Leivontaan-lehden reseptiongelmia

Lisää
11.12.2011 18:50 - 11.12.2011 18:50 #19881 : Anonymous
Lehdessä Leivotaan joulunumerossa on ohjeena Paholaisen kakku. Ja minua kovasti kiinnostaisi se tehdä mutta ohjeessa numero 4 Kuorrute lukee : Sulata suklaa tummaksi KARAMELLISEOKSEKSI. Lisää kerma ja keitä muutama minuutti, anna jäähtyä ja kaada seos SUKLAAPALOJEN päälle. Sekoita tasaiseksi.

Minkälainen on on siis karamelliseos ja mistä saan ne suklaapalat? Missä vaiheessa sokeri lisätään? Oisko jollain tämä lehti ja vastaisi miten tehdään?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
13.12.2011 21:34 - 13.12.2011 21:34 #11758 : Miia
Vastaus käyttäjältä Miia aiheessa Re: Paholaisen kakku
Oliskohan käynyt pieni painovirhepaholainen ja siinä pitäisi lukea sulata SOKERI tummaksi jne? Siinä olis vähän enemmän järkeä. Ja yleensä resepteissä ainekset listatan siinä järjestyksessä missä ne käytetään. Tämä resepti alkaa sokerilla.

Itselläni on tuo lehti ja harmikseni totesin, että ohjeet on aika monin paikoin melko epäselviä tai ylimalkaisia. Lisäksi siellä on aika paljon kielellisä pikkuvirheitä, mm. yksi sivulause viittaa väärään subjektiin ja sitten saakin ihmetellä, että mitähän tässä nyt oikein tarkoitetaan (no joo, toi ei nyt enää ole pikkuvirhe ). Jos on tosi pro leipuri, niin sitten tuollaiset ei niin haittaa, mutta minä ainakin tarvitsen moneen selkeät ohjeet onnistuakseni.

Lisää
14.12.2011 08:05 - 14.12.2011 08:05 #11764 : Tekila
Vastaus käyttäjältä Tekila aiheessa Re: Paholaisen kakku
Mun täytyykin lukea leivonta-lehti ihan uudella innolla, jos siellä tälläsiä ongelmia löytyy. Taidan olla liian nopea lukemaan, tai sitten ohjeet tulee selväksi helpommin itselle.

Lisää
15.12.2011 13:12 - 15.12.2011 13:12 #11801 : Tekila
Löysin lehden ja lueskelin ohjetta.

Veikkaisin ohjeen olevan:
4. Kuorrute: Sulata suklaa. Sulata sokeri tummaksi karamelliseokseksi. Lisää kerma ja keitä muutama minuutti, anna jäähtyä ja kaada seos suklaapalojen päälle. Sekoita tasaiseksi.

Lisää
15.12.2011 14:14 - 15.12.2011 14:14 #11805 : Lotta
Vastaus käyttäjältä Lotta aiheessa Re: Paholaisen kakku
Siis pitäis sulattaa suklaa ja sitten lisätä karamelliseos suklaapalojen päälle? Mihin sula suklaa sitten menee . Eikös se menisi niin että suklaata ei erikseen sulateta vaan se sulaa siihen kuumaan karamelliin (?)

Lisää
15.12.2011 14:26 - 15.12.2011 14:26 #11806 : Tekila
Niin ton ohjeen mukaan. MÄ ehkä pelaisin varman päälle ja sulattaisin suklaata ainakin alkuunsa mikrossa.

Lisää
15.12.2011 16:06 - 15.12.2011 16:06 #11810 : nami-hiiri
Vastaus käyttäjältä nami-hiiri aiheessa Re: Paholaisen kakku
Ko. kakun reseptejä löytyy muualtakin, mutta laitoin kyselyn suoraan 'sylttytehtaalle' - odottelen kuinka nopeasti reagoivat .
Lehden reseptit ovat suurimmalta osin ruotsista käännettyjä ja siksi niitä virheitä on muitakin.
Taitajat osaavat lukea ne 'virheet' oikein, mutta esimerkiksi hiiri ei.
Panostavat varmaan tähän ja seuraavassa numerossa toivotaan jo olevan reseptit kohdallaan tai ainakin melkein.

Sen sijaan olenkin keitellyt vain suklaata ilman kakkua tänään. Ja niin hyvää ettei sanotuksi saa. Postaan myöhemmin sivuilleni.

