Kakkujenteko työksi?

Lisää
05.05.2013 11:51 - 05.05.2013 11:51 #16455 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
Ootko jo Tekila löytänyt kirjanpitäjän? Mulla ois semmossen kanssa treffit tulevalla viikolla. Ite olin aatellut tehdä peruskirjanpidon ja alv-ilmoitukset, mutta nyt alankin ehkä kallistua ammattilaisen puoleen, kun tuntuu tätä hommaa olevan joka suuntaan ihan hirvittävät määrät:0

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.05.2013 10:21 - 09.05.2013 10:21 #16486 : Tekila
Tekila vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
Löysin joo! Yhden leivontaihmisen joka tekee kotona muutamien pienten yrityksien kirjanpidon! Joskus kun on vapaa-ajan ongelmia opettelen itse.

Lisää
11.05.2013 14:37 - 11.05.2013 14:37 #16494 : Pricilla
Joo sama, nyt ei kyllä ehdi mitään ylimääärästä opettelemaan

Lisää
17.08.2013 22:58 - 17.08.2013 22:58 #16912 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Missä myydä leipomotuotteita?
Olen suunnitellut tehdä omasta leivonta harrastuksesta ammatin. Oikeastaan idea lähti siitä kun kaverit, sukulaiset ja muut jotka leipomuksiani maistelivat ihmettelivät miksi teen tätä vain harrastuksenani. Niinpä idea omasta yrityksestä lähti kytemään ja nyt olen suunnittelussa jo aika pitkällä. On tehtynä kaikki SWOT-analyysit, leivontaan sopivat lokaali käytössä, jne. MUTTA kysymykseksi onkin noussut missä näitä herkkuja voisi myydä? Oma pikkuinen putiikki olisi tietysti ihanteellinen ratkaisu, mutta kun olen kiertänyt katselemassa eri liiketiloja ja miettinyt niiden kustannuksia on se aika iso hyppy mielestäni ottaa näin heti alkuun. Silloin tällöin kunnassani järjestetään myyjäisiä, joihin jokainen voi tuoda omia leivonnaisiaankin myyntiin, mutta eihän niillä tienisteillä elä jos tästä työtä itselleen aikoo.

Monet ovat ehdottaneet netissä myymistä, mutta miten kannattavaa se sitten on? Kaikillahan on nykyään nettisivut ja uskon, että leipomotuotteetkin ovat jossain määrin heräteostoksia.. eli saatan itse kävellä leipomon ohi ilman ajatustakaan ostaa mitään kahvileipää, mutta niin vaan kohta seison laatikollinen herkkuja kainalossa.

Eli pyydän nyt lisää vinkkejä siihen MISSÄ leipomotuotteitani voisin myydä? Miten esim. pop-up myymälä toimisi tällaiseen - kokemuksia?

Lisää
17.08.2013 23:16 - 17.08.2013 23:16 #16913 : nami-hiiri
nami-hiiri vastasi aiheeseen: Re: Missä myydä leipomotuotteita?
....jos luvat ovat kunnossa, niin käy läpi paikkakuntasi isot yritykset ja motivoi ne ostamaan sinulta kahvitaukojen muffarit, täytteillä ja ilman....eli ensin simppeliä ja helposti kuljetettavaa.
Yleensä käy niin, että alkavat kysellä synttymäpäivätarjottavaa yms. Maku ja hinnoittelusi on kaiken A ja Ö, toki leipomusten ulkonäkö myös.

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
18.08.2013 12:08 - 18.08.2013 12:08 #16915 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Missä myydä leipomotuotteita?
Kiitos vinkistä! Tuo yritysmyynti on jonkun aikaa kutkuttanut korvan takana, mutta jotenkin kai arastelen ottaa yhteyttä.. toisaalta yrittäjänä sitä on pakko ottaa riskejä ja monen ei:n jälkeen saa varmasti jostain kuitenkin kuulla kyllä! Mietityttää eniten tuo yhteiskunnan yleinen talouden heikentyminen, joten kai sitä aika kumihuulin pitää tuotteet sisälle puhua, jotta saa diilin. Jos siis yritys on keskellä yt-neukkareita, tuskin sinne mitään kahvileipää kannattaa tarjota?

Mutta siis hieno ehdotus, kiitän!

Lisää
18.08.2013 16:22 - 18.08.2013 16:22 #16916 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
Mielenkiintoista kuulla suunnitelmistasi, MissMuffinssi!

Itsellä on joskus hamassa tulevaisuudessa haaveena, vaikka sitten viiskymppisenä perustaa oma kahvila.

Nettisivut sinulla kannattaa ehdottomasti olla ja mielellään siellä myös hinnat esillä sillä se heti karkottaa useat ostajat pois jos hinta on "kysy tarjous!". Luettelo yleisimmistä tuotteista mitä olet valmis tekemään ja muutenkin sellaiset selkeät ja helposti selattavat sivut.

Kannattaa tyrkyttää isojen ketjujen kylmätiskeihin sellaisia tuotteita jotka säilyy muutamankin päivän ja joita pystyt tekemään suurellakin volyymilla. Hinta kannattaa miettiä tarkkaan kuten nami-hiiri sanoi, jälleenmyyjät haluavat omansa välistä ja tämä pitää ottaa taas huomioon kuluttajahinnassa.

Miulla tulee kakkutilauksista 99% netin kautta (kakkuilen sivutoimisesti), kaksi kertaa on tullut puhelimitse ja loput muutamat tutun tutun kautta hlökohtaisesti. Netti siis on todellakin IN nykypäivänä.

Laitathan tännekin tietoa sitten missä sivusi sijaitsevat ja mistä näitä herkkuja löytää

Lisää
20.08.2013 11:54 - 20.08.2013 11:54 #16927 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
Se ihana ihminen, joka siirsi tämän aloitukseni tähän ketjuun - Kiitos! - Katselin kyllä tätä ketjua jo aiemin, mutta en uskaltanut laittaa tällaista kyssäriä tänne, kun ajattelin, että on kuitenkin pikkasen OT.
Kiitos kannustuksesta ja edelleen erinomaisista vinkeistä!

