Erilaisten muotoilumassojen erot?

Lisää
13.09.2010 10:31 - 13.09.2010 10:31 #19647 : Tanja
Tanja loi aiheen:
Golffis kyseli aikaisemmin tässä ketjussa flower pasten ja mexican modelling pasten eroista. Osaisiko joku kertoa näistä massoista tarkemmin? Miten ne eroavat marsipaanista tai sokerimassasta?

Mitä muita massoja olet käyttänyt marsipaanin ja sokerimassan lisäksi? Onko joku mikä on mielestäsi muotoiluominaisuuksiltaan ylitse muiden?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.11.2010 15:53 - 03.11.2010 15:53 #7814 : Nanun
Nanun vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Itselläni on vähän vähän vertailukohteita, mutta käytän mieluimmin MMFää. Sokerikuorrutetta kokeilin kerran ja oli MMFään verrattuna aivan kamalaa käyttää ja maistuu pahalle, juuri sille että siinä olisi paljon lisäaineita. Sokerikuorrute oli todella helposti murenevaa ja siitä oli vaikeampi saada pieniä muotoja aikaan, kun taas MMF on sen verran kestävää että siitä sai jopa ohuet kengännauhat pieniin ristiäiskakun kenkiin ja vielä pujoteltua ne nauhat läpi neljästä reiästä!

Mitenhän mahtaa tämän MMFään tottumisen jäljiltä onnistua loppukuusta tuleva marsipaanikakku.. Flower pastea olen halunnut kokeilla, mutta tuli hommattua vähän väärä aine sen tekemiseen (sitä siis voi tehdä itse, ainakin näin olen ymmärtänyt) eli http://www.fmmsugarcraft.com/pages/flower-paste.php pitäisi olla gum Tragacanth mutta jostain olin lukenut että gum arabic olisi ajanut saman asian. Ilmeisesti Gum arabicia on käytetty ennen tähänkin tarkoitukseen, nykyisin enemmänkin liimana ja kiilteenä, koska on epätasalaatuista.

Kiitos muuten tästä kysymyksestä, en nimittäin ole ennen tutkinutkaan asiaa ja nyt löysin ohjeen mexican pasten tekemiseen! Tätä täytyy kokeilla ensisijassa http://cakefrills.co.uk/home/tutorials/mexican-paste on niin helpon kuuloista.
Olen niin keskittynyt ollut tuon arabic gumin käyttötarkoitusten etsimiseen ja flower pasten ohjeen etsintään, että on tuo mexican paste unohtunut vallan. Jos joku ehtii kokeilla taas ennen minua, niin laittakaa siitäkin siis kokemuksia tänne.

Ja tuosta eroavuuksista näiden massojen välillä niin ainakin tuon ohjeen mukaan voisin olettaa että mexican paste säilyy paremmin kuin muut, koska sen pohjana ei ole valkuainen, kuten muistaakseni ainakin sokerimassassa http://sekasoppa.vuodatus.net/blog/310153

Lisää
21.01.2011 08:57 - 21.01.2011 08:57 #8468 : Marilele
Marilele vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Ei ole vaahtismassan voittanutta. Tosin kaikenlaisiin koristeisiin se ei sovi, koska venyy ja paukkuu niin kovin. Painettavilla muoteilla teen koristeet ennemmin sokerimassasta, muuten käytän lähes aina sekä koristeisiin että kakun kuorruttamiseen vaahtokarkkimassaa. Massa on edullista itse tehtynä, maistuu hyvältä, sitä on helppo muotoilla ja koristeet kestävät sokeri- tai marsipaanikoristeita paremmin esim. kerman päällä. Marsipaania käytän näistä kolmesta vähiten ja muita en ole edes kokeillut.

Lisää
21.01.2011 20:52 - 21.01.2011 20:52 #8475 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Tänään kokeilin muotoilusuklaasta (ohjekin löytyy blogistani, jos jotain kiinnostaa) kukkien, nauhojen (tai rusettien), liljojen, ruusujen ja kiehkuroiden tekoa. Varsinkin tummalla suklaalla onnistuu todella loistavasti! Paljon kätevämpää kuin marsipaani (muita massoja en ole kokeillutkaan), koska jähmettyy jääkaapissa/pakastimessa hetkessä ja saa muovailtavaan koostumukseen parissa sekunnissa mikrossa jos toimii liian hitaasti. Ja maistuu hyvältä... Vielä en ole kokeillut tosin kokonaisen kakun kuorruttamiseen, mutta uskoisin, että onnistuu hyvin, kun tekee massasta vähän pehmeämpää tai toimii nopeasti.