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
17.12.2011 22:48 - 17.12.2011 22:48 #11831 : Miia
Heitänpä toisen hämmennyksen aiheen tähän, vaikka meneekin vähän OT.

Sivulla 34 on pikkuleipien ohjeita, ja ajattelin tehdän lumikeksejä. Ohje on kuitenkin vähän hämmentävä.

Tee näin ohje menee näin:

1. Palastele (AARGGH mikä sana [/i] ) suklaa ja sulata se vesihauteessa. Anna jäähtyä hieman.
2. Vatkaa voi ja fariinisokeri. Lisää kananmuna, vaniljasokeri, kardemumma ja lopuksi suklaasula kevyesti vatkaten.
3. Sekoita vehnäjauhot, kaakao, leivinjauhe ja suola kulhossa.
4. Sekoita jauhot ja maito. Massan tulee olla kosteaa.
5. Pyöritä massasta rulla, kiedo se kelmuun ja aseta jäkaappiin muutamaksi tunniksi.
jne.

Siis ihmettelen syvästi kohtaa 4. Mun mielestä sekoita jauhot ja maito tarkottaa sitä, että jauhot ja maito sekoitetaan keskenään. Ok, mutta missä vaiheessa sitten suklaa-voi-sokerimassa sekoitetaan jauhoihin? Ei missään. Eli kohta 4 tarkoittanee sitä, että jauhot ja maito sekoitetaan suklaamassaan?

Testasin tänään myös joulutähtikeksien ohjetta samalta sivulta. En tiedä mittasiko 13 v. assistenttini jauhot vähän reippaalla kädellä vai onko reseptissä joku virhe, mutta taikina oli niin jauhoista ja murenevaa, ettei siitä saanut tehtyä yhtään mitään. Pari (pahanmakuista) koepiparia paiston, jotka sai juuri ja juuri raavittua kasaan, ja loppu 3/4 taikinasta päätyi roskiin.

Lisää
18.12.2011 09:30 - 18.12.2011 09:30 #11833 : nami-hiiri
Erilaisten lehtien sivuilla kakku yms. ohjeet ovat toisinaan sekavia, hämmentäviä ja ylimalkaisia, kuten tuo mainittu 4. kohta . Siitä puuttuu sana 'yhdistä....'. Tottunut leipoja tietää tekniikat unissaankin ja lukee automaattisesti reseptit 'oikein'.

Mitenkään en puolustele lehteä, olen laittanut heille erilaisista kielivirheistä ja reseptien lapsuksista huomautuksia. Odotan innolla josko seuraavan numeron ohjeisiin olisi panostettu ja ne olisi kääntänyt suomen kieltä hyvin taitava tai vastaavasti reseptien kieltä osaava kääntäjä, sekä lukenut ammatti-ihminen ennen painoon menoa.

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Lisää
18.12.2011 21:01 - 18.12.2011 21:01 #11838 : Miia
Mä luulen, että seuraavan lehden aineisto on mennyt painoon jo aikaa sitten (ellei lehti nyt sitten ilmesty tosi harvakseltaan), eli siihen tuskin on tulossa parannuksia. Ehkä seuraavaan sitten!
Lehdissä reseptit on aika ylimalkaisia, ei aina tosin, mutta tää lehti ylittää kyllä kaikki aikaisemmat ennätykset! Reseptejä on todella paljon, ja niitä tietty mahtuukin paljon, kun itse ohje-osa vie niin vähän tilaa.

Mun mielestä hinta-laatusuhde ei ollut sellaisella tolalla, että houkuttelisi jatkossa ostamaan. Tilata en edes harkitse. Mutta kokenut leipuri saa lehdestä varmasti paljon enemmän irti, ja ehkä he ovatkin sitten sitä lehden varsinaista kohderyhmää. Kyllä mäkin hyvin ymmärsin sellaisia reseptejä, minkälaista tulee usein leivottua muutenkin, mutta uuden kokeileminen on ton opuksen kanssa vähintäänkin haastavaa.

Niin ja niistä tähtikekseistä pitää kai sitten vetää takaisinpäin, kun muu perhe oli sitä mieltä, että ne oli hyviä. Ei vaan ehkä sitten ollut mun maun mukaisia keksejä.