Nettisivut laitan pystyyn kunhan saan siihen aikaa. Olen joskus aieminkin nettisivuja väsännyt, joten sen ei pitäisi olla ongelma, mutta tällaisena pedanttina ja "haluan-sen-juurikin-noin-eikä-näin"-ihmisenä voin sanoa, että kotisivujen tekemiseen uppoaa aika monta tuntia. Olen muuten myös itse sellainen, että haluan nähdä HETI mitä tuote maksaa. En jaksaisi lähteä mitään kyselyitä tekemään ja sitten odottelemaan tarjousta. Niinpä aion sivuilleni laittaa tarkat hinnat.

Ja sitten lueskelin ketjussa aiemin ollutta keskustelua "voiko kotikeittiössä leipoa" ja ainakin omassa kunnassani se on täysin mahdollista. Mitään tarkastuksia kunta ei kuulema enää suorita pieniin keittiöihin, koska niitä on niin runsaasti. JOS niitä tarkastuksia kuitenkin tehtäisiin maksaisi se 55e/h. Omavalvontasuunnitelma piti kunnalle toimittaa ja sen käsittelymaksu oli joku 110 euroa muistaakseni. Tietysti hygieniapassi pitää olla olemassa ennen kuin alkaa työkseen elintarvikkeita käsittelemään. Mutta siinä se. Näin siis meidän kunnassa...varmasti jostain löytyy todella virkaintoisia valvojia, jotka viilailevat jokaista pilkkua. Luulen, että viranomaiset ajattelevat kotileipomotouhua niin, että tuotteet eivät leviä kamalan laajalle

On muuten ihanaa, että meille innokkaille kotileipureille on tällainen oma keskustelualue. Olenkin aikaisemmin tyytynyt selailemaan ulkomaalaisia blogeja ja keskustelualueita, mutta eihän se ole sama asia kuin keskustelu oman maan sisällä. Kiitokset tämän foorumin perustajalle ja niille, jotka täällä aktiivisesti hääräävät! Voisiko muuten näitä sivuja markkinoida jossain näkyvämmin? Itse törmäsin tänne ihan sattumalta googlen kautta.

Lisää
20.08.2013 17:26 - 20.08.2013 17:26 #16929 : Tanja
Olipas ihana lukea viestiäsi, MissMuffinssi!

Tää foorumi on alunperin ollu ihan pienen porukan juttu ja tieto tästä on levinnyt ainoastaan puskaradion ja blogien linkkinappien voimin. Missään ei olla mainostettu kun moinen maksaa rahaa... Mutta on enemmän kuin suotavaa laittaa linkki omaan blogiin jos kokee sen hyödylliseksi!

Meiän kaupungissa kotikeittiössä ei saa leipoa toiminimellä. Ja laki sanoo näin, mutta joissain kunnissa ei lakia sovelleta niin pilkun tarkasti. Tämän vuoksi jouduin remontoimaan toimitilan jonnen upposi jotakuinkin 3000e... vielä ollaan rutkasti miinuksen puolella kahden toimintavuoden jälkeen! Mutta ei se menoa haittaa kun toimitila on kotona niin en joudu maksamaan mitään kalliita vuokria jne. Ja puoli harrastuksenahan tää homma miulla menee kun varsinainen leipätyö on kaupan alalla.

Itse en uskalla kokopäiväisesti kakkuilua kokeilla sillä nykyinen toimitila ei riitä kuin noin sadan hengen kakkuihin yhtäaikaa ja leipätyö muualla rajottaa myös leipomista sen verran että aikaa ei riittäisi tarpeeksi jajaja.. oravanpyörässä ollaan!

Mie en osaa tehhä nettisivuja ja omat oonkin tehny valmiille pohjalle ja ovat ehkä hieman tökeröt mutta mielestäni siistit ja tieto on helposti löydettävissä. http://www.ahonlaita.fi

Kauan olet kakkuja harrastanut?

Lisää
22.08.2013 07:15 - 22.08.2013 07:15 #16933 : Anonymous
Lakihan muuttui vuonna 2011 niin, että nykyään kotikeittiössä leipominen on myös lain mukaan sallittua. Sen suhteen on toki erilaisia käytäntöjä, että minkälaisia dokumentteja elintarvikeviranomaiset haluvat yksittäiseltä leipojalta saada. Juuri lopetin puhelun oman kunnan terveystarkastajan kanssa, ja täällä asiat tehdään lain mukaan ja tarkasti. Teen siis ilmoituksen elintarvikehuoneistosta (jota siis nykyään myös koti voi olla) ja sen lisäksi omavalvontasuunnitelman. Terveystarkastaja sanoi, että yksityisten ihmisten koteihin ei tulla tarkastuksia tekemään, heillä ei ole siihen valtuuksia ja vaikka pyytäisinkin käymään, niin eivät tulisi eli käytännössä siis "valvonta" tapahtuu toimittamieni papereiden perusteella. Omavalvontasuunnitelmassa pohditaan mm. riskejä, mitä voi olla ja miten niitä pyritään välttämään. Myös esim. gluteenitonta leivontaa varten tulee selvittää, miten aikoo kontaminaatioriskejä ehkäistä. Hygieniapassia lakia ei vaadi (mulla on kyllä sekin).

Huomenna pankkiin hoitamaan toiminimen suhteen asiat kuntoon, ja sitten tää alkaa olla jo aika virallista!

Lisää
22.08.2013 11:50 - 22.08.2013 11:50 #16934 : Tanja
Vuonna 2011 tuli ilmoitusmenettely kun sitä ennen se on ollut aina lupamenettely joka on tarkastuspohjainen ja huomattavasti kalliimpi.

Mistähän sitten löytäisi oikean lain? Viime vuonna tarkastaja nimittäin sanoi käynnin yhteydessä että kerran vuodessa tehdään elintarvikehuoneiston tarkastus ja vuonna 2014 kaikki ammatinharjoittajat tulevat Oiva-valvonnan piiriin johon sisältyy myös maksulliset tarkastuskäynnit. Jos kotikeittiössä leivotaan max. kerran kuussa, katsotaan toiminta harrastusluonteiseksi, kun taas jos leipomista tapahtuu useammin, katsotaan toiminta ammatinharjoittamiseksi jolloin tulee hommata luvat ja tarkastukset ja tämän jälkeen kotikeittiö ei enää kelpaa elintarvikehuoneistoksi.