Lisää
22.01.2011 17:31 - 22.01.2011 17:31 #8481 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Minäkin tein jokunen aika sitten muotoiltavaa suklaamassaa ja hyvin tosiaan koristeet onnistuivat. Myös silikonimuotissa!
Päällystin myös pikkuisen kakun kokeeksi. Ihan loistavasti säilyi massa hikoilematta kermavaahdon päällä seuraavaan päivään saakka. Kakun päälle kaulittava massa kannattaa olla hyvin lämmitetty, sillä viileään massaan tulee pieniä pintarepeämiä todella helposti!

Lisää
15.05.2013 16:36 - 15.05.2013 16:36 #16521 : tahmatassu
tahmatassu vastasi aiheeseen: Sokerimassojen eroja
tuhottuani kilon Städterin valkoista sokerimassaa yllätyin suuresti Kakkuateljeen valkoisen sokerimassan kanssa, kuinka erilaista se oli olemukseltaan. Tuo städterin massa kovettui suht nopeasti ihan kovaksi ja piti muotonsa, mutta Kakkuateljeen massa on ollut kovettumassa nyt viikon ja edelleen on taipuisaa eikä pidä muotoaan (esim. pitkäksi tikkumaiseksi kappaleeksi muovattu massa ei todellakaan pysy tikkuna vaan lurpsahtaa kasaan).

Onko joku muu huomannut vastaavaa ja mitkä sokerimassat mahtaisi olla sellaisia, jotka oikeasti kovettuvatkin inhimillisen ajan kuluessa?

Lisää
15.05.2013 19:29 - 15.05.2013 19:29 #16527 : Sokerihelmi
Sokerihelmi vastasi aiheeseen: Re: Sokerimassojen eroja
Massoissa on tosiaankin isoja eroja varsinkin käsiteltävyydessä. Itse en tykkää ollenkaan Renshawin massoista, ne kun tuntuvat sulavan käsiin ja tarraavan kiinni silikonialustaan ja kaulimeen vaikka kuinka olisi tomusokeria. Lisäksi tuntuvat repeilevän helposti. Harmi, koska niistä löytyy aivan ihania värejä. FunCakesin massat taasen käyttäytyvät todella mukavasti ja asettuvat kakun päälle hyvin. Näistä löytyy myös hyvä valikoima värejä. Uusi tuttavuus minulle on SatinIce vaniljanmakuinen massa, jota saa erikokoisissa ämpäreissä valkoisena ja sitten on ainakin suklaanmakuinen ruskea massa, tämä toimii kanssa tosi hienosti mutta täytyy sitten itse värjäillä, tosin massa on ihanan pehmeää niin vaivaaminen ei ole kovin työlästä.

Koristeisiin jotka pitäisi saada kuivamaan johonkin muotoon, suosittelen kyllä ns. kukkamassaa, joka kuivuu nopeasti tosi kovaksi, ja sen työstäminen joustavuuden ja venyvyyden ansiosta on todella mukavaa.
Sokerimassoista ehkä Renshaw on nopeiten kuivuvaa, tosin riippuu kyllä erästä, jotkut ovat valmiiksi kuivempaa tavaraa.

Lisää
15.05.2013 20:09 - 15.05.2013 20:09 #16528 : fadeout
fadeout vastasi aiheeseen: Re: Sokerimassojen eroja
Voiko tosta satin ice massasta tehdä myös koristeita?

Lisää
17.05.2013 04:47 - 17.05.2013 04:47 #16535 : Tekila
Tekila vastasi aiheeseen: Re: Sokerimassojen eroja
Voi tehdä. Itse yleensä sekoitan sitä vähän sokerimassaan, niin ei tartu käsiin kokoajan eikä tarvii leikkiä tomusokerin tai perunajauhon kanssa.

Lisää
17.05.2013 19:15 - 17.05.2013 19:15 #16546 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Sokerimassojen eroja
Tuosta Renshawin massasta mulla on aika huonot kokemukset. On mielestäni aika kuivaa ja murentuvaa, siksi kai repeilee. Muutenkin suosin yleensä valkosta massaa ja värjäämistä, koska valmiiksi värjätyt massat on ainakin kohdallani olleet kuivahkoja. Värillisenä ostan vain mustan massan.

Itse tutustuin Satin iceen ehkä vuosi sitten ja nyt en muuta käytäkään. Sen saa kaulittua mukavan ohueksi, eikä repeydy. Massa on mukavan elastista ja joustavaa. Olen tehnyt siitä myös muotoiltavat koristeet. Niihin olen usein lisännyt cmc-jauhetta, koska Satin ice on aika pehmeää.

Lisää
17.05.2013 19:18 - 17.05.2013 19:18 #16547 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Sokerimassojen eroja
Niin ja vielä:
Satin ice mielestäni säilyy pehmeänä tiiviissä pöntöissä kauan, eikä värjättynäkään kuivetu turhan nopeasti, vaan massaa voi käyttää pitkienkin aikojen päästä (kunhan käärii tiiviisti pussiin ja pönttöön).