Lisää
18.12.2011 21:29 - 18.12.2011 21:29 #11839 : nami-hiiri
Lehti tuskin on painossa ihan vielä - leivonta lehdet ilmestyvät onneksi harvakseltaan, vain 6 x vuodesa.
Minä ainakin sunnuntaileipurina voin leipoa sillä aikaa 'tuttujen keittiökirjojen' jo ulkoa opittujen reseptien mukaan ja pohjalta. Yritän oppia, niin ymmärrän sitten lukea rivien välitkin ja tehdä uutuuksia.
Aikoinaan ennenkuin opin ruotsia, muistan Feminan herkullisten reseptien olleen aivan hepreaa. Mutta säästin onneksi lehtileikkeitä - nyt niistä on ollut iloa jo pitkään. Olen päättänyt antaa tälle uudellekin lehdelle toisen mahdollisuuden .

Lisää
14.03.2012 18:22 - 14.03.2012 18:22 #12814 : Katjuzqa
Vastaus käyttäjältä Katjuzqa aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
Onpas erikoista, että monella on kokemuksia reseptien epätarkkudesta. Toista viestiketujua ko. lehdestä lukiessani sain positiivisemman kuvan lehdestä. Se kuitenkin mainostaa itseään, että "näillä resepteillä jokainen onnistuu". No, näyttäis olevan tarjouksena 4 nroa 19,00 euroa, melkein jo sen hintainen, että voisi harkita tilausta. Pitänee ensin selailla kaupassa. Tällä hetkellä reseptejä löytyy kivasti ulkomaisilta sivuistoilta ja blogeista.

Lisää
14.03.2012 18:46 - 14.03.2012 18:46 #12816 : nami-hiiri
Vastaus käyttäjältä nami-hiiri aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia

Onpas erikoista, että monella on kokemuksia reseptien epätarkkudesta........ voisi harkita tilausta. Pitänee ensin selailla kaupassa. Tällä hetkellä reseptejä löytyy kivasti ulkomaisilta sivuistoilta ja blogeista.

Olen tilannut molemmat lehdet, sekä MAKU, että LEIVOTAAN jo ihan suomen kielenkin takia. Eikä vaikeuksia ole ollut reseptien kanssa, vaikka olen harrastelija. UUsimmat lehden ovat molemmat mielenkiintoista 'pullaa' täynnä!
Ulkosuomalainen samalla voi päivittää myös tietoa kotimaan tuotteista ja uutuuksista lukiessaan mainoksetkin.

Mutta oikeasti vastasin kyllä siksi, että huomaan sinun vauhdikkaasti keränneen kommenteilla pisteitä . Vielä puuttuu hieman, mutta saatat ehtiä maaliskuun haasteleipomukseen mukaan - tervetuloa ! Muista sitten vain pyytää 20 kommentin jälkeen aktiivijäsenyyttä !

Lisää
14.03.2012 19:03 - 14.03.2012 19:03 #12821 : Katjuzqa
Vastaus käyttäjältä Katjuzqa aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
Nami-hiiri, olet tismalleen oikeilla jäljillä. Luin tuon maaliskuun hasteen ja innostuin kovasti. Valitsin jo leipomuksen ja kaikki - kunnes huomasin, että todella pitää olla nuin hurjan aktiivinen alussa ja aktiivijäsen, jotta saa onnistua. Meinasinkin heittää hanskat tiskiin, mutta ajattelin sitten, että varmasti löytyy mielenkiintoisia juttuja, joita ehtisi jo nyt kommentoida niin ei tarvitse heittää hukkaan ajatusta osallistumisesta ekaan haasteeseen Se olisi kivaa, kiitos tsempistä!

Lisää
14.03.2012 19:12 - 14.03.2012 19:12 #12822 : nami-hiiri
..valvon vaikka koko yön - kelloni käy tunnin jälsessä sinun ajasta. Ilomielin otan YV:n vastaan ja aktivoin sinut -enää kaksi asiallista kommenttia johonkin sinua kiinnostavaan ketjuun !

Lisää
15.03.2012 19:04 - 15.03.2012 19:04 #12833 : MaxinMami
Vastaus käyttäjältä MaxinMami aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
Voiskohan tämän laittaa tähän viestiketjuun pikakysymysten sijaan...-kun Maximuksenkin keittiöön nyt rantautui tuo Leivotaan-lehti. Paljon on tullut kookosta eri muodoissa pyöritettyä -mutta mitä on jauhettu kookos? Siellä karppiohjeiden puolella on kookosresepti pehmeät kookosruudut, jossa käytetään jauhettua kookosta...