Itse meinasin myös kotikeittiössä pyörittää tätä mutta kun selvisi että se ei ole laillista jos leipoo useammin kuin kerran kuussa niin sitten remontoin erillisen elintarvikehuoneiston.

Ihmeellisiä eroavaisuuksia? Siis miulle on ihan sama missä kukakin leipoo ja jokainenhan itse huolehtii hygienia-asioista yms. Mutta sitä en käsitä että eri kaupungeissa säännöt eroaa niin kovin.

Muistakaahan ilmoittaa itsestänne " Kakkujen tekijät kaupungeittain "-ketjuun, jos kakkuilu on sivutoimi ja luvat on kunnossa. Niin ihmiset löytävät tätäkin kautta ihanat tekeleet!

Lisää
22.08.2013 15:07 - 22.08.2013 15:07 #16937 : Anonymous
Tämä on kyllä mielenkiintoista, joten lähdin ihan lukemaan lakipykäliä. Toivottavasti näistä on jotain apua asiaa pohtiville Seuraavanlaisia juttuja löysin (varoitus, viesti on kilometrin mittainen):

Tässä lyhyt pätkä Elintarvikelain 10 §:stä

Elintarvikehuoneistoa ja alkutuotantopaikkaa koskevat yleiset vaatimukset

Elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka on suunniteltava, sijoitettava, rakennettava ja varustettava, kunnossapidettävä, hoidettava sekä toiminta siellä järjestettävä siten, ettei elintarvikehuoneistossa tai alkutuotantopaikassa tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien taikka käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus vaarannu ja että elintarvikkeet, elintarvikehuoneistot ja alkutuotantopaikat myös muutoin täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. Elintarvikehuoneistoa ja alkutuotantopaikkaa ei saa käyttää asumiseen tai muuhun tarkoitukseen niin, että siitä saattaa aiheutua terveysvaaraa. Elintarvikehuoneistossa ja alkutuotantopaikassa on oltava sen toimintaan nähden riittävät työtilat. Elintarvikehuoneiston ja alkutuotantopaikan rakenteellisista ja toiminnallisista vaatimuksista sekä siellä käytettävän veden laadusta säädetään myös yleisen elintarvikehygienia-asetuksen 4 artiklassa sekä eläimistä saatavien elintarvikkeiden hygienia-asetuksen 3 artiklassa.

Oleellista tuossa on varmaankin juuri tuo kohta, missä sanotaan, että siitä ei saa aiheutua vaaraa. Mutta asumista ei kielletä missään kohtaa lakipykäliä. Ehkä tässä on se tulkinnan vara]Edellä 1 momentissa tarkoitettua ilmoitusta ei tarvitse tehdä silloin, kun toimintaan liittyvät riskit ovat elintarviketurvallisuuden kannalta vähäisiä sekä:

1) elintarvikealan toiminta tapahtuu samassa huoneistossa kuin toimijan harjoittama muu elinkeinotoiminta;
2) toimija on yksityinen henkilö; tai
3) toimintaa ei voida pitää elinkeinon harjoittamisena.[/i]

Vähän vielä omavalvontasuunnitelmasta]20 § omavalvontasuunnitelma

Elintarvikealan toimijan on laadittava kirjallinen suunnitelma omavalvonnasta (omavalvontasuunnitelma), noudatettava sitä ja pidettävä sen toteuttamisesta kirjaa. Omavalvontasuunnitelmassa tulee kuvata 19 §:ssä tarkoitetut kriittiset kohdat ja niihin liittyvien riskien hallinta. Omavalvontasuunnitelmaa ei kuitenkaan edellytetä alkutuotantopaikoilta.[/i]

Ja tässä vielä lain vaatimukset elintarvikehuoneistolle]PINNAT
Elintarvikkeiden käsittelyalueiden pinnat (mukaan lukien laitteiden pinnat) ja erityisesti elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat pinnat on pidettävä hyvässä kunnossa, ja niiden on oltava helposti puhdistettavia ja tarvittaessa desinfioitavia. Tämä edellyttää sileiden, pestävien, ruostumattomien ja myrkyttömien materiaalien käyttöä, ellei elintarvikealan toimija pysty osoittamaan toimivaltaisille viranomaisille, että muut käytetyt materiaalit ovat soveltuvia. (852/2004)

Työvälineiden ja laitteiden puhdistamiseen, desinfiointiin ja säilyttämiseen on oltava tarvittaessa asianmukaiset tilat. Nämä tilat on rakennettava ruostumattomasta materiaalista, ne on voitava puhdistaa helposti ja niissä on oltava riittävä kuuman ja kylmän veden saanti. (852/2004)

SIIVOUSTILA
Elintarvikehuoneistossa on oltava erillinen ja asiamukaisesti varustettu tila siivousvälineiden säilytystä tai huoltoa varten. (28/2009)

KÄYMÄLÄT
Elintarvikehuoneistossa on oltava henkilökunnalle asiamukaisesti varustettu käymälä ja pukeutumistila. Käymälä ei saa avautua suoraan elintarvikkeiden käsittely-, myynti- tai tarjoilutilaan. (28/2009)

Elintarvikehuoneistossa, jossa on yli kuusi asiakaspaikka, on asiakkaiden käytettävissä oltava riittävästi asianmukaisesti varustettuja käymälöitä. Käymälä ei saa avautua suoraan elintarvikkeiden käsittely-, myynti- tai tarjoilutilaan (28/2009). Käymälöiden riittävyyden määrittämisessä käytetään yleistä suhdelukua yksi käymäläpaikka/ 25 asiakaspaikkaa.

