Kermavaahto juoksettuu pastaväriä lisättäessä

Lisää
25.04.2013 05:23 - 25.04.2013 05:23 #19123 : Pippurinen
Nyt kaivataan nopeasti apua. viikonlopuksi pitäisi tehdä kermavaahtokuorrutteinen kakku liukuvärjättynä. Jostain syystä vaahto vain juoksettuu joka kerta kun lisään värin. Olen käyttänyt vispikermaa ja lisännyt värin vaahdon ollessa vielä aika löysää.

Osaako kukaan sanoa mistä tämä voi johtua? mikä menee pieleen.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.04.2013 12:54 - 25.04.2013 12:54 #16409 : Redrose82
Aika jännä juttu :/ itse usein käyttänyt pastaväriä, laitan hammastikulla väriä (2-3hammastikullista,aina puhtaalla) löysähköön kermavaahtoon ja en ole saanut juoksettumaan.

Lisää
26.04.2013 01:36 - 26.04.2013 01:36 #16410 : MariJ
Mulle on kerran käynyt samoin, muistaakseni oli laktoositon vispikerma kyseessä. Useamman purkillisen kermaa koitin vatkata ja aina värjätessä juoksettui. Lopulta piti ottaa käyttöön hylakuohukerma, kun laktoositon loppui, ja samoilla pastaväreillä onnistui värjääminen normaalisti.

Lisää
26.04.2013 10:04 - 26.04.2013 10:04 #16411 : nami-hiiri
Jostain olen lukenut, että värjäykset tehdään aina valmiiseen vaahtoon kevyesti käännellen.

Mutta tärkeä pointti on lisätä väriä tikun kärjellinen vähin erin. Uskon, että sen tiesitkin.

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
14.05.2013 10:08 - 14.05.2013 10:08 #16512 : Pippurinen
Palaanpa vielä tähän aiheeseen. Minulla oli käytössä Pirkka vispikerma, taisi olla vielä laktoositon. Ei vaan onnistunut. Mutta kun käytin samoja värejä Flora vispiin niin ei ollut mitään ongelmaa.

Lisään värin aina vatkausvaiheessa, kerman ollessa vielä hyvin löysää. Minun värin ainakin on sen verran hyytelöiset että ne ei vaahtoon kääntelemällä leviä jokapaikkaan.

Lisää
14.05.2013 19:40 - 14.05.2013 19:40 #16517 : nami-hiiri

Palaanpa vielä tähän aiheeseen. Minulla oli käytössä Pirkka vispikerma, taisi olla vielä laktoositon. Ei vaan onnistunut. Mutta kun käytin samoja värejä Flora vispiin niin ei ollut mitään ongelmaa.

Lisään värin aina vatkausvaiheessa, kerman ollessa vielä hyvin löysää. Minun värin ainakin on sen verran hyytelöiset että ne ei vaahtoon kääntelemällä leviä jokapaikkaan.

Ehkä syy oli siinä laktoosittomuudessa...pitäisi testata....kotikolon marketin kermoilla ei edes vaahdotus onnistu, kuin joka kymmenes kerta
Nyt ei ole sitä konditorin artikkelia käytössä, jossa tosiaan ehdotettiin värien lisäys loppuvaiheessa...en ole asiantuntija....riemu vain on katossa, kun onnistuu .

Nyt testaan jauhoja makeaan leivontaan, joissa on valmiina nostatusaineet ja purkeista buttercremeä niiden päälle !

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
20.01.2014 06:36 - 20.01.2014 06:36 #17457 : kotikokeilija
Itse olen huomannut tuon saman, kun lisäät pastaväriä vähäisenkin määrän juuri laktoosittomaan kermaan. Muille kermoille (esim. hyla) ei ole käynyt tällä tavalla.

Lisää
12.02.2014 14:23 - 12.02.2014 14:23 #17580 : Tita
Täältä löytyikin hyödyllistä tietoa! Itsekin ole ihmetellyt, että missä vika, kun kerma juoksettuu värinlisäyksen yhteydessä. Ens kerralla käytän hyla-kermaa

Lisää
06.05.2014 21:14 - 06.05.2014 21:14 #17907 : Tinuski
Kiva, että muutkin on tehneet saman huomion värin lisäämisestä. Minä myöskin laitan värin hammastikun kärjellä vatkauksen alkuvaiheessa ja yleensä on toiminut. Onkohan sillä merkitystä minkä merkkistä kermaa käyttää? Ennen käytin aina Flora Vispiä, mutta nykyisin käytän aina laktoositonta, koska lähipiirissäni niin moni saa oireita hyla-kermasta.

Lisää
09.09.2014 12:53 - 09.09.2014 12:53 #18205 : puukilainen
Minullakin on ollutn ongelmia laktoosittoman kerman ja pastavärien yhteensopivuudessa. Kummeksuin, kun ei millään pelittänyt ja kerma meni ihan röpelöksi. Tavallaan kiva tietää, etten ole ollut ainoa tämän ongelman kanssa painiva.

Lisää
07.03.2016 08:57 - 07.03.2016 09:07 #20279 : MiaMarika
hmm... tämä olikin mielenkiintoinen aihe. Pastavärihän on koostumukseltaan paras kerman värjäämiseen koska se on geelimäinen eikä nestemäinen niinkuin elintarvikevärit. Pastaväreillä säästyy kerman juoksettumiselta mikä täällä jo toki hyvin tiedetäänkin. Toki kermoissa on eroa, eritoten erissä. Olen vaahdottanut kermat laktoosittomilla, vähälaktoosisilla sekä "normi" kermalla ja todennut että pääsääntöisesti aina värjääminen on onnistunut niin että kerma todellakin vaahtoutuu. On se sitten laktoositon tai ei. Ostin kerran ns huonon erä kermaa joka ei vaahtoutunut pastavärillä taikka ilman pastaväriä. Kävin ostamassa toisen erän saman valmistajan tuotetta ja vaahdotus onnistui täydellisesti värjäämällä että värjäämättä. Melkeinpä väittäisin että syy voi joskus olla myös itse kermaerässä. Ei ole mitenkään ainutlaatuista että kermassa voi oikeasti olla "vikaa". Pastaväri on itsessään oikein loistava kerman, tuorejuuston, taikinoiden, macaronsien, pikeerin , voikreemin, marenkien ym. värjäykseen. Itse käytän Wiltonin ja Rainbow dustin värejä. Näiden värit ovat vahvoja pigmentiltään ja niillä saa käytännössä katsoen hyvinkin laajoja väriskaaloja. Olen käyttänyt myös Confetin pastavärejä mutta todennut että Confetin pastavärit ovat selkeästi pastellimaisia joten kerman värjääminen esim. punaisella värillä on todella haastavaa. Pinkkiä kermaa saat mutta se että se värjääntyisi etiketin mukaisesti punaiseksi on jo haaste sinällään. Pastellinen väri johtuu selkeästi siitä että Confetin pastaväreissä ei ole käytetty atsovärejä.

Ja vielä, en toki rupea väittelemään etteikö laktoosittomalla kermalla/pastavärin kompinaatiolla olisi jokin mystinen juttu että ne eivät yhdessä toimisi. Itselläni ei vain ole vastaavaa sattunut kohdalle kuin kerran ja silloinkin sain tilanteen hallintaan kun hain toisesta kaupasta "uuden" erän samanmerkkistä kermaa. Olisikohan ollut Pirkka laktoositon vispikerma?
Viimeksi muokattu: 07.03.2016 09:07 MiaMarika.

Sivu luotiin ajassa: 0.172 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017