Kaapistani siis löytyy kookosta monessa muodossa; kookosjauhoja ja kookoslastuja ja kookoshiutaleita -eli onkohan tuo jauhettu niinkun kookosjauho...? Tosin kookosjauho on aika tuhtia kamaa, eli tulee melko kuitupitoinen niillä... Kokeillahan tietty voi molemmilla, mutta mietin, että oonkohan nyt missannut jonkun käsitteen tai kookostuotteen? Kuvassa näyttäsi ehkä hiutaleilta?

Lisää
15.03.2012 19:18 - 15.03.2012 19:18 #12835 : nami-hiiri
...hiiri ei ole asiantuntija, mutta ostoskorin kautta kotiin on rantautunut lastuja ja hiutaleita. Hiutaleita toset valmistajat nimittää jauhoiksi. - Ja toisaalta kotona voi niitä hiutaleita hienontaa mikserillä hienommaksi, kun ei halua niitä 'onkia' hampaiden välistä

On hyvä pitää mielessä että Leivotaan lehti on oikeastaan miltei Hem bakad !

Lisää
17.03.2012 19:12 - 17.03.2012 19:12 #12856 : MaxinMami
Vastaus käyttäjältä MaxinMami aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
Kiitos -siispä huomenissa kookoshiutaleilla testaamaan -ja jos näyttää oudolta niin laitan sekaan kookosjauhoja..

Lisää
13.04.2012 12:17 - 13.04.2012 12:17 #13202 : Tekila
Vastaus käyttäjältä Tekila aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
On kyllä taas surullisen paljon virheitä ohjeissa Miten se nyt on muka niin hankalaa oikolukea reseptit ja lehti muutenkin...

Lisää
14.04.2012 16:48 - 14.04.2012 16:48 #13210 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
Samaa miekin oon katellu. Kiva ja nätti lehti, hirrrveesti reseptejä. Mutta kyllä luulis jo kolmannessa lehdessä olevan käännöskukkaset poissa. Kumma juttu. Jos jokainen lehti on täynnä virheitä niin jaksaako tuota kauaa tilatakkaan? Luulen että ainakin aloittelijat alkavat vieroksumaan jos jatkuvasti pitää olla netistä kyselemässä neuvoja miten reseptejä "luetaan"...

Lisää
14.04.2012 17:34 - 14.04.2012 17:34 #13218 : nami-hiiri
En vielä itse saanut lehteä, arvatenkin maanantaina. Olen jo saaneilta saanut viestiä, niputan ja ilmoitan vaikka 1 viikon päästä tiedot könttänä.

Ongelma ei ole oikoluku, vaan selvästikin ruotsalainen kääntäjä, joka osaa suomea tai ehkä käyttää google kääntäjää . Pitäisi olla toisin päin suomalainen joka osaa ruotsia ja ilman googlea

Lisää
28.04.2012 19:17 - 28.04.2012 19:17 #13402 : Redrose82
Vastaus käyttäjältä Redrose82 aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
Minäkin olen huomannut leivotaan lehdissä virheitä ohjeissa. Tosin kovana leipurina olen osannut päätellä mikä on ollut vikana ja yhtä joululehden ohjetta kokeillutkin vaikka virhe siinä olikin Itse olen tykästynyt lehteen sen runsaiden ohjeiden ja hyvine juttujen takia ja en virheet eivät ole suuremmin haitanneet mutta uskon että jos tuo meno jatkuu lehti ei pitkään ole myynnissä koska moni muu ei sitä suvaitse.

Lisää
28.04.2012 20:58 - 28.04.2012 20:58 #13410 : Miia
Vastaus käyttäjältä Miia aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
Minäkin tilasin lehden tutustumispaketin, vaikka aluksi päätin olla tilaamatta. Toinen lehti kopahti postilaatikkoon torstaina (viikon myöhässä ), kun olin sinne soittanut ja kysellyt lehteni perään.