Valvontaviranomainen voi sallia käymälän, siivousvälinetilan ja pukeutumistilojen sijoittamisen elintarvikehuoneistosta erillisen tilaan tai rakennukseen, jos sen toiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen on tarkoituksenmukaista ja samalla voidaan varmistua siitä, ettei tästä aiheutuu terveysvaara. (28/2009)

VESIPISTEET
Tiloissa on oltava riittävä määrä asianmukaisesti sijoitettuja ja käsienpesuun tarkoitettuja pesualtaita. Käsienpesualtaissa on oltava kylmä ja kuuma juokseva vesi sekä käsienpesuun ja hygieeniseen kuivaamiseen tarvittavat aineet. Elintarvikkeiden pesutilat on tarvittaessa erotettava käsienpesutiloista. (852/2004)

Ruoan valmistuksen ja pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden muuhun käsittelyyn varatun paikaan välittömässä läheisyydessä tulee olla erillinen käsienpesupiste, vesipiste työvälineiden pesua varten sekä jäteastia syntyvää jätettä varten. (28/2009)

ILMANVAIHTO
Tiloissa on oltava asianmukainen ja riittävä luonnollinen tai mekaaninen ilmanvaihto. Mekaaninen ilmavirtaus saastuneelta alueelta puhtaalle alueelle on estettävä. Ilmanvaihtojärjestelmät on suunniteltava siten, että suodattimet ja muut puhdistamista tai vaihtamista edellyttävät osat ovat helposti käsillä. (852/2004)

Elintarvikehuoneistojen ilmanvaihdolle ja ilman lämpötiloille annetut vaatimukset on esitetty Suomen rakentamismääräyskokoelma D2:ssa.

MUU TOIMINTA
Elintarvikehuoneistossa ei saa säilyttää huoneiston toimintaan kuulomattomia tavaroita ja aineita. Työntekijöiden omia elintarvikkeita saa säilyttää ainoistaan työtekijöiden ruokailu- ja sosiaalitiloissa.

Sovellettava lainsäädäntö:
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004
Elintarvikelaki 23/2006
MMM:n asetus eräiden elintarvikehuoneistojen elintarvikehygieniasta 28/2009[/i]

Siinä muuten olin väärässä, kun sanoin, että hygieniapassia ei tarvita. Elintarvikelain päivityksessä v. 2011 sanotaan, että elintarvikehuoneistossa työskentelevän tulee hankkia osaamistodistus (=hygieniapassi). Mutta nuo elintarvikehuoneistoa koskevat vaatimukset lienevät toteutettavissa ihan peruskotikeittiössäkin, sen puolesta ei ole tarvetta laitoskeittiölle, jossa on esim. rosteritasot jne.

Ja jos joku kaipaa omavalvontasuunnitelman pohjaa, niin täältä löytyy loistava pohja ja apu siihen, ei tarvitse itse lähteä kaikkea kirjoittelemaan. http://www.pirteva.fi/elintarvikevalvon ... unnitelma/

Lisää
23.08.2013 07:47 - 23.08.2013 07:47 #16936 : Anonymous
Olen harrastanut kaikenlaista makeaa leivontaa lähes 15 vuotta. Toki on ollut useampia vuosia etten ole sairauden takia pystynyt edes oleskelemaan keittiössä. Kakut eivät itselleni niinkään ole mikään suurin intohimo. Pidän eniten leivosten ja muun makean tekemisestä. Varmasti pohjautuu pitkälti siihen, että olen kokenut monissa juhlissa täytekakut pahanmakuisiksi tai useinmiten kuiviksi. Olen kylläkin viimeisen vuoden aikana saanut maistaa muutamissa häissä erinomaisia hääkakkuja ja se saikin minut myös innostumaan kakkujen leipomisesta. Omalle tyttärelleni tein synttärikakuksi kaksikerroksisen unelman.

Tanja Voisiko eroavaisuudet kuitenkin liittyä siihen millaisissa tiloissa kakkuja valmistaa? Jospa sinun hyvin varusteltu ja erillinen keittiö katsotaan nimeomaan elintarvikehuoneistoksi, jonne tarkastajat sitten tekevät tarkastuksia kerran vuodessa? Kun taas "taviskeittiötä" ei voida laskea samanlaiseksi yritystilaksi? Mainitsit aiemin, ettei huoneistoosi mahdu yhtä aikaa enempää kuin 100 kakkua... harvaan kotikeittiöön tuota määrää kakkuja mahtuu. Minulla on mielestäni hyvät työtilat, mutta en millään saisi mahtumaan kuin yhden 3-kerroksisen kakun! Lakihan nimenomaan tosiaan (nyt kun sitä itsekin lähdin tutkimaan) sanoo, että jos toimintaa voidaan pitää yksityisenä - ei kaupallisena - ei lupia tarvitse hakea tai tarkastuksia tehdä.

Auttakaa minua ymmärtämään mikä ero on sivutoimisessa yrityksessä, joka leipoo kakkuja ja päätoimisessa yrityksessä, joka myös leipoo kakkuja? Minulla on tästä lähipiirissä kaksi esimerkkiä, jotka eivät omasta mielestäni eroa toisistaan kamalasti. Päätoiminen yrittäjä tuttuni omistaa oman konditorian, jossa leipoo kaiken itse ja myy omasta putiikista. Työpäivä alkaa hänellä kello 03 yöllä ja loppuu kello 15 kun hän lukitsee putiikin oven. Hän saa elantonsa, mutta kertoo usein kuinka miettii lähes päivittäin jaksaako raataa 12 tuntia päivässä sen summan eteen joka hänelle käteen kaiken jälkeen jää. Sivutoiminen ystäväni tekee useita isoja kakkuja viikottain. Yleensä hän pitää kuukauden vapaata vuodessa, mutta muuten leipoo ahkerasti. Lataa jatkuvasti uusia kuvia luomuksistaan naamakirjaan ja kehuu miten hyvin bisnekset sujuu. Kun vertaan heidän tuotteiden hintoja on tällä sivutoimisella leipurilla n. 20% kalliimmat hinnat. Hän ei silti ole koulutettu alalle vaan tekee ihan harrastelijana tuota. Mikä vitsi on siis olla päätoiminen yrittäjä jos sivutoimisenakin voi noin paljon tehdä ja tienata?

Itselläni ei vielä ole toiminimeä, koska olen niin monelta eri taholta kuullut, että jos on toiminimi on täysin oman onnensa nojassa eikä samat sosiaaliset edut enää koske kuin muita ns. tavallisia työntekijöitä. Tämän olen siis saanut kuulla niiltä, joilla on oma yritys. Ihan lähisukulainen pääsi juuri eläkkeelle usean vuosikymmenen yritystoiminnan jälkeen ja on ollut todella paljon vastaan sitä, että alkaisin toiminimellä tätä tekemään. Kertokaa te viisaammat miten asiat oikeasti ovat näiden kakkujen kanssa.

