Korvapuustit

Lisää
04.10.2014 09:16 - 04.10.2014 09:16 #19217 : Nasu
Nasu loi aiheen:
Hei!
Tulipa taas leivottua pullaa. Inhoan korvapuustin tekoa siitä syystä, että ne 'korvat' aina pullahtaa ulos. Eli puustit on enemmänkin pitkulaisia kuin pyöreitä. Ruman näköisiä siis, mutta muuten hyviä. Rakenne ja maku kohdillaan kyllä. Mutta miksi ne korvat aina pullistuu ulos?? Osaako joku vinkata? Ja niin, leikkaan pullista 'kolmionmuotoisia, kuten koulussa opetettiin...

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.10.2014 11:34 - 11.10.2014 11:34 #14483 : amanda
amanda vastasi aiheeseen: Re: Korvapuustit
Sitä korvapuustien keskustaa pitää ainakin painaa todella mojovasti sormella, niin että menee ihan pöytään kiinni. Silloin luulisi pysyvän kuosissaan! Itse olen myös kokenut tuon joskus hankalaksi ja testannut suutuspäissäni joitain muunkin muotoisia puusteja, välillä vaikka myös jämäkkiin muffinivuokiin leivottuna, oi kun tulee mehevä!

Lisää
12.10.2014 10:38 - 12.10.2014 10:38 #18355 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Korvapuustit
Meille opetettiin koulussa puustien tekeminen niin, että kaulattu taikina täytetään ja rullataan ihan normaalisti ja sitten leikataan siitä rullasta noin kahden tai kolmen sormen levyisiä suoria viipaleita. Eli noin viiden sentin levyisiä, jos miettii senteissä eikä sormissa. Tässä leikkuutavassa on kyse siitä, että sillä tavoin pullan sauman saa aina sinne puustin alle, mitä kolmioleikkuussa ei saa tehtyä kuin puolella pullista. Lisäksi se on nopeampi tapa ja puusteista saa helpommin tasakokoisia.

Leikkaamisen jälkeen puustin keskusta painettiin linttaan, jotta saatiin aikaan puustille tyypillinen pitkänomainen muoto, jossa kauniit kerrokset paljastuvat pullan sivuista paiston aikana. Puustien ei kuulukaan olla pyöreitä, vaan nimenomaan hieman soikeita tai suorakaiteen mallisia jopa.

Luulen, että amandankin mainitsema keskeltä linttaan painaminen estäisi kerrosten tursuilun ulos. Muuten luulen, että puustisi ovat ihan just sellaisia kuin mitä niiden perinteiden mukaan pitää ollakin. :)

Jos haluat nimenomaan pyöreitä pullia, kannattaa kokeilla kanelikierteiden tekemistä puustirullasta, eli leikkaat vaan viipaleiksi ja laitat leivosvuokiin paistumaan leikkuupinta ylöspäin. Tosi hyviä peruspullia nekin ja puusteja vähätöisempiä.

Sivu luotiin ajassa: 0.068 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017