Täydellisen kääretortun salaisuus.

Lisää
01.08.2013 06:23 - 01.08.2013 06:23 #19144 : Suwa
Suwa loi aiheen:
Miten saat kääretortusta täydellisen? Ei hajoa, lohkea, ole kuiva, vaan rullatessa pysyy kauniisti kasassa.

Itse olen muutaman kääretortun tehnyt ja aina on käynyt tämä hajoaminen, eilinen oli kyllä kaiken huippu kun mokoma hajosin pohjasta ja voi-tomusokeritäytteeni valui sieltä tarjoiluvadille. Onneksi jääkaapissa täyte kovettui, mutta ei se tekele näytä enää muulta kuin rekan alle jääneeltä tortulta. (Aamen kermavaahdolle, joka peittää tämän kamaluuden! )
Oliko täytteeni liian raskas tähän vai oliko ohjeessani jotain mätää:

4 kananmunaa
1 ½ dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja
3/4 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
2rkl tummaa kaakaojauhetta

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
01.08.2013 11:10 - 01.08.2013 11:10 #16871 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Täydellisen kääretortun salaisuus.
Itse en käytä leivinjauhetta ollenkaan kakkupohjassa enkä kääretortussa.

Kääretortun käypä ohje on hyvin yksinkertainen, vähän sama kun kakkupohja mutta pienin muutoksin:

kananmunien paino ilman kuoria kerrotaan 0,7:llä -> näin saadaan sokerin määrä
kananmunien paino ilman kuoria kerrotaan 0,6:lla -> näin saadaan jauhojen määrä

Paisto 200 asteessa n. 8-12 min (uunista hieman riippuen, jos on tasainen paisto niin 220 astettakaan ei ole liian korkea). Ei saa paistaa liian kuivaksi, jolloin helposti tulee noita repeämisiä. Toisaalta ei saa jättää raa'aksikaan, muuten maistuu kananmuna läpi. Heti paiston jälkeen on levy hyvä peittää jollain jottei kosteus pääse haihtumaan. Myös tämä estää repeilyä.

Munat tulee muistaa lämmittää kuumassa vedessä ennen vaahdottamista jne. Jos haluaa lisätä kaakaojauhetta, sisällytä kaakaojauheen paino tällöin jauhojen painoon. Eli ei lisätä vaan jos on esim. 120g jauhoja niin laitakin 100g jauhoja ja 20g kaakaojauhetta. Selitinkö ymmärrettävästi?

Lisää
02.08.2013 05:25 - 02.08.2013 05:25 #16880 : Suwa
Suwa vastasi aiheeseen: Re: Täydellisen kääretortun salaisuus.
Kiitos! Tuossahan tuli monta jippoa joita en tiennyt. Ja itselläni tuossa kääretortun paistossa paistoaika oli ihan 5min.

Eilen tarjoilin rekan alle jääneen torttuni, hyvää se silti oli.

Lisää
14.12.2013 19:25 - 14.12.2013 19:25 #17349 : tahmatassu
tahmatassu vastasi aiheeseen: Re: Täydellisen kääretortun salaisuus.
Mä olen aina ollut tosi surkea kääretorttujen leipoja, mutta tuosta taannoisesta Koko suomi leipoo -ohjelmasta bongasin näppärän vinkin kääriä kääretorttu lämpimänä (leivinpaperi ja pyyhe kääretortun päälle ennen käärimsistä) rullalle ja antaa jäähtyä siinä. Jäähty jo valmiiksi sellaiseksi käärityksi eikä tule repeämiä ja kääriytyy nätisti.

Tai ainakin minä onnistuin ekaa kertaa elämässäni saamaan aikaiseksi Kauniin kääretortun

Lisää
21.12.2013 16:50 - 21.12.2013 16:50 #17369 : Pola
Pola vastasi aiheeseen: Re: Täydellisen kääretortun salaisuus.
Joo ajattelin tuota sammaa käärintä niksiä, en vain ole sitä vielä itse testannut. Minulla tulee aina kääretorttupohjasta liian paksu tai sitten ihan liian ohut (palaa uunissa). Monenko munan taikina pitäisi tehdä uunipellille jonka leveys on 60 cm

Lisää
25.12.2013 14:10 - 25.12.2013 14:10 #17380 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Täydellisen kääretortun salaisuus.

Joo ajattelin tuota sammaa käärintä niksiä, en vain ole sitä vielä itse testannut. Minulla tulee aina kääretorttupohjasta liian paksu tai sitten ihan liian ohut (palaa uunissa). Monenko munan taikina pitäisi tehdä uunipellille jonka leveys on 60 cm

Onko pelti todella 60cm levyinen? Vai tarkoititko että uuni on 60cm leveä? Itse tein 50cm levyisessä uunissa aina 4 munan käärispohjan, 60cm leveään uuniin laittaisin jo 5 tai 6 munan verran massaa, tietysti riippuu myös munien koosta. Mutta tosiaan tarkoitan uunin leveyttä, jos itse pelti on 60cm, menee siihen sitten jo varmaan ainakin tuo 6m.

Lisää
29.12.2013 09:05 - 29.12.2013 09:05 #17385 : Pola
Pola vastasi aiheeseen: Re: Täydellisen kääretortun salaisuus.
Joo, todellakin tarkoitin et uuni on sen 60 m levee Teen yleensä 4 munalla mut tuntuu silti et tulee liian paksu

Lisää
11.02.2014 17:10 - 11.02.2014 17:10 #17563 : Gabrialette
Gabrialette vastasi aiheeseen: Re: Täydellisen kääretortun salaisuus.
Minunkin tekemät kääretortut hajoavat aina! Olen ratkaissut ongelman niin, että laitan päälle vaan paljon vaikkapa kermavaahtoa ja siihen koristeita, niin eivät halkeamat enää erotu, heh!

Sivu luotiin ajassa: 0.085 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017