Lisää
23.08.2013 08:06 - 23.08.2013 08:06 #16938 : Anonymous

Itselläni ei vielä ole toiminimeä, koska olen niin monelta eri taholta kuullut, että jos on toiminimi on täysin oman onnensa nojassa eikä samat sosiaaliset edut enää koske kuin muita ns. tavallisia työntekijöitä. Tämän olen siis saanut kuulla niiltä, joilla on oma yritys. Ihan lähisukulainen pääsi juuri eläkkeelle usean vuosikymmenen yritystoiminnan jälkeen ja on ollut todella paljon vastaan sitä, että alkaisin toiminimellä tätä tekemään. Kertokaa te viisaammat miten asiat oikeasti ovat näiden kakkujen kanssa.

Mitä tarkoitat tuolla, että on täysin oman onnensa nojassa? Ja mistä eduista puhutaan? Tokihan yrittäjä on eri asemassa kuin työntekijä - yrittäjä kun itse vastaa niin menestyksestä kuin tappioistakin, työntekijä sentään saa palkkansa tilanteessa kuin tilanteessa. Yrittäjän päivä ei myöskään tunne työaikoja. Sivutoimisena kakkuilua tekevälle kaikkihan on pelkkää plussaa (tai no jos ei sitä, niin tuskin miinustakaan), mutta päätoimisena yrittäjänä riski toki piilee siinä, että onko tilauksia tarpeeksi ja saako niistä riittävästi rahaa kattamaan kulut ja että jäisi itsellekin vielä palkkaa. Usein muutama ensimmäinen vuosi voi olla plusmiinusnolla tuotoiltaan, mutta yrittäjän on sen kanssa vain elettävä, se on sen yritystoiminnan riski. Jos vuokraa tilat ja ryhtyy tosissaan päätoimisesti kakkuilemaan, niin toiminimeä ei kannata ottaa, vaan ennemmin suoraan osakeyhtiö. Toiminimen verotus on niin kovaa, että isommissa tuloissa jo hirvittää. Ensin tuloista maksaa alvit, sitten verot, niin eipä juuri käteen mitään sitten jääkään..

Itse yrittäjäperheessä kasvaneena olen todellakin tottunut siihen, että yrittäjän päivä alkaa, kun muut vielä nukkuvat ja loppuu, kun jälleen ne muut jo nukkuvat Kärjistettynä toki näin. Toisille sellainen elämäntyyli sopii ja ei muuta halua tehdäkään, joten jos se yhtään omalta tuntuu, niin miksipäs ei kokeilisi.

Se piti vielä sanoa, että Tanja taisi puhua 100 hengen kakuista, ei 100 kakusta. Mulla kylmiöön mahtuu parhaillaan 20 kakkua, mutta ihan niin montaa en ole tainnut vielä kerralla kyllä tehdä, onneksi Mutta kyllä tästä minunkin kotikeittiöstä tulee nimenomaan elintarvikehuoneisto, ainakin valvontaviranomaisen mielessä. Olen myös ymmärtänyt, että kun ilmoituksen tuosta huoneistosta tekee, niin sitä ei mitenkään erikseen hyväksytä tai hylätä, vaan se vain käsitellään. Toki jos paljon on pielessä, niin silloin saa ohjausta ja neuvontaa, mutta periaatteessa ilmoitus 4 viikkoa ennen toiminnan aloitusta riittää. Mitään lupaa tms. ei tarvitse jäädä odottamaan. Tässä vielä elintarvikehuoneisto lyhyesti:

Elintarvikehuoneistolla tarkoitetaan mitä tahansa rakennusta tai huoneistoa tai niiden osaa taikka muuta ulko- tai sisätilaa, jossa myytäväksi tai muuten luovutettavaksi tarkoitettuja elintarvikkeita valmistetaan, säilytetään, kuljetetaan, pidetään kaupan, tarjoillaan tai muutoin käsitellään, ei kuitenkaan alkutuotantopaikkaa.

Lisää
23.08.2013 08:47 - 23.08.2013 08:47 #16939 : Anonymous
murmeli Nojoo, ihmettelin itsekin kun tuota 100 kakkua kirjoitin, että "on siellä sitä tilaa kyllä ihan hitosti.." mutta tosiaan kävi "pieni" erehdys eli]Tanja[/b] pahoittelen!!

Mutta voiko oikeasti ero virkamiesten lain tulkinnassa olla näin iso? Entäpä kun on kaikki hoidettuna ja sitten virkamies kunnass vaihtuu - jos hän tulkitseekin lakia erilailla onko vaarana, että pitää lähteä tekemään uudet ilmoitukset sun muut? Voitaisiinko muuten koota pientä listaa siitä missä päin maata mikäkin linjaus on ollut käytössä? Jotta kenenkään yksityisyys ei kärsisi olisiko maakunta tarpeeksi "väljä" käsite? Itse voin kertoa, että nämä minun kohtaamat virkamiehet ovat Varsinais-Suomessa.

Mietin etuuksia näin omalta kannaltani..olen sekä opiskelijana että kotiäitinä. Päätoimista työtä en tästä leivonnasta missään tapauksessa edes halua. Olen suuntautumassa aivan toiselle alalla ja jo kerran jättänyt tämän alan taakseni. Mutta kun tilauksia olisi tulossa ja rahaa tarvitsee elääkseen olisi tässä hyvä keino vähän venyttää kassaa.

Lisää
23.08.2013 08:54 - 23.08.2013 08:54 #16940 : Anonymous
Itse asustelen Pirkanmaalla, Tampereen kupeessa. Ja olen myöskin opiskelija, päätoiminen sellainen, ja eilisestä alkaen osapäiväkotiäiti, ts. lapset aloittivat päiväkodissa 10 pv/kk. Itse alan saada ensi kuusta lähtien aikuiskoulutustukea, jonka kanssa saa tienata max. 250 €/kk, joten ihan hirveää määrää kakkuja en voi edes tehdä. Tosin, tuo 250 € on toki tuloja, joten eihän yhdestä 100 € kakusta toki satasta tuloja tule, kun raaka-aineisiin ym. menee iso osa.