Lisää
20.05.2013 11:12 - 20.05.2013 11:12 #16559 : mare78
mare78 vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Huomasin myös kakkuateljeen sokerimassassa eron kun olivat vaihtaneet toimittajaa..en tykännyt tästä uudesta massasta. En saanut sitä millään kaulittua ohueksi, oli todella kovaa/venyvää..Harmittavan usein heillä on myös kilon paketit loppu..nyt kilpailua nopeasti Tampereelle

Lisää
20.05.2013 15:00 - 20.05.2013 15:00 #16568 : fadeout
fadeout vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Seuraavaan kakkuun testattava tämä mahtava satin ice!!

Lisää
21.05.2013 10:50 - 21.05.2013 10:50 #16572 : MariJ
MariJ vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Mä oon kanssa vannoutunut Satin Ice fani, sillä kuorrutan aina kakut. Koristeisiin käytän itse tehtyä gum pastea, kukkamassa se varmaan suomeksi on, 50-50 massaa, eli puolet Satin Icea ja puolet gum pastea, ja muotoilusuklaata ihan riippuen koristeista. Kukkiin ja muihin hentoihin koristeisiin aina gumpastea, sellaisia koristeita, joita selkeästi ei leikata kakun mukana vaan siirretään syrjään kun kakkua syödään, koska gum paste kuivuu todella kovaksi ja sitä ei noin vain leikellä kakkulapiolla tai veitsellä. Silikonimuoteilla tehtäviin koristeisiin ja nauhoihin yleensä 50-50 massa, koska se ei tartu niin helposti silikonimuottiin kiinni kuin puhdas fondantti, ei repeile ja venähtele niin helposti, mutta sitä on silti mahdollista leikata kakun mukana eli ei kuivu ihan niin kovaksi kuin puhdas gum paste. Tuo 50-50 suhde vaihtelee mulla aika paljon, maksimissaa laitan puolet gum pastea, yleensä pyrin laittamaan fondanttia hieman enemmän. Kakun pintaan tuleviin itse muotoiltaviin koristeisiin pyrin aina kun mahdollista käyttämään muotoilusuklaata sen maun ja myös mahtavan käsiteltävyyden takia. Muotoilusuklaa leikkautuu hyvin kakun pinnassa ja se on hyvän makuista Siitä on myös tosi helppo tehdä hienoja kuvioita ja koristeita, koska se ei kuivu käsiteltäessä. Myös erilaisia hahmoja olen tehnyt muotoilusuklaasta, oikeastaan kaikkea muuta kuin kukkia ja hyvin hentoja koristeita

Olipas sekava sepustus, saakohan tuosta nyt mitään selkoa Jos itse tehty gum paste kiinnostaa, niin mulla on blogissa siihen ohje, sitä on superhelppo ja nopea tehdä
http://cakewizardry.blogspot.fi/2012/08/gum-paste.html

Lisää
30.05.2013 06:40 - 30.05.2013 06:40 #16633 : tahmatassu
tahmatassu vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Hei, täytyykin ehkä koettaa tuota Gum pastea seuraavan kerran kun on ajankohtaista tehdä koristeita! Mistähän tuota Tylo jauhetta saa?
Ja tuo muotoilusuklaa on herättänyt mielenkiinnon, täytyy varmaan tutustua siihenkin

Lisää
30.05.2013 07:02 - 30.05.2013 07:02 #16634 : Tekila
Tekila vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Tyloa pitäisi olla ihan kotimaisissakin leivontarvikeliikkeissä Ulkomailta saa ainakin tilattua!

Lisää
05.07.2013 14:50 - 05.07.2013 14:50 #16788 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Ihana ketju! Tosi paljon hyvää kokemustietoa erilaisista massoista. Itse olen käyttänyt vaahtokarkkimassaa ja sokerimassaa erikseen ja keskenään sekoitettuna, riippuen vähän tilanteesta. koristeisiin joskus olen sekoittanut joukkoon hiukan marsipaania, jotta olisi helpompaa muovata. flower paste on tuttua koristeiden teossa.

satin ice on ehdottomasti testattava pian ja myös flower-pasten teko itse

Lisää
21.07.2013 22:21 - 21.07.2013 22:21 #16835 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?

Jos itse tehty gum paste kiinnostaa, niin mulla on blogissa siihen ohje, sitä on superhelppo ja nopea tehdä

http://cakewizardry.blogspot.fi/2012/08/gum-paste.html

Tosi mielenkiintoinen! Kuinkakohan kauan massa säilyy kun käytetään raakaa kananmunaa? Viikon jääkaapissa? Kuinka hyvin massa toimii pakastuksen jälkeen? Onko kukaan muu kokeillut?

