Vanilja-aromin alkuperä: majava
04.06.2013 19:21 - 04.06.2013 19:21 #19136
: Tanja
Vanilja-aromin alkuperä: majava kirjoittanut Tanja
No nyt iski ohraleipä. Meillä on illanvietoissa pojat jo monta viikkoa kettuilleet että vanilja-aromi on peräisin majavan per*eestä. Oon aina naureskellu jutulle ja pitäny juttua höpönlöpönä. Mutta en enää, sillä netistä löytyy faktaa. Kuinka ällöä tämä onkaan?! Siis olen aina tähänkin asti käyttänyt aina vaniljatankoa leivonnassa, eikä kaapista ole koskaan löytynyt vanilja-aromia, varsinkaan luontaista. Vanilliinisokeria sen sijaan joskus olen vahingossa ostanut, mutta se onkin sitä keinotekoista. Mutta tämä luontainen vanilja-aromi onkin peräisin majavan anaalirauhasista. Yök!!
Tässä pari linkkiä aiheesta:
http://www.taloussanomat.fi/paivittaist ... 1226743/12
http://finland.somefood.org/?page_id=3396
Ja myös mansikan ja vadelman luontainen aromi voi olla samaa tököttiä... Hieman etovaa, sanoisinko.
Kenellä lentää vanilja-aromit roskiin? Tekisi kyllä mieli kysyä valmistajilta (esim. meillä syötiin vasta keksejä joissa on luontaista vanilja-aromia) että mistä aromi on peräisin.
Olen muutenkin ollut aina aitojen makujen kannattaja, mutta tämä nosti jotenkin niskakarvat pystyyn. Syödä nyt jonkin elämen anaalirauhasista peräisin olevaa eritettä... öyh. Mitenhän moisen aineen olemassa olo tai maku on edes alun alkujaan tullut selville? Joku metsämies maistanut majavan takapuolta vahingossa? Mitä ihmettä...
Tässä pari linkkiä aiheesta:
http://www.taloussanomat.fi/paivittaist ... 1226743/12
http://finland.somefood.org/?page_id=3396
Ja myös mansikan ja vadelman luontainen aromi voi olla samaa tököttiä... Hieman etovaa, sanoisinko.
Kenellä lentää vanilja-aromit roskiin? Tekisi kyllä mieli kysyä valmistajilta (esim. meillä syötiin vasta keksejä joissa on luontaista vanilja-aromia) että mistä aromi on peräisin.
Olen muutenkin ollut aina aitojen makujen kannattaja, mutta tämä nosti jotenkin niskakarvat pystyyn. Syödä nyt jonkin elämen anaalirauhasista peräisin olevaa eritettä... öyh. Mitenhän moisen aineen olemassa olo tai maku on edes alun alkujaan tullut selville? Joku metsämies maistanut majavan takapuolta vahingossa? Mitä ihmettä...
Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
04.06.2013 20:32 - 04.06.2013 20:32 #16654
: Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
07.06.2013 12:51 - 07.06.2013 12:51 #16662
: Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
Anteeksi Tanja, mutta repesin ihan täysin tuolle mielikuvalle metsämiehestä nuoleskelemassa majavan persusta.
Mutta vakavasti, niin aika ällöltä tuo kyllä kuulostaa. Omassa leivonnassa varmasti voi vältellä keinotekoisia aromeja ja viime aikoina ainakin itse olen kiinnittänyt huomiota raaka-aineisiin ja niiden aitouteen. Faktaahan on, että mistään esanssipurkista et saa yhtä maistuvaa kuin aidosta tavarasta. Ja aika harvoin mitään esansseja olen käyttänytkään. Mutta eri asia on sitten se, miten niitä välttää valmiissa tuotteissa. Siis valmiissa leivonnaisissa, kekseissä, karkeissa, eineksissä, mehuissa, hilloissa, ihan missä vaan. Kaikkea ei kuitenkaan voi tai ehdi valmistaa itse alusta alkaen, pakko on ostaakin jotain.
Omalla kohdalla en kyllä tiedä, muuttaako tämä loppujen lopuksi paljoakaan omassa kuluttamisessa. Tieto lisää tuskaa, mutta tulee sitä ostettua esim. epäterveellisiä ruokia vaikka tietääkin niiden huonouden. Mutta varmasti tämän jälkeen vanilja-aromi tuo aina tiettyjä mielleyhtymiä.