En ymmärrä (kertokaa joku joka ymmärtää) että mitä haittaa olemassa olevasta toiminimestä voisi edes olla, mielestäni on parempi katsoa kuin katua, eli jäädä kiinni pimeästä työstä verottajalle tai elintarvikeviranomaiselle. Toiminimi + ilmoitus elintarvikehuoneistosta maksavat yhteensä reilut 200 €, muita kuluja ei (tietääkseni) ole, jos toimitiloja ei tarvitse vuokrata. Kaikki kuitit, lippuset ja lappuset tulee toki säilyttää ja liittää tiedot veroilmoitukseen (onneksi anoppi on kirjanpitäjä!!), jotta niistä saa vähennykset. Vaivaa toki jonkin verran on, mutta itseäni ainakin helpottaa se, ettei kenelläkään ole nyt nokan koputtamista kakkupuuhiini (eipä kyllä ole ollut tähänkään asti, mutta mistä sitä ikinä tietää).

Lisää
24.08.2013 17:08 - 24.08.2013 17:08 #16945 : Tanja
Oh, olipas tullut tekstiä tässä välissä.

Niin tosiaan, 100 hengen kakut mahtuu keittiöön ja 150h jos ottaa varajääkaapin käyttöön.

Siis tää hommahan lähti alunperin siitä kun tarkastaja kävi täällä katsomassa ensin tämän "tavallisen keittiön" ja tuumasi että jos aiot joskus mainostaa jossain (netti/lehti/mainoslehtiset) niin silloin kotikeittiö ei kelpaa vaan pitää olla luvat ja elintarvikehuoneisto jolloin homma katsotaan yrittämiseksi. Sen takia remontoin erillisen keittiön jotta saan mainostaa luvan kanssa.

Hmm, eihän toiminimestä mitään haittaa ole? Ja sivutoiminen eroaa päätoimisesta siten että sivutoiminen yrittäjä saa varsinaisen elantonsa jostain muualta, esim. itse olen töissä 5pv viikossa kaupassa ja kakkuilen siten vain sivutoimisesti. Jos olisin päätoiminen yrittäjä, silloin pelkästään kakkuilisin tai tekisin kaupassa töitä esim. 2pv viikossa ja loput 5pv kakkuja. Selvensikö?

^ Ainut jota piti selventää silloin kun hain toiminimeä, oli että liittoon selvitin asian että olen sivutoiminen yrittäjä (jos en tätä olisi tehnyt, olisivat katsoneet verotustiedoista että tällä on y-tunnus ja erottaneet liitosta). Joten työttömyysvakuutukset yms on kunnossa.

Ja tosiaan, jos on päätoiminen yrittäjä niin niitä hintoja on pakko vähän sillä silmällä katsoa että ihmiset kanssa ostaa tavaraa. Koska se elanto on siitä kiinni. Sivutoimisena voi pyytää pikkuisen enemmän, koska siinä ajassa mitä menee yhden kakun tekoon, tekisi helposti pari-kolmekin samanlaista, joten kun tilaukset on enimmäkseen yhden kakun verran niin eihän niistä jäisi mitään käteen jos hinta olisi pieni. Toisaalta, nytkin kun itse pidän keskimäärin 4e/hlö -hintoja niin tuntipalkaksi jää noin 5 euroa pienistä tilauksista. Jos kakkuja menee kolme tai enemmän, silloin pääsen n. 10e-tuntipalkkaan. Mutta tämäpä onkin sivutoimista.

Jos joskus saan unelmani toteutettua, vaikka sitten viiskymppisenä, niin silloin täytyy kyllä tarkasti laskea että sillä hinnalla pitäisi elääkkin mitä tuotteista saa.

Elättelin joskus toivoa osuuskunta-tyyppisestä ratkaisusta kotileipureiden iloksi, mutta sepä ei taida ollakaan niin yksinkertainen systeemi. Se vaan olisi kaikkien kannalta edullisin ratkaisu, sillä ketään ei katsottaisi yrittäjäksi jos meitä olisi tarpeeksi monta osuuskunnassa mukana. Ja se voisi olla nimenomaan koko Suomen laajuinen, josta löytyisi helposti tekijät mistäpäin Suomea tahansa. Ketä lähtee mukaan pyörittämään ideaa?

murmeli: ihan uteliaisuudesta, itselläni on luultavasti lähivuosina tulossa kanssa aikuisopintotukea, kuinka hoidat homman koulutusrahaston kanssa, teetkö joka kuukausi ilmoituksen kakkutuloista sinne?

Lisää
27.08.2013 19:03 - 27.08.2013 19:03 #16976 : Anonymous
Nyt varmaan pidätte mua ihan tyhmänä mut mä vaan en tajua miten joku voi tehdä yhtä suurta tai parempaa tulosta sivutoimisena yrittäjän kuin joku joka raataa 24/7 päätoimisessa yrityksessä. Siis eikö siitä sakoteta mitenkään - onko siis tienisteille jotain ylärajaa jonka jälkeen esim. verotus muuttuu? Jos sivutoimista yrittämistä ei millään muulla tavalla olla rajoitettu kuin, että pitää päätoimisesti tehdä jotain muuta, eikö silloin kaikkien uusien yritysten kannattaisi lähteä sivutoimisena tuota harjoittamaan? Miksi satsata kaikki yritykseen jos se vaikka ei lähtisikään lentoon? Jos voi siis vaikka opiskella päätoimisesti jotain (yliopistossahan tuo ei paljoa vaadi, nim.merk. 5 vuoden opintoja parissa vuodessa saanut päätökseen) ja samalla takoa kakkuja (PAPERILLA!!) sivutoimisesti ja tehdä kivan tuloksen. Siinähän ei lennä ihan pyrstölleen jos yritys ei tekisikään kovaa tulosta ja samalla saat kaikki opiskelijan edut. Vai onko tässä nyt kysessä tällainen porsaan reikä, jota voi huoletta käyttää hyväkseen...kunhan vaan tienistit eivät vuorostaan ylitä opiskelijoille säädettyjä ansiorajoja?

Lisää
27.08.2013 19:54 - 27.08.2013 19:54 #16978 : Anonymous
Tanja: näin kuvittelisin homman toimivan, ihan varma en ole vielä itsekään Mutta jos tulot toistuvasti menevät yli 250 €, niin silloin etukäteen maksaminen lopetetaan ja jälkikäteen maksetaan tulojen mukaan soviteltua koulutustukea.