Lisää
23.07.2013 19:27 - 23.07.2013 19:27 #16843 : MariJ
MariJ vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Moikka, itse tehty gumpaste säilyy jääkaapissa jopa 6 kk, kunhan se on kunnolla ilmatiivisti pakattu, pakastimessa pidempäänkin. Itse pakastan pienemmissä erissä, jääkaapissa olen säilyttänyt maksimissaan kuukauden pari, se tulee käytettyä aina niin nopeasti Pakastaminen ei ole vaikuttanut gum pasten koostumukseen millään tavalla, sen pitää vain antaa lämmetä kunnolla, ennenkuin alkaa sen kanssa työskentelemään

Lisää
31.07.2013 11:21 - 31.07.2013 11:21 #16867 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?

Moikka, itse tehty gumpaste säilyy jääkaapissa jopa 6 kk, kunhan se on kunnolla ilmatiivisti pakattu, pakastimessa pidempäänkin. Itse pakastan pienemmissä erissä, jääkaapissa olen säilyttänyt maksimissaan kuukauden pari, se tulee käytettyä aina niin nopeasti

Pakastaminen ei ole vaikuttanut gum pasten koostumukseen millään tavalla, sen pitää vain antaa lämmetä kunnolla, ennenkuin alkaa sen kanssa työskentelemään

Kiva, kiitos tietoiskusta!

Lisää
19.01.2014 20:43 - 19.01.2014 20:43 #17450 : TOFFEEPALLO
TOFFEEPALLO vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Vaahtismassa voittaa muut massat maussa, ja on kohtuullisen helppo käsiteltävä.

Lisää
07.03.2016 09:24 - 07.03.2016 09:25 #20282 : MiaMarika
MiaMarika vastasi aiheeseen: Re: Erilaisten muotoilumassojen erot?
Omat kokemukseni jäävät eri valmistajien sokerimassoihin sekä kaulintamassaan. Olen jumittunut kaulintamassaan, siihen vaahtokarkin makuiseen. Sillä saa tehtyä parhaiten koristeet, eritoten hahmoja että painomuoteilla tehtäviä kukkasia, perhosia ym. Renshawn massa on aika löysää ja tarttuu helposti kiinni jopa silikoniseen leivonta-aluseen että kaulimeen. Alunen on "pakko" käsitellä joko tomusokerilla taikka maizenajauhoilla jolloin massa ei tartu niin järjettömästi kiinni pintaan. Käsittelen myös kaulimen sipaisemalla siihenkin maizenaa. Itse käytän siis maizenaa. Koristeita en välttämättä lähtisi tekemään lainkaan Renshawn massalla, paitsi jos kotoa löytyy CMC jauhetta. Se helpottaa koristeiden tekemistä (etenkin kesällä). Satin Ice on helppo käsitellä mutta siltikin lähtisin tekemään kuorrutukset että koristeet kaulintamassalla. Olen kokeillut myös marsipaanin sekä sokerimassan yhdistelmää suhteella 50%/50%. Toimii yllättävänkin hyvin.
Viimeksi muokattu: 07.03.2016 09:25 : MiaMarika.

Lisää
08.03.2016 18:52 #20286 : Leivontanurkka
Leivontanurkka vastasi aiheeseen: .
On tullut kokeiltua useaa, jos on ollut joku tarjouksessa, on ehkä tarttunut matkaan. Mutta todennut ,että Öetkerin ei ole hyviä, ehkä pikku koristeisiin paremman puutteessa. Mutta itse olen vannoutunut Fun cakesin käyttäjä, se kun on myös gluteiinitonta ja laktoositonta :) Myös tuota vaahtokarkin- ja vaniljamakuista massaa on tullut käytettyä.

Heidi / Leivontanurkka

Lisää
09.03.2016 08:39 #20288 : MiaMarika
MiaMarika vastasi aiheeseen: .
Ainesosien perusteella uskallan mainita että myös Renshawn sokerimassa on gluteeniton että laktoositon (Sokerimassa sisältää sokeria, glukoosia, kasviöljyä, vettä, glyseriiniä, emulgointiainetta, väriaineita väristä riippuen, säilöntäaineita ja stabilointiainetta). Näin myös kaulintamassa, vaahtokarkin makuinen (Ainesosat: sokeri, glukoosisiirappi, palmuöljy, kosteudensäilyttäjä glyseroli, sakeuttamisaineet (E415, E466), emulgointiaineet (soija) (E471, E322), säilöntäaine sorbiinihappo, aromi, happamuudensäätöaine sitruunahappo). En itsekään pidä Dr Oetkerin massasta, mieluummin käytän em. massoja. Olen kuullu paljon hyvää tuosta funcakesin massasta, ehkä kokeilen joskus :)

Sivu luotiin ajassa: 0.151 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017