Mutta vakavasti, niin aika ällöltä tuo kyllä kuulostaa. Omassa leivonnassa varmasti voi vältellä keinotekoisia aromeja ja viime aikoina ainakin itse olen kiinnittänyt huomiota raaka-aineisiin ja niiden aitouteen. Faktaahan on, että mistään esanssipurkista et saa yhtä maistuvaa kuin aidosta tavarasta. Ja aika harvoin mitään esansseja olen käyttänytkään. Mutta eri asia on sitten se, miten niitä välttää valmiissa tuotteissa. Siis valmiissa leivonnaisissa, kekseissä, karkeissa, eineksissä, mehuissa, hilloissa, ihan missä vaan. Kaikkea ei kuitenkaan voi tai ehdi valmistaa itse alusta alkaen, pakko on ostaakin jotain.
Omalla kohdalla en kyllä tiedä, muuttaako tämä loppujen lopuksi paljoakaan omassa kuluttamisessa. Tieto lisää tuskaa, mutta tulee sitä ostettua esim. epäterveellisiä ruokia vaikka tietääkin niiden huonouden. Mutta varmasti tämän jälkeen vanilja-aromi tuo aina tiettyjä mielleyhtymiä.
08.06.2013 12:42 - 08.06.2013 12:42 #16664
: PullaAkka
Vastaus käyttäjältä PullaAkka aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
Niinpä, majavan ahteri - ajatus, jonka mielellään hautaa taka-alalle
Oletteko muuten käyttäneet Bourbon-vaniljajauhetta? Minä tykkään sitä käyttää, kun on riittoisaa ja maukasta. En ole katsellut maustehyllyjä pitkään aikaan, mutta ekokaupoissa taitaa lähinnä olla nuo vaniljajauheet ainakin myynnissä. Omani olen tilannut Prima-mausteilta.
Oletteko muuten käyttäneet Bourbon-vaniljajauhetta? Minä tykkään sitä käyttää, kun on riittoisaa ja maukasta. En ole katsellut maustehyllyjä pitkään aikaan, mutta ekokaupoissa taitaa lähinnä olla nuo vaniljajauheet ainakin myynnissä. Omani olen tilannut Prima-mausteilta.
19.06.2013 15:01 - 19.06.2013 15:01 #16711
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
En mahda mitään että joka kerta kun ostan jäätelön kaupasta, tulee mieleen majavan takapuoli. Ärsyttävää.
En ookkaan kuullut tuollaisesta Paulan mainitsemasta näätäkahvista... kaikkea ne keksii. Öh.
Ei kai noita valmiiden tuotteiden aromeja pysty mistään tarkistamaan, mutta ainakin sen verran että kun itse leipoo niin käyttää aitoa tavaraa. Siis vaniljatangosta, ei majavan takapuolesta.
En ookkaan kuullut tuollaisesta Paulan mainitsemasta näätäkahvista... kaikkea ne keksii. Öh.
Ei kai noita valmiiden tuotteiden aromeja pysty mistään tarkistamaan, mutta ainakin sen verran että kun itse leipoo niin käyttää aitoa tavaraa. Siis vaniljatangosta, ei majavan takapuolesta.
- Rottinkiweileri
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
Vähemmän
Lisää
- Vastaanotettu kiitos 0
20.06.2013 05:07 - 20.06.2013 05:07 #16720
: Rottinkiweileri
Vastaus käyttäjältä Rottinkiweileri aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
Tässä kevään aikana tuli Fem-kanavalta ohjelma, missä toimittajat selvittivät eri elintarvikkeiden alkuperää ja valmistusmenetelmiä. Oli aika hurjaa, mitä ja miten valmistettua ruokaa meille syötetään
Itse olen kanssa aina vierastanut näitä "luontaisen kaltaisia" -sanoja.
On hyvä, että ruoan alkuperä ja eettisyys on noussut tehotuotannon varjosta ihmisten tietoon. En haluaisi ihan kaikkea p....a suuhuni ja lapsilleni tarjota. Vielä kuitenkin meillä on mahdollisuus valita !
Itse olen kanssa aina vierastanut näitä "luontaisen kaltaisia" -sanoja.
On hyvä, että ruoan alkuperä ja eettisyys on noussut tehotuotannon varjosta ihmisten tietoon. En haluaisi ihan kaikkea p....a suuhuni ja lapsilleni tarjota. Vielä kuitenkin meillä on mahdollisuus valita !