MissMuffinssi: En ehkä ihan saa kysymyksestäsi kiinni, mutta yritetään.. Harva sivutoiminen hankkii omia toimitiloja jne, kun taas päätoiminen suunnittelee alusta asti elättävänsä itsensä sillä ja vain sillä toiminnalla. Tottakai yrittäjä voi aloittaa yrityksensä sivutoimisena, mutta jos sitä varten täytyy hankkia tilat ym, niin eipä siinä järkeä ole. Käytännössähän sillä ei ole mitään väliä, oletko pää- vai sivutoimijen yrittäjä, paitsi työttömyysturvan kannalta (ja korjatkaa nyt ihmeessä, jos olen täysin väärässä!).

Toimitilojen vuokraus maksaa, laitehankinnat maksaa, toimitilan kulut jne tulevat päätoimisen yrittäjän maksettavaksi, ellei sitten ole toimitiloja kotona. Ja tämä kaikki normaaleiden elinkustannusten päälle. Palkkaakin pitäisi jäädä käteen niin, että tulee toimeen. Sivutoiminen yrittäjä sen sijaan saa yleensä päätulonsa muualta, jolloin se "ylimääräinen" sivutulo voi todella olla ylimääräistä. Jos ei maksa toimitilavuokraa jne. sivutulonsa kuluista, niin käteen jää suhteessa enemmän kuin päätoimisella yrittäjällä. Kannattaa myös ottaa huomioon se, että se sivutoiminen yrittäjä todella tekee jotakin muuta sinä sivussa, jolloin ne päivät voivat hänelläkin olla piiitkiä. Sivutoiminen yrittäjä ei myöskään voi saada starttirahaa yritykseensä. Päätoiminen yrittäjä ei sen sijaan ole oikeutettu työttömyysturvaan, kuten jo mainitsinkin. Tämä taitaa olla isoin ero sivu- ja päätoimisen yrittäjän välillä!

Verotuksen kannalta sehän on sama oletko kumpi tahansa, sillä toiminimellä yrityksen tulot = sinun tulot, eli vaikka yrityksen verokortti tuleekin erikseen, ovat kaikki rahat omiasi ja niistä maksat veroa tarvittavan määrän. Sivutoiminen yrittäjä voi olla tai olla olematta ALV-velvollinen, raja huitelee 8500 € paikkeilla, Yellit tarvii maksaa n. 6500 € jälkeen.

Mutta kuten sanottu jo aiemmassa viestissä, toiminimellä päätoimen pyörittäminen voi olla yrittäjälle tosi huonoa bisnestä, koska ensin maksaa isot alvit ja sitten vielä omat verot. Verottajaahan ei muuten kenenkään tulot kiinnosta, kunhan niistä maksaa verot ja kunhan tuloja on tarpeeksi. Luulen, että verottajakin kiinnostuisi, jos tienaa sivutoimisesti pari tonnia vuodessa eikä muita tuloja ole, niin taitaisi herätä ajatus pimeästä työstä...

Lisää
27.08.2013 20:00 - 27.08.2013 20:00 #16979 : Anonymous
Ja siis eihän tässä nyt mistään porsaanreiästä ole kyse, vaan kyllä jokainen saa tienata yrityksellään ihan mitä lystää - toisten toiminta vain on kannattavampaa kuin toisten. Eikös se ole yritysmaailman perusidea? Ehkä se tuttu kondiittori on hinnoitellut tuotteensa alakanttiin, tai muuten konsepti ei toimi tai kohtaa asiakkaiden toiveita. En ymmärrä miksi sivutoimista yrittäjää pitäisi sakottaa siitä, että hän tekee oman normaalin työnsä/opiskelunsa tms. lisäksi jotakin sivubisnestä, kun eihän se keneltäkään muulta pois ole? Ja toisaalta, kyllähän se veroprosentti aina mukavasti nousee sitä mukaa kuin tuloja kertyy, eli ihan yhtä lailla vuosituloistaan se sivutoiminen maksaa veroja kuin päätoiminenkin, ihan samalla tavalla.

Lisää
29.08.2013 13:16 - 29.08.2013 13:16 #16980 : nami-hiiri
nami-hiiri vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?

Itselläni ei vielä ole toiminimeä, koska olen niin monelta eri taholta kuullut, että jos on toiminimi on täysin oman onnensa nojassa eikä samat sosiaaliset edut enää koske kuin muita ns. tavallisia työntekijöitä. Tämän olen siis saanut kuulla niiltä, joilla on oma yritys. Ihan lähisukulainen pääsi juuri eläkkeelle usean vuosikymmenen yritystoiminnan jälkeen .......

Ulkosuomalaisena ihan keskellä Eurooppaa, muttei EU -maassa, en ole aivan ajantasalla tämän päivän EU]"Itse yrittäjäperheessä kasvaneena olen todellakin tottunut siihen, että yrittäjän päivä alkaa, kun muut vielä nukkuvat ja loppuu, kun jälleen ne muut jo nukkuvat. Kärjistettynä toki näin*. Toisille sellainen elämäntyyli sopii ja ei muuta halua tehdäkään, joten jos se yhtään omalta tuntuu, niin miksipäs ei kokeilisi."[/i]

Minulle henk.koht. tämä ei ollut kärjistetty toteamus*, vaan totuus! Yrittäjyys ja yrittäjän työaika klo 06-18 sopi minulle. Onnistuin ohjelmoimaan mukaan vielä lasten kanssa leikkimiset kelloon katsomatta, harrastukset, kaikki kotityöt....Röyhkeästi ajattelematta asiakkaitani laitoin kerran vuodessa ovet lukkoon ja pidin perheen kanssa hauskat kesälomat 6 viikkoa putkeen ja sitten sama rumpa Da-Capo !

Lapset ovat kasvaneet ....on vain oma suu ruokittavana, mutta yrittäjyys pienin muutoksin, se jatkuu edelleen, joskin hieman väljemmällä tuntimäärällä per viikko - ei enää 69h/vkk ( = 12h x5pvää + 9h x 1pvä )!
Kerran aloitettu kokeiluni jatkuu yhä, vanhempieni varoittelusta huolimati. Joka ilta odotan aamua, että pääsen taas töihin

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
21.11.2013 13:36 - 21.11.2013 13:36 #17252 : Pricilla
Apua, tekstiä oli tullut niin paljon, etten ihan kaikkea jaksanut lukea...muutaman kommentin voisin kuitenkin itsekin heittää!

