Riisimuromassa

Lisää
17.09.2014 04:01 - 17.09.2014 04:01 #19212 : jennimari
jennimari loi aiheen:
Hei! Osaisiko joku sanoa kauan riisimuromassa (riisimuroja&vaahtokarkkeja) säilyy, kuinka kauan aiemmin sokerimassalla päällystetyt riisimuromassakoristeet voisi tehdä valmiiksi?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
17.09.2014 05:23 - 17.09.2014 05:23 #18252 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Riisimuromassa
Tässä linkki Kellogg'sin sivuille alkuperäisreseptiin: http://www.ricekrispies.com/recipes/the-original-treats
Siinä ne tosin väittävät, että säilyvyys olisi kahden päivän luokkaa, mutta se liittyy vain syöntiin.

Itse tekisin homman niin, että muotoilisin koristeen rungon riisimuromassasta ja antaisin kovettua ja kuivahtaa ensin kunnolla päivän parin ajan. Riisimurot ja vaahtokarkki kun itsessään eivät pilaannu ihan niin vain, eivätkä sisällä kosteutta tai härskiintyvää rasvaa kovin hirveästi. Sitten vasta päällystäisin koristeen sokerimassalla tai millä teetkään koristeen ulkopuolen ja antaisin kuivua kunnolla.
Mielestäni koristeen voisi tehdä helposti kuukauttakin ennen.

Paitsi! Jos jostain kummasta syystä joku haluaa syödä sen, niin sit pitää olla supertuore. Mutta jos sitä vaaraa ei ole, niin sitten tee ihan rauhassa jo ajoissa, että ehtii kuivua kunnolla.

Käytätkö valmista massaa vai teetkö sen itse? Valmistajan paketeissa pitäisi aina olla jonkinlaiset säilyvyysohjeistukset kumminkin. Mutta riisimuroista ja vaahtonameista tehtynä sen massan pitäisi tosiaan säilyä ongelmittta koristeissa helposti kuukaudenkin homehtumatta tai muuta, kunhan pidät huolen, ettei kosteutta jää muhimaan minnekään.

Jos jollakulla on tarkempaa tietoa, kertokaa ihmeessä, sillä minuakin kiinnostaa tämä aihe kovasti! :)

Lisää
17.09.2014 08:59 - 17.09.2014 08:59 #18253 : jennimari
jennimari vastasi aiheeseen: Re: Riisimuromassa
Kiitos vastauksesta!

Massan ajattelin tehdä itse, ja googlauksella huomasin että onnistuu ilman voita, jolloin säilyvyys paranee. Ja tulee paljon edullisemmaksikin! Toki täytyisi katsoa millaista säilyvyyttä lupaavat valmiissa massoissa.

Koristeen ajattelin tehdä muutamaa viikkoa-kuukautta aiemmin, mutta juuri tuo säilyvyys valmiiksi tehtynä mietityttää, koska tuntuu tylsältä tehdä kakkuun mitään mikä ei ole välttämättä syömäkelpoista, vaikka harvemmin isoja koristeita syödään. Lastenkakkuun kun tekee, niin siitä ei koskaan tiedä Ehkä sitten ihan varmuudeksi vain sokerimassasta..

Lisää
17.09.2014 10:39 - 17.09.2014 10:39 #18254 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Riisimuromassa
Isot koristeet pelkästä sokerimassasta on hankalia, kun ne helposti lörpsähtävät oman painonsa alla ennen kuin ehtivät kuivua. Riisimuromassa siellä sisällä myös tekee koristeesta kevyemmän, ettei kakkukaan sitten notkahtaisi sen koristeen painon alla.

Ja voithan aina todeta saajalle, että koristetta ei ole tarkoitus syödä, vaikka onkin täysin syötävistä aineksista tehty. :) (Sitä varten se kakku on!)
Ja luulen, että se koriste olisi syötävissä ihan turvallisesti sen parikin viikkoa-kuukauden etukäteen valmistettuna. Ei välttämättä se kaikkein herkullisin kovaksi kuivuneena, mutta ei pilaantunutkaan takuulla. Eli siitä puolesta en huolehtisi varsinkaan, kun et aio käyttää voita massan joukossa. Leipomotkin saattavat tehdä kakunpäällysruusut helposti kuukautta paria ennen käyttötarvetta ja niitäkin olen kuullut ihmisten iloisesti narskuttelevan.

Lisää
17.09.2014 18:42 - 17.09.2014 18:42 #18255 : jennimari
jennimari vastasi aiheeseen: Re: Riisimuromassa
Näinhän se on, aina vaikeus isompien koristeiden kanssa etteivät löpsähdä. Lähinnä juuri tuo on tärkeintä, ettei ole pilaantunut; itse en ihan maun vuoksi lähtisi syömään isoja koristeita pelkästä sokerimassastakaan, pienet vielä menevät Kiitos vielä vastauksesta ja mielenkiintoista olisi kuulla vinkkejä ja kokemuksia riisimuromassan käytöstä, ketkä ovat kokeilleet

Sivu luotiin ajassa: 0.067 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017