23.06.2013 07:51 - 23.06.2013 07:51 #16732
: Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
Voijee:D ei mulla ny välttämättä purkit roskiin lennä, mut onhan toi mielikuva hieman häiritsevä
mä oon onneksi jo pitkään tehnyt ite vanilja-aromin;)

23.07.2013 15:56 - 23.07.2013 15:56 #16842
: MariJ
Vastaus käyttäjältä MariJ aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
Yh, onpas etova ajatus. Itse pyrin käyttämään aina oikeaa vaniljaa, mutta välillä on turvauduttava kiireessä vanilja-aromiin.
Kopi Luwakista ja sivettikissojen oloista kannattaa lukaista netistä, ennenkuin sitä ostaa. Yksi järkyttävä juttu täällä http://www.guardian.co.uk/environment/2012/nov/19/civet-coffee-abuse-campaigners
Kopi Luwakista ja sivettikissojen oloista kannattaa lukaista netistä, ennenkuin sitä ostaa. Yksi järkyttävä juttu täällä http://www.guardian.co.uk/environment/2012/nov/19/civet-coffee-abuse-campaigners
- Gabrialette
- Poissa
- Keksimestari
-
Vähemmän
Lisää
- Vastaanotettu kiitos 0
12.02.2014 16:38 - 12.02.2014 16:38 #17589
: Gabrialette
Vastaus käyttäjältä Gabrialette aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
Hyi kamala! Onko sitä siis vaniliinisokerissa ym?
12.02.2014 17:38 - 12.02.2014 17:38 #17594
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
- puukilainen
-
- Poissa
- Foorumin emo
-
24.09.2014 18:50 - 24.09.2014 18:50 #18279
: puukilainen
Vastaus käyttäjältä puukilainen aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
Itse en jaksa uskoa (tai välittää), että kovin suurella skaalalla tai isommilla valmistajilla olisi majavavaniljaa tuotteissaan. Eihän se ole kannattavaa edes, kun koko aine on niin harvinainen ja kallis (sekä menee pääasiallisesti muuhun kuin elintarviketeollisuuden käyttöön).
http://www.joepastry.com/2013/beaver-butt-my-eye/ Joe Pastrylla on hauska kommentti aiheeseen ja sen absurdiuteen.
Majavavanilja ja sen mahdollinen ällöttävyys on aika pääkohtaista. Itse en ällöty, mutta voin uskoa, että montaa se voi haitata. Samaan settiin menevät sitten kokkinillit punaisen elintarvikevärin raaka-aineena (nykyään on kuoriasetontakin punaista kyllä) ja torakkapalat ihan kaikessa suklaassa, mitä maailmalla tuotetaan.
Torakkasuklaastakin oli kamala haloo silloin joskus, kun hesari julkaisi sen artikkelin, mutta luulen, että väki silti syö suklaata yhtä suurella antaumuksella.
http://www.joepastry.com/2013/beaver-butt-my-eye/ Joe Pastrylla on hauska kommentti aiheeseen ja sen absurdiuteen.
Majavavanilja ja sen mahdollinen ällöttävyys on aika pääkohtaista. Itse en ällöty, mutta voin uskoa, että montaa se voi haitata. Samaan settiin menevät sitten kokkinillit punaisen elintarvikevärin raaka-aineena (nykyään on kuoriasetontakin punaista kyllä) ja torakkapalat ihan kaikessa suklaassa, mitä maailmalla tuotetaan.
Torakkasuklaastakin oli kamala haloo silloin joskus, kun hesari julkaisi sen artikkelin, mutta luulen, että väki silti syö suklaata yhtä suurella antaumuksella.

- VaniljaVilla
- Poissa
- Keksimestari
-
Vähemmän
Lisää
- Vastaanotettu kiitos 0
25.09.2014 05:26 - 25.09.2014 05:26 #18281
: VaniljaVilla
Vastaus käyttäjältä VaniljaVilla aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
25.09.2014 12:34 - 25.09.2014 12:34 #18282
: Petra
Vastaus käyttäjältä Petra aiheessa Re: Vanilja-aromin alkuperä: majava
Mä käytän aromeja ja väriaineita (sekä tuotteita, jotka niitä sisältävät) tosi harvoin ja harkitusti, sillä niistä ei oikeasti koskaan tiedä mitä ne sisältävät. En usko, että tuo majavajuttu on edes pahimmasta päästä.
Lisäaineista sentään saa netistä aika paljon tietoa mitä ne ovat jne. En tosin käytä suurimmalta osin niitäkään.
Lisäaineista sentään saa netistä aika paljon tietoa mitä ne ovat jne. En tosin käytä suurimmalta osin niitäkään.
Sivu luotiin ajassa: 0.225 sekuntia