Eli meilläpäin saa tosiaan tt:n luvalla tehdä pienimuotoisesti (eli käytännössä kait sivutoimisesti) kakkuja. Kukaanhan ei kuitenkaan siellä varsinaisesti valvo kuinka monta kakkua viikossa kotikeittiössä tehdään;)

Mainostaa saa ilman muuta, mutta pitää aina olla maininta siitä, että tuotteet ovat kotikeittiössä valmistettuja ja itse ei kakkuja saa kuljettaa! Tämä kylmäketjun katkeamisen varalta. Asiakkaat kun paikanpäältä noutavat, he ovat itse vastuussa kylmäketjusta.

Yrityksille saa tehdä leivonnaisia ja kakkuja syötäväksi, mutta kahta kylmäketjua ei saa olla. Eli meillä on tiukasti kielletty jälleenmyyminen esim. kahviloihin tai kauppoihin kotikeittiössä valmistettuihin tuotteisiin. Luulen että myös muualla tämä on aika suurella varmuudella kiellettyä, eli kannattaa ottaa selvää jos meinaa kotikeittiöstä eteenpäin myydä.

Sen voisin haittapuoleksi sanoa yrittäjyydessä, että maksuja on kyllä ihan hirveästi! (mä hullu maksan alviakin ja en kyllä oikeestaan tiedä miksi??? Mitä hyötyä siitä on kun ei mulla toi raja kuitenkaan tänä vuonna vastaan tule:0) Ja se, että ihmiset eivät välttämättä ole valmiita maksamaan itse tuotteesta, vaikka olisi kuinka upea ja hyvänmakuinen tahansa, jos voivat saada joltain pimeänä tekevältä puolet halvemmalla:( Itsestä tuntuu tosi kurjalta, kun täällä päin on ihan järkyttävästi yleistyneet nämä kotileipurit, jotka eivät maksuja maksa (aika monella on harhaluulo, ettei edes veroja tarvii maksaa jos tienesti jää alla 8500€/vuodessa :0) ja myyvät aivan pilkkahinnalla tuotoksiaan. Siihen toivoisin tulevan muutosta, ettei kukaan tahallaan polkisi noin järjettömästi hintoja:(

Sivutoiminen yrittäjä voi tosiaan tienata saman kuin päätoiminenkin, mutta huom. yleensä sivutoimisella yrittäjällä on myös se päätoimi ja joutuu ikäänkuin tekemään tuplasti töitä. Itse olen päätoimisesti kotiäiti. Meillä ei yksikään neljästä (kohta viidestä) lapsesta ole ip-kerhossa tai hoidossa. Yksi lapsistani on myös erityislapsi. Joten hommaa riittää! Vaikka teenkin vain sivutoimisesti kakkuja, on niissäkin suunnittelusta lähtien työ valtava. Lisäksi täytyy osata myös organisoida hommat niin, että aika ei ole lapsilta pois enkä häiritse muuta perhettä töilläni. Koska hommia on vain sivutoimisesti pystyn keskittymään jokaiseen kakkuun aivan eri tavalla kuin liukuhihna työntekijä. Senpä takia en myöskään ihan halvalla myy;)

Lisää
28.11.2013 19:42 - 28.11.2013 19:42 #17265 : wadelmatassu
wadelmatassu vastasi aiheeseen: Re: Kakkujenteko työksi?
^^
Pricilla,
jos olet maksanut alv:t eikä 8500 ole mennyt rikki, voit hakea jo maksetut alvit takaisin tilikauden päätyttyä.
Tämä tieto suoraan mun kirjanpitäjältä, joka mun alv ilmoitukset hoitaa Empä olis itsekään tuota tiennyt/älynnyt, senku makselin vaan verot pois

Lisää
30.11.2013 09:18 - 30.11.2013 09:18 #17272 : Pricilla
Aaa, ihanko totta?:) Mahtava juttu, täytyykin jutella tuosta alvista kirjapitäjän kanssa:) hän varmaan kyllä onkin asiasta tietoinen ja näin sen ajatellut, mutta kun itse on niin hölmö ettei osaa edes kysyä oikeita kysymyksiä;)

Lisää
02.12.2013 17:59 - 02.12.2013 17:59 #17282 : Tanja
Pricilla, siun tekstissä oli niin monta juttua joista oon samaa mieltä! Ite oon kanssa yrittäny lähtee sille linjalle etten "polje hintoja", koska ei tässä touhussa edes harrastusmielessä mitään tolkkua olisi jos ilmaiseksi pitäisi kakkuja myydä. Mutta silti löytyy ihmisiä jotka kauhistelevat hintoja... no olkoot ostamatta sitten.

Ja näitä "teen ite ni pääsen halvemmalla" -tyyppejä on aina. Siihen voisi sanoa että kun itse tekee - tulee sellainen kun tulee. Mutta nykyään taitavia kotileipureita on paljon! Ei siitä pääse mihinkään.

Toivotaan että käsityön arvostus vähintäänkin pysyy ja toivottavasti nousee.

Itse olen päätoimisesti kaupassa töissä ja ne tunnit kun laskee kakkutuntien kanssa yhteen, tulee työviikoista välillä helposti 50-60-tuntisia. Siihen päälle omakotitalon remontti, perhe ja omat harrastukset kakkujen lisäksi (jotain muutakin on pakko tehdä välillä), niin tuntuu että vuorokaudessa saisi olla tuplasti tunteja.

Eikö kukaan ottanut osuuskuntatoiminta-ideasta onkeensa, voisiko sellaista edes pyörittää näiden kakkujen kanssa? Ideahan siinä olisi että jos osuuskunnassa on tarpeeksi porukkaa, ei ketään katsottaisi yrittäjäksi jolloin verotushommat helpottunee kaikkien kannalta kun luetaan "työntekijäksi".

MissMuffinssi: kuinka olet päässyt eteenpäin oman juttusi kanssa, joko sait kotisivut tehtyä?

Sivu luotiin ajassa: 0.166 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017