Mulla oli käsittämättömiä ongelmia lehden maksun kanssa. Laskua en saanut ikinä, mutta sen sijaan lehti muisti minua huomatuskirjeellä, koska lasku oli maksamatta. Oli kyllä, milläs sen maksat, jos laskua ei koskaan tule. Noh, en viitsinyt sinne sen kummemmin soitella, kun karhukirjeessä ei ollut mitään ylimääräisiä huomatusmaksuja, vaan maksoin karhulaskun sen eräpäivänä. Parin viikon päästä eräpäivästä tuli kirje, jossa kerrottiin tilauksen peruutetun, koska laskua ei ole maksettu, ja voinko ystävällisesti maksaa oheisella viitesiirrolla jo saamani lehdet (3,30 e). Whaaaat??
No nyt sitten luuri käteen ja soittamaan. Ystävällinen nainen langan päässä totesi, että maksettu on ja kaikki on kunnossa. Ei tiennyt miksi kirje oli lähtetty ja kehotti vain repimään sen. Hän vakuutteli, että lehdet tulee normaalisti kirjeestä huolimatta. Ei sitten tosiaan tullut ennen kuin soitin ja tivasin lehteä. Saapa nähdä pitääkö vielä seuraavastakin lehdestä soitella, vai tuleeko ilmankin.

On ihan mukavaa lukea pelkästään leivontaan keskittynyttä lehteä, mutta nuo jatkuvat epätarkkuudet resepteissä kyllä häiritseen sen verran, että mietin tosissani (varsinkin tuon laskusotkun jälkeen), että haluanko jatkaa tilaustani vai en.
Päänvaivaa aiheuttavat erheet kun sattuu olemaan aina sellaisissa resepteissä, joita ajattelin kokeilla. Esim. uusimman lehden sivun 66 marenkiruudut. Kaikki menee hyvin ohjeen viimeiseen kohtaan asti, jossa sanotaan, että paista uunin alatasolla vielä noin 30-35 min. VIELÄ? Missään kohtaan ohjeessa ei piirakkaa ole laitettu uuniin ensimmäistäkään kertaa. Että kauankohan sitä sitten pitäisi siellä paistella, kun toinenkin paistokerta on noin pitkä?

Lisää
25.05.2012 11:00 - 25.05.2012 11:00 #13731 : Pippurinen
Vastaus käyttäjältä Pippurinen aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
Taas löytyi Leivotaan-lehdestä pieni virheen poikanen. Huhti-kesäkuun numeron sivulla 52 on ohje Marjaisat kaurakorit. Noita juuri tein ja huomasin että ohjeen kohta 2. on vähän väärin. Siinä sanotaan "Lisää joukkoon sokeri, kaurahiutaleet ja maito. Sekoita taikina". Niin... virhe on siinä että ainesluettelossa ei mainita maitoa ollenkaan. Sekä aineluettelosta löytyvää venhäjauhoa ei mainita koko ohjeessa.
Luulis ton reseptin nyt kuitenkin sitä jauhoa kaipaavan niin sekoitin sen muiden ainesten kanssa. Seoksesta tuli tosi murumaista joten päättelin että sitä maitoakin pitää laittaa... kuinka paljon? 3rk laitoin, varmaan olis saannu enemmänkin laittaa. Aikamoista askartelua oli seoksen painelu pieniin metallivuokiin mutta niinhän se aina on.
Kohta otan uunista ulos niin pääsee testaamaan menikö ihan pipariksi. Miten te olisitte tuon ohjevirheen paikanneet?

Lisää
04.06.2012 19:08 - 04.06.2012 19:08 #13884 : Miia
Vastaus käyttäjältä Miia aiheessa Re: Leivontaan-lehden reseptiongelmia
Mä tein eilen lehdessä 1/2012, s. 95 ollutta sitruunapiirasta. Sitruunakreemiä tehdessäni rupesin ihmettelemään, kun kreemiin tuli ohjeen mukaan pelkkä kahden sitruunan raastettu kuori eikä sitruunoiden mehua ollenkaan.

Noh, tein ensin kuitenkin kuten ohjeessa luki ja keittelin kreemin pelkällä raasteella höystettynä. En tiedä oliko mulla jotenkin aneemisia sitruunoita vai puuttuuko ohjeesta tosiaan mehu (yleensähän vastaaviin piirakoihin laitetaan myös mehut), mutta aikani kreemiä keiteltyäni sitä maistoin eikä sitruuna maistunut yhtään. "Kreemi" maistui lähinnä makealta voisulalta. Eikä kreemi oiken tahtonut paksuuntuakaan.

Sitten päätin soveltaa ja heitin kehään 1 1/2 sitruunan mehun. Sain oikein kirpsakan täytteen, ja ihan hyvän piirakan ja täytekin jähmettyi kiltisti.

Onko kukaan muu testannut ohjetta? Tuliko täyteestä tosiaan sellaista kuin pitikin ilman sitruunamehua?

Sivu luotiin ajassa: 0.377 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017