntasi terveystarkastajalta tai vastaavalta viranomaiselta, tarvitsetko tuotteillesi valmistustilan, jonne ei karvajaloilla ole asiaa. Terveystarkastajan lausunto valmistustilojen kelpoisuudesta saattaa muutenkin olla sellainen, jonka todennäköisesti tarvitset, mikäli aiot myydä tuotteitasi kuluttajille.
Toivottavasti natsaisi kaikki kohdilleen ja pääsisit kokeilemaan siipiäsi! Kokemuksena se ainakin on ainutlaatuinen.

Erittäin asiatäyteinen kommentti ! Olen ehdottomasti samaa mieltä. Yksikin kotieläimen karva joka kulkeutuisi asiakkaan suuhun, tietäisi harmeja.

Terveystarkastajia on valitettavasti eritasoisia, niitä, jotka tekevät työnsä sääntöjen mukaisesti ja niitä toisia....

Eikö sellainen 'ravintolapäivän' tapahtumakin ole juuri kotileivonnaisten myyntiä ?
.

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
07.10.2014 16:21 - 07.10.2014 16:21 #18337 : NeitiLeipuri
NeitiLeipuri vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
Juu, ravintolapäivänä on hyvä kokeilla oman yrityksen pitämistä päivän. Silloin tuotteet voi valmistaa kotikeittiössä ja ostajat ostavat (ja syövät) tuotteita omalla vastuullaan.

Olen osallistunut ravintolapäivään kerran, ja kokemus oli mahtava. Kahvilani pyörähtää taas käyntiin seuraavana ravintolapäivänä 15.11.

Stop hating and start baking

Sivu luotiin ajassa: 